Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

zodah sa:
Det var underbart att lyssna till det - ljudet av ingenting.
Frambromsen ligger inte och gnider mot fälgen och bakskärmen skrapar inte mot dubbdäcket. Ren njutning (tur man är lättroad)

bakskärmen fixad på 3 minuter:

Jag köpte ett hundrapack vajerändhylsor. Ska jag skicka ett par stycken? :)

Duggregn och grått men åtminstone lugn pendling. Roligare förra veckan.

Pfaff sa:
zodah sa:
Det var underbart att lyssna till det - ljudet av ingenting.
Frambromsen ligger inte och gnider mot fälgen och bakskärmen skrapar inte mot dubbdäcket. Ren njutning (tur man är lättroad)

bakskärmen fixad på 3 minuter:

Jag köpte ett hundrapack vajerändhylsor. Ska jag skicka ett par stycken? :)

Duggregn och grått men åtminstone lugn pendling. Roligare förra veckan.

haha! ja du.... jag har faktiskt ett pack med vajer och hölje som skall monteras dit lite senare i vår, bör finnas en ändhylsa med där. Men tack ändå :-)

Idag var det tungt, förkylning är anledningen. Himla trist.

Äntligen på sadeln igen efter två veckors ofrivilligt uppehåll pga förkylning.

Lite tur hade jag också. Regnet hann dra förbi innan jag satte av.

Plockade ner cykeln i sina beståndsdelar i helgen för rengöring, nya vajrar, linda och kedja. Hann inte skruva ihop den, så det fick bli buss idag. Tveksamt om jag hinner fixa ikväll heller. Blä!

Fick köra hybridgubbestilen idag då jag inte får tag på växelöra förrän mot slutet av veckan på till CX:en. Känns som att cykla på damtralla i jämförelse. Skönt utan dubbdäck i alla fall men drivlinan är slut på den hojen också så lugna puckar in. Fem plusgrader kändes väldigt varmt och skönt.

Mina kollegors biologiska krigföring (kommer till jobbet sjuka) har nu efter en månad givit önskat resultat och jag vaknade genomtäppt i näsan imorse och nu rinner det en strid ström ur näsan. Dock inte ont i halsen eller feber ännu så det fick bli kommunalt idag. Min förhoppning är att kunna ge kollegorna sina baciller tillbaka i något muterad form så dom får njuta av ytterligare sjukdagar som tack

Grå men relativt torr och varmare.
Tipsade en medcyklist om att inte stå i körbanan och fixa med trilskande kedja.
Borde kanske ha erbjudit hjälp men bedömningen var att cyklisten hade koll på tekniken.
Blev mycket riktigt omcyklad av medcyklisten något senare.

I övrigt ointressant.

Rullade cx med slicks istället för hybrid med dubb. Helt plötsligt var det kul och lätt att cykla till jobbet. Snabbt gick det också.

Gick riktigt bra - slutat trampa genom mariedal/mariehemsängarna - olofsdal - universitetet pga avgaser, vedrök, cigarettrök och cyklar istället foi backen - vattentornet - nydala - ålidhöjd. Längre och mera backar men slipper luftföroreningarna som absolut inte är bra för min astma.

Hoppade på grusmonstret idag som var beväpnad med finfina Clement X'plor Ush 35mm. 4/4,5 bar fram/bak. Bra rull och grepp i motvinden ut till Volvo Cars här i Götet. Mötte knappt någon cyklist alls från Bohus via Kärra/Backaplan. Som tur är verkar vinden hålla i sig så det kommer gå undan på vägen hem... eller så snabbt som 60-65% av maxpuls tillåter. Gött att äntligen få klämma in lite volym i vardagslunket. Sjukdomstiderna är förbi och snart är det ju även skatteåterbäring! Woho!

Har frågat förut men får inge svar. Vad är det för fel på er pendlare som måste skära blinda kurvor.
Får ni orgasm om ni kapar en hundradel på dagens pendling lr vaffan e d frågan om?

Inte ens bilister beter sig så kräkigt.

Jösses vad det går med slicks och inga långa skärmar och navdynamo och vinterelände! En liten smak av den goda cyklingen innan minusgrader, salt och elände gör oönskat återtåg.

Det blåser en lätt bris här i Skåne som vanligt... Tog mina vinterhandskar av bara farten. Fel val vid +5.

Efter tillökning i familjen kan jag konstatera att det är lyx att ha tid att cykelpendla.
Det och att det börjar ljusna på morgonen. Tur det var motvind, annars hade jag kunnat le hela dagen:-)

/T

Vit pendling idag! Efter ett par veckor med 45Nrth Gravdal däck så kan jag bara konstatera att jag är nöjd med både rull och grepp, nu får vi hoppas att det bara håller längre än SWM däcken.

26er sa:
Har frågat förut men får inge svar. Vad är det för fel på er pendlare som måste skära blinda kurvor.
Får ni orgasm om ni kapar en hundradel på dagens pendling lr vaffan e d frågan om?

Inte ens bilister beter sig så kräkigt.

Dom har skivbromsar förstår du väl, då stannar man på noll och ingen tid alls! :)

21 Februari

Bilagor

• 21feb1.jpg
    21feb1.jpg
    145.4 KB · Besök: 45
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 39
  • 21feb2.jpg
    21feb2.jpg
    125.3 KB · Besök: 47
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 38
  • 21feb3.jpg
    21feb3.jpg
    128.5 KB · Besök: 42
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 42
  • 21feb4.jpg
    21feb4.jpg
    143.9 KB · Besök: 42
Snö. Undrade lite vilken saltlösning de körde i Sollentuna o Solna idag. Men gick bra ändå hela vägen. I Stor staden vad det brunvatten över allt. Hörde på radion att lastbilar har problem i backarna.

Efter gårdagens regn så har hela bakväxelvajern rostat ihop totalt. Så fort jag trampade hoppade växlarna och levde ett helt eget liv. Alla försök till justering hade noll effekt. Så sjukt roligt i 55 minuter istället för de vanliga 45. Jag är nästan lika arg på växlarna nu som killarna i Office Space som slår sönder printern. Det värsta är att jag ska hem också...

Mathias sa:
Efter gårdagens regn så har hela bakväxelvajern rostat ihop totalt. Så fort jag trampade hoppade växlarna och levde ett helt eget liv. Alla försök till justering hade noll effekt. Så sjukt roligt i 55 minuter istället för de vanliga 45. Jag är nästan lika arg på växlarna nu som killarna i Office Space som slår sönder printern. Det värsta är att jag ska hem också...

Laga vajern med häftapparat?

JLarsson sa:
Mathias sa:

Laga vajern med häftapparat?

En cykel som packar ihop av regn kan nog behöva en stunds riktig kärlek, eller sista vilan.

federico, dina två första bilder var väldigt fina.

Brist på grepp bak, var det gott om.
Tror jag cyklade förbi större delen av måleributiken i alvik på snedden

Har sopsaltarna gått på sommarledighet? Inte en meter var sopad vad jag såg i Nacka, Stockholm eller Solna... Gick bra ändå. Rätt skönt att slippa dubbrasslet...

Bet till lite i kinderna på hemvägen, annat mot 0:an imorse.
Lite besviken på Wassbergskägget bara, kändes krispigare på vägen...

IMG_20170221_173014576.jpg

IMG_20170221_174325948.jpg

Betydligt kallare på hemvägen, isiga GC vägar men inte spåriga som befarat. Vet inte om jag ska se fram emot morgondagen som det ser ut just nu...

Fjärdebrunn sa:
En cykel som packar ihop av regn kan nog behöva en stunds riktig kärlek, eller sista vilan.

Felet funnet! Jag bytte wire och ett hölje. Hjälpte inget. Jag fick fortfarande inte ner kedjan på minsta drevet bak och ju längre ner kedjan kom på kassetten desto sämre växlade den. Kollade om bakväxelörat behövde riktas efter min lilla vurpa på grus i fredags. Spikrakt. Fattade verkligen ingenting. Insåg att justerskruven för ändläget till minsta klingan hade väldigt gott om plats till klacken. Tryckte bakväxeln hårt neråt och då sade det knäpp och ett litet sketet sandkorn gav sig av. Plötsligt fungerade bakväxeln väldigt bra igen. Jäkla sand och grus att fastna överallt.

+5°, halv storm och spöregn. No way Jose att jag cüklar 25km i det vädret. Inte ett enda av mina 57kg hade tyckt det var roligt, så hård är jag inte. Jag tog bilen!

Hem igår gick det... inte fort.

Mathias sa:
Fjärdebrunn sa:

Felet funnet! Jag bytte wire och ett hölje. Hjälpte inget. Jag fick fortfarande inte ner kedjan på minsta drevet bak och ju längre ner kedjan kom på kassetten desto sämre växlade den. Kollade om bakväxelörat behövde riktas efter min lilla vurpa på grus i fredags. Spikrakt. Fattade verkligen ingenting. Insåg att justerskruven för ändläget till minsta klingan hade väldigt gott om plats till klacken. Tryckte bakväxeln hårt neråt och då sade det knäpp och ett litet sketet sandkorn gav sig av. Plötsligt fungerade bakväxeln väldigt bra igen. Jäkla sand och grus att fastna överallt.

Du ser, inget kvar att göra.

Det var inte jättemysigt idag, vind och snö är ingen höjdarkombo. Intervalltrötta ben hjälpte inte heller till, de hade hoppats på medvind åtminstone. Nåväl ska väl hem också, förhoppningsvis så har jag då vinden med mig.

Surar i kommunaltrafiken, väntar på delar till CX och sommardäck på gammpendlaren. Oavsett väder så är det alltid skönare att ha cyklat när man är framme.

22 Februari

Bilagor

• 22feb1.jpg
    22feb1.jpg
    111.5 KB · Besök: 41
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 42
  • 22feb2.jpg
    22feb2.jpg
    88 KB · Besök: 38