Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Förra året om att SMWs dubb äter sig igenom och punkar slangar...

https://happyride.se/forum/read.php/1/2828360/2828924#msg-2828924

nikasp sa:
Om du inte googlar upp något jag skrivit i onyktert tillstånd så hoppas jag att du tagit fel på person. Jag skrev att mina funkat prickfritt i januari eller februari precis innan jag blev föräldraledig. En punka var sånt där strå/whisker från sopbil troligen.
Tråkigare att komma in i stan där det inte är fruset. Allt blir jäkligt skitigt trots skärmar.

Tribeca sa:
Om jag inte minns fel så kallade du oss som hade synpunkter på just dessa SMW-brister förra säsongen för bittra gnällisar.
Just sayin' ;)

"-Jävlar, jävlar, jävlar!!!", fast det var främst en dålig citering av den där Peter White om att "don't get mad" och "think of all great memories" i och med att han vet stensäker på att de inte failar pga att dubbarna äter sig genom inåt. Jag har ändrat åsikt nu med ca 179-180 grader :) Få se vad Schwalbe säger nu då. ROSE kände inte till att det skulle existera något sådant problem så jag är inte säker på att det blir nya ostar.

Tribeca sa:
Förra året om att SMWs dubb äter sig igenom och punkar slangar...

https://happyride.se/forum/read.php/1/2828360/2828924#msg-2828924

Senast ändrad:
Lugn hempendling men fick stanna halvvägs för att ta på kepsen för att kunna se ngt i det snöblandade regnet. Kan bli sladdfest imorgon bitti om snön ligger kvar.

Phew, tog en timme mot vanliga 45-50 minuter nu på vintern pga någon centimeter snö. Lappvantar vid start, sen snöblandat regn och typiskt kepsväder. Försökte köra utan glasögon men såg nada.

Pendeltåg pga orsak. Sen packad-sill-resa på t-banan, växelfel sades det.
Dagens irritationskvot fylldes snabbt av de tankeobenägna med- eller snarare motmänniskorna som vägrade flytta på sig för att släppa av andra resenärer.
Kvällens snö i tjockhult har upphört, så jag siktar på fika i morgon.
Staine, Hekla, någon?

heklamama sa:
Framkomlig.
Tror att Sthlm. Stad hart handlat upp någon sorts snörröjning.

Jösses ska det behöva röjas snören i stan nu också (är det snubbeltråd typ?), jag trodde det hörde skogen till.
Dabac, nä jag är inte i stan denna vecka.

Göteborg.

-5 imorse och lite småhalt ås det kändes skönt med dubbdäcken som smattrade mot asfalten. Mötte en traktor som saltade cykelbanan :)
Jag älskar sopsaltat, att ingen tänkt på det innan? Det är så skönt att slippa gruset!

Blev omkörd av något väldigt mysko fordon idag (på cykelbanan), en trehjulig högbyggd sak med kaross och plats för en person. Fordonet var eldrivet och gick nog inte snabbare än 25-30 då jag körde om igen när det blev platt/nerför. Det hade något som såg ut som ett BMW märke på baksidan. Någon som vet vad det är för något?

Blött var väl ordet för dagens pendling. Mitt byte av hjul igår kväll till monsterdubbhjulen med förhoppning om sladdfest gav inte den önskade effekten på vädret, får fösköka köra lite shamanriter och kanske offra ett lamafoster till nästa gång.

Dubbad till Vintercyklist 16/17.
Inte lika tungt som jag befarat, men det tog minst 10% längre tid.
Spolade av salt och grus från cykeln innan den fick gosa in sig i förrådet och torka upp inför hemfärden.

Kallt. Halt. Mysigt.
Såg en motcyklist som cyklade högervarv i en rondell, som såg förvånad ut när bilisterna reagerade.

En sån här kanske? Mopedbil.

Bilagor

• IMG_1732.JPG
    IMG_1732.JPG
    76.6 KB · Besök: 58
+1 och blandat sopsaltat, snö och modd. Bakskärmen gick av under sadeln så nu blir det grisigt på hemvägen. Får beställa ett nytt par Curana C-lite, snygga men kanske inte de mest hållbara.

Den besvikelse att upptäcka att framhjulet på crossen saknade luft. Kom ihåg att de var pyspunka på dubbhjulet i våras. Kan ju inte komma ihåg allt ju. Nya tag imorgon då. Men brommie funkar ju alltid.

Knappt några medcyklister ute men jag var ju sen... fint sopsaltat i princip hela vägen till headquarters. På gångbanan bredvid cykelbanan var det dock en del snö så vissa gångtrafikanter gick i cykelbanan, jag förstår dem.

Sa till en medpendlare vid gröna vågen på götgatan att han behövde längre skärmar, han hade nog vaknat på fel sida och sa något i stil med att jag skulle hålla avstånd, men jag menade bara att hela hans rygg var täckt med skit. Cyklade snabbt förbi.

Väl framme på jobbet hade de stängt av vattnet i hela huset, så det blev ingen varm dusch utan lite deo och på med kläderna:) Mums....

Gick oväntat fort idag, måste varit medvind. Kommer väl få lida hemåt.

Blev även oväntat förbannad på personbil som körde om alldeles för nära ganska fort, han fick möte och valde att hellre riskera mosad cyklist än mosad vänster backspegel. Trots mitt sydeuropeiska gestikulerande stannade han inte och det var väl tur för det hade nog mest blivit genant.

Är lite oroad att min pragmatiska vinterpendlare med flatbar och 54 är lite för kort. Skulle nog köpt en large men den hade så långt styrhuvud. Sitter lite skönare "i" sommarcrossen. Jag bygger upp ett resonemang här för att kunna fynda på vinterreorna...

bossjo sa:
Vad gör den på CB en EU-moppe/mopelbil får inte köra på GC utan skall köra på vägbanan.

Tror faktiskt den får köra där om den är reggad som sk 25-moppe. Sen kan man ju såklart diskutera hur lämpligt det är på smala dubbelriktad banor...

Lite överklädd på vägen in.
Lite ensamt på fikat.
Men bra saffransbullar.
Glömde flytta laddaren från ena värmesulebatteriet till det andra efter lunch, så det fick bli tåg hem.
För tidigt att plikta med en tånagel eller två redan.

Cykeln packad med kontoret. Nu sista turen hem för ett halvår föräldraledighet. När jag kommer tillbaka har vi flyttat till nya lokaler.

IMG_1820.JPG

Härligt att vara tillbaka på cykeln efter snart en veckas uppehåll på grund av utbildning, hemarbete och whatnot.

Hjälpte en tjej få på bakhjulet. Någon idiot hade sagt åt henne att det inte gick att montera hjulet för qr var lite krökt i änden. Hon kom gående med hjulet i handen och släpandes på resten av cykeln. Hon var glad över att kunna cykla hem.

Annars bökade jag mest med sadelhöjden och vinkeln. Det blev kyligt.

Knepigt låg hastighet hem, glor en del på cykeldatorn jag fick i present i somras för att pigga upp pendlingen. Antingen pyspunka igen och/eller färdig i benen från gårdagens slaskpartaj. På hemväg nollgradigt och rätt torrt och fruset. På´t igen imorgon då det ska vara 1-2 plus. Ser hellre -2 men det kommer väl.

Fjärdebrunn sa:
Hjälpte en tjej få på bakhjulet. Någon idiot hade sagt åt henne att det inte gick att montera hjulet för qr var lite krökt i änden. Hon kom gående med hjulet i handen och släpandes på resten av cykeln. Hon var glad över att kunna cykla hem.

Du skulle naturligtvis erbjudit henne din QR.

Sen hemcykling, men bara bra. Nollgradigt och ändå inte speciellt slabbigt. Perfekt klädd.

Nollgradigt, sopsaltat och is. Ganska perfekta vinterförhållanden men det får gärna bli -5°C så det blir torrare. Brukar vara runt 400 pers som cyklat förbi räknaren/berometern i Silverdal på kvällarna nu. Ska bli kul att se vad det toppar på sen till vår/sommar.

Återigen träffade jag på miffo-fordonet på. Idag var det dock snöfritt på GC banan så nu kunde jag fetkränka hen uppför backen. Framför miffot låg en snubbe på en damtralla/herrcykel modell upprätt sittställning och 3 växlar och trampade på riktigt bra. Fick plocka fram lite HTFU medicin för att att gå om utan att se allt för berörd ut. Hoppas att det är skillnaden mellan att sitta på fulldubb vs sommardäck. Om inte så blir det väldigt mycket HTFU medicin framöver....

Isiga cykelvägar . Dubbarna höll mig på banan. Som tur var inte så spårigt.
Kom plötsligt på att jag inte har snabblås på pendlarcykeln. Här har man släpat på slang, pump och däckavtagare i över ett år och ändå inte kunnat fixa en punka om det skulle ha inträffat. Komplettering med insexnyckel så snart jag kommer hem (om jag inte får punka på vägen).:)

Tillbaka
Topp