Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Docc sa:
Någon som har tips på vilken väg som är "bra" från slussen ut mot Roslagstull? Jag kör normalt Birger Jarlsgatan men just nu är det med livet som insats. Vägen var relativt hårt packad i morse(cykelfältet är bara att glömma) men bilarna ligger en upp i arslet, har ingen lust att få sladd och bli mosad för att folk inte kan hålla avståndet.
Jag hojar alltid Skeppsbron-->Arsenalsgatan-->Nybrogatan ända upp till Valhallavägen. Torde kännas bättre då du mest kommer trängas med gående och andra cyklister. Inte direkt fågelvägen....men så tar jag sällan rakaste vägen heller:)

Börjar bli sliten av att ta isskarvar och spår hela tiden. Malmskillnadsgatan/Malmtorgsgatan var ett äventyr ikväll. Snöröjningen runt Slussen är ett skämt.
Sista backarna kändes som berg.

Imorgon när skiten fryser jobbar jag hemma. Ond armbåge, ont knä, nära döden upplevelse med buss 2 cm bort, båda stänkskärmar trasiga. Nog.

Satt i bilkö från Munkbron till Solnabron, cykelbanan var snöupplag. Sen tog det tvärstopp så jag kunde sicksacka mellan stillastående bilar fram till andra sidan bron. Där stod en liten lastbil på snedden och blockerade vägen.

Mentalt jobbigt att rulla med biltrafiken och inte riktigt se om den där moddsträngen där framme bara är slask man kan bränna igenom eller en stenhård iskant som måste hanteras.

På cykelbanorna tjock snökaka som plötsligt brister och skickar iväg framhjulet åt fel håll.

Solna hade iallafall plogat halva vägen mellan golfbanan och Sollentunagränsen på hemvägen.

Är det bättre att åka Västerbron-Lindhagensgatan-SolnaC till Kista?

10 Novemver del2

Bilagor

• 10nov_II.jpg
    10nov_II.jpg
    81.6 KB · Besök: 62
Håller med tidigare inlägg. I Birger Jarlsgatan är cykelbanan numera oanvändbart och man tvingas köra med på körbana med bilarna upp i arslet och snö- och iskakor som kastar framhjuler och cykeln överallt.

Mellan Roslagsgatan och Norrtull och hela vägen till Haga Forum ingen snöröjning (en surgubbe vid Norrtull blev arg för att jag cyklade fast jag inte träffade honom och inte ens gick i närheten av honom heller)

Det står förresten 4-5 bussar vid Haga Forum stilla sedan igår på morgonen :D

Måste dock säga att det är mycket bättre i Solna...

Jolikki sa:
.A. sa:
Canons 40mm f/2,8 är mycket nätt och behändigt till en överkomlig peng. 1100D är väl knappast att betrakta som ett stort hus?
Nä det är sant, det beror på vad man jämför med. Jag var lite inne på EOS M3 ett tag, men den saknar viewfinder.
Vore kul att bara kunna ha med sig något i jackfickan just vid cykelpendling. :)

Ska inte göra fler fotorelaterade inlägg i pendlingstråden, men eftersom det handlar tips för blivande pendlingsfotograf så vill jag ändå svara.

Jag har ett 40mm 2.8 och visst är det extremt litet och lätt, men det finns nackdelar om man jämför med den "gamla" 50mm 1,4:an, både hur det är att jobba med och bildkvalitet. Båda har en frontlins som rör sig och sticker ut från objektivet, det är en känslig del om man slår i den, men 50 1,4 skyddas av originalmotljuskyddet som täcker och sitter i objektivets fasta del. 40mm har ett motljusskydd som sitter i gängan på frontlinsen, ett minus om man som jag snabbt vill plocka fram eller hantera kameran med en hand lite ovarsamt. 50mm har en traditionell fokusring som är "mekanisk" medan 40mm endast fungerar då kameran är igång och drivs av enbart en motor, jag gillar det gamla Ultrasonic-stuket bättre. När det gäller bildkvalitet så är 50mm oslagbart bäst, den är också lite dyrare. Även om jag sällan har nytta av ljusstyrkan så presterar den bättre skärpa, bättre kontrast, bättre motljuskontrast och färgerna blir klarare/snyggare, oavsett bländare. 40mm har lite mer aberration även om det också finns på 50:an Nu kan man ju fixa en hel del med bilder i efterhand och 40mm är ändå bra mycket bättre än ett kitobjektiv.

Senast ändrad:
frause sa:
Satt i bilkö från Munkbron till Solnabron, cykelbanan var snöupplag. Sen tog det tvärstopp så jag kunde sicksacka mellan stillastående bilar fram till andra sidan bron. Där stod en liten lastbil på snedden och blockerade vägen.

Mentalt jobbigt att rulla med biltrafiken och inte riktigt se om den där moddsträngen där framme bara är slask man kan bränna igenom eller en stenhård iskant som måste hanteras.

På cykelbanorna tjock snökaka som plötsligt brister och skickar iväg framhjulet åt fel håll.

Solna hade iallafall plogat halva vägen mellan golfbanan och Sollentunagränsen på hemvägen.

Är det bättre att åka Västerbron-Lindhagensgatan-SolnaC till Kista?

Cykla inte imorgon. Ju mer jag tänker på dagens skräckfärd desto vansinnigare ter den sig. Drog rakt ut och ner i gatan två gånger, hade lika gärna kunnat vara en bil bakom. Plus cykelbanevurpor, men dom gör bara ont.

Verkar som folk är positiva till Solna eller är det ironi? Cyklade med en hand på räcket i snön i Solna, funkade faktiskt. I Sollentuna var det sopsaltat. Som ett skämt med den knivskarpa kommungränsen mellan sopsaltat och kaos.

Gick bra. Kommer jag ihåg fel, eller var detta för några år sedan normal snöröjning efter ett normalt snöfall.

Hatar när stabil snö saltas sönder till oberäknelig modd. Hatar!

Själv är jag kanske en positiv idiot, men jag hade fantastiskt roligt idag mellan Blackeberg och Täby. Riktigt bra teknikträning. Och biltrafiken hade det ju inte lättare på många ställen.
På hemvägen lyckades jag i pur glädje snitta 20 km/h över 28 km (skarvade på lite extra:-) trots bitvis oplogat, tex genom Solna.
Att det är oplogat och inte optimalt cykelföre dagen efter det största novembersnöfallet i modern tid tycker jag är acceptabelt (även om det är lite förvånande att Täby kommun inte ens påbörjat plogningen av många cykelbanor ännu).

Bilagor

• IMG_5890.JPG
    IMG_5890.JPG
    145.5 KB · Besök: 58
  • IMG_5887.JPG
    IMG_5887.JPG
    209.1 KB · Besök: 54
Docc sa:
Någon som har tips på vilken väg som är "bra" från slussen ut mot Roslagstull? Jag kör normalt Birger Jarlsgatan men just nu är det med livet som insats. Vägen var relativt hårt packad i morse(cykelfältet är bara att glömma) men bilarna ligger en upp i arslet, har ingen lust att få sladd och bli mosad för att folk inte kan hålla avståndet.

Den här vägen kör jag vintertid:

IMG_3186.PNG

Peth sa:
Docc sa:

Den här vägen kör jag vintertid:

Regeringsgatan är ett ganska soft alternativ jag gärna kör. Ingen cykelbana men lugnare tempo.

Förövrigt fattar jag inte bilderna från översnöade cykelbanor med rensopade bilfält bredvid. Jag är nog en notorisk bilfältscyklist. Dessa dagar mer än någonsin.

Men en tant beklagade sig ju högljutt på tv igår, minsann hade man plogat cykelbanorna men inte gångbanorna men CYKELBANORNA minsann vart är världen på väg osv... Några exempel gav hon dock inte :p

Nästan som vanligt nu. Förvånansvärt mycket som plogats under natten längs min pendlingsväg.

De kompakta snökakorna hade mer bärighet efter nattens minusgrader. Kanske blir misär i eftermiddag igen.

Idén med separering mellan trafikslagen är ju trevlig i teorin, men fungerar ju inte alls när det snöat. Man lägger snön där den får plats och transporterar sig på resten av ytan. Då får man samsas lite ibland.

Inne i stan var det en meter snövall på cykelbanan. Körbanan var i stort sett asfaltsren. Trottoarerna såg hyfsade ut längs vägen.

Känns som det var bra beslut å köra bil 2 dagar.

Idag cykel, ren asfalt på cykelvägen längs kymlingelänken, likaså sollentunavägen.
Annars lite modd och slask, men överlag väldigt fin cykling med endast 2 ställen jag fick känna mig besegrad av snö/obefintlig plogning och gå i stället.

Senast ändrad:
Ja, dagens pendling liknar situationen som var vintertida vardagsmat för sisådär tio år sedan. Isigt, moddigt och vattenplask om vartannat. Plogade bilvägar med snön uppkastad på cykelbanorna. Snömodd i korsningarna. Lika få vintercyklister som då. Så överlag har det blivit bättre med åren.

Men, fellow cykelpendlers i Storstockholms sydöstra kvadrant (och ni andra med för den delen). Det börjar bli dags att påminna om det här:

Bilagor

• IMG_0246.JPG
    IMG_0246.JPG
    43.7 KB · Besök: 58
Efter långt och noggrannt övervägande så blev det tunnelbana idag, ska på årsavslutning för cykelklubben långt bort åt helvete (Solna) efter jobbet.

Nu känner jag mig halvt i koma.

Svedmyra fortfarande inte ett plogblad i sikte sedan i tisdags. Men från Sockenplan och inåt stan verkar det nu vara plogat. Genom Årsta gick det fint.
Ramlade faktiskt i Liljeholmen. Där är inte röjt. Ingen fara, det gick väldigt långsamt men när framhjulet skar ner i 30 cm snö så drog jag i backen.

Fuktiga cykelskor efter hemfärden igår genom rätt mycket slask och vattenpölar. En natt räckte inte med de enkla skotorkare jag har.

Sollentuna kliniskt rent men Solna...

Drygt 22km/h i snitt på mina 30km. Det måste ha varit medvind.

Väldigt varierande underlag. Tog vägen över Spångafältet idag, där har det blivit mycket bättre jämfört med föregående år. Från Rinkeby till Rissne är det numera sopsaltat, kändes riktigt lyxigt att få rulla på bar asfalt. Villagator ska man undvika som pesten, de är knappt framkomliga med sina djupa spår och snö/is som inte riktigt bär alla gånger.

zodah sa:
ej att förglömma den egna hälsan och drivlinan
Eh? Eller skit i det så slipper man ha massa idioter som suger hjul.
Annars? Spännande med Brompton idag. Några nära döden upplevelser. Men det var bilister som körde som de skulle fram först o fort på lokala gator i Sollentuna. Där det inte finns varken trottoarer etc. En av bilarna hängde en fin polisuniform i bakom bilisten. Nåja. de har ju inte fått kört några dagar nu .

Black planet sa:
zodah sa:
ej att förglömma den egna hälsan och drivlinan
Annars? Spännande med Brompton idag. Några nära döden upplevelser. Men det var bilister som körde som de skulle fram först o fort på lokala gator i Sollentuna. Där det inte finns varken trottoarer etc. En av bilarna hängde en fin polisuniform i bakom bilisten. Nåja. de har ju inte fått kört några dagar nu .

tror du missade mina röda Paint-skills. :-)

Black planet sa:

Eller skit inte i det så slipper du vara en idiot/arsle/skitstövel när du svänger in framför andra efter din omkörning, eller när andra kommer ifatt dig vid någon köbildning. #bussigcykelpendlareidetgemensammatrafikrummet

Bodie sa:
Fuktiga cykelskor efter hemfärden igår genom rätt mycket slask och vattenpölar. En natt räckte inte med de enkla skotorkare jag har.

Och apropå fuktiga skor kontra skitstövlar, så återgick jag idag till ett trick från tidigare vintrars slaskande:
200 kr på Biltema, två nummer för stora, och sen klipp, klipp. Regnbrallor och plattisar utgör ett behövligt komplement.
.

Bilagor

• Stövlar.JPG
    Stövlar.JPG
    22.4 KB · Besök: 67
Det var bara att glömma att köra på cykelbanan idag mellan Älta och Sickla. All snö från vägbanan låg på cykelbanan i en 10-20cm tjock snömodd. Har felanmält till Nacka Kommun...

IMG_7892.JPG

Mathias sa:
Det var bara att glömma att köra på cykelbanan idag mellan Älta och Sickla. All snö från vägbanan låg på cykelbanan i en 10-20cm tjock snömodd. Har felanmält till Nacka Kommun...
Tyvärr är det Trafikverket som ansvarar för vägen mellan Älta & Sickla, därav den sämre skötseln på Ältavägen. Det har varit tal om att Nacka ska ta över skötseln men så sent som häromdagen bekräftade Nacka på Twitter att de fortfarande inte fått det.

Senast ändrad:
ni(c) sa:
Mathias sa:
Tyvärr är det Trafikverket som ansvarar för vägen mellan Älta & Sickla, därav den sämre skötseln på Ältavägen. Det har varit tal om att Nacka ska ta över skötseln men så sent som häromdagen bekräftade Nacka på Twitter att de fortfarande inte fått det.

Aha, då frågade jag dem på Twitter nyss i onödan.

Granman sa:
Ja, dagens pendling liknar situationen som var vintertida vardagsmat för sisådär tio år sedan. Isigt, moddigt och vattenplask om vartannat. Plogade bilvägar med snön uppkastad på cykelbanorna. Snömodd i korsningarna. Lika få vintercyklister som då. Så överlag har det blivit bättre med åren.

Men, fellow cykelpendlers i Storstockholms sydöstra kvadrant (och ni andra med för den delen). Det börjar bli dags att påminna om det här:

Ok. Gärna. Finansiera du detta till mig?

har kört ss mtb senaste två dagarna och det har ju varit en skrattfest. :) som att köra stig i skogen stora bitar. fantastiskt.

att det finns klappträn som den cx-apan som klev ut framför mig på västerbron igår kväll och alla tjejer som stirrar på telefon/marken/handväskan och inte har koll på sin omgivning är som vanligt.

Inte för att det är dyrt mrd kompislapp men *fniss* ser framför mig varenda fru Svensson på damtralla med kompislapp släpande bakom sig ;)
Nä det kommer nog inte att hända.

Äventyrligt. Från ena stunden perfekt sopsaltat till att hamna i en snödriva. Vissa delar bara upptrampade av fötter eller helt orörda. Bra med klossar som löser ut åt flera håll. Bättre före där de inte saltat för där skär man inte igenom på samma sätt. Bävar lite för hemresan som blir i mörker.

mattel sa:
har kört ss mtb senaste två dagarna och det har ju varit en skrattfest. :) som att köra stig i skogen stora bitar. fantastiskt.

att det finns klappträn som den cx-apan som klev ut framför mig på västerbron igår kväll och alla tjejer som stirrar på telefon/marken/handväskan och inte har koll på sin omgivning är som vanligt.

Ja, väldigt bra balansträning har det blivit.

Klarar du passagen mellan Överjärva och Polisskolan utan att sätta ned foten? Det gör inte jag på min CX med slitna Continental cyclocross speed.

Bodie sa:
Klarar du passagen mellan Överjärva och Polisskolan utan att sätta ned foten? Det gör inte jag på min CX med slitna Continental cyclocross speed.

på mtb ja, men inte en chans på vinterhojen. det skär ner för mycket med 35mm.

staine sa:
varenda fru Svensson på damtralla

Och det är dessa *fniss* du menar hänger på happy? Fru Svensson på damtralla brukar f.ö. ha helt ok skärmar, jämfört med många svettopendlare.

Men, men. Man kan välja att ta ansvar för sin omgivning, och välja att inte göra det.
Oj, nu känns min egen kompislapp för liten. Måste hem och montera en präktigt jävelstor en... ;-)

Efter 6 mil jobbcykling samt hårt cirkelträningspass på kanotklubben igår var det inte världens piggaste ben som skulle försöka transportera partiellt dubbdäcksförsedd cykel i 4 m/s motvind knappa 3 mil i morse. Känslan var av typen 'dagen-efter-VR' ungefär.

Kombinerat med två klotningar var humöret på topp. Första vid överfarten vid idrottsplatsen i Hjärup där jag hittade en fläck svartis på den annars välsaltade cykelbanan. Nummer två N om Tetra Pak där <deity> och kommunen verkar ha glömt bort att det finns en cykelbana för där hade det, om än med viss möda, gått att åka skridskor. Det som inte gick var att ta en 90-gradare utan marksyning. Lite skrap och blåmärken så inget allvarligt iaf. Det var åas närmare på Kirseberg där en busschaufförsjävel körde mot jävligt rött (hade lyst i bortåt 5s) och svängde in framför mig på min grönlysande cykelöverfart. Tur(!) att jag notoriskt misstror de där dödsmaskinerna och hade bromsberedskap.

Nu skall man bara ta sig hem också utan att behöva göra ärende på akuten, men det är ju iaf medvind ;-)

Mathias sa:
ni(c) sa:
Mathias sa:

Aha, då frågade jag dem på Twitter nyss i onödan.

rapporterar du till @Nackagator?
då når du gatukontoret direkt

Då det är Trafikverket är det nog tyvärr kört. De sandar i bästa fall ovanpå slasket. Du kan hoppas på blidväder i nästa vecka.
Edit: Ring Svevia, det är dom som har entrepenaden för drift och underhåll på väg 260.
http://www.trafikverket.se/nara-dig...-entreprenor-skoter-din-vag/Omrade-Sodertorn/

Senast ändrad:
Skjutsade frun till hennes jobb med mördarmaskinen i morse pga anledning. Åkte hem igen och bytte till cykel för trevligare pendling. Ser nu fram emot hemfärden och gläds åt att slippa fredagstrafiken i Gbg.

Kunde inte cykla idag heller. Men jävlar vilket fulmek jag fick begå för att få till bakskärmen på fultysken igår! Såga av två stag, använda några delar från gammal v broms, leta länge efter låååånga skruven, och muttern till den då. Svära på finska och använda buntband. Hoppas det blev tillräckligt med millimeter från dubbar och bromsarmar. Skakar väl till fiasko på måndag. Man kanske ska återuppliva MTB:n. Undrar hur fästet är på 8 år gamla nobby nic?

Buntband är bra. Men allt måste sitta stentajt annars lossar skiten. Min framlampa lossade, styret sluttar för bövelen så lampskrället gled ut till den tunna delen. Varför gör dom sluttande styren nuförtiden det gjorde dom aldrig förr.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp