Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Ingen som pendlar längre eller? Sidan 4 fick jag fiska upp den här tråden från.

Iom att det är sportlov så sportade jag 25 km till jobbet idag. En sk VuÄlta. Det var trevligt men inga elitpendlare som lurade i vassen eller i busken. Cyklade om en hel drös andra så vi är allt en hel del som inte har sportlov denna vecka.

Jaha, sportlov. Det var därför det var så glest mellan cykelgubbarna. Dubben klamrade sig allt fast bra i den blöta asfalten i den lilla motvinden.

Kände mig lite mäktig, men det var ju lite medvind.

En stackars medcyklist tänkte köra chickenrace med en sopbil, vi hade precis fått grönt vid skanstull och han ville bara fram och medcyklisten ville inte låta sopbilen svänga förbi som sista fordon. FFS, vänta tre sekunder till är ju inte direkt jobbigt...
I alla fall, medcyklisten var ju tvungen att stanna ändå. Då gick hans kedja av.

Bättre än förväntat. Förväntade mig helt oplogade GC banor med spårig is under snön, men det var mest ett tunt lager slät snö.

Göttelaborg
Förrädiskt väder imorse, inget regn när jag gjorde min väderkoll genom fönstret --> lämnar regnkläder hemma. Efter 5 minuter började det regna såklart och motvind. MMMmmm, måndag! Annars bra, pigg i kropp och knopp. Såg två harar på golfbanan.

Första pendlingen på en vecka pga dödsförkylning från helvetet och ryggskott förra veckan. Ofattbart sega ben och styv motvind. Känner mig kränkt!

Kom tillbaks till snöslasket och duggregnet tre i natt efter en vecka på Mallorca, så den något sena pendlingen var ingen större hit.
På plussidan fanns medvind och omcyklingen av en Maserati med regnummer EPO 775 på Skeppsbron.

Fan va skönt det va med 3 plus imorse.. Tunnare klädsel och ingen is att hålla koll på. NAJS

Håll i nu, våren är nära

Vinterhelvetet smälter - lycka!
Blir erbjuden semla innanför dörrarna på arbetsplatsen, tackade nej eftersom det inte är gott.

Rasslade in surfandes på medvind, vilket jag lär få äta upp i duggregnet ikväll.
Nu märks verkligen sportlovet i 08. Fortsätter värmen lär det väl bli helt galet i nästa vecka.

@federico, du har väl inte tagit ledigt?

Farbror med bil och släp som parkerat på GC-vägen erbjöd sig att stänga de vidöppna bildörrarna så att jag kunde tränga mig förbi på gräset. Jag erbjöd mig att vänta tills han och fordonet avlägsnat sig. Han nappade på mitt erbjudande.
Annars händelsefattigt. Funderar på att dra på sommarhjulen men då kommer väl rysskylan och svartisen. Avvaktar lite till..

Senast ändrad:
Extra spännande × 2.

1. Färgblinda fotgängare med rådjurssyndrom. Väntar med att gå mot rött tills en buss och en taxi kört förbi, men kliver rakt ut framför mig, trots att jag både syns och hörs. För att sedan i sista sekund stanna på sämsta tänkbara ställe och dumglo. Jag informerade i tämligen få stavelser om de intellektuella tillkortakommandena med beteendet ifråga.

2. Rådjur med fotgängarsyndrom. Två stycken, hoppade ut sådär en meter framför mig och hade nog lika gärna kunnat hoppa rakt in i sidan på mig. Helt osynliga också, inga reflexer. Orkade inte skälla på dem också, även om de förmodligen hade varit en mottagligare publik.

Och så lite härlig issörja från himlen på det. Men nu får det snart bli dubbfritt.

Började med att bli omkörd av en lastbil från Tibro Möbeltransport med ca 30 cm marginal, bra sätt att få upp pulsen. Fortsatte med hårda intervaller (96% puls) i motvinden och regnet.
Hemåt var det medvind, hade hoppats på lite sol men den försvann och jag fick regn istället, men hård medvind gjorde att jag i allafall satte ett PR på hemvägen (japp, intervaller hemåt också).
Det är i allafall skönt med plusgrader.

ostrand sa:
Började med att bli omkörd av en lastbil från Tibro Möbeltransport med ca 30 cm marginal, bra sätt att få upp pulsen. Fortsatte med hårda intervaller (96% puls) i motvinden och regnet.
Hemåt var det medvind, hade hoppats på lite sol men den försvann och jag fick regn istället, men hård medvind gjorde att jag i allafall satte ett PR på hemvägen (japp, intervaller hemåt också).
Det är i allafall skönt med plusgrader.

Du slapp isspiksregnet ?

Fint på norra sidan sthlm, lite frost kvar från natten. Tunga ben men fint med solsken, i övrigt väldigt tomt på cykelbanorna.

Sa ngn halt?
Nu har det smält men i morse var det isbana. Bra med dubbdäck. Det rasslade nästan ingenting under den timme jag cyklade. Ett säkert tecken på isig asfalt.

Men nog känns det lite, bara lite, vårigt? Fick lite hopp om livet och framtiden.

Visserligen igår men ändå. Sugdag på jobbet så jag bestämde mig för att dra lite tidigare och köra omväg över mestadels grus och skogsvägar. Sagt och gjort. Regn, hagel, krafig motvind och vägar som var så mjuka att de sög fast däcken. Men trafik slapp jag, och jobbet. Weighted average power på 235 w gav ett snitt på under 21 km/h. Över 1300 kalorier. En perfekt avslutning på en pissig tisdag.

Gamla pendlarhärket låter som en skördetröska från 1921, skärmarna rasslar och det blir till att dra fast lite mer buntband på den samt skruva åt skruvarna för skärmstagen. Det behöver fungera resten av denna vecka då nya cykeln inte kommer förrän nästa.

Blev omblåst av en Elektrisk eu-skoter (med reg. skylt) på cykelbanan både till och från trälandet idag.
Det är väl inte lagligt?

Ska jag tackla vederbörande och sätta mig på hen nästa gång det händer?
Hur brukar ni göra?

Vaknade tidigt. Kände mig trött utan gräns. Tvekade på om jag skulle ta cykeln överhuvudtaget (börjar pannbenet bli vekt?). Gick på dass, tände pannan och bestämde mig till sist. Cykeln. Smörjer upp kedjan, sätter mig på hojen och drar iväg, med pigga ben, medvind och frusna grusvägar. Blev en fantastikt morgon. Snabbt och lätt :) Propagandecykling av rang.

Pumpade mina Schwalbe Winter för första gången på... länge.

Oj vilka starka ben jag fick!

#pneumatiskdoping
#föraningtillsommarhjul

Flyt med trafikljusen i stort sett hela vägen till jobbet. Under 17 minuter, nån sorts rekord, i alla fall med dubbdäck.

Hyfsat skön pendling från Sthlms södra förorter,vinden i ryggen hjälpte. Fläckvis halt höll på att göra en praktvurpa men lyckades rätta upp det på något sätt som jag inte fattar hur.

erik h sa:
Får man köra dubb-och-skärm-fritt imorgon eller?

Det fick man! Att åka cross i 56 cm istället för flatbar-stänkor-dubbisar i 54 cm är som att åka raket. Lätt värt grusknaster i munnen.

Ändå hade jag inte en chans att ersätta årets personbästa uppför helvetesbacken från Gröndal till Essingebron, trots att jag satt det med vintertraktorn. It's not about the bike?

Varit sjuk en vecka och missat två av fyra dagar med kundbesök på plats. Gått och småsvettats och torrhostat i smyg igår och idag (de kommer ända från Australien). Hoppas kunna premiärpendla på måndag igen men just nu visslar det i luftrören bara jag tar en trappa... Det är INTE roligt att åka pendel jämfört med att få friskluft två gånger om dagen.

Tillbaka
Topp