Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Första morgonen med långa tights!

Drog på en gammal Craftjacka som ska vara vind-vattensäker. Frös av vinddraget och kollade vid ankomst. Membranet var så slitet att jag såg ljuset i maskorna och kunde blåsa rakt genom jackan. Den få gå till recycling.

Nu har jag kommit in i pendlingen igen. 3+ i morse, börjar vankas halka... Lite smådrygt att särskilt hämta på dagis, tar 10-15 minuter att klä på lillan och fixa med barnsits på CX:en - helt svettig efter 50-55 minuter. Brukar frysa som en hund vid hemfärd, får nog fixa en kompakt duntröja eller jacka att ha hopknölad i ryggan.
Annars röt en gube "vinka när du ska svänga!" när jag precis hade gjort det. Sen har jag fått flera som ska tävla senaste dagarna efter mig (och även kränkt). Undrar om det är klumpen till Thule-barnsitsen som tror att jag elcyklar? Känner mig som en magnet för alla hybridkillar/gubbar.

Senast ändrad:
Stad? 3+ i Sollentuna/Stockholm vid kl 07. Ingen halka men det är nog på gränsen nu.

Peth sa:
Det blev dubbdäck på idag (hade dom liggandes i bilen på jobbet) så nu är sommaren definitivt slut. Kändes ok på hemvägen, ända tills jag såg hur lång tid det tagit.

Well. I morse hade det varit gött för trygghet.
Om de kommande två dagarna inte är aktuella för dubb spelar mindre roll för mig.

DSC_0035.JPG

Men detta vart en nästan löjlig umleitung-pendling. Jag har ingen kilometerräknare på cykeln men den hade nog visat tvåsiffrigt. I mil alltså.
Eldtomta passerades men för kallt för att stanna tyvärr.

image.jpeg

Framhjulspunka pga glasbit vid Slussen i morse. Det var iallafall ingen ishalka. Bara löv. Det var rätt beslut att lämna dubbarna hemma.

Nån verkade ha spillt nåt på cykelbanan från Arenavägen upp mot Nynäsvägen norrgående. Det var utspritt en massa Absol eller liknande en lång bit när jag passerade i eftermiddags.

emilh sa:
skrotfot sa:
Men det där i morse, var det salt?

Innan Skanstullsbron? Såg ut som nån sorts grus/sand. Gissade på saneringsmedel typ Absol efter en bränsleläcka när jag cyklade genom det.

Exakt det - minns när jag jobbade på bruket i min ungdom, vid kemiskt spill så kunde man veva ut Absol för att binda vätskan. Men jag kunde liksom inte hitta någon anledning till att de skulle sprida det just där i morse. Tänkte mer att det skulle vara salt mtp säsongen.

skrotfot sa:
emilh sa:
skrotfot sa:
Men det där i morse, var det salt?

Innan Skanstullsbron? Såg ut som nån sorts grus/sand. Gissade på saneringsmedel typ Absol efter en bränsleläcka när jag cyklade genom det.

Exakt det - minns när jag jobbade på bruket i min ungdom, vid kemiskt spill så kunde man veva ut Absol för att binda vätskan. Men jag kunde liksom inte hitta någon anledning till att de skulle sprida det just där i morse. Tänkte mer att det skulle vara salt mtp säsongen.

Skulle kunna tänka mig nåt väghållningsfordon med hydraulhaveri eller nåt. PEAB har ju nån sorts depå längre ner i backen utmed Arenavägen.

Vad är det med folk som suger hjul kilometer efter kilometer? Satt lite småkraxig i halsen och surnade till. Blev att öka stegvis för att klippa på i slutet av slakmotan. Då flög han av.

Jag började sitta bakom då han rullade om. När han började titta bakåt ganska direkt gick jag upp och drog. Är det inte självklart att hjälpas åt om man nu ska sitta med?

Fjärdebrunn sa:
Vad är det med folk som suger hjul kilometer efter kilometer? Satt lite småkraxig i halsen och surnade till. Blev att öka stegvis för att klippa på i slutet av slakmotan. Då flög han av.

Jag började sitta bakom då han rullade om. När han började titta bakåt ganska direkt gick jag upp och drog. Är det inte självklart att hjälpas åt om man nu ska sitta med?

Du har för bra kompislapp såklart. Det är ju en inbjudan till hjulsugeri. Kör med breda släta däck och ass saver så slipper du hjulsugare regniga dagar!

Oharmonisk hemresa. Vid en dåligt upplyst fläck vid Tanto hade en fotograf ställt upp sig själv och ett stort stativ mitt i cykelbanan. Bägge lika moderiktigt svarta.
Blev förskräckt och förargad.
Vid Högdalen blockerade en tät grupp ivrigt samtalande unga kvinnor g/c-banan.
När de slutligen upptäckte mig skingrade de sig fullständigt okoordinerat åt alla håll. Suck.
Längre ned mot Huddinge kom jag ikapp ett par med barnvagn, som fullständigt insisterade på att gå i bredd. Trots plinganden, hojtande och slutligen svordomar.
Först utanför Huddinge kom jag ikapp kvällens första förståndiga par, som hörde plingandet och/eller såg ljusskäglan, och placerade sig så att det var enkelt och konfliktfritt att passera.

Vad som på förhand såg ut att bli en mysig misärrunda längs "vintervägen" till jobbet slutade i ett meh. Endast ett lätt duggregn och motvinden svek.

Jag fick i alla fall skrika åt en person som cyklade vänstertrafik och så var det damen som var ute och cyklade, hållandes ett paraply. Det såg vingligt ut när hon korsade ett övergångsställe som är krångligt till och med med bägge händerna på styret. Folk ...

Dagishämtning, migrän och väntan på leverans av både häst och vinterdäck har gjort att jag inte cyklat på hela veckan. Måste snart packa upp trainern hemma.

Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:

Du har för bra kompislapp såklart. Det är ju en inbjudan till hjulsugeri. Kör med breda släta däck och ass saver så slipper du hjulsugare regniga dagar!

Tejpa en skunk på sadelstolpen?

Fjärdebrunn sa:

Jag tillhör dom som inte tycker att hjulsug hör hemma vid pendlingscykling, det är helt enkelt för stora risker i trängseln och allt som oftast så är det inte direkt så att hjulsugaren ger sig till känna, utan tyst smyger hjulsugaren upp och gör sig sen i bästa fall till mottagare av en snytning eller i värsta fall parkerar sig i ens rygg vid en inbromsning.

Får jag en på hjulet där jag tycker det är olämpligt så brukar jag vara så osportslig att jag helt enkelt slår av och viker åt sidan.

emilh sa:
Fjärdebrunn sa:

Jag tillhör dom som inte tycker att hjulsug hör hemma vid pendlingscykling, det är helt enkelt för stora risker i trängseln och allt som oftast så är det inte direkt så att hjulsugaren ger sig till känna, utan tyst smyger hjulsugaren upp och gör sig sen i bästa fall till mottagare av en snytning eller i värsta fall parkerar sig i ens rygg vid en inbromsning.

Får jag en på hjulet där jag tycker det är olämpligt så brukar jag vara så osportslig att jag helt enkelt slår av och viker åt sidan.

+1
Antingen slå av, eller passa på att köra lite intervaller.

Jag försöker alltid hänga av hjulsugare. Oftast går det, ibland får man ngn rehabcyklande elitpendlare som med lätthet håller tempo, fast inte rulle utan sådär en 5 meter bakom. Då känner jag mig kränkt.

NLC sa:
Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:

Tejpa en skunk på sadelstolpen?

Äggröra med bönor till lunch?

Morgonpendlingen började med att jag hamnade bakom en tvåmetersman som satt helt rakt upp på cykeln som en fura. Han hade behövt minst en 30cm styrstam tror jag.

När jag låg där bakom honom och gled i godan ro på den nya cykelbanan i sjöstan hör jag plötsligt någon som ropar "Stanna" med gäll röst några meter framför snubben. Han cyklade på och jag också för jag såg förstås inget där bakom honom. Kom två meter till och där stod en dam bredvid cykelbanan vid övergångsstället och ropade "Stanna" igen. Vet inte om det var till mig eller någon bakom mig men troligen hade hon en övertro på hur snabbt man kan bromsa in en cykel. Intressant. Troligen var de fåtal sekunder hon nu inte kunde göra något vettigt av inte anledningen utan snarare att hon blev kränkt av att ingen stannade vid övergångsstället och det kan man ju ha en viss medkänsla för om man vill.

Trafikföreskrifterna säger väl att man skall stanna och släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen som är i färd med att passera.. Jag låg uppenbarligen för nära snubben framför och hade så dålig sikt så jag inte hade en möjlighet att få ett stopp på cykeln. Skall jag ha dåligt samvete nu eller..?

IngvarW sa:
Morgonpendlingen började med att jag hamnade bakom en tvåmetersman som satt helt rakt upp på cykeln som en fura. Han hade behövt minst en 30cm styrstam tror jag.

När jag låg där bakom honom och gled i godan ro på den nya cykelbanan i sjöstan hör jag plötsligt någon som ropar "Stanna" med gäll röst några meter framför snubben. Han cyklade på och jag också för jag såg förstås inget där bakom honom. Kom två meter till och där stod en dam bredvid cykelbanan vid övergångsstället och ropade "Stanna" igen. Vet inte om det var till mig eller någon bakom mig men troligen hade hon en övertro på hur snabbt man kan bromsa in en cykel. Intressant. Troligen var de fåtal sekunder hon nu inte kunde göra något vettigt av inte anledningen utan snarare att hon blev kränkt av att ingen stannade vid övergångsstället och det kan man ju ha en viss medkänsla för om man vill.

Trafikföreskrifterna säger väl att man skall stanna och släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen som är i färd med att passera.. Jag låg uppenbarligen för nära snubben framför och hade så dålig sikt så jag inte hade en möjlighet att få ett stopp på cykeln. Skall jag ha dåligt samvete nu eller..?

Är glad att jag inte pendlar i samma stad som dig.

Första pendlingen på 10-ish dagar, kändes. hade en hjulsugare, på tal om dem, från Aba till Hornstull, där de delat upp cykel och gångbanan om man kommer från Västerbron och jag tog fel såklart. Det jävligaste med min hjulsugare var att det var en sån där ful, grön, elcykel och att allt satt löst. Det skallrade och smällde konstant, jävla miffo!

zodah sa:
Jag försöker alltid hänga av hjulsugare. Oftast går det, ibland får man ngn rehabcyklande elitpendlare som med lätthet håller tempo, fast inte rulle utan sådär en 5 meter bakom. Då känner jag mig kränkt.

5 meter tycker jag är lite snålt. Brukar hålla 10-20 meter när jag kommer ikapp någon jag inte vill köra om och sedan riskera att få på hjul.

Dubbdäcket smattrade gött mot den blöta asfalten. Hade nästan glömde det goa ljudet. Bakhjulet får traditionsenligt vänta nån månad eller två.

staine sa:
Men detta vart en nästan löjlig umleitung-pendling. Jag har ingen kilometerräknare på cykeln men den hade nog visat tvåsiffrigt. I mil alltså.

Snygg pendling! Hör av dig någon gång, jag kanske hänger med och suger hjul.

Premiärpendling för min nya Brompton. Fort gick det. Tidigare 5-växlad från -97, nu 2vxl -17 med något bättre rull och mindre skrammel :)

Senast ändrad:
Betämde mig för att cykla lugnt till jobbet idag. Det är något jag aldrig brukar lyckas med av mig själv, så jag ställa in min cykeldator att varna om kadensen gick över 80 eller om pulsen steg över "zon 2" (144bpm). Det funkade, tog bara 4minuter längre tid och jag höll mig knappt varm. Fast fy vad tråkigt det blev att pendla på det viset. Får väl justera upp värdena en aning för lugnare än snabb och roligare än långsam. :D

6 plus och lite dugg idag. Barnsitsen till dagis, fastnade i helvetesbacken med 16 kg barlast och sen 50 minuter ganska skön pendling in.

staine sa:

Men då missade du ju caféets räkmacka !

Nästan död i morse pga skallvärk, så jag sov en extra timme. Kom till jobbet på något sätt med cykel, minns knappt.
Fick nyss sms, jag kan hämta ut ett par 35mm SMW på Coop. Får väl knö på dem i helgen kanske.
Disträ.

Hjulsugeri är väldigt olämpligt vid pendling. Man har inte en aning om vad man har för pellejönsfigur i släptåg helt utan säkerhetsmarginal. Jag brukar gå åt sidan så att höga vederbörande får ta vind själv, och sedan lägga på ett ryck så att det blir ordentligt avstånd. De flesta fattar då vinken, eller orkar inte hänga på. I värsta fall får man slå av helt och låta eländet passera.

Tillbaka
Topp