Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

botteb sa:
Alltså, jag vet inte jag. Tycker nog att lite självkritik vore klädsamt. Det är tråkigt att du skadats men känner ni som skrivit inget eget ansvar alls när ni är ute och cyklar? Vad hade krävts för att ni skulle varit nöjda? En snubbe vid hindret med flagga som vinkar som de gör i cykeltävlingar? Har man motljus eller om det är mörkt ute tar man det helt enkelt lugnare. Att blåsa på i 40 knyck på cykelbanan är knappast lämpligt någonstans, någonsin, även om det förstås är kul när det går fort. Enligt bilden så finns (i mina ögon iaf) mitt för cykelbanan en ganska stor röd och gulrandig reflexskylt uppsatt. Om man inte ser den vet inte jag. Jag förutsätter att du/ni förstås alltid cyklar på cykelbanan och inte på gångbanor. Med andra ord, hade du följt lagar/regler hade du sett att cykelbanan var avstängd och antagligen inte krockat. Önskar dig god bättring.

Bottentext. Ser vilket stolpskott som helst att det är undermåligt uppmärkt.

...och krya på dig mr!

Senast ändrad:
Håller med om att det är dåligt skyltat för cyklisterna!

Men att det är bra skyltat för bilarna är väl dumt att gnälla om? Det är väl för att dom inte ska köra på cyklisterna, och räcket som skyddar cyklisterna?

Allvarligt???
Jag älskar också att cykla fort. Hade jag gjort som den olycksdrabbade, hade jag dock självkritiskt tänkt om mig själv: F-n vad klantigt!!! Inte skyllt på någon annan. Det är uppmärkt!!! Att ligga i bocken och trycka på i 40, när det dessutom är delad gång/cykelbana och enligt uppgift också motljus är inte speciellt ansvarsfullt. Ibland gör man dock inte som man borde, denna gång blev det en krock. Personligen tror jag inte alls det är möjligt att ställa någon till svars för undermålig "uppmärkning", men prova gärna att polisanmäla (jag kan absolut ha fel). Återigen, önskar dig god bättring.

Nu är du faktiskt ute och cyklar, bokstavligt. Hade det varit bra uppmärkt hade han inte hamnat på sjukhus. Tänk något i stil med den rejält synliga högen på bilvägen. Till och med bildäck för att dämpa smällen för den som ändå råkar missa.

botteb sa:

För det första: god bättring, såg omledningen igår från andra hållet och blev glad.

Felanmälde nämligen sträckan förra veckan då det tidigare stod en lastbil på GC vid depåbygget med stödbenen utfällda och blockerade all trafik på GC vid ett flertal tillfällen. Utgjorde direkt livsfara då cyklister och gångtrafikanter tvingades rakt ut på Hägerstensvägen bland bilarna.

Uppfattade denna omledning som en tillfällig lastzon för nämnda lastbil. Har inte sett skyltningen från TS håll själv ännu då logistiken tvingade mig till kollektivtrafik idag. Imorgon däremot.

Med "normal" uppmärksamhet/hastighet ser man detta. Jag vet förstås inte hur/vad den olycksdrabbade gjorde/tittade på, men hans uppmärksamhet har knappast varit där den borde vara, så mycket kan ni väl åtminstone erkänna? 40 km/h i motljus!!!!!, då kanske det inte bara är fel på skyltningen? I sådana förhållanden hade han troligtvis lika gärna kunnat köra på ett gående barn. Vad hade ni tyckt om cyklisten då? Skyltningen är ungefär som den brukar vara, varken mer eller mindre. Verkar inte vara någon mening med att diskutera detta här. Konstaterar bara att ni tycker att inget är cyklistens ansvar, det ligger på andra : ( Önskar dig mHenry god bättring. Tack för mig.

Jag sätter en cykel på att om de hade ställt ut ett barn istället för ett trådstaket hade olyckan aldrig hänt...

botteb sa:
Med "normal" uppmärksamhet/hastighet ser man detta. Jag vet förstås inte hur/vad den olycksdrabbade gjorde/tittade på, men hans uppmärksamhet har knappast varit där den borde vara, så mycket kan ni väl åtminstone erkänna? 40 km/h i motljus!!!!!, då kanske det inte bara är fel på skyltningen? I sådana förhållanden hade han troligtvis lika gärna kunnat köra på ett gående barn. Vad hade ni tyckt om cyklisten då? Skyltningen är ungefär som den brukar vara, varken mer eller mindre. Verkar inte vara någon mening med att diskutera detta här. Konstaterar bara att ni tycker att inget är cyklistens ansvar, det ligger på andra : ( Önskar dig mHenry god bättring. Tack för mig.

Jag är böjd att hålla med dig. Det är trist när olyckor händer och det var ju inte optimalt uppmärkt (men när är det det? Tror de flesta av oss som pendlar i stadstrafik passerar sämre markerade hinder i stort sett dagligen). Som cyklist på en rak väg ser det ju ut som man borde upptäckt hindret i tid med en rimlig uppmärksamhetsnivå i cyklingen.

Då har vi olika åsikter. Väldigt svårt att se att det är något staket på första bilden trots att man vet att det är där. Även på andra bilden syns det dåligt. Uppfyller dessutom inga regler i Trafikverkets tekniska krav för Arbete på väg. Bevisligen har man bemödat sig att se till att kraven uppfylls då man märkt upp hindret för motofordonstrafik, cyklister fick en liten reflexbit som blev över (satt den ens där när olyckan skedde eller är det en åtgärd som tillkommit efter att de bytt ut det mosade staketsegmentet?). Det är inte rimligt att man ständigt ska behöva vara vaksam för _oförutsedda_ hinder på vägen.

Botteb. Jag har ofta motljus 17 km till jobbet på morgonen och 17 km hem nu när våren är här. Kör såklart med solglasögon och snittar 22-25 km/h inkl. stopp vid rödljus. Går jättesakta ibland och 40-45 på andra ställen. Vad är lämplig hastighet för mig så att jag ska komma till jobbet eller hem till familjen någon gång? Jovialiska 15 km/h så ingen ska klaga på Tour de France-dårar och så jag klarar riktigt farliga hinder som någon ställt mitt i cykelbanan?

Här är också en skön grej i Sollentuna. I bra ljus syns den riktigt bra men tänk när det är helt mörkt och inga reflexer som röjer den på kvällen. Hade den stått i vägbanan bredvid så hade den varit borta på en dag max. Ska anmäla den nu, har bara inte haft ork eller lust att stanna. Här är en lång utförslöpa så man rullar enkelt 35 km/h utan att ta i.

IMG_5588.JPG

IMG_5589.JPG

IMG_5590.JPG

Dålig avspärrning. Det ska vara en skylt "annan fara" eller "vägarbete" i god tid innan avspärrningen. Sedan koner längs hela avspärrningen. Det ska vara övertydligt.

nikasp sa:
Här är också en skön grej i Sollentuna. I bra ljus syns den riktigt bra men tänk när det är helt mörkt och inga reflexer som röjer den på kvällen. Hade den stått i vägbanan bredvid så hade den varit borta på en dag max. Ska anmäla den nu, har bara inte haft ork eller lust att stanna. Här är en lång utförslöpa så man rullar enkelt 35 km/h utan att ta i.
Det där håller jag med om är jäkligt farligt!

Lejon sa:
nikasp sa:
Det där håller jag med om är jäkligt farligt!

Inte för att försvara stolpens placering, men i gatan är det målat "SKOLA" och hastighetsgränsen är 30 km/h (vilket även då gäller cykelbana som går längs med), så att man enkelt rullar i 35 är nog inte särskilt lämpligt oavsett. Eller?

Jag cyklar förbi normalt vid kl 07 och hemåt vid kl 18. 30 gäller 08-17, jag har nog mött skolbarn max 10 ggr sedan juli 2015 pga sent in eller tidigt hem. Då laddade jag förstås så in i h-vete :D (har en tvååring och en fyramånaders så jag är snäll kring barn)

Aha, hade inte koll på tidsbegränsningen å det syntes lite dåligt på bilden när du brukar passera. Och jag gissar att de flesta skolbarnen skjutsas dit och hem av sina päron. I bil. :-)

Den här GC-banan längs hela Sollentunavägen är outstanding faktiskt och fler cyklar nu. Dock är det mycket skjutsande med bil verkar det som. Ser knappt en knatte på cykel eller i cykelvagn men det kommer väl.

Kan vara så men den har varit tom hela vintern. Brukar felanmäla ibland men den hör sitter på dåligt ställe om man inge vill tappa fart på vägen hem :)

NLC sa:
Gissar även att det på stolpen suttit en tillfällig fartmätarskylt, kan det stämma?

Tråkigt med olyckan Martin. Krya på dig!
Självklart är det på cyklistens ansvar att försöka överleva och se till att andra också gör det. Detta fråntar inte det offentliga ansvaret att de till att inte gatorna är livsfarliga. Ser vi till bilvägarna har man kommit väldigt nära nollvisionen. Detsamma kan inte sägas om utvecklingen av cyklingens infrastruktur. Blanda för tusan i te bort korten här.

Jag höll knappt styrfart hem.

Idag kom jag fem km innan först punkan på racern. Lagat å klart å så kom nästa 300 meter senare då med en stor spik genom däcket, tackar....

Ännu en förkylning, tack för det.

Cyklade inte. Passade bra då jag skall hämta lite prylar under dagen som skall fraktas hem.

Kallt med minusgrader! Men fick upp temperaturen även i fingrarna efter några km.

Annars en fin morgon med lätt medvind och inte särskilt trångt på cykelbanorna när jag rullade in mot STHLM från förorterna söder om söder om söder.

Nu har jag passerat sträckan där Mr kraschade igår. Kom i sakteliga 35 knyck efter en kurva. Förstår inte riktigt hur en sådan stor förändring går att undvika. Där tar en per automatik ned farten.

Kallt om öronen i början idag.

Finfin morgon! Strax under nollan kl 06:30. Är 98% säker på att jag cyklade om en promenerandes kronprinsessa Victoria i Hagaparken med två killar gåendes strax bakom.

Tack alla! Själv tog jag tunnelbanan i dag. Flera av de 11 timmarna jag tillbringade på sjukhuset i går ägnade jag mig åt självkritik, vilket kanske glädjer er som tycker att jag i stort sett får skylla mig själv. Självklart såg jag vägarbetet -- det jag inte såg innan det var för sent var staketet och omledningen var inte direkt tydlig. Det är klart att man kan se staketet, men jag skulle säga att det hjälper att veta om att det är där. Det gick närmare 35 än 40 km/h och jag tryckte inte på.

Jag fick precis reda på att en kompis var väldigt nära att krascha på samma ställe i måndags kväll efter träning och genom att skriva här ville jag varna andra och kanske uppmärksamma vilka konsekvenser bristfälligt skyltad omledning kan få. Det innebär i min värld inte att jag skyller ifrån mig.

Lyckligtvis klarade jag mig lindrigt undan och jag har knappt ens ont längre. Kanske en bristning i vadmuskeln och lite stel i axeln så jag har en liten liten förhoppning om att kunna cykelpendla i morgon.

Skönt pendlarväder här i Uppsala idag. Det gick riktigt fort vissa sträckor men ibland får man allt vänta på att ljusen slår om. Det är rätt otroligt ibland hur vissa pendlare bara chansar utan att stanna i korsningar och dylikt :)

mhenry, krya på dig, det är förbannat lätt att missa dom där stängslen speciellt när man cyklar på en väg varje dag och kan varje grop i vägbanan. Att det sitter reflexskyltar längs hela gallret är väl inte för mycket begärt! Det ska vara svårt att göra fel och inte lätt som det är i detta fall.

För övrigt kall pendling idag men näst intill vindstilla, skönt att slippa stormvindarna!

mhenry sa:
Tack alla! Själv tog jag tunnelbanan i dag. Flera av de 11 timmarna jag tillbringade på sjukhuset i går ägnade jag mig åt självkritik, vilket kanske glädjer er som tycker att jag i stort sett får skylla mig själv. Självklart såg jag vägarbetet -- det jag inte såg innan det var för sent var staketet och omledningen var inte direkt tydlig. Det är klart att man kan se staketet, men jag skulle säga att det hjälper att veta om att det är där. Det gick närmare 35 än 40 km/h och jag tryckte inte på.

Jag fick precis reda på att en kompis var väldigt nära att krascha på samma ställe i måndags kväll efter träning och genom att skriva här ville jag varna andra och kanske uppmärksamma vilka konsekvenser bristfälligt skyltad omledning kan få. Det innebär i min värld inte att jag skyller ifrån mig.

Lyckligtvis klarade jag mig lindrigt undan och jag har knappt ens ont längre. Kanske en bristning i vadmuskeln och lite stel i axeln så jag har en liten liten förhoppning om att kunna cykelpendla i morgon.

Skönt att höra att du klarade dig hyggligt. Det känns rätt nyckfullt hur väl man klarar sig när det väl blir en olycka.
Det är för mig en jäkla skillnad på att åka till platsen i efterhand och veta vad som väntar jämfört att komma första gången, ovetandes om faran och möjligen i mörker. Det är ganska självklart så jag har full respekt för att bristande skyltning kan leda till otäcka olyckor. Enligt min åsikt bär väghållaren det fulla ansvaret för olyckan.

Jag kraxade mig in. Börjar tröttna svårt på mina luftrör. Någon som har bättre begagnade att sälja?

Jag har fått en olycksbroder i mhenry tydligen. Fast i mitt fall är det fortfarande höljt i dunkel exakt vad som orsakade vurpan. Jag skippar därför självrannsakan helt ;P
mhenry, där är det ju lite mer solklart vems j*vla fel det var. Idoter! Samtidigt kan man ju tycka att, ja, en singelolycka, så meningslöst. Den uppstår kanske bara för att man slappnar av ett ögonblick och inte kör 100% på helspänn hela tiden.
Vi som cyklar mycket och långt får väl helt enkelt räkna med att trilla dit emellanåt. Har själv fortfarande obehagligt ont i höften och axeln. Kan cykla men inte fort. Är gnällig.
mhenry tillönskas snabb återhämtning!

Kallt idag!

Jag tror många överskattar hur bra såna där trådstaket syns egentligen. Har själv varit skrämmande nära att braka in i ett sånt. Då var det mörkt men gick inte särskilt fort. Det var precis jag hann bromsa när jag insåg att vägen var spärrad.

Jag känner inte mhenry. Jag var inte där när det hände. Jag vet inte om det hade hänt mig eller inte. Men även om man tror sig veta att mhenry är en dålig cyklist och att olyckan borde undvikits genom bättre cykling, så minskar man inte förekomsten av trafikolyckor genom att önska sig bättre trafikanter. Läs gärna http://www.cyklistbloggen.se/2014/1...-den-ar-viktig-att-kanna-till-for-cyklister/.

Jag vet inte, men jag gissar att en F24-skylt (färdriktning vid omledning) hade varit tillräckligt för att mhenry skulle uppfatta att rakt fram inte var en bra färdriktning. Själv hade jag hellre tagit kostnaden för det på skattsedeln framför kostnaden för sjukhusvistelser. Kan tänka mig att sponsra några extra reflexer också.

I övrigt: skönt att det verkar ha gått okej ändå.

Senast ändrad:
staine sa:
Kan cykla men inte fort. Är gnällig.

Vad är nytt? :-)
Hör av dig när du är redo! Vi är ett mobilt gubbdagis med några bekanta nunor ute på Färingsö emellanåt, häng med.

Pendlingen då. Igår hoppade kedjan och idag ska jag ta vuältan hem.

mhenry sa:

Skönt att höra att det verkat gå bra.
Och så en liten reflektion. Några av de få gånger jag varit nära att krascha ordentligt, under de 25+ år av cyklande i Stockholmstrafiken jag har, är på ställen jag passerat massor av gånger tidigare och då något oväntat inträffar. Rutinen gör att man blir avtrubbad och mindre uppmärksam. Detta gäller inte bara cykling utan allt annat också.

Någon med rosa jacka som fick en loska på sig igår i Sollentuna vid Helenelund?

"Du snabba cyklist i rosa jacka som kom ikapp mig på cykelvägen i Helenelund idag runt kvart i fyra.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag hade sån taskig koll bakåt när jag frustandes på väg från jobbet i stan spottade åt sidan i blåsten och oturligt nog råkade träffade dig som kom ikapp bakifrån.?
Jag hoppas att du, eller någon du känner som du säkert berättat om den klantiga cyklisten för, ser det här, så jag kan få be om ursäkt ordentligt.
Hälsningar,
den lite långsammare cyklisten"

SuperApe sa:
staine sa:
Kan cykla men inte fort. Är gnällig.

Vad är nytt? :-)
Hör av dig när du är redo! Vi är ett mobilt gubbdagis med några bekanta nunor ute på Färingsö emellanåt, häng med.

Pendlingen då. Igår hoppade kedjan och idag ska jag ta vuältan hem.

Jag dyker upp när ni minst anar det. Så fort jag får möjlighet. Då j*vlar ska ni få skäll. Och +ANNAT! :)

Åkte förresten förbi mhenrys olycksställe nyss. I bil, tordes inte annat. Ser väl typ likadant ut som på fotot, ev. har dom satt upp en aningens större rödgul skylt. Beware!

En bra dag att köra med sommarskor verkar det som. Det blir säkert motvind med snö som bonus. Får sova över på kontoret för slö typ som jag.

Sillunch på jobbet satt som en smäck till regnet och motvinden. Ett par snapsar tillsammans med upphämtning av glad vovve fick upp humöret. Numera löper hon klockrent bredvid mig. Blev 2,5 km ren glädje på slutet.

Bilagor

• IMG_2371.JPG
    IMG_2371.JPG
    450.8 KB · Besök: 137
  • IMG_2377.JPG
    IMG_2377.JPG
    213.5 KB · Besök: 146
Tillbaka
Topp