Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hade sett fram emot pendling utan vinterdäck men allt blev misär :(

Krångel med chain suck och sedan så hade ju varenda vingelcyklist letat fram cykeln ut förrådet och gett sig ut på vägarna! Dom är som fästingar! Man ser fram emot sommaren ute men sedan påminns man alltid om att dessa små kryp finns och då kan man aldrig njuta riktigt. Samma sak är det med vingelcyklisterna varje vår när man äntligen skall få njuta av sopade cykelbanor.

Racern på vårrenovering hos LBS.
Nya pendlaren på akut inlämning hos LBS för att lufta bromsarna.
Då återstår den gamla trotjänaren, med dubbdäck, som kändes som en pansarvagn.
Men det var varmt och skönt, så det gjorde inget.
Men helvete så många kalvar på grönbete (vårcyklister)..!

Kaoz på strömplan när alla ska över rödljuset mot Skeppsbron vid 08:45.
Väljer att rulla över busshindren för att slippa jiddret.
Lite väl pulshöjande när bussen kommer farande i mötande fil i vänsterböjen. Antar att det fanns hinder till höger. Blev att hoppa upp på cykelbanan för att inte bli en fin kylarprydnad.

Annars en lugn måndag trots att jag cyklade i lycra.

Första cykelturen på ett par veckor efter en skada på inre ledbandet i knäet. Knäet känns ok men det spänner rejält när pedalen är i topp, känns som muskler och senor har dragit ihop sig? sen känns benet svagare än det andra men jag får väl träna upp det.

Börjar förstå varför läkaren insisterade så hårt på sjukgymnastik nu när jag ser att så mycket kan hända på bara 2 veckor, det måste vara överdjävligt tufft att komma tillbaka efter ett brutet ben och gips i 6-12 veckor.

Utan frambroms men det gick bra. Hann inte laga den igår. Bytte även trissorna i bakväxeln. Glömde ta en bild på dem men de såg ut ungefär såhär:

trissa.PNG

Fast mer olja och gegga.

Kände nu i morse att kedjan ev behöver bytas den med... gamla trissorna var mer förlåtande mot sliten kedja :-)

Igår var det väldigt varmt på hemvägen, i vintertights.

Idag var det mer behagligt. Både igår och idag fick jag elitpendlar-napp. Rackarns vad det höjer pulsen. :-)

Duggregn (eller om det var dimman) och 5 grader :-(
Fast det var nästan vindstilla :-)

#vartogdendäringavårenvägen

Igår kväll surfade jag hem euforisk över sol, blå himmel och 15 grader (och medvind).
Nu på morgonen sol, blå himmel och 2 grader (och mootvind). Skönt, även om snitthastigheten sjönk med 5 km/h.

Behaglig pendling med fika som sig bör på tisdagar nytt rekord för säsongen med sex personer. Tisdagar i sthlm vid Bysis 745-815.

Efter gårdagens varma motvind med astma och som tur var draghjälp. Så blev det Brompton o finfika istället. Kallt var det men våren är på väg.

zodah sa:
Igår var det väldigt varmt på hemvägen, i vintertights.

Idag var det mer behagligt. Både igår och idag fick jag elitpendlar-napp. Rackarns vad det höjer pulsen. :-)

Kan vara trevligt med elitpendlarnapp men inte när man för ovanlighetens skull blir avhängd, något som jag blev igår, och hade sen elitpendlaren som en hare 100-200 m framför mig i en dryg mil. Jag lovar att det är en pulshöjare som hänger kvar i benen idag.

Igår: försmak av sommaren och skojig var medvinden hem. Skojig. Idag: på minuten-bråttom i motvind till jobbet men ”avhängd” på Kungsholms strand (jag kom aldrig ifatt snabbependlaren 100 m framför mig).

Och redan nu i mars onda föraningar om vårens/sommarens cykelträngsel.

zodah sa:
Utan frambroms men det gick bra. Hann inte laga den igår. Bytte även trissorna i bakväxeln. Glömde ta en bild på dem men de såg ut ungefär såhär:

Fast mer olja och gegga.

Kände nu i morse att kedjan ev behöver bytas den med... gamla trissorna var mer förlåtande mot sliten kedja :-)

Byta den? Fegis!
;)

Igår var en jävla skitdag: Punka på pendlarcrossen. Måste ha varit genomslagspunka från potthålet i omledningen förbi NKS i lördags kväll.
Kanonväder så då tar jag väl "nya" räsern istället. Jag kom 200 meter sen satt bakdäcket mot vänster kedjestag (horisontella dropouts). Hem igen och rita efter bättre snabbspänne. Hittade förstås inget, så det blev punkalagning istället.
I Solna hade nån kommit på den briljanta idén att stänga av gc-banan med staket utan nån som helst hänvisning eller uppenbar alternativ väg. Överhettad på vägen hem.

Idag: Shimanospänne upphittat. Räser, klart väder och medvind.

Upp tidigt såg soluppgången på vägen till jobbet. Trötta ben som bara ville slöcykla och det fick dom!

Måste byta delar i mina crankpedaler. Glappar lite väl mycke. Sen att det är vevpartiet som glappade mest var ju ingen bra upptäck. Fann att saker o ting inte kan hålla mer än 5år utan service.

Första cyklingen på ett par veckor pga klenhet. Dubbdäcken kändes överflödiga men tog omvägen till jobbet iaf, fin morgon idag. Väl på jobbet möttes jag av att vaktis levererat på snacket om plats för cykelmek. Pump, mekställ, ringnycklar, pedalnyckel, multiverktyg, kedjesmörj och punkalagningskit, grymt bra!

Gammcrossen växlar så illa nu att det fick stå kvar i garaget i väntan på nya växelförare. Lyfte fram nycrossen istället och bytte tubhjulen mot kanttrådsdito. Fick inspriation och tog vägen genom skogen mellan Tyresö golf och Äventyrsbanan. Myyys!

Racerpendling då jag ska träna efter jobbet. Kom fram blöt och smutsig så det var blötare ute än jag trodde. Men det gick lätt!

Racerpremiär.
Prejad in i trottoarkant av dam på elcykel utan uppsikt bakåt- aj. Handleden gör ont efter vurpan. Tur jag inte bröt.

Körde på dessa däck igen. Galet. De höll förra säsongen. Håller de längre? Har med extradäck.

IMG_20170329_095422.jpg

IMG_20170329_095416.jpg

Tog mig i kragen efter att ha latat mig i två dagar pga trist väder (ja jag vet, HTFU och så vidare...)
Hittade knappt benvärmarna, fick vända och hämta baklampan också och sätta den på racern.
Belönades med lite motvind.
Strax efter målgång kom regnet, hoppas att det torkar upp innan hemfärd.

tobiascyklar sa:
Racerpremiär.
Prejad in i trottoarkant av dam på elcykel utan uppsikt bakåt- aj. Handleden gör ont efter vurpan. Tur jag inte bröt.

Körde på dessa däck igen. Galet. De höll förra säsongen. Håller de längre? Har med extradäck.

Bröt kanske ändå. Kvällen på akuten :-(

tobiascyklar sa:
tobiascyklar sa:
Racerpremiär.

Bröt kanske ändå. Kvällen på akuten :-(

Tråkigt. Se till att polisanmäla olyckan om du inte redan gjort det så att du kan få vållande att stå för dina merkostnader.

Krya!

Vad hände med vädret. Det skulle ju sluta regna/snöa vid 14/15-tiden. När jag drog strax efter 18 snöade det fortfarande. Vill reklamera.

Klev med bakom en trimmad elmoppe efter Slussen. En livsfarlig åktur i 50 blås i slalom mellan folk. Släppte av självbevarelsedrift strax före vikinginfarten. Hur kan man hålla på så?

Fjärdebrunn sa:
Klev med bakom en trimmad elmoppe efter Slussen. En livsfarlig åktur i 50 blås i slalom mellan folk. Släppte av självbevarelsedrift strax före vikinginfarten. Hur kan man hålla på så?

Det är sorgligt. Men finns dårar på vanliga cyklar också - tog det lugnt och fint själv igår på väg hem vid liljeholmen och gav tecken för att jag hade hört någon tungt flåsande bakom mig, men när jag bromsar ner (för att släppa över korsande gångtrafik) så kastar sig stollen om slår i en passerande gående och skriker "jävla dåre se dig för" och flåsar vidare. Han som blev påkörd verkade tack och lov helt oki, men ändå - kunde gått illa då det gick rätt fort.

Blåsvart bockstyrscykel med blanka plattisar, tajta kläder, utan hjälm, 30-35 års åldern. Läser du detta så lugna ner dig - ta i där det är friare om du nu vill köra hårt. Och överväg hjälm - som du kör går du snart i backen och då är det bättre med hjälm.

I morse var det återigen en med EU-moppe som svängde in på cykelbanan vid Fotografiska och sedan blåste på hela vägen till cykelbanekorsningarna mellan Slussen och Kornhamnstorg. Vad gör hen där? Ut på vägen med dig!

Kallt men vindstilla. Väntas regn på hemvägen men förhoppningsvis med svag medvind. Wittkop levererar :-)
Snart fredag!

Under bron efter Liljeholmen mot Marievik.

Lyckades köra axel mot axel med en hen som tog ett plötsligt och stadigt kliv rakt ut till vänster i cykelbanan. Som tur var rullade jag bara då jag är livrädd för att just detta skulle hända, hann både skrika och plinga utan reaktion.

Vart utskälld efter noter ”Det är ingen tävling” ”Det är inte Tour de France” ”Er cykelbana är dubbelt så bred som vår gångbana, jag får inte plats” ”Det är ditt ansvar, din dåre” osv.

Frågade hen fyra gånger hur de gick, inget svar förutom skäll. Påpekade att det var tur att de gick bra för oss båda och rullade vidare.

Glad att jag cyklar så pass mycket som man ändå gör, annars hade jag garanterat åkt i backen.

Värt att påpeka är att jag jeanspendlar, så jag misstänker att tävlings/Tour kopplingen kom ifrån att min cykel har bockstyre.

Tillbaka
Topp