Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Känner mig som en sitting duck på pendlingen, inget tryck. Andra barnet på gång med ETA 8:e så snart får jag ägna mig åt annat ett tag :)

Trötta ben efter #huckande och #fikamedgrappaspetsatkaffe i #hellas igår. Nästan klippt av buss 66 igår på hemvägen, högerregeln gäller visst inte bussar i innerstaden.

Lite väl grinig nordvästan i morse. Brusade rejält i öronen.
Man kanske skulle använda de där inköpta Windfree-öronmuffarna lite oftare?
15 kg mat i väskor + 25 kg barn på pakethållaren sista kilometrarna hem.
Uff! Puff!

Körde strava på min pendlingssträcka idag bara för att få statistik på vad det är jag utsätter mig för två gånger om dagen.
På 8 km så förbränner jag hela 158 kalorier, så nu ska jag unna mig en halv pepparkaka!

Man frös ju inte i alla fall.

En fråga: kan det vara så att fettet i naven stelnar när det blir minusgrader? Det är väldigt stor skillnad i rull, tex idag + 4 mot i fredags då det var kanske -2.

Eller är jag bara klen?

5 December

Bilagor

• 5dec.jpg
    5dec.jpg
    88.1 KB · Besök: 50
zodah sa:

En fråga: kan det vara så att fettet i naven stelnar när det blir minusgrader? Det är väldigt stor skillnad i rull, tex idag + 4 mot i fredags då det var kanske -2.

Eller är jag bara klen?

Fräscht navfett brukar vara specad för typ -30 till +40 så det kanske bara är känslan... Men kallt luft ger ju mer syre så det bör ju gå skitsnabbt egentligen :D

Skönt att cykla igen efter några dagars uppehåll pga punka och ANNAT. Lite småseg i benen efter gårdagens svettopass på trainern.

Känns så värdelöst att behöva stå och vänta på en buss i 10 min när man vet att man nästan skulle varit hemma om man cyklat när bussen kommer. Dock är det bra att åka kommunalt lite då och då för att påminnas, när latmasken slår till, hur smidigt det egentligen är att cykla.

Cool bild Federico! Fem plus och blött på marken. Halva bakskärmen borta = massa sprut på ryggsäck och rygg. Nr 67 vid cykelräknaren 07:20. Stannar förbi 15-20 min på Karolinska tre ggr per vecka just nu. Oskönt att dra på svettig mössa och handskar och dra iväg blöt och sval om ryggen för sista tre km.

NickPick sa:
zodah sa:

Eller är jag bara klen?

Fräscht navfett brukar vara specad för typ -30 till +40 så det kanske bara är känslan... Men kallt luft ger ju mer syre så det bör ju gå skitsnabbt egentligen :D
Luftens densitet och därmed muftmotståndet ökar väl också, om än kanske marginellt. Men många bäckar små :-)

LesGrossman sa:
Ingen pendling idag, förkyld :(. Men tänkte på en sak. Jag möter ett par pendlare varje dag som kör med både fast lampa och pannlampa. Vad är grejen med det i upplyst stadstrafik? Man blir ju bara bländad av pannlampan!

Även om det är upplyst där du möter dom så kanske dom har någon sträcka som inte är lika väl upplyst. Eller så vill dom bara synas lite extra bra. Eller för att dom vill använda sin inköpta pannlampa.

Under förra veckan så hade jag en diskussion med en person som var upprörd över att cyklister bländade honom när han körde bil, ett par dagar senare så hade jag diskussion med en annan person som var orolig över att många cyklister hade alldeles för svaga lampor så dom inte syntes. Alla hittar vi något som stör.

DanielS sa:
Under förra veckan så hade jag en diskussion med en person som var upprörd över att cyklister bländade honom när han körde bil, ett par dagar senare så hade jag diskussion med en annan person som var orolig över att många cyklister hade alldeles för svaga lampor så dom inte syntes. Alla hittar vi något som stör.

Det gäller att i butiksdjungeln hitta rätt typ av framlampa för stadstrafik och pendeltrafik. En StVZO-godkänd** är ofta bra, tyskarna kan det där med säkerhet och regler... Synd bara att många "vanliga cyklister" ofta inte tar cykelbelysning lite mer seriöst.

**
http://www.cyklistbloggen.se/tag/stvzo/

http://www.cyklistbloggen.se/2015/11/recension-tre-blandfria-cykellampor/

Hade mycket tajt marginal till möte. Fick styv kuling i motvind. Blev ännu mer bråttom. Parkerade ute. I hemlighet hoppas jag det innebär en möjlighet att få köpa ny cykel igen.

Bittert att rassla fram med flatbar och dubbdäck såna här dagar. Vevarmen verkar på väg loss (Bontragerknasvev med för stor insexa för multitool) och framskärmen skramlar. Blä. Men trots det så är det ju ändå alltid fint att cykla.

Personerna hade helt enkelt helt rätt. Ninjas och bländ-mongon skulle du ju kunnat upplyst dem om att de kallas (hittade på bländ-mongon själv...:)
Johan Falk sa:
DanielS sa:

Det gäller att i butiksdjungeln hitta rätt typ av framlampa för stadstrafik och pendeltrafik. En StVZO-godkänd** är ofta bra, tyskarna kan det där med säkerhet och regler... Synd bara att många "vanliga cyklister" ofta inte tar cykelbelysning lite mer seriöst.

**
http://www.cyklistbloggen.se/tag/stvzo/

http://www.cyklistbloggen.se/2015/11/recension-tre-blandfria-cykellampor/

Det hade inte mojnat när jag skulle hem, blåste rätt så bra rätt i nyllet. Dubb och motvind är ingen bra kombo, snittfarten blir inget är hurra över.

Det hade börjat frysa på, halt på sina ställen, dubben går sitta kvar.

Motvind hem, dock inte halt. Blev omblåst i uppförsbacken vid Liljeholmsbron (Sthlm) av en motoriserad cykel. Han höll lätt 45 km/h uppför utan att trampa. Riktigt läskigt med tanke på vingelmån, bromssträcka och andra cyklister och gångare.

Jobbpendlingen gick bra.
Fick tvärnita med mördarmaskinen senare på kvällen då barnens vicerektor plötsligt cyklar ut framför mig. Bevakat övergångsställe. Jag hade grönt, han rött. Han vinkar glatt och cyklar vidare.
Suck...

Tåg pga orsak. Laddar för fika i morgon.
Känns som om man skulle ha ännu en cykel, eller IAF ännu ett hjulpar. Nåt mellan sommarslicksen och vinterdubben.
Cykla skärmlöst är ju charmlöst. Men byta däck stup i kvarten ids jag inte.

izar sa:
Det hade inte mojnat när jag skulle hem, blåste rätt så bra rätt i nyllet. Dubb och motvind är ingen bra kombo, snittfarten blir inget är hurra över.

Det hade börjat frysa på, halt på sina ställen, dubben går sitta kvar.

Men det svider bra i benen, så man får väl vara nöjd med det

Dimma och +1. Blött...
Invigde nya framlampan. Nöjd. Bättre ljusbild och förhoppningsvis mindre risk för att blända folk.

Benen funkade hyffsat igen efter helgens Malmöcrossande.
Kom ifatt och passerade några Konor. De verkade tolka det som race, så de gick om igen efter att ha legat bakom ett tag. Ja, ja..., väl bekomme.

Stockholm

Kallt men därmed torrt. Skönt med dubb fram.
Fått iväg några felanmälningar ang trasiga gatlampor och frågor till staden ang. hur de tänker egentligen när de planerar cykelbanor. Rekommenderade i all välmening ett par skrifter från SKL.

(För övrigt: ni som tar buss, tåg, eller dylikt åker INTE kommunalt till jobbet. Ni åker kollektivt! Kommunalt åker ni om ni nyttjar färdtjänst eller åker skolskjuts.)

Tillbaka
Topp