Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jeppe_E sa:
Underbar morgon i NV-Skåne. -2 grader, stjärnklart och lätt medvind. Jäkla tur det, för benen var hyfsat stumma efter förra veckans påfund. Frost på marken, men inte jättehalt. Blev inte ens svettig, vilket i sig är skönt. Pendlingen tog dock 20-25 minuter längre än när jag trycker på.

Medvind för dig kanske, för mig var det stum nordan på näbben. Men vackert med sol och fick se hägern stå och morna sig på mossen.

NLC sa:
Jeppe_E sa:
Underbar morgon i NV-Skåne. -2 grader, stjärnklart och lätt medvind. Jäkla tur det, för benen var hyfsat stumma efter förra veckans påfund. Frost på marken, men inte jättehalt. Blev inte ens svettig, vilket i sig är skönt. Pendlingen tog dock 20-25 minuter längre än när jag trycker på.

Medvind för dig kanske, för mig var det stum nordan på näbben. Men vackert med sol och fick se hägern stå och morna sig på mossen.

Yes, N/NV :) Blir fest i eftermiddag.

Tänkte inleda året denna morgon men sonen ville annorlunda och tyckte jag skulle gå upp 05, i min trötta form glömde jag cykeln och tog bilen.

Nä en brompton dag. Äntligen på 6 veckor schema på pollensprutorna. Ingen längre pendling på dessa dagar. Så nu gäller det bara bli frisk efter flunsan ordentligt.

januarivila från pendlingen = buss - t-bana - buss. kändes märkligt tomt..

Black planet sa:
Äntligen på 6 veckor schema på pollensprutorna. Ingen längre pendling på dessa dagar.

funkar det bra och hur lång tid gick du varje vecka? jag drar igång sprutbehandlingen mot getingar sista januari..

Tvingades göra ett bunnyhop över en roadkill-räv idag. Inte för att vanhedra liket, men pga trafik, snö och is lämnades inga andra alternativ

Kände mig allt ynkligare och rossligare ensam på jobbet. Drog på mig stassen och trampade hemåt. Fick inte upp värmen utan stannade och drog på mig en vindjacka på Skeppsbron.

Nu är det bara att börja dammsuga. Snart dräller halva släkten in på middag, jippi...

Hoppas halva släkten inte hänger i den här tråden då....

Nu är det bara att börja dammsuga. Snart dräller halva släkten in på middag, jippi...[/quote]

Riktigt skönt och cykla till jobbet idag och ännu skönare och ta sig hem. Blev hämtad med bil av fjällan, trots att det inte var löning...

Trevlig tur hemåt. Språkade med en mkt trevlig pendlartjomme från Kallhäll som hade happyklibba på bakskärmen. Alltid kul att stöta på likasinnade cykelknasar.

Hem gick det alldeles utmärkt. Men nu kommer dödskylan! -6 grader nu (vilket för er norr om Hallandsåsen översätts till -20) :p

Minus fem och mer lagom mycket bilar jämfört med hur det brukar vara.
Premiär för hemmagjorda barmitts gav varma fingrar!
DSC_00381.JPG

/T

Senast ändrad:
tmalm sa:

/T

Har du fler bilder? Vad använde du för material?
Har själv gjort ett par, använde typ tunt liggunderlag, blev ok men sjukt fult - fulare än originalet men ungefär lika bra.
Lägg gärna upp i fulmek-tråden!

Nån cykla om mig vid Älvsjö, hälsa inte ;) men hade snygga baklampor i skorna. Såg bra ut, var får man tag på såna?

Lejon sa:
tmalm sa:

/T

Har du fler bilder? Vad använde du för material?
Har själv gjort ett par, använde typ tunt liggunderlag, blev ok men sjukt fult - fulare än originalet men ungefär lika bra.
Lägg gärna upp i fulmek-tråden!

Använde markisväv som jag hade liggande och isolerat på insidan med resterna av ett par utslitna surfskor (neoprene alltså).
Ska lägga upp lite bilder, watch fulmeckstråden on a forum nära dig!

/T

Pga låg temp så åtgärdade jag glipan vid anklarna och hade varmare fötter än igår. Mötte tre cyklister och två löpare.

Kallt, frost, pyspunka, byta slang i mörker, underkylt regn, slangexplosion, regionbuss. I den ordningen. 2h 15 min till jobbet (33 km) och då fuskade jag ändå med buss sista 15 km ;)

IMG_4362.JPG

-7°C vid start kl 07. Lyckades klä mig lagom så jag frös 5 minuter och lagom varm resten. Händer är ett aber, vill inte köra med lobster pga dålig känsla eller för varma handskar då det snabbt blir för varmt. Känns tydligt att kroppen suger in blodet i början och släpper på ut i fingrarna efter en kvart.

Jeppe_E sa:
Kallt, frost, pyspunka, byta slang i mörker, underkylt regn, slangexplosion, regionbuss. I den ordningen. 2h 15 min till jobbet (33 km) och då fuskade jag ändå med buss sista 15 km ;)

Ja, igår blev man ju snuvad på medvinden hem då morgonens nordan mojnade och försvann. Idag började det fint med frostnupna vägar men övergick som sagt till underkylt regn vilket gjorde pendlingen lite onödigt spännande. Slapp dock laga punka.

-8 visade termometern i morse så det blev till att förstärka med varmare byxor och jacka. Körde även ett par liners under vantarna. Sommarskor med ullsockor och skoöverdrag funkade utmärkt den korta biten.

Jag såg förresten, Fridhemsplan, grönt både för cyklister som korsar Drottningholmsv OCH för fotgängare som korsar den korsande gatan (Fridhemsgatan?) Knasigt va?

staine sa:
Jag såg förresten, Fridhemsplan, grönt både för cyklister som korsar Drottningholmsv OCH för fotgängare som korsar den korsande gatan (Fridhemsgatan?) Knasigt va?
Det brukar väl inte vara? Men folk ser bara bussar. Och är det en man på brompton som skiter i rödljuset så har han bara druckit för mycket kaffe med dig ;)
Annars? Kedjan krånglade på brompton idag. Lite olja o kärlek ikväll då.

Betydligt trevligare att byta slang på ett varmt, ljust kontor än vid en mörk vägkant ;)

Får vi se om det håller... cykelhandlaren hade bara 23/25mm slang... Däcket är ju 30mm. Misstänker att det kommer att implodera ;)

IMG_4363.JPG

Senast ändrad:
Full fart till jobbet idag pga tidigt bokat möte (dessa morgonpigga entreprenörer), helt dränkt i svett när jag kom fram. Jag gissar att det var nytt rekord, tar inte tiden tyvärr...

Jeppe_E sa:
Betydligt trevligare att byta slang på ett varmt, ljust kontor än vid en mörk vägkant ;)

Får vi se om det håller... cykelhandlaren hade bara 23/25mm slang... Däcket är ju 30mm. Misstänker att det kommer att implodera ;)

Stiligt däck!
Men lite beroende på vart du cyklar så ser det inte så vinteranpassat ut. Du måste tänka på DÖDSgruset. :-)

zodah sa:
Jeppe_E sa:

Stiligt däck!
Men lite beroende på vart du cyklar så ser det inte så vinteranpassat ut. Du måste tänka på DÖDSgruset. :-)

Man tänker att det hära med "tan sidewalls" förtas lite av gritty shitty roads...

zodah sa:
Jeppe_E sa:

Stiligt däck!

Jo det var ju JUST DET!

Hempendlingen, så då var det dags för framdäcket. Vägverket "- Nä, vi sprider inte ut vasst grus" Antal punkteringar 2016 - 1. Antal punkteringar 2017 - 3 :) Kan bli ett fantastiskt år!

Skarmavbild2017-01-03kl.18.10.31.png

Skämt å sido, så är däcket ett Challenge Strada Bianca och namnet anspelar ju till det loppet som till stora delar går på marmorkross ;)

Två punkor på väg till jobbet och en punka på hemvägen, sen ringde jag bärgarn.
Typiskt när det är säsongens kallaste dag hittils.:-)
Nu skall jag scanna tüska webbshoparna efter ett nytt Schwalbe Winter 30.

-1°C och lätt snöfall vid Hötorget. Fast på jobbet ett tag till. Skönt med supertidigt möte kl 07 imorgon (australiensisk kund som är 10 tim före).

Puh, 60 min mot normala 48-50. Fick spåra mest hela vägen i några centimeter puder och sen höll löständerna på att skaka ur sista kilometrarna där fotgängarna vinglat över hela cykelbanan. Vi hade ca 7-8 cm på tomten nu så hoppas de plogat imorgon vid 5:30.

IMG_4808.JPG

Tillbaka
Topp