Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

emilh sa:
Det enda dåliga med Götgatan är puckeln och då söderut på eftermiddagarna, men då är det enklast att ta Repslagargatan och gena över Medborgarplatsen till Folkungagatan.

Verkligen. Då slipper man dessutom stå vid det enormt sega trafikljuset i den korsningen på Götgatan. Norrgående är det alltid bra flyt där men södergående kan det vara flera minuters väntetid.

Inte så halt som man kan tro i Stockholm. Går bra att ösa på faktiskt. Varning dock för fotgängare i cykelbanan nu när det inte syns var man skall gå och var man skall cykla.

Första klassens dubbdäcksföre på hemvägen idag. Fast med erfarenhet, skillz, list och förhöjd försiktighet i tvära kurvor gick det att hålla tempo med dubbfria vinterdäck också.

Men till imorgon åker dubbisarna på.

Efter några veckor i Indien med +40 hade jag räknat med att komma hem till kortbyxvårväder. Men det hände inte.
Fast vila gör benen piggare....

Slänger in handduken idag, tidspress gör det svårt att få ihop dagen med cykelpendling i detta väder - åka pendeltåg...

Trafikverkets definition av snöröjning:
IMG_3350.JPG

Danderyds kommuns definition:
IMG_3352.JPG

Tog tjugo minuter längre än de normala 40. Men jag kom fram idag också.

På morgonen växlande snödjup med inslag av modd. Tidvis kraftig.

På sträckan Hässelby - Liljeholmen var det i stort sätt bra röjt, med undantag av sträckan Stora Mossen - Alvik och Essingeleden. Samt lokalgator.

Helt oplogat på gator/väg-cykelbanor-gångvägar när jag cyklade hem igår....

Utgick ifrån att det skulle vara likadant nu på morgonen, så tog bilen.

Och det jag såg på vägen till jobbet så var det helt oplogat fortfarande, Stockholm levererar....

Dagens utmaning väl fångad, federico!

Annars var det snöröjt till 95% på sträckan mellan ältakrysset och stadshuset - en glad överraskning denna morgon!

Selast sa:
Peth sa:
Trafikverkets definition av snöröjning:

Danderyds kommuns definition:

Tog tjugo minuter längre än de normala 40. Men jag kom fram idag också.

Exakt min reflektion från samma väg och samma fördröjning idag.

Anade något sådant och valde Brunnsvikens västra sida ist vilket verkar ha varit klokt.
Såg en snubbe som dragit av bakväxeln. Det verkar that time of year med igenkorkade vajerhöljen.

Fel val av cykel, skulle tagit MTB.

Sorgligt att PEAB verkar ha slutat med sopsaltning med saltlösning i söderort annat än vid torrväder. Den här vintern har jag bara sett granulat och röjning med någon cm ner till marken.
Upplever att granulatet dels smälter ner is/snö mycket sämre och dels att det tär mycket mer på cykeln.

Järfälla vaf helt oplogat, sopsaltaren hade inte passerat förrens johannelund. Tranebergsbron var delvis oplogat. 30min längre än vanligt.

Boom - Shakalak

Joråsatte, offpistkänsla.
Blev toktutad på av en jättestor Scaniabuss.
Är rätt säker på att tutet var ämnat åt ngn. annan.
Nu torrare med surespresso innanför västen.

Minusgrader men torrt i Skåne. För sju år sen satt vi ute i solen. Cykelvägen har blivit sopsaltad (!!!!) Benen lite sega efter gårdagens hårdpendling.

Har härmed kommit fram till att Schwalbe Marathon Winter 50 mm är de sämsta däcken som existerar... De är dåliga precis överallt och speciellt i modden i morse. Borde haft mina vanliga mtb-däck istället, men orkar inte byta fram och tillbaka.

Granman sa:
...snöröjt till 95% på sträckan mellan ältakrysset och stadshuset...!
Själv flyttade jag nyligen ifrån Älta och har nu bara hälften så långt, men hade i morse med få undantag helt oplogat. :D

Nacka skötte sig nästan exemplariskt. Inte Stockholm.
Gamla Saltsjöbadsvägen var ordentligt avskrapad.
Genom Storängen var det packad/lös snö men där cyklar jag villagator
Från Nacka Forum till Sjöstan var det sopsaltat.
Kanalvägen var anständig.
Stadsgården riktig dåligt, Skeppsbron oplogad och resten av stan orörd...

Vet inte om generella trafikregler slutar och gälla när de snöar. Höll på att bli påkörd vid påfarten vid Marievik upp på Liljeholmsbron 2 bilar körde mot rött.

Minus 4, 5 cm nysnö och snöfall i luften. Varierande nivå på snöröjning. Störande när Trafikverkets entreprenör plogar ut snö från väg in på cykelbanan. Härligt att sitta upp på cykeln igen efter ett par dagars vabbande. Är inte så många dagar kvar nu innan man kan ta en cykel med sommardäck.

Läckande hängränna på jobbet. Lite kallt om tassarna att cykla hem. Ordet drop bar fick plötligt en ny innebörd.

Bilagor

• 20170308_170103_20170308225340446.jpg
    20170308_170103_20170308225340446.jpg
    313.1 KB · Besök: 35
Vaknade upp med lätt halsont, dog det lugnt till jobbet. Helt ok att cykla, lite slaskigt på sina ställen.

Helt ok större delen av min pendlingsväg

Utom en bro sista biten som var helt oplogad

Och såklart bron vid Essingeleden mellan Stora Essingen och Gröndal, fantastiskt att dom aldrig kan röja där....

Spottade Fjärdebrunn, jag ropade, han vinkade. Hej hej igen =)

Tidigare så pratade jag med en kvinna som hade stannat på ett övergångsställe, hon tyckte man skulle vara smidig och trycka ihop sig för bästa flyt. Smidig för vem undrade jag och påpekade stopförbudet. "Det skiter jag i" fick jag som svar..

Tillbaka
Topp