Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

staine sa:
izar sa:
cookiemonster sa:
izar sa:
Vissa idioter ska inte bara cykla. Blev omkörd av en snubbe på en CX när jag stod och väntade på grönt. Kom ikapp honom och körde med lätthet om. Vid nästa rödljus där jag stod och väntade kom han farandes på trottaren i full fart och höll på att klippa en kvinna med barnvagn som precis hade gått över gatan på övergångsstället. Kränkte honom igen och hade tänkt ta ett litet snack med honom vid fyrvägskorsningen där vi hade rött, men givetvis brände han rakt igenom där också.

Det är cyklister som han som får oss andra att framstå i dålig dager.

Vad är det för rödljus man kan köra mot överallt utan att dö? Eller är det som den där fixie-cykelfilmen från new york?

Att bränna rödljus och lita på att andras självbevarelsedrift att köra på en annan människa räddar dig är inte ok!

Såså vi ska inte blanda äpplen och päron här på forumet.
Cykla han som en idiot eller cykla han mot rött? Två skilda saker. Det ena idiotiskt. Det andra - en bedömningsfråga.
:)

Hen.

Jag har väl inga större problem med cyklister som cyklar mot rött, kan väl erkänna att det även har hänt mig. Men att cykla på trottoarer och blåsa rödljus utan att en bry sig om att bilar har grönt är inte ok i min bok!

Trafikljusen på Vasagatan med fullt av folk, både bilister och gångtrafikanter, jag stannar vid alla när det är rött, även om jag bara hunnit 100m från senaste trafikljuset.

Trafikljuset vid Fotografiska, knappt någon vaken i bilarna och mycket sällan gående kvällstid. När ingen bil är i sikte men ljuset retas med att ändå vara rött, jag glider över..

Tog Ringvägen -Renstierna över Söder på vägen in. Rullade fint och försiktigt på den smala delade remsan för både fotgängare och cyklister förbi byggarbetsplatsen.
Men tydligen inte försiktigt nog för en storvuxen man med ett tvivelaktigt omdöme.
Hann precis se hans flin innan han med stor entusiasm tacklade mig rakt in i byggplanket.

Får snart börja med antingen hjälmkamera eller fjäderbatong :-(

Som tur är så var byggplanket rätt fjädrande, så egentligen det enda som skadades var min tro på mänskligheten.

Hade missat Pelotonen pga frukostseminarium och kände mig lite pigg. Då blev det backryck på tung växel i vartenda motlut från Londonviadukten och hem. Total 9 små och större knäppar som med dubbdäcken som ljudkuliss såg till att det blev tufft.

Lite festligt med det tränande paret som ömsom blev omkörda av en idiot i backarna som de sedan kunde segla om på platten. Lite får man bjuda på :)

Härlig!
Tack du yngling på stålräser, iklädd jeansshorts, som gjorde mig sällskap från St. Lars till Värnhem. Var länge sedan jag sist hade draghjälp på sträcken.

+3, grusat till max och blött. Nada halka. Gick väldigt mycket bättre att cykla hem utan pyspunka på framhjulet. Oroande: dubben har gnagt sig genom korden på 7-8 ställen på mina Schwalbe WM så därför punka. Cyklat ungefär 250 gat-mil på dem förra och den här vintern. Störande...

download.png

Gårdagens pendling var varm och behaglig, idag vsr det inte det.. Länge sedan tårna gjorde så här ont. Hoppas att det ligger ett par varma nödstrumpor i skåpet.
I övrigt var det medvind och väldigt fint i gyllenesol

Snudd på propaganda.
Tvenne konstaplar stod och glodde i korsningen Fleminggatan / Kronobergsgatan.
Påverkade trafikkaoset till det bättre.

Kan jag möjligtvis ha spottat mr orange?
Såg en stilig, just orange, Bullit, med halva titeln
av en Anthony Burgess roman på överröret, flyga fram på
ett kontrollerat sätt.

nikasp sa:
+3, grusat till max och blött. Nada halka. Gick väldigt mycket bättre att cykla hem utan pyspunka på framhjulet. Oroande: dubben har gnagt sig genom korden på 7-8 ställen på mina Schwalbe WM så därför punka. Cyklat ungefär 250 gat-mil på dem förra och den här vintern. Störande...

Jag hade precis samma problem med mitt bakdäck i fjol dubben gnagade sig igenom efter ca 300 mil. Reklamerade däcket hos XXL och fick pengarna tillbaka. Schwalbe har haft problem med detta på tidigare upplagor av MV med enligt andra här på forumet ska Schwalbe ha åtgärdat problemet. Men det verkar dom ha misslyckats med.

Blä. Känner mig rätt beroende av att de funkar då jag alltid cyklar till jobbet.. Mailade svenska Rose om det i morse. Köpte däcken av dem i november 2015. Är ju inte helt sugen på att snurra vidare på varken bak- eller framdäck nu. Har också läst om problem men skrev här i februari 2015 att de funkat prickfritt :)

vurparKungen sa:
Jag hade precis samma problem med mitt bakdäck i fjol dubben gnagade sig igenom efter ca 300 mil. Reklamerade däcket hos XXL och fick pengarna tillbaka. Schwalbe har haft problem med detta på tidigare upplagor av MV med enligt andra här på forumet ska Schwalbe ha åtgärdat problemet. Men det verkar dom ha misslyckats med.

Göteborg.

Körde bil idag på pga anledning. Jag förstår inte folk utsätter sig för att pendla med bil genom stan. Släpper man en meter till framförvarande bil så är det någon som knör sig in framför en! Att ligga 15cm bakom framförvarande är koncentrationskrävande och höjer blodtrycket till ohälsosamma nivåer, men fram till jobbet kom jag tillslut :) Imorgon så tar jag cykeln = skönt! Längtar redan.

"-Täta!" sa en gammal bilintresserad kollega som även kunde sätta helt omöjliga fickparkeringar.

Zorander sa:
Göteborg.

Körde bil idag på pga anledning. Jag förstår inte folk utsätter sig för att pendla med bil genom stan. Släpper man en meter till framförvarande bil så är det någon som knör sig in framför en! Att ligga 15cm bakom framförvarande är koncentrationskrävande och höjer blodtrycket till ohälsosamma nivåer, men fram till jobbet kom jag tillslut :) Imorgon så tar jag cykeln = skönt! Längtar redan.

Efter att ha pendlat snart en vecka med Suomi Tyres WXC'R 312 så måste jag säga att benen känns som spagetti efter varje vända. Sen är MTB'n 3kg tyngre nu, 12.5kg istället för 9.6kg med originalfälgar, kassett, bromsskivor, dubbdäck, skärmar, lampor).

Det här kommer ge bra träning, har redan tappat 1.5kg vikt så man är kanske i toppform igen till våren :D.

I morse var det mest cyklister ute på hela hösten, skådat från Karlaplan->Sturegatan->Birger Jarlsgatan via Humlegården. Kul att se! Alla höll sig till cykelbanan där den fanns. Omkörning betydde ut i bilfil när man kunde.

Samtliga civilklädda. Tyvärr var väldigt många av dessa rödljuscyklande.

Motvind av karaktär tvingas-trampa-i-nedförsbacke och för lite luft i SMW-däcken. Blev nästan en mjölksyrafestival innan jag kom på att jag kunde sänka farten.

Zorander sa:
Göteborg.

+1 på allt. Å nu ska jag hem igen. *andas*

I morse var inte Slussen rolig. Som vanligt rött väldigt länge för andra än bilisterna. Sedan: femtio-sextio frustrerade cyklister och fotgängare från olika håll möts och stöts på några tiotals kvadratmeter. Ja, du glade...

Men hem behövde man ju knappt trampa idag. Heja!

Promenadpendling på grund av anledning idag. Mysigt att höra dubbdäcksknatret från de passerande cyklisterna. Verkade vara en toppendag att cykla på så jag blev avis.

Mina 5+ kläder var inte så mycket hjälp när det är nollgradigt. Motvinden gjorde det lätt att kämpa mot kylan..

jag hoppas frederico hojade till jobbet imorse med tanke på soluppgången över huvudstan..

annars lugnt och stilla, pratade lite med en medpendlare om vägval vid ballongberget.

-2°C och ny pyspunka. Fick svära och snabbt fixa igång gammpendlarn. Dubben har sjunkit in på vissa ställen () och gnagt hål på korden så de (Schwalbe WM 35-622) höll bara förra vintern plus någon vecka nu. Har bett Rose att kolla med Schwalbe och hoppas att jag får nytt som vurparKungen fick av XXL. Mina Nokian W240 som är mjukare, durometer 58 mot Schwalbes 67, höll tre vintrar utan problem innan jag pensionerade dem.

Vad kör ni andra på för däck i Stockholm? Känns inte som det finns så många alternativ. Har 17 eller 20 km enkel och rätt sliten på fredagarna så Nokian orkar jag inte riktigt med.

Härlig morgon med soluppgång och få dårar ute på vägarna. Endast en jeppe på elmoppe som förpestade den här underbara starten, han tyckte det var roligt att gasa om en vid rödljus och övergångsställen för att sedan bromsa upp en. Men ändå klart mycket bättre än gårdagens pendling hem då man stundvis trodde att man var med i en Bergman film då man mötte döden titt som tätt på cykel.

Döden = svartklädda Id****r på cykel utan vare sig reflexer eller lysen

Måttligt underhållande.

Gjorde det lata och felaktiga beslutet att behålla på hjulen med Schwalbe G-One. Rullade på fint och säkert ända tills jag skulle utför backen vid Slussen ner mot Skeppsbron. Båda hjul försvann under cykeln och vipps så låg jag och cykel ned, glidandes utför backen.
Inga större skador, men Rapha Repair Service får lite mer att göra med jacka, byxor och handskar samt att cykeln fick lite repat bromsreglage.
Som tur var inga bussar bakom.

Promenadpendling pga anledning. Var fint att gå mot Skanstullsbron och se alla cyklister komma över bron i en för säsongen förvånande stor och fin ström. Avundsjuk blev man men anledningen var lönsam.

Som SD:arna skulle ha sagt och skyllt på invandringen: "-Vart är Sverige på väg?". Jag mötte också en sådan cyklist på min sida dessutom, riktigt spännande! Mötte även en löpare som sprang baklänges i kolmörker men med reflexväst. Hjärnan fick inte riktigt ihop det först.

stefan. sa:
Påväg hem igår mötte jag en med ny ljussättning; Rött blinkande ljus.... Framåt!

Senast ändrad:
Stumpy sa:
stefan. sa:
Påväg hem igår mötte jag en med ny ljussättning; Rött blinkande ljus.... Framåt!

Det är en ny trend. Har sett både rött framåt och vitt bakåt denna veckan. (Hur) tänker de?

Samma här! Såg en kille på damtralla senast igår kväll med kraftigt rött blink framåt, men däremot inget alls bakåt! WTF!

Tänker gör dom nog, frågan är på vad.

Tillbaka
Topp