Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Tänkte montera av pakethållaren igår men den hade visst rostat fast. Klämde i en framstänka istället, så det jämnar väl ut sig.
De här Vittoria Voyager Hyper, är de jävligt sköna eller är det bara skönt att slippa dubben?

En cyklist som körde på en kvinna på Danderydsgatan hade en Hövding. Pang sa det när han gick i gatan framför mig. Hann bromsa ner den mesta farten och la mig på hans uppblåsta krage. Kvinnan stirrade ner i sin telefon och klev rakt ut i cykelbanan framför 10-15 cyklister.

Lugn och fin. Extremt mkt cyklister runt Slussen och Stadsgården runt kl8. Såg ut som en cykelparad av ngt slag. Positivt!

Bytte till sommardäck och tvättade vintercykeln, så pendlingen var underbar tills jag kom till cykelbanan utanför Naturhistoriska. Där hade en dam på elcykel lyckats med konststycket att hamna med framhjulet utanför cykelbanan och kraschat. Hon låg och hade ont i knät när jag kom. Efter lite allmän kontroll verkade hon inte alltför illa däran och ville inte att jag skulle ringa ambulans. Döm om min förvåning när det kom en ambulans backande på cykelbanan! Visade sig att dom kommit på Roslagsvägen in mot stan och sett oss stå där. Bra service!

Orkade inte byta tillbaka till dubbdäck efter gårdagens 25-milarunda i Uppland. Orkade knappt cykla heller för den delen, men det var nog bra för benen. Det snöade ju rätt rejält för en timme sedan här i Solna. Blir det halt på vägen hem?

Stumpy sa:
Granman sa:
Och på danvikstullsbron blev jag omcyklad av två snabba herrar i röda jackor på varsin cx. Den bakre satt på en planet x xls och hade en liten camelback på ryggen.
Den där galningen känner jag igen. :)

Ja, det var bra fart på galningen och hans medryttare i morse. Funderade på att hänga på i lilla backen efter Londonviadukten men gav upp i princip samtidigt som jag började. Får väl byta bort touringtraktorn, lura i vassen och vänta på nåt nytt tillfälle ;-)

Av min halvmil till jobbet är ju ca 4 km sopade. 500 m är grusväg och resterande 500 m återstår att sopas. Rätt bra för att vara mars tycker jag.

Åkte hemifrån 5 minuter efter att det hade börjat snöa, detta övergick till snöblandat regn efter en stund. Givetvis hade jag motvind. Var glad över att jag valde mössan med skärm en dag som denna. Förväntar mig solsken, medvind och fågelkvitter när jag ska hem på eftermiddagen.

Snöslask. Glömde halvvägs till jobbet bort att jag ju har bytt till sommardäck och gick in för fort i en kurva och gick omkull. Gjorde inte illa mig och ingenting gick sönder. Vaknade till lite och cyklade försiktigt resten av vägen.

38 km propagandacykling i strålande solsken och en stadig medvind som hjälpte till. Lär väl inte bli fullt lika roligt i eftermiddag tyvärr.

rocksock.JPG

Bättre än förväntat.

Bilen igår, och första dagen utan dubb idag. Märktes på vädret....

Upptäckte någon sorts nit som ville in i framdäcket, fick bort den i tid.

Drog iväg vid 05.20 när värsta snögloppen började, rejält påklädd med buffbaklava och cykelkeps med skärm under hjälmen höll på och krocka med en mot cyklist vid globen men det gick bra ändå ( om du hänger här så ursäkta mig.) vid bygget mitt emot globen en 90 graderssväng. Då jag cyklar söderut från stan låg snön kvar på cykelbanorna så det vart lite tungcyklat mot slutet men mina nya cx däck leverade så jag kom fram utan problem, och till en varm dusch.

planB sa:
Snöslask. Glömde halvvägs till jobbet bort att jag ju har bytt till sommardäck och gick in för fort i en kurva och gick omkull. Gjorde inte illa mig och ingenting gick sönder. Vaknade till lite och cyklade försiktigt resten av vägen.

Samma här. Kom iväg tidigt i början av snöfallet så inte så farligt med snö, men ändå halt. Tog det lugnt, men lyckades kombinera att glo på ett rådjur vid sidan av vägen med lite för hög fart i en kurva som knappt är en kurva. Vinterns första vurpa (fast det är väl vår, eller?) Bara självbilden fick en smäll så det kändes.

Gick upp 05:40 för att köra av en ÄlgöVuÄlta. Studerade det ymniga blötsnöfallet och konstaterade att 6 mil backar innan jobbet inte kändes fantastiskt. Gick och la mig igen och rullade till jobbet när snöandet hade övergått i regn.

Nu hänger det tights, jacka och strumpor på elementet här...

Första pendlingen på 6 månader.

0 tid på trainer

Snöslask och allmänt tungt.

Vet inte om det går att ta samma färdmedel hem - läs döda ben.

Det var faktiskt skönt med bara ben i morse.

Och jag var riktigt nöjd med att kunna navigera runt de kortskärmade och kompislappslösa.

Observerade dessutom snygg körning av ett cykelbud i Hornstull efter Liljeholmsbron - pumpade med handen för att markera fartsänkning innan han vinkade över de som skulle över övergångsstället.

Det finns sol på andra ställen än på himlen.

Har införskaffat ett par Continental Speed King II till min pendlarhoj. Har dock inte monterat dem än eftersom jag inte vet hur känsliga de är för punktering pga. allt grus och sand på vägarna. Någon pendlare som har erfarenhet av dessa däck?

Ingenting kändes riktigt bra. Benen var sådär, motvind, vägen blöt, alla korsningar på Götgatan röda och en smula för lite luft i däcken. Ändå blev det närapå all-time high mellan Solna och Tyresö.
Högre medel har jag haft, på en annan väg och med racer på sommaren, men jag tror att tiden var näst bäst från dörr till dörr.

Jorå!
Växlarna har rasslat lite trots ny kedja och fräsch kassett. Slängde upp cykeln i mekstället för att byta växelöra innan avfärd. Naturligtvis var den tredje skruven rund i insexhålet. Skruva ihop igen och iväg. Funkade ändå rätt bra. Får borra ur skruven i helgen.
Blev glad av att se cykelbanorna längs Ältavägen nysopade.

Elva dagar sen jag skadade inre ledbandet i knäet, kan nu gå uppför trappor utan stöd men inte nedför. Kan också maxa ca 4.5-5km/h eller ca 6 minuters promenad till busshållplatsen 500m bort. Cykla och köra bil kan jag fortfarande inte eftersom jag då måste böja benet mer än min smärttröskel klarar av just nu men buss är ju faktiskt riktigt bekvämt, ett klart underskattat färdmedel som jag kommer fortsätta med även när knäet blir bra :D.

Senast ändrad:
Kollektivt. Händer ca 1 gång/år. Förstår inget, hur kan folk hålla på med detta?
0, Kunde inte ladda access-kortet via web så fick låna dotterns kort. 1, misstolkade appen, den har med gåtid, så jag missade bussen med 30 sekunder. 2, frös mer än under hela vinterns cyklande vid hållplatsen. 3, skakig obekväm tur, bussar är inte gjorda för gator med potthål. 4, massa folk. 5, Fick gå ganska långt sista biten eftersom bussen inte synkade med tvärbanan. 6, Blev omkörd av tvärbanan, aviseringen vid hållplatsen stämde inte. 7, Kan inte heller ladda dotterns kort via web, nu 10 SEK saldo... 7, Ser fram mot hemfärden, not!
Saknar min cykel!

Medpendlare punkade. Jag bytte slang.
Det var ju bråttom.
I förrgår var det visst punka på bakdäcket.
Conti Gatorskin-århundradets däckbluff?

Första pendlingen detta året med sommarsulor på CXn. Oj vad tyst och fint det går jämfört med dubb.
I övrigt händelsefritt.

Sopat stora delar och nytvättad hoj. Jäklar va mysigt det va :) Är det bara jag som fortsatt rullar med vinterhjul? Bak har jag bytt pga pyspunka häromdan så det föll sig naturligt, men kanske är dags för fram också...

Tillbaka
Topp