Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

PeterG sa:
Stumpy sa:
Skulle fixa med bakskärmen som glidit snett. Körde rätt in i en snövall och gjorde en OTB i Älta. :)
Har inte sett så mycket cyklister längs Ältavägen sedan i oktober/november. Är det nyårslöftena som börjar slå in?

Så djävla dåligt underhåll på Ältavägens cykelbana att i alla fall jag hellre åker på Stockholmssidan från Ekstubben.

+1

PeterG sa:
Stumpy sa:
Skulle fixa med bakskärmen som glidit snett. Körde rätt in i en snövall och gjorde en OTB i Älta. :)
Har inte sett så mycket cyklister längs Ältavägen sedan i oktober/november. Är det nyårslöftena som börjar slå in?

Så djävla dåligt underhåll på Ältavägens cykelbana att i alla fall jag hellre åker på Stockholmssidan från Ekstubben.

Ser det som bra balansträning. Följa i lite spår, häva lite sladd. Lite vardagsedge.

Mekade lite igår och fick för mig att testa att köra däcket bak tubeless. Det höll trycket över natten och på vägen in. När jag skulle åka hem var det nästan ingen luft kvar alls och jag var tvungen att använda min minipump från helvetet och åka hem med inget tryck alls.

Det hindrade mig inte från att dra på smilbanden när jag såg att Polisen var ute och bötfällde bilar som genade över Skeppsbron. Under den minuten jag var i närheten stoppades tre vita skåpbilar.

Första reguljäpendling sedan 22 dec!
Bortrest med följande mancold kom i vägen.
Men så trevligt. Kyliga nordanvindar, torra vägbanor och klar sol rakt i plytet! Våren är här!
Typ.

.

Fan, ska den fina knöggelisen slaska bort nu?

.

Bilagor

• image.png
    image.png
    31.6 KB · Besök: 44
nikasp sa:
Fick först en KinaÅkeXXLSuper49000ÄrligaLumen i ansiktet följt av en med nästan lika stark på blink. Ganska få på min pendlingsväg men trist när man ser stjärnor efter möte.

quote="Black planet"]
En lugn tur till stan med crossen. Men varför måste folk ha 2 superlampor när det är ljust?
[/quote]

Ska det vara så svårt att fatta. Har man lagt fjortontusensexhundranittionio kronor på lampfan måste man väl få använda den också!

Cykeln fick stå pga terminsstart på yogan. Blir så följsam och avslappnad i kroppen att jag inte har hjärta att sabba det med några hundmil.
Men i morgon kör jag till fikat!

Blev tutad på idag. Tyckte jag var tydlig men tydligen inte.

Kom på g/cb till höger om körbanan. Närmar mig en korsning där g/cb upphör och jag tvingas byta sida för att hitta en ny g/cb. Tittar bakåt, ser att jag har en bil bakom mig.
Vägen har hastighetsbegränsning till 30km/h då den går utanför en skola. Innan korsningen, ett övergångsställe med farthinder.
Innan korsningen tittar jag snett bakåt igen och ser att bilen inte är framme vid hindret än så jag visar tecken att jag ska svänga i korsningen och svänger.
Tydligen kom det som en chock för bilisten då jag hör hur han bromsar till så pass hårt att hjulen låser och glider på isen på vägen. Och där kommer tutan...

I övrigt en skön pendling i 5-6 minusgrader.

Mycket folk på vägen till f-plan ifrån Sollentuna. Väldigt kul att se. Men blev på ropad pga inte hade lyse på. Men det var ju ljust ute. Om de inte ser en gul 100kg gosse bör de skaffa glasögon.
Sen är det lyx att få draghjälp av sambon.

Bra pendling imorse, sol, kyligt och möjligtvis någon sorts medvind.

Hempendlingen igår var värre, körde ner i nån sorts hål i korsningen Kungsträdgårdsgatan/Strömgatan fick genomslagspunka och en bucklig bakfälg.
Promenerade bort till min kära sambos arbetsplats där jag åtminstone kunde fixa punkan inomhus.
-eMEyyMYh0rL4qUfM832_ta4oiVVcB1eD1e7H63eI1A-1536x2048.jpg

Lagom klädd idag, måste vara nåt galet, eller så var det bara att det gick ganska långsamt. Bakbroms frusen redan vid start...

Åkt en del bil nu i början på året, och det är ju rätt skönt, vänjer sej fort...
Fast cykel idag (och i fortsättningen så mycket det går). Svalt i alla fall....

Och kan bara hålla med, snygga bilder federico!

Senast ändrad:
Småkallt och slagigt. Lampsladden skakade isär några gånger. Får prova med en längre bit krympslang för att hålla ihop kontakterna.
Det var trögt att växla. Kanske styrmuffarna som bråkade med vajern. Clowner Med Grävskopor levererade igen. Stod och lyfte gods över GC-banan och inbjöd till att passera under arm och hängande last. Nej tack.
Såg någon stå och fota på Årstabron. Tänkte "Federico" men var inte säker. Fast så var det förstås. En målmedveten fika och sen vidare.

Gnet, gnet. +1 och saltslaskigt. En hel del grus första 7 km då Sollentunas sopsaltare är på service sedan en dryg vecka. Moralisk och fysisk svacka just nu så jag ska ta pendeln imorgon och skyller på AW. Tar emot då jag inte åkt kommunalt en enda gång sen jag började jobba igen i oktober.

Ett stort leende på sambon när det var åter saltsopat förbi polishögskolan. Många cyklister på väg in o ut ifrån Sollentuna. Undrar hur det ser ut i vår? Bäst att hoppa i duschen för jag ser väldig prickig ut.

Kände punkan när jag satte mig på zykklön.¤%-="#&¤!! Pumpade och bedömde det som pyspynka. Det gick bra till kräftriket då det blev väl kavligt i kurvorna. Började få genomslag vid Sveaplan. Ståcyklade till Barnhusbron tills jag började gå på fälgen. Stannade och pumpade i lite för sista knappa km. Det gick ju nästan! Må det hålla hem nu då.

Skönt att det var mildare.

Senast ändrad:
Måste varit blinkmonglodan idag. Ca 50% på blink, 25% helt nersläckta och resterande föredömliga.

Passerade några i och ut ur Älta. Vid ekofiket skulle jag passera en till och upptäckte då att det låg minst en på rulle. Slog av på tempot och tänkte låta den/de bakom passera så jag kunde släppa lucka. Till sist gick en om, men höll ett bedrövligt lågt tempo. Blev tvungen att köra om igen och lämna hen bakom.

Du kan ju fråga när du köper om det finns någon bussning/tätning som kan hjälpa till så inte fukt kommer in innanför vajerhöljet. Finns många som tipsar om att fetta in vajern lätt när man byter, vajrar med teflon osv. Min nya hoj har funkat kalas många hundra mil, cyklade hela förra vintern och från oktober till nu varje vardag utan problem. Hade ditt problem på en gammal hybrid. Salt och skit på vintern är o-bra.

Tommy N sa:
Tror du det hjälper då? Är rädd för att jag bara får samma problem igen. cykeln är bara 8mån gammal :(

Rätt händelselös förutom när någon idot upptäckte mig för sent i Ösbyrondellen och tvingades tvärbromsa för att inte köra på mig. När han fått stopp på bilen tutade han länge och satt och vftade åt mig. Lite oklart vad han ville för jag antar att regeln om att lämna företräde för fordon inne i en rondell innan man själv åker in i densamma fortfarande gäller även i Danderyd. Blev ännu mer förvånad när jag såg övningskörningsskylten som hängde bak på bilen.

Bra idé - Tack. Helt klart dags att ta tag i detta. Är en Rose så får ta och maila Mikael igen :)

nikasp sa:
Du kan ju fråga när du köper om det finns någon bussning/tätning som kan hjälpa till så inte fukt kommer in innanför vajerhöljet. Finns många som tipsar om att fetta in vajern lätt när man byter, vajrar med teflon osv. Min nya hoj har funkat kalas många hundra mil, cyklade hela förra vintern och från oktober till nu varje vardag utan problem. Hade ditt problem på en gammal hybrid. Salt och skit på vintern är o-bra.

Tommy N sa:
Tror du det hjälper då? Är rädd för att jag bara får samma problem igen. cykeln är bara 8mån gammal :(

Liten svängom utmed Örbyleden. Det är bra segt nu....
Benen var lite piggare än förra veckan.
Det vänder nu!
Hoppas jag...

Mina dubbdäck kändes väldigt tröga på Bromptonen imorse. Men fläckvis isbark gör att de känns rätt bra att ha ändå.

Grusigt hela Ekerö lite bättre på väg till Solna men en sop-saltare ut på Mälaröarna vore trevligt. Hemvägen tog benen slut. Klen gubbe

Tillbaka
Topp