Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Sladdglädje nu kl 22 tills sopsaltarna dödade den i - hör och häpna - Solna kommun.
Fick ta en omväg hem för att få åka ospårat.

Bilagor

• IMG_6059.JPG
    IMG_6059.JPG
    252.3 KB · Besök: 35
  • IMG_6063.JPG
    IMG_6063.JPG
    194.8 KB · Besök: 37
Sopsaltning är det bästa näst efter skivat bröd! Snöstormen viner i de norra förorterna, kan bli spännande i morgon. Håller tummarna för att trafikkontoret gör sitt jobb.

IMG_0650.JPG

Det körde ihop sig lite på jobbet idag så jag kom inte därifrån förrän halv elva.. Och jag hade helt missat att det hade blivit snöstorm. Det spårade något enormt hela Norrlandsgatan/Kungsträdgårdsgatan/Skeppsbron. Sen helt OK plogat fram till Svartlösavägen och sen.. Huddinge (!). Fick tre stycken uppmuntrade tillrop från förbipasserande - high score. Och det tog 70min istället för vanliga 40-50. Nu har jag preppat MTB:n med Ice Spikers och är redo för morgondagen.

Jag tycker att det är lite läskigt att cykla med bilarna när det spårar så mycket men läskigast idag var att jag höll på att blåsa in i räcket på Årstabron - det tutade på ordentligt!

Stack iväg okristligt tidigt kl 05:15. Tog 1:06 in och var lite tröstlöst på de vägar som knappt kändes cykelbara. Som tack för hjälpen blev mötet jag hetsade in för uppskjutet med 30 minuters varsel :) Sveavägen var inte alls röjd så jag fick cykla på trottoaren, kändes för slirigt och osäkert att cykla bland bilarna.

download.png

Vid 0630 hade snösvängen varit igång ett tag och det var mestadels helt ok. Danderyd lyckas i vanlig ordning riktigt bra med snöröjningen.

Med rätt rutt så var det faktiskt rätt bra plogat vid sjusnåret. Inte så många hundra meter som var oplogat.
Cyklade mellan järfälla och Haga Norra via spånga.

Föredömligt plogat från B-hamra till stan där det blev spårigt. Fick lov att avstiga och gå sista motlutet. Men bara 20% längre tid än vanligt till jobbet. Nederbörd i form av kornsnö tror jag minsann. hemresan verkar bli svalare.

Rolig cykling med ospårat halva vägen, andra halvan bra sopad (Solna igen!!!). Motvinden var dryg. Tog dock bara 10 min extra på 23 km, helt ok betyg alltså till både mig och snöröjningen.

Bilagor

• IMG_6064.JPG
    IMG_6064.JPG
    264.4 KB · Besök: 38
Ingen snö i sikte i Skåne, men med morgonens nordanvindar frös vägarna på ruskigt bra och det blev bitvis att kliva av & gå eftersom det hela tiden släppte när jag försökte komma över 12 km/h i motvinden.

4 Januari

Bilagor

• 4jan1.jpg
    4jan1.jpg
    67.3 KB · Besök: 35
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 38
  • 4jan2.jpg
    4jan2.jpg
    89.5 KB · Besök: 40
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 39
  • 4jan3.jpg
    4jan3.jpg
    77.6 KB · Besök: 36
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 33
  • 4jan4.jpg
    4jan4.jpg
    94.8 KB · Besök: 34
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 33
  • 4jan5.jpg
    4jan5.jpg
    110.8 KB · Besök: 36
Borde ha tagit MTB, men det var ju ingen som hade berättat hur mycket det hade snöat. Måste lära mig att kontrollera sånt.
Det gick rätt skapligt trots allt.

Det är en ganska skarp gräns mellan kul eller misär på riktigt. Vissa kortare sträckor igår och idag sladdade jag runt som ett fyllo i hjulspår av nån som glömt fälla ner plogen. Blev bättre att ploga i 2 dm snö med lite packat i botten av fotgängare så där gick det bara lite bättre. Kör CX och SPD, hade väl gått snäppet bättre med MTB. På det stora hela så går det oväntat bra men jag vill ogärna ha tider att passa så jag måste sticka två timmar innan för att säkert hinna i tid.

Måste faktiskt säga att jag avundas er 08:or.
I väst, Borås, så var det bara krispigt, 2mm snötäcke och svinhalt under.
Allt utan grus var svinhalt rent ut sagt.
Sådär förrädiskt så man inte vågade ligga på som man brukar.

Men mina 35mm 120 dubbade Schwalbe gjorde ett fenomalt jobb efter att jag sänkte trycket till 3,5 istället för normala 5 bar.

Solna hade fixat de viktigaste sträckorna så helt OK cykling till jobbet, lite sladd i snömodden men inga vurpor.

Tack federico!

Tror jag kallade hemfärden igårkväll Ötzivibbar på Strava. Med snö och motvind var det lite stramt genom Nacka vid 18:30.

Tog sovmorgon i morsee, drog vid 10-rycket. Då var gamla saltisvägen fantastiskt fint plogad och resten fungerande om än moddigt. Kul att Nacka GK är så pigga på Twitter. Ställde frågan vid 02:00 och 06:00 kom svaret :)

Bilagor

• Nacka GK.jpg
    Nacka GK.jpg
    114.4 KB · Besök: 37
staine sa:
Ska jag behöva säga det igen? Och igen? Kan man inte bara ploga, UTAN att salta? Eller dör alla då?
Nej man kan inte ploga. Jag har aldrig sett att det gjorts hyfsat bra i Stockholm i alla fall (däremot i Umeå och Östersund). Saltning är tyvärr bättre än stockholmsplogning eftersom den brukat innebära att bara det översta lagret plogas bort = modd de luxe. Men en riktig kvalitetsplogning - det är fan bra!

Lejon sa:
staine sa:
Ska jag behöva säga det igen? Och igen? Kan man inte bara ploga, UTAN att salta? Eller dör alla då?
Nej man kan inte ploga. Jag har aldrig sett att det gjorts hyfsat bra i Stockholm i alla fall (däremot i Umeå och Östersund). Saltning är tyvärr bättre än stockholmsplogning eftersom den brukat innebära att bara det översta lagret plogas bort = modd de luxe. Men en riktig kvalitetsplogning - det är fan bra!

Håller med. Plogning kan funka kanonbra som t ex i morse på gamla saltisvägen, när man plogar vägen med en riktig plogbil/skrapa/traktor och där entrepenören faktiskt har plogbladet i backen. Tyvärr är ofta parkvägsmaskinerna som används för cykelbanorna lite för ynkliga för att rå på hårda lager och så studsar de upp hela tiden då g/c-banorna är så jäkla ojämna. Det krävs seriös plogning om den ska funka för cykling.

I morse var de sopsaltade sträckorna jobbigt moddiga då 2 cm hårdpackad modd/issörja blev kvar.

Nu kanske jag inte håller stumt i det väglaget men jag litar starkt på mina SWM med 240 dubb. Valde bort 120 för att inte köra omkull och det höll hela förra vintern och fortfarande. Kör på 5 bar eller strax under.

JockeS sa:
Måste faktiskt säga att jag avundas er 08:or.
I väst, Borås, så var det bara krispigt, 2mm snötäcke och svinhalt under.
Allt utan grus var svinhalt rent ut sagt.
Sådär förrädiskt så man inte vågade ligga på som man brukar.

Men mina 35mm 120 dubbade Schwalbe gjorde ett fenomalt jobb efter att jag sänkte trycket till 3,5 istället för normala 5 bar.

JMT sa:
Solna hade fixat de viktigaste sträckorna så helt OK cykling till jobbet, lite sladd i snömodden men inga vurpor.

samma som vanligt, Solna Stockholm gränsen markeras av snökant till Solna, och i Sollentuna är kansten vass mot Sollentunas sopsaltade gator.

men faktiskt, det var inte helt oplogat imorse i Solna, och jag såg en maskin på cykelbanan. Att kalla det bra är dock att ta det litet långt, många hundra meter som jag var tvungen att gå mellan plogningarna.

Blä. Jag borde ju ha lärt mig känna igen symptomen när kedjan smårappar lite och växlingarna känns skumma. Så man kan cykla försiktigt resten av vägen hem istf att kedjan skär, fastnar i korgen, drar sönder bakväxel och -öra och allting stannar. Gick iaf långsamt så jag kunde klicka ur istf att nesligt lägga mig på sidan i centrala Malmö.

Nya pryttlar hemklickade så får man hoppas det dyker upp på måndag.

Jag tycker det var oförskämt bra plogat med tanke på antalet cyklister på cykelbanorna ut mot Täby. Förhållandet mellan antalet plogbilar och cyklister jag såg på hemvägen var 1:1.

Värre var det med vinden, den var inte lika angenäm.

/F

Floflo sa:
Jag tycker det var oförskämt bra plogat med tanke på antalet cyklister på cykelbanorna ut mot Täby. Förhållandet mellan antalet plogbilar och cyklister jag såg på hemvägen var 1:1.

Värre var det med vinden, den var inte lika angenäm.

/F

Håller med, suveränt plogat Täby till stan och tillbaka idag!

När det inte längre går att blinka pga frusna ögonfransar och snoret fryser till is innan det ens lämnat bihålorna, då tar jag fasiken bussen alt. åker med kollega till jobbet.
Så så fick det bli dag.

Jag hyllar alla som cyklar idag

Fleece som mellanlager, check.
Hjälmmössa och buff, check.

Vintern är här.

Väldigt kall om fingrarna de första 5 min. Sedan fick jag upp värmen.

Rätt bra plogat. Sämst var faktiskt (bil)vägen men det pga modd som fick mig att slira med framhjulet. G/C banor var hårt packade, vissa bra plogat andra lite mer tvättbräda. Men fästet var bra i alla fall.

Svedmyra med omnejd sämst. Är väl lägsta prio på de stråken/vägarna

Hej mitt vinterland!
Plogat, borstat och saltat på cykelstråken.
Läskigt när man leds ut bland trafiken.

Lite svalt.
Tomt i galären idag.
Vafan e alla.
Jobbar ingen i det här landet?

Imorgon skiter jag i detta och spanar efter Kaspar, Baltahzar och Melchior.

Jag borde byta till dubbat, cykelbanorna var OK men på många mindre vägar låg ett rejält lager is under snön, vurpade en gång sådan tur var höll bilarna avståndet.

Har varit förkyld hela året. Ingen cykling alls.
Och nu är det någon vajsing med VPN, så kan inte jobba hemifrån på något vettigt sätt heller.
Buhu!

Lite kallt vilket kändes i ögon och näsa. Fuskade och tog färjan över älven i stället för Göta Älv-bron, men var nog helt rätt beslut. Tog ung. lika lång tid ändå. Lugn cykling i övrigt pga värkande knä.

Tror baskimej dagens väder bevisade att det är dags för dubbdäcksuppgradering.
Nokian w240 700x40 som rullat typ 4-5 månader om året sen 2010.
Ganska bra ändå. Typ billigare per mil än sommardäck.

Visade sig vara rätt jävla hala på blankis.

Tillbaka
Topp