Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Blykeps, snorig och kaktus i halsen, kunde ändå inte låta bli att hänga på en uppför Skanstulls.
Såg framemot en skön resa lite längre mot Tyresö men han svängde direkt till Gullmars, och då var det roliga slut. Underbart är kort. Strax efter fyra är jag på VuÄltan mot city.

MacAyvar sa:
Blykeps, snorig och kaktus i halsen, kunde ändå inte låta bli att hänga på en uppför Skanstulls.
Såg framemot en skön resa lite längre mot Tyresö men han svängde direkt till Gullmars, och då var det roliga slut. Underbart är kort. Strax efter fyra är jag på VuÄltan mot city.
Var det jag på svart Rose-cross strax efter 06.30, tro? Jag var tvungen att svänga av och stanna för halvtidsvila.

NLC sa:
ani sa:
NLC sa:
Typ som Lundavägen biten genom Staffanstorps kommun alltså?
;-)

Förra vintern röjdes hela sträckan utom just de kilometrarna.

Ungefär så ja. Det märkliga är mest att på andra ställen är det omvänt förhållande

filename=IMG_20161109_090339.jpg

Fiskar upp detta inlägg från historiens mörka djup. NLC: Du bör vara på hugget när Bilverket bjuder in till samråd i ~maj om ombyggnaden av E22 Lunds Södra. På deras ritningar ser det ut som cykelbron kommer att bli historia och de ska bygga någon rolig dubbel 90° svängfest istället. Allt för att "förbättra framkomligheten". :P

http://www.trafikverket.se/e22-lund

access sa:
NLC sa:
ani sa:
NLC sa:
Typ som Lundavägen biten genom Staffanstorps kommun alltså?
;-)

Förra vintern röjdes hela sträckan utom just de kilometrarna.

Ungefär så ja. Det märkliga är mest att på andra ställen är det omvänt förhållande

Fiskar upp detta inlägg från historiens mörka djup. NLC: Du bör vara på hugget när Bilverket bjuder in till samråd i ~maj om ombyggnaden av E22 Lunds Södra. På deras ritningar ser det ut som cykelbron kommer att bli historia och de ska bygga någon rolig dubbel 90° svängfest istället. Allt för att "förbättra framkomligheten". :P

http://www.trafikverket.se/e22-lund

Jag läser och förfasas men det kanske kan få S-torp att få tummen ur och bygga klart GC-banan till Gastelyckan.

Brompton idag. Denna underbara cykel för pollendöda människor. Ska hämta sommarhjulen i lght. Borde lära mig att alla saker som tillhör ens pendlare ska vara på samma ställe. Får väl kolla in vädret i veckan innan jag skiftar hjulen.

frause sa:
MacAyvar sa:

Var det jag på svart Rose-cross strax efter 06.30, tro? Jag var tvungen att svänga av och stanna för halvtidsvila.

Stämmer bra. Mycket bra trampat!

Senast ändrad:
Blåsigt och tungt med dubbdäck....

Ni som kör med dubbdäck i Stockholm, har ni bytt redan, eller när gör ni det?
(prognosen ser ju bra ut, men lite minusgrader verkar det bli ändå)

Visst var det konstigt med vinden, har aldrig hänt tidigare. I alla fall inte så man fått medvind båda hållen, oftare så man fått motvind både till och från jobbet.

Radiac sa:

Läge för n+1! Vintercykel med dubb, cross med slicks. Eller kanske köra två hjulpar om man bara har en cykel.

Radiac sa:

Bytte till friktionsdäck för en månad sedan och tänkte byta till 35 mm slicks igår (men det blir nog ikväll).

skrotfot sa:
Det skall blåsa varma dödsvindar från Norge i morgon. Som att cykla i en hörfön.
Ser ut att kunna bli en bekväm hemfärd imorgon.

Stumpy sa:
Lingon sa:
Dammigt längs med nynäsvägen.
Funderar på skogspendling hem, men det kanske är iskana på grusvägarna genom nackareservatet?
Kikade in vid Tyresö golfbana igår när jag testade av gamla kassetter med nya kedjan. Skulle inte köra odubbat iallafall.
Provade skogspendling i morse och det var fortfarande långa sträckor med knöggelis. Hade nytta av dubbdäcken för en gång skull denna vinter. Men det borde smälta snabbt nu, nästa vecka är det nog borta.

MacAyvar sa:
frause sa:
MacAyvar sa:

Sparade inte på krafterna direkt. :)
Första dubbfria pendlingen i år kändes skööönt!

Hiskelig motvind när jag svänger in mot hembyn står det en vit skåpbil och väntar vid ett farthinder.....när jag kommer närmare ser jag att det är en Personlig stöd buss som väntar på att jag skall passera Jag vinkar förstås till bussen som tack till svar möts jag av ett frenetiskt vinkande inifrån bussen kändes i hjärtat blev en bra tur ändå trots det trista vädret

På väg hem plockade jag upp vår Portis (Vattenhund) från dagis så vi körde stig och grus hem de sista km. Blev bubblig i magen av att se hennes lycka i ögonen när hon fick rusa med.

Hon valde tom mig, med lätt övertalning, när vi stötte upp ett rådjur på grusvägen.

Skönt och isfritt, nästan halva min pendlingssträcka är redan sopad och grus fri :). Lätt sne medvind hela vägen, rullade på fint trots lite sega ben. Nr 46 vid silverdalsräknaren srunt 06.45, börjar bli mer cyklister nu.

frause sa:
MacAyvar sa:
frause sa:
MacAyvar sa:

Sparade inte på krafterna direkt. :)
Första dubbfria pendlingen i år kändes skööönt!

Jag kör fortfarande på dubbar. Inte rädd för halka men inbillar mig att punkarisken är mindre. Har planer att byta i helgen.

Har inte hunnit byta bort dubbdäcken än. Men det gjorde inget för det var ju så trevligt idag :-) viss vind, soligt och torrt. Byter senast till helgen.

Tänkte ta det lugnt pga trötta ben, men hade jävulsk motvind hela vägen. Fick trycka på bra för att överhuvudtaget komma framåt. Nu ännu tröttare ben.

Stadig motvind från Älta, det vänder säker till i eftermiddag.
Första turen på racer, sååå kul, men man får se upp med rullgrus och de sista isfläckarna.
"Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blommor smälta ned och dö."

Pust, stön!
Motvind igår morse, igår kväll och i morse. Benen som var utvilade efter tre veckors frånvaro från cykel, är nu DÖDA.
Den där utlovade nordvästliga vinden som utlovats inför kvällen är nu utbytt mot västlig. Kommer säker vrida ännu mer mot syd. Blir nog vilodag imorgon.
Nåja, nu ligger det iallafall 35 mm-slicks på hojen istället för friktionsdäck. Alltid något.

Punka på väg till tåget, hann ändå. Bra med Brompton, tog bussen genom Stockholm med cykeln ihopvikt.

Tar det som ett tecken på att det är dags att sätta på sommardäck. Hoppas inte det är Schalbe-sjukan som slagit till, de rullar typ 10 km om dagen så en vinter borde de ju hålla.

Fräsiga bilder federico!

Blåsigt, dubbfritt och sol.
Slängde på de lätta sommarhjulen med CX speed på. Kändes snabba även om blåste höll i mot.
Glömde lampan som satt på laddning hemma. Får klara mig utan navdynamon nu.

Första dubbfria pendlingen för året (Sthlm). Kändes riktigt skönt trots motvinden på morgonen. Förvånansvärt lite grus på vägarna också, det är väl fördelen med en decimeter blötsnö. Den drar med en hel del grus när den plogas bort!

Hemvägen med stadig vind i ryggen, sol och över en handfull plusgrader fick mig på gott humör. Nästan så jag funderar på n+1, så den gamla tröga cx:en får agera vintercykel på heltid!

Nu är SKS longboards monterade på nya pendlaren. Vis av erfarenhet så har jag noterat att grejerna tenderar att skaka loss med tiden. Tunn metall går av och skramlande cykel är horribelt. Passar på att förstärka lite!
Popnitade fast ett extra fäste för framstänkan som skruvades fast i en lång skruv som egentligen är till för dörrlås. Metallfästet är sånt som man får med en ordinär bokhylla från ikea.
diyfront.jpg

Baktill så förstärkte jag med en slangklämma från Clas Ohlson.
diyrear.jpg

Premiärtur i morgon :)
Vitusklar.jpg

Intressant hemfärd
1. En taxijävel bytte fil i Tegnergatsbscken och tryckte ut mig i mötande
2. Blåste igenom stan och ut i Nacka med rekordfart
3. Slog följe med fotbollsfarsa som rasslade framåt fulldubbat från Duvnäs
4. En SUVjävel tutade på oss för vi rullade i bredd på gamla Saltisvägen. Ta motorvägen tönt!

Trött i ben och slut på energi redan innan start, och ändå bestämmer jag mig för att köra en dryg mil extra, dumfan! Och så den där djävla vinden!

Annars var det trevligt, såg rådjur vid ett par tillfällen och sånt blir man ju glad av.

Första pendlingen efter gubbaförkylningen och därtill sega ben efter gymmet igår. Fast jag kom fram under timmen och det är alltid något :-)

Första pendlingen sedan älven brann (dvs i januari). Förvisso trevligt väder men ovana ben bidrog till att bli ägd av allt och alla.
Hoppas att det blir färre sjuk- och vabdagar resten av våren.

1. Ovanligt lite bilar idag, när jag cyklar över E20 brukar det vara kö men idag rullade det på fint. Har alla åkt till fjällen kanske?
2. Mötte en sopbil på cykelbanan :)
3. Börjar tröttna på mina dubbdäck nu, vågar man ta bort dom? Är det redan vår?

Tillbaka
Topp