Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Igårkväll var det fler elmopedister än cyklister på Stadsgården. Snart i minoritet.

Idag myskränkt på morningspins, första gången. Det blir fler gånger.

Crocko sa:
zodah sa:
Sidan 3?!

Hamnade bakom en elitpendlare som med puts, studs och polerande styrändsknoppar höll gott tempo genom stan. Såg ingen direkt anledning att köra om. Trafikregler följdes och avstånd hölls.

Äntligen måndag.

Om du kom från söder om söder skulle delar kunna stämma in på mig, men endast ena styrknoppen kvar och elitpendlare skulle jag inte kalla mig, våryster när cx bytts mot race pendlaren och kort kort så 10 pers förbättrades i en uppfriskande motvind på vägen hem.
Skönt var det hemåt då de mest trafikerade vägarna undveks, hoppas på fler såna dagar i April.

Kanske, kanske. Jag pendlar från söder om Söder. Tror att just denna pendlare hade långa cykelbyxor men minnet sviker mig lite. Men racer körde han. Hade i alla fall skoöverdrag i neongult.
En annan elitpendlare som jag brukar få napp på har en väldigt stilig Specialized CX i svart och mörkgrönt.

Idag blev det kort pendling till Liljeholmen, fick napp idag igen med en CX på rulle. Bra pulshöjare.

4 April

Bilagor

• 4april.jpg
    4april.jpg
    23.4 KB · Besök: 71
Sambon gjorde årsdebut för cykelpendling, så jag slog följe med henne. ~Fem minuter långsammare än normalt, men vad mycket piggare man kände sig när man var framme. Daglig tröskelpendling kanske inte är så optimalt. :)

Stumpy sa:
Sambon gjorde årsdebut för cykelpendling, så jag slog följe med henne. ~Fem minuter långsammare än normalt, men vad mycket piggare man kände sig när man var framme. Daglig tröskelpendling kanske inte är så optimalt. :)

Ligger jag och dunkar på varje dag är jag körd, långt innan helgen. Under säsong är det perfa att ha pendlingen till återhämtning, så bra val!

Cyklat mina knappa 17 km tre ggr av tio, strax hemfärd. Man tappar mycket på en månad men nu är jag frisk :) Gillar inte riktigt nya organiska belägg, varken klipp eller skrik när man ska bromsa.

Första pendlingen på länge idag, sjukdomarna har avlöst varandra på sista tiden så det var riktigt roligt att få cykla till jobbet idag. Blev dock lite halvkränkt när jag blev omkörd av en hipster på en fixie uppför backen till Sahlgrenska från Linnéplatsen. Inte för att jag låg och matade, men ändå en hipster.. Han tog sedan innerspåret över entrén och jag tog det längre ytterspåret mot Toltorpsdalen. Och i backen upp mot Toltorpsdalen var det visst inte så kul att vara hipster längre.. Mannen tog helt tvärslut...?

Körde idag till sist (och äntligen) ihjäl ett gammalt framhjul som fått gå som vårvintergeggaslitpendlingshjul, och lite till. Navlagren gav plötsligt upp. Blev lite tungtrampat. Trodde fälgen skulle ge upp först.

Jahapp. Bara att ta nästa gammelhjul i högen då. Ett dödat hjul närmre nytt navdynamohjul iaf. Ska nog sänka kravet för utslitet hjul också.

Drog först till dieseldalen (Västberga) för att hämta ett paket från Bike24 och sen hemåt.
Varför sopas det inte under viadukter/broar? Som att cykla grusväg ju!

zodah sa:
Crocko sa:
zodah sa:
Sidan 3?!

Hamnade bakom en elitpendlare som med puts, studs och polerande styrändsknoppar höll gott tempo genom stan. Såg ingen direkt anledning att köra om. Trafikregler följdes och avstånd hölls.

Äntligen måndag.

Om du kom från söder om söder skulle delar kunna stämma in på mig, men endast ena styrknoppen kvar och elitpendlare skulle jag inte kalla mig, våryster när cx bytts mot race pendlaren och kort kort så 10 pers förbättrades i en uppfriskande motvind på vägen hem.
Skönt var det hemåt då de mest trafikerade vägarna undveks, hoppas på fler såna dagar i April.

Kanske, kanske. Jag pendlar från söder om Söder. Tror att just denna pendlare hade långa cykelbyxor men minnet sviker mig lite. Men racer körde han. Hade i alla fall skoöverdrag i neongult.
En annan elitpendlare som jag brukar få napp på har en väldigt stilig Specialized CX i svart och mörkgrönt.

Idag blev det kort pendling till Liljeholmen, fick napp idag igen med en CX på rulle. Bra pulshöjare.

Då var det inte jag, knäna hölls varma av farten och långbyxorna fick ligga kvar hemma, skoskydd är ju bra men vem har tid med sånt på pendlingar på några mil?

Hade igår morse själv span på ett par piffiga rosa strumpor på snabb svart cykel så vi malde på ganska bra från gullmars till kungsan, så jag höll dålig koll bakåt då risken att bli omkörd kändes liten.

Idag lockade gårdagen lyckade hemfärd till nya utmaningar, ner med huvudet och jaga på i motvinden för att se om jag kunde klättra upp från min nyvunna 5:e plats i Strava för min långa pendlingsväg. Döm om min förvåning när jag tydligen "sköt över" kapade 2 minuter, men tack vare att jag verkar åkt lite mer väg istället för på cykelbanan så trillade jag ner 2 placeringar när segmentet blev lite längre.. Behöver tydligen gå en Strava kurs för att fatta hur det fungerar.

Sköna dagar som inbjuder till kort kort och friskt trampande när man väl zig zackar mellan vårvinglare och grushögar.

Regntunga skyar men endast några få droppar kom. 6 grader och svag vind. Väntas tydligen 8-10 m/s västlig på väg hem så det blir lite styrketräning :-)

Sista dagen med cykelpendling på ett tag :-(

Herregud vad mina lungor är usla. Såg någon med happy-tröja vid rödljuset vid Hornstull som såg ut att undra hur jävla gammal min Giant är :)

Efter tre veckors uppehåll pga semester, sjukdom och annat. Äntligen fick jag säsongspremiär på sommarhjul och nytopp... Nåja, nytvättad, cykel. Ganska välsopat var det också.

Tillbaka på crossen efter 2 dagars raceråkande. Efter två vintrar blev det kortslutning i di2-kopplingsboxen. Nu är den bytt och ramen är lite bättre tätad. Insåg att det kunde komma in vatten genom sadelstolpen.

5 April

Bilagor

• 5apr1.jpg
    5apr1.jpg
    98.1 KB · Besök: 70
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 66
  • 5apr2.jpg
    5apr2.jpg
    108.7 KB · Besök: 63
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 71
  • 5apr4.jpg
    5apr4.jpg
    120.6 KB · Besök: 60
Idag hade man kunnat sätta nåt nytt rekord om man cyklade österut. T ex nytt rekord på sträckan Utby-Lerum! Det hade ju varit nåt, blåste säkert 10-15 m/s.

Men jag hade fel hoj för det så det var inte aktuellt. Dock krockade jag med en mås imorse som vejade tvärs över cykelbanan så precis när jag trodde den var ur vägen så vände den och kom rakt på cykeln! Den blev nog skitskraj, bokstavligt talat, kolla så det blev när den träffade!

Bilagor

• 20170405_161920.jpg
    20170405_161920.jpg
    165.5 KB · Besök: 59
Åkte och fiskade elitpendlare genom halva söderort men inge napp. Har tom dammat av elitpendlarhojen som extra fint drag men nääe. Men kolfibertubhjulen var lika trevliga som förra året.

Skulle säga att 98% av mina vägar nu är sopade och det måste vara ngt slags rekord. Ett positivt sådant, inte har det väl varit sopat såhär tidigt förut?

zodah sa:
Åkte och fiskade elitpendlare genom halva söderort men inge napp. Har tom dammat av elitpendlarhojen som extra fint drag men nääe. Men kolfibertubhjulen var lika trevliga som förra året.

Skulle säga att 98% av mina vägar nu är sopade och det måste vara ngt slags rekord. Ett positivt sådant, inte har det väl varit sopat såhär tidigt förut?

Själv fick jag napp på en på Skeppsbron, trevligt. Medvind och kalla fingrar.

Hade dessutom ryggsäck. För hjultransport.

Såg sedan heklamama på Västerbron. Hälsade inte.

Nu är jag lite fuktig längst ned på ryggen.

Testade att använda MapMyRide på den längre pendlingsvägen, tydligen snittade jag hiskeligt höga 25,8 km/h trots fem st trafikljus längs färdvägen. Hade dock nästan osannolik tur med mycket grönt flow på dessa ställen :)

Lugnt och fint idag, njöt av solen. Fick provcykla en bit av den nya cykelbanan på Bällstavägen, det blir bra när det är klart. Bilisterna var klart irriterade över de långa köerna på Bällstavägen, men så blir det om man väljer att åka 2m bred plåtlåda vid ett vägbygge.

Idag var det sååå nära att jag blev påkörd igen och på ett övergångsställe dessutom vilket tydligen är det farligaste stället i trafiken. Jag stannade och väntade på trottoaren för att byta sida och bilen närmast stannade för att jag skulle kunna gå/cykla över. Då kommer en annan bil som gasar på som sjutton och tränger sig förbi den andra bilen på utsidan utan att det ens finns en fil där. Jag befann mig på övergångsstället och han får stopp på bilen ca 10-20 cm ifrån mig :-(. När jag går fram och pratar med honom säger han direkt - det där kunde ha gått illa...och erkänner att det var hans fel. Om jag ska vara mer försiktig är jag redan är kan jag lika gärna sluta cykla... :-(

Klev du av och ledde cykeln på trottoaren och övergångsstället?

Nej tyvärr så gjorde jag inte det eftersom det blir så dåligt flyt i cyklingen men jag är fullt medveten om att man egentligen ska göra det enligt gängse trafikregler...
Det var i och för sig helt omöjligt att förutse att han skulle skapa en egen fil och sedan gasa på precis före övergångsstället och även före en stor fyrvägskorsning som kommer precis efter...

Senast ändrad:
Årets rekord till jobbet. Snittade 30,9 från Solna till Tyresö. Även dagens horoskop säger: något går bättre än förväntat, håll huvudet kallt så går du mot bättre tider.

skrotfot sa:
Testade att använda MapMyRide på den längre pendlingsvägen, tydligen snittade jag hiskeligt höga 25,8 km/h trots fem st trafikljus längs färdvägen. Hade dock nästan osannolik tur med mycket grönt flow på dessa ställen :)

Aha om du hade hjul med röda ekrar såg jag dig.
Gick alldeles för fort för att jag skulle hinna reagera...

Trevlig pendling iövrigt.

Lite myspysigt idag. När värmen började komma upp trodde jag att jag hade överklätt och skulle bli helt inkokt idag, men blev ganska lagom i slutändan. Sooooligt va det, nya blades kom väl till pass

Tänkte att äntligen kunna cykla hela vägen på torsdagen. Sen att upptäcka att det var polleninjektionsdag o aw. Så det blev Brompton till stationen o sen av vid karlberg. Men snart öppnar cykelhatande stationen vid Odenplan. Tror att vi kommer få ta med oss bilar innan cyklar på denna station.

Blev omkörd i obevakat ögonblick och hängde sedan på och drog om nära city. Under 42 minuter vilket känns super då jag förra säsongen hade riktigt jobbigt att komma under 40.

Lägger till ännu en nära bilkyss.
Vid Finntorp tyckte damen med dotter att hon kunde testa att rulla ut över hajtänderna och rödfältet när jag kom. Om det var för att köra chicken race eller inte såg i motljuset vet jag inte.

Fick slänga mig runt fronten med en speedwaysladd för att inte bli kylarprydnad. Småsvettigt.

Annars helt ok i motvinden. Tunga besked i familjen gjorde att jag strök all morgonträning i innan helgen.

Tillbaka
Topp