Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

tobiascyklar sa:
Fy fan vilken misär. Knackade på en taxi som stod parkerad i cykelfältet. Han kör ifatt och prejar in mig i trottoarkanten. Jag blir vansinnig och uppträder hotfullt. Åskådare kliver in och och till slut så är det de som käftar med chauffören. Situationen lugnar sig och vi dryper iväg.

Vi har alla så mycket uppdämd spänning. Jag är överkänslig på taxibilar (generellt på bilar, för många close calls) för mycket ackumulerade incidenter, och kanske de på cyklister.

Blev prejad och tutad på av 60 ton tung lastbil. Riktigt läskigt!

Ökad volym cyklister. Idag en dam som gjorde tecken och började köra om framförvarande på Stadsgårdsleden precis när det blev möte Uppenbarligen tittade hon inte så mycket framåt. Den hon körde om var tvungen att glida över på promenaddelen. Jag låg bakom och skakade på huvudet och förväntade mig en krasch men det gick fint...

Full gas. Underbart och fuktigt.
VuÄltan gick i ett hejdundrande tempo. Slog blixtrar om benen.

Genom Gamla stan (Munkbron) fick man rulla i 5 km/h men det var ok ändå.

Tror bestämt jag tar en VuÄlta hem också. Mums!

Rätt bra flow i morse, tog dock inte racern men pendlarhojen är ju så-gott-som-en-racer.
Massiva bilkö-infarkter Sockenvägen-Enskede-Valla Torg.
Bilarna framstod som sniglar när jag for fram i mitt rymdskepp.
Cykel rules!

Fint flyt, 3 bar i mina Rocket Ron och Sparken ven till jobbet utan att behöva stanna för en enda bilist, släpper ur lite luft och tar en skitigare omväg hem :-)

23 grader klockan 9 på morgonen! Återigen möte på gc-bana med en som cyklade till vänster i dennes färdriktning, men jag höll ut (som arga leken) och till slut svängde särringen över på rätt sida. Värmeslag eller bara obildad? Annars lugnt, men svettigt...

Ett litet instick från Östergötland.
Solsken 15grader varmt kortärmecykling med sambo i prattempo. Sen måste man ju ha lite flyt att nästan slippa möte med Audi och smådriftande jobbar-golfbil i halvdold undergång :)

En idiot, i en stor svart knegarbil, kör skit nära om mig för att sedan 150m senare bromsa och svänga in på Siriusvägen i Lindalen/Tyresö. Helt onödigt, med tanke på min hastighet. Saknade mod att cykla efter och bråka.

Ni kommer inte gilla det här(& mig)

Är både cyklist och bilist men mest bilist. Cyklar gör jag i skogen, där hör den hemma inte i gatan, trottoaren eller cykelfilen.

Det är skitmycket yta av vägarna som går åt från oss bilister till er cyklister, hade det inte varit så så hade köerna varit mindre och likaså utsläppen. De relaterade olyckorna emellan cykel & bil hade också sjunkit väldigt mycket.

Det värsta är när jag ser er dra nytta av båda världar, ni är i min väg och saktar in vid rödljuset men har ni inga bilar framför då kan ni köra! Längre fram brukar ni hoppa upp på eran cykelfil och vips så är ni iväg medan jag fortfarande står vid rödljuset och måste tom. fortsätta hålla koll i bägge döda vinklarna för att ni inte ska fara fram där.

Det andra värsta är att ni riskerar era egna liv och skulle jag plantera er under min 1,7 tons merca så dör ni medan jag får minnas det! En stadsdel är värre än alla andra.

Håll er ur min väg, smyg inte på mig från sidan, finns cykelfil så ska ni fan använda den för den har kostat mig som skattebetalar en jävla massa och ser jag er dra nytta av bägge världar så får ni smaka på spolarvätskan nästa gång bums.

Trolleri trollera map på inlägg ovan.

Åter till ämnet; jäkligt härlig hempendling! 20 grader drygt och svettades som en tok. Har inte riktigt hängt med, tyckte det var nollgradigt på morgonen alldeles nyss! Ska damma av skogshojen och köra lite omväg via NICK-spåret in mot city nästa vecka.

edit:
Ångrade mig.

Ny kommentar.
Hade trevlig pendling men blev totalt bortcyklad från kille på mtb i blå norrönabyxor på västerbron.
Bra tryck i dom benen.

Senast ändrad:
Cyklade CX 5 mil blandad terräng hem. Hade vid ett lugnare parti hängt mina windfree på styret. Glömde det när det började bli lite stökigare.

Så... Nu behöver jag ett par nya ? jaja, det var väl dags. Gillade ändå inte färgen riktigt.

I en alternativ verklighet:

någon annan sa:

Är både cyklist och bilist men mest cyklist. Åker bil gör jag utanför staden, där hör den hemma inte på stadens gator, trottoarer eller cykelfiler.

Det är skitmycket yta av vägarna som går åt från oss cyklister till er bilister, hade det inte varit så så hade köerna varit mindre och likaså utsläppen. De relaterade olyckorna emellan cykel & bil hade också sjunkit väldigt mycket.

Det värsta är när jag ser er dra nytta av båda världar, ni är i min väg och parkerar på cykelbanorna men har ni inga bilar framför då kan ni köra! Längre fram brukar ni byta till er bilfil och vips så är ni iväg medan jag fortfarande står i cykelfilen och måste tom. fortsätta titta åt sidorna för att ni inte ska fara fram där.

Det andra värsta är att ni riskerar våra liv och skulle ni plantera oss under era 1,7 tons mercor så dör vi medans ni får låga straff! En stadsdel är värre än alla andra.

Håll er ur min väg, smyg inte på mig från sidan, finns bilfil så ska ni fan använda den för den har kostat mig som skattebetalar en jävla massa och ser jag er dra nytta av bägge världar så får ni smaka på cykelpumpen nästa gång bums.

Senast ändrad:
tomcaten sa:

Är både cyklist och bilist men mest bilist. Cyklar gör jag i skogen, där hör den hemma inte i gatan, trottoaren eller cykelfilen.

Det är skitmycket yta av vägarna som går åt från oss bilister till er cyklister, hade det inte varit så så hade köerna varit mindre och likaså utsläppen. De relaterade olyckorna emellan cykel & bil hade också sjunkit väldigt mycket.

Det värsta är när jag ser er dra nytta av båda världar, ni är i min väg och saktar in vid rödljuset men har ni inga bilar framför då kan ni köra! Längre fram brukar ni hoppa upp på eran cykelfil och vips så är ni iväg medan jag fortfarande står vid rödljuset och måste tom. fortsätta hålla koll i bägge döda vinklarna för att ni inte ska fara fram där.

Det andra värsta är att ni riskerar era egna liv och skulle jag plantera er under min 1,7 tons merca så dör ni medan jag får minnas det! En stadsdel är värre än alla andra.

Håll er ur min väg, smyg inte på mig från sidan, finns cykelfil så ska ni fan använda den för den har kostat mig som skattebetalar en jävla massa och ser jag er dra nytta av bägge världar så får ni smaka på spolarvätskan nästa gång bums.

Vi som är yrkesverksamma betalar alla skatt, både för bilarnas framfart såsom för cykelbanor. En ren njutning att rulla förbi bilköer för egen maskin. Kommer spolarvätska kommer bygellås i karossen. Slutmatat till trollet. Har en bra dag.

Senaste månaden (!) har jag haft något envist i kroppen som jag hoppas är pollenrelaterat. Den här veckan pallade jag inte att åka kollektivt så jag har smygkört och hällt ett vakande öga på pulsklockan för att inte gå på för hårt.

Nu när det är trängre i stan än på länge har jag börjat reflektera över hur jag och andra beter oss i trafiken. Först: Det händer att jag bryter mot trafikregler. Bl.a. händer det att jag åker över heldragen linje för att köra förbi stillastående bilar i en kö, är det fritt korsar jag vägar fast det är rött etc. Men min reflektion är att jag är egentligen är mer rädd för för att framstå som ett arsle i trafiken än att åka på en ev. böter för en förseelse som jag upplever inte påverkar andra (sen kan det säkert reta folk till vansinne ändå..).

Det verkar dock inte gälla majoriteten av alla andra i trafiken och det fascinerar mig. Jag åker Götgatan-Skeppsbron-Norrlandsgatan varje dag och det slår verkligen _aldrig_ fel. Clueless fotgängare som inte ens tittar om det är grönt eller ej och bilar som "hinner" som blockerar korsningar varenda dag. Och vingliga, långsamma cyklister som cyklar så långt till vänster de bara kan. Jag är på riktigt intresserad hur deras hjärnor tänker. Är det ärliga misstag, opportunism/egoism eller bara cluelessness? I början blev jag mest bara arg på alla eftersom jag antog att de förstod konsekvenserna av sina handlingar men jag börjar sakta men säkert tvivla på att så är fallet. Visst, jag raljerar en del i texten men faktum är att jag mycket väl skulle kunna ha mardrömmar om att typ blockera en korsning så att bilar inte kommer fram och cyklister får vika sig ut och in för att komma förbi. Insikten av att alla inte tycker att det är jobbigt är.. ny för mig.

På ett personligt plan hoppas jag att allt jag just skrev bara är bullshit och att jag egentligen är ett arsle i trafiken men på grund av obefintlig självdistans ser mig som mer ädel än andra. Annars kommer det bli skitjobbigt att tävla med alla andra vad gäller karriär och liknande!

Sommarvärme reda kl. 07.00 vilket var helt fantastiskt! Racer, kortbyxor och endast kortärmat redan på morgonen vilket var premiär för säsongen.Dessvärre en massa irrande fotgängare på fel sida av gc-banan ÖVERALLT, eller så kändes det bara så men många var de... :-(
Äntligen fredag!

Ganska klen i benen efter total urladdning igår. VuÄltan både till jobbet och sedan också på hemvägen. Idag bara vanlig pendling. Tog en liten variant genom Hammarby Sjöstad. Det var trevligt.

Shorts + piké-pendling. Lite kyligt eftersom solen inte brutit igenom molnen när jag cyklade hemifrån. Men hem så blir det perfekt!

19 Maj

Bilagor

• 19maj1.jpg
    19maj1.jpg
    158.5 KB · Besök: 53
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 46
  • 19maj2.jpg
    19maj2.jpg
    77.2 KB · Besök: 55
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 52
  • 19maj3.jpg
    19maj3.jpg
    66 KB · Besök: 54
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 42
  • 19maj4.jpg
    19maj4.jpg
    95 KB · Besök: 56
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 44
  • 19maj5.jpg
    19maj5.jpg
    126.8 KB · Besök: 52
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 43
  • 19maj6.jpg
    19maj6.jpg
    62.7 KB · Besök: 58
tomcaten sa:

Kul försök, men fel tråd.

Igår small det. Direkt före på det smalaste stället, om man kommer från Hammarby Sjöstan, innan Danvikstull. Jag höll så långt höger som det bara går men en som höll säkert att byta låt eller stirrade fascinerad på framhjulet gled mer och mer åt vänster. Jag hojtade till och kom med minsta mariginal förbi men en triathlonkille på mitt hjul hade inte samma tur. Frontalkrock var ett faktum. Jag vände, kollade hur det gick och förstod att kvinna i frågan inte insåg alls att det var hennes fel. Hon skakade av sig dammet och trampade vidare. Du, klubbkamrat bakom mig, hoppas att din Eddy Merckx höll och du kunde fortsätta din resa mot Danderyd.

tomcaten sa:

Ett råd, ta bussen istället, verkligen. Du verkar inte alls vara i balans för bilkörning om nu ditt inlägg är ärligt menat.
I all välmening.
Ha en bra dag.

Edit: körde Le Peloton på väg in. Fin morgon, bra fart, trevlig frukost.

Senast ändrad:
salle sa:
Blev prejad och tutad på av 60 ton tung lastbil. Riktigt läskigt!

Fick ett trevlig mejl från chaufförens vd efter att jag dragit ett mejl till honom efter incidenten:

"Vi kommer givetvis att prata med chauffören och säkerställa att han förstår hur illa den här typen av beteende är, oavsett om han var stressad eller vad som nu skulle kunna ligga bakom en sådan här händelse.
Vi är mycket noggranna med att vara ett ansvarsfullt transportföretag och håller hårt på trafiksäkerheten. Det du skriver strider mot allt i vår trafiksäkerhetspolicy och jag är tacksam att du tog dig tid att återkoppla till mig så att vi kan följa upp med chauffören om hans beteende och vilka konsekvenser det får för de medtrafikanter som drabbas, övriga människor runt händelsen, vårt företag och vårt företags kunder.

Förhoppningsvis ska detta inte upprepas efter vårt samtal och jag ber än en gång om ursäkt för det som inträffat."

Idiotomkörning med dubbeldäckarbuss när jag körde 40 på 40-väg, trots möte. 200 meter senare kunde jag gratulera chauffören till att han kom först till rödljuset. De ögonen var inte de mest intelligenta man tittat in i. Därefter ett hotfullt utfall mot mig och en annan cyklist med bussen som vapen. Tack för det, Östgötatrafiken.

Härlig morgon! Tidigt möte så snoozande på telefonen gjorde att jag fick hoppa över frukost. Gick riktigt snabbt in trots att jag som vanligt väntar på alla rödljus.

Pga fint väder hamnade jag på en uteservering efter jobbet i fredags och cykeln blev kvar över helgen. Straffet kommer idag när jag får dela färdmedel med övriga pöbeln ;)

Idag är jag HELT säker på att jag mötte DT. Vid Sickla skola ungefär, jag på väg in mot stan och han på väg åt andra hållet.

Hej!

Total trafikinfarkt för bussarna i Sjöstan imorse, ganska skönt att bara kunna glida förbi även om det fick bli en kort trottoarrullning.

För ovanlighetens skull så hade jag en cyklist framför mig längs Blackebergsvägen/Gubbkärrsvägen i riktning mot Nockeby. Han så ut att ha bra tryck på pedalerna. Jag låg 10-15 meter bakom och trampade lätt med i tempot med MTBn. Avvaktade i första backen på Gubbkärrsvägen för att se vilket tempo han höll uppför. Det gick rätt långsamt så i nästa backe tryckte jag på lite, körde om och vann bergsspurten! ;-)

Möte ett pärlband med cyklister ifrån Sollentuna till stan. Mycket cyklister nu på vägarna. Folk cyklar längre än förut. Borde köra rejsern några dagar till jobbet för bli van med den. Vill inte ställa den i cykelkällaren. Och vi får inte ha cyklar på rummen förutom Bromptons.

Skönt väder bra förutsättningar, sen började cykel infarkten vid skanstull.

Det är underligt att inte fler cyklister råkar illa ut med tanke på hur många som knappt har uppsikt framåt och definitivt inte bakåt eller runt omkring i största allmänhet.

Kvinna med hövding och cykelkorg tar första pris i förmågan att tro att de är ensamma i trafiken tätt följd av medelålders man på hybrid, sen finns det ju notiska rödljusåkare av alla sorter men så länge det är sitt eget liv de sätter på spel är det inte lika illa som de som utnyttjar cykelbanor som sina privata 2-filiga vägar.

Så nu var det ur systemet och ser fram emot den längre vägen hem över hellas och älta där inte lika många orkar vara mitt i vägen.

Efter att ha tittat på cyklister hela helgen, så fick man äntligen rulla några meter själv.
Räjsern nu parkerad på jobbet inför morgonkvällens GP i Djursholm.

Oj oj oj.
Många cyklister blire.
Mycket gropar och tillfälliga omdirigeringar i gatorna oxå.

Tog det lugnt , justerade sadeln och sänkte farten ännu lite till.
Man får vara beredd på det oväntade.
Sköt om er.

zodah sa:
Idag är jag HELT säker på att jag mötte DT. Vid Sickla skola ungefär, jag på väg in mot stan och han på väg åt andra hållet.

Hej!

Du måste vifta och vinka som en tok och vråla HEEJJ DT! Då brukar han svara, ibland. Annars inte.

:D

tomcaten sa:

Varje dag utmed min cykelväg är nästan hälften av gatuutrymmet upptaget av parkerade bilar. Dubbelt så mycket utrymme skulle finnas för alla om de togs bort.

Förutom ditt inlägg och parkerade bilar så var min cykeldag full av trevliga bilister och diverse "efter dig min bäste herre, nej efter er, nej jag insisterar" -situationer. Det känns som folk var laddade med positiv energi och välvilja efter en helg med vackert väder, god mat, möjligen ishokey och trevligt umgänge.
Ett tips vore att söka dig till trevligt mänskligt sällskap (möjligen vid namn Mercedes) och sluta utöva osunt och destruktivt samliv som inbegriper din nuvarande Mercedes avgasrör.

Senast ändrad:
Mötte en bil på gång- och cykelbanan, säkert 200 meter från närmaste lagliga väg för den typen av fordon. Måste ha varit en sådan där trottoarcyklist som tagit bilen som omväxling. För riktiga motormän håller sig ju alltid där de ska och lyder alla regler. Det har jag läst bland insändarna. *återställer raljantometern*

I övrigt: skönt flyt. Planen att vila och dricka sig i form under helgen med tjuvstart på torsdagen var uppenbart framgångsrik.

Haninge - Sjöstaden

Tvekade när jag skulle hem. Precis 1 mil i kroppen och snudd på noll kondis träning denna vinter (Pucko) och svajande träd gjorde inte beslutet enklare.

Men skam den som ger sig. Kändes bra hela vägen , inget Strava guldregn men benen kändes bra.

Hade bra fart (För mig) uppför Tele2 backen men blev stoppad pga Derby och fick cykla runt Tele2 och Globen. Då hade tomcaten inte gillat mig...dom bygger om tamefan överallt där så det är knappt bilväg kvar. Peter Sagan hade varit impad av min cykelhantering :)

Blir intressant hur bänkpressen går ikväll och hur samma runda men tvärtom känns imorgon :)

Tillbaka
Topp