Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Anmäler härmed +2 passager vid räknaren i Silverdal idag. Tydligen räknas inte karbångfälgarna på racern.

Överklädd i morse. Termometern visade lägre än det kändes.

Via Södermalm för att köpa ett beggat flaskställ. Tyckte det passade ganska bra.

DSC_0080.JPG

Finfin morgon. 16 grader, sol och 5 m/s medvind funkar definitivt. Har blivit vän med det meditativa klickandet i bakhjulet. Gräsänkling ikväll så ska försöka få loss den lösa ekerjä&eln ikväll.

väldigt fin och trevlig.

Hoppas att tysken har fått fram ekrarna till min brevlåda idag. Skall ju bli regnigt i veckan så pendlarn behöver fixas ju!

Fint väder med lite motvind.
Rekord-kö på Götgatan ned mot Hornsgatan, fick stanna redan ovanför Klevgränd.
Sen möte med kavalleriet på Sibyllegatan, fler än vanliga vaktparaden.

Känna-på-kroppen pendling efter helgens 40 milare och den svarade bra eller så var det bara medvind, får återkomma när jag ska hem igen.

Blev omkörd av en ful elcykel när jag höll 35km/h, kränkte snabbt tillbaks och såg han aldrig mer!

Satte klockan för Älgö de Lux. Tjo tjena att kroppaset var med på det...

Kom iväg vid 8. Det blev några backryck för att jävlas med kroppen.

Höll på att bli fett dörrad vid Valla Torg i fredags, som tur var så hade jag centimetern tillgodo på min sida. Lite mitt eget fel att jag cyklade så nära de parkerade bilarna då jag lika gärna kunde cyklat mitt i vägen då det inte var någon trafik där just då.
Fick maxpuls och skrika lite.

Komfortpendling på nya cykeln. Kanske ska trycka i lite mer luft för att det inte ska vara så tungt, men en cx med Schwalbe X-one blir nog inte lättrullad oavsett däckstryck? Lite motvind gjort också sitt till. Inte sämsta snittet denna månaden, men inte långt ifrån...

Det var så fint väder så jag tog mtb'n och skogsvägen, 7km rötter och stenar men torrt. Tyvärr är stöldrisken ganska stor där jag jobbar och trots bygellås och låskätting blir det rostiga gamla damcykeln imorgon igen.

20170529_113208_2.jpg

20170529_113712_2.jpg

Fick lite breaking bad feeling idag, snubbar som vinglar runt och pillar med mobilen samtidigt, bilister som blockerar cykelöverfarter osv. Tryckte på lite extra så att alla ev aggressioner försvann ner i pedalerna.

Känner mig inte riktigt på topp när mobilklockan väcker mig, bonusbarnen kom hem från en Tysklandsresa med sin pappa sent i gårkväll och hade naturligtvis mycket att berätta, och nu är tröttheten som grus i ögonen efter ca 4 timmars sömn, snoozar 5min för att se om det känns bättre, och det gör det faktiskt, så raskt upp, genom badrummet, via frukostbordet och en snabb kopp starkt kaffe, och ut till cykeln. Det är ca. 10grader och en svag vind sida/med lyfter humöret en aning. Vädret är ganska mulet, men här och där syns morgonsolen lysa igenom. Utanför hotellet vid Gumsbacken söder om Nyköping står en grupp människor, förmodligen turister från något asiatiskt land, jag hör deras röster och skratt lång väg och ser att de tar bilder av de klargula rapsfälten som sträcker sig ända bort emot Ryssbergen åt söder, det är faktiskt väldigt vackert, och förmodligen väldigt exotiskt för dem.
Tröttheten håller i sig en stund och jag känner mig en aning matt i benen de första milen efter Nyköping, men försöker hålla tempot ändå.
Ungefär vid avtagsvägen mot Runtuna kommer en svart fälgtrimmad Audi med RS komplex och sveper förbi på knappa meterns avstånd, hastigheten är säkert den dubbla tillåtna och jag hinner varken bli rädd eller arg, mest förvånad tror jag, undrar vad han vill bevisa egentligen? Ser namnet Bogsta passera på en skylt, här bodde en skönhet som jag beundrade under gymnasietiden, men förmodligen fick hon aldrig veta det, det där "gyllene tillfället" infann sig liksom aldrig...... det slår mig att mycket har hänt sedan dess, men faktiskt så rullar jag fram här på samma cykel som jag pendlade till gymnasiet i Nyköping med, min gamla Rex racer!
Kanske är det tankarna på skoltiden som gör det, men tröttheten ger med sig och den normalt sett lite sega backen efter Gnestaavfarten och upp bakom macken vid Sillekrog passeras med skönt flyt, det går faktiskt så lätt att jag får snegla ner på bakväxeln för att se vad jag egentligen kör på.... och snart är jag i Vagnhärad. De nyvunna krafterna håller i sig och Tullgarn, Hölö och Pilkrog susar förbi, bestämmer mig för att pressa på lite extra den sista biten, ställer mig upp och trampar i backarna efter Järna, den lätta medvinden gör säkert sitt till också, men det känns rätt skönt att kunna ta detta parti bara på de två högsta växlarna, speciellt med tanke på att Vätternrundan närmar sig med stormsteg......
Anländer i god tid till Södertälje och jobbet, kanske inte den mest njutbara pendlingen men efter en varm dusch och en lugn kopp kaffe infinner sig den sköna känslan av att ha övervunnit tröttheten och klarat av något.

Mvh Ulf S.

Hamnade mitt i cykelrusning idag, Gullmarsplan-Gärdet strax efter 8. J--r vad mycket folk det är på cykelbanorna!

En dag med konstiga cyklar. Ser en Itera, fetcykel med el ass, tempohoj o alla möjliga vinglande saker. Borde ha fixat framväxeln igår. Och var försent ute att låta Cykloteket fixa det när de står i cykelbanan.

Rejäl huvudvärk så jag låg till 8 och var sent inne på jobbet. Känns mycket bättre efter 45 minuter cykling och en dusch. Verkar bli blött på hemvägen så slängde med en regnjacka.

Gårdagens hemåtpendling gick bra. Kom dock ifatt någon som såg rätt dragen ut. Cyklade mitt på vägen strax innan jag kom ifatt och innan jag skulle passera på hans vänster (som man normalt gör när man kör om någon) vinglade han till ordentligt - först mot höger och sedan väjde han ut till vänster. Jag hade saktat in eftersom han var så oberäknelig, men efter sista svängen ut mot vänster (dvs mot trafiken) verkade han tycka det var bra där. Jag tittade menande på honom när jag passerade honom på högersidan och han såg väldigt oförstående ut... Undrar om han däckade i ett dike strax därefter då han inte passerade när jag stannade för att klappa en katt ett par hundra meter längre fram längs vägen. I värsta fall körde han ut på en hårt trafikerad 80-väg istället. Kattkräket ville förresten inte bli klappad.

Idag var pendlingen nästan lyckad. Körde om fyra personer men missade att hämta in en som jag såg ryggen på vilket gjorde att jag blev ganska sur på mig själv. Gillar inte att ha någon framför mig, ser det som en morot att köra om alla jag ser, men ibland hinner man bara inte. Gick snabbare än igår. Just nu regnar det och jag har ingen lunch på jobb och ingen regnjacka heller. Sitter alltså och funderar på om jag ska skita i lunchen eller om jag ska bita i det sura och knalla till affären och bli blöt. Hmm...

Se på fn.. Nu blommar asfalten.

Jag kunde pendla idag...Därför blev det långa vägen till jobb.

14 grader varmt, disigt, korta bibs, kortärmat. Först ingen vind alls, sedan lätt motvind. Helt fantastiskt underbart.

commute20170530.png

Ska se om det går att cykla ännu längre när det bär hemåt i eftermiddag. Bara för att!

Senast ändrad:
Tyckte de var lite mindre folk än vanligt idag på cykelbanorna på vägen in till jobbet. Kan de vara hotet om regn?

Vi har fått cykelrummet renoverat, så nu slipper de vara plockepinn bland hojarna, riktigt grymt

Trött som attan klev jag upp strax efter 5. Kändes bra att rulla iväg även om det var grått.
Vi blev 4 som körde morningspins på Djurgården i ett ganska jämnt tempo och med hårda spurter. Gick bra trots helgens 40-milare.
Kaffe och bulle på det.

Sedan pendlade jag in.

Jag har nyligen flyttat och ännu inte hittat någon optimal väg. Men det kommer väl så småningom.

För övrigt ganska tomt och riktigt skönt väder.

Lite kyligt i morse så det blev arm och knävärmare på. Ett par små incidenter på vägen.

Den här killen behöver lära sig att stanna vid stopplinjen. Han körde nästan halva bilen över linjen innan han stannade (inte helt ovanligt att bilister gör i denna korsningen) så jag fick runda honom. Det är bra sikt även om man stannar vid linjen så det är ren lathet/bristande respekt mot oss som använder cykelbanan att köra så här långt fram. Det blir inte bättre av att cykelbanan svänger in mot stopplinjen på samma sätt som på andra sidan korsningen.

Stopplinje.PNG

Jag är inte helt imponerad av denna omkörningen

Bilagor

• Omkörd.PNG
    Omkörd.PNG
    447.6 KB · Besök: 42
Här hade man gått hela eftermiddagen och sett fram emot att få testa nya regnjackan lite på hemvägen, men då förmådde det inte ens dugga. #besviken

Myspendling hem i duggregn. Cykelkepa under hjälmen är da bomb vid regn, funkar otroligt bra. Jag blir annars ganska sliten av 1,5-2 timmar blåst i ögonen per dag (har cykelbrillor i torrt väder).

100% utdelning. Motvind till jobb, motvind hem. Ja, det var ju faktiskt så kul att istället för 66km t.o.r så blev det 153 km. 14 grader, disigt, låga moln med fukt i. Spritt i benen och lite hetskörning tillsammans med CK Fix i Helsingborg för att riktigt döda benen innan man trampade hemåt.

Lite fuktigt eller kanske snarare väldigt blött. Ett tätt, tätt duggregn som kröp in överallt men ändå ganska varmt. Väldigt få cyklister ute och bilisterna var riktigt snälla och lämnade företräde som sig bör men som oftast annars inte inträffar....

Senast ändrad:
Riktigt pissregn... Som att cykla i ett moln. Och motvind. Trots detta årsbästa på sträckan hem - jobb utan att förta mig. Ett gott tecken!

Förvånansvärt många cyklister ute och det märktes att folk var mer förberedda på vädret nu än igår em. Jag som klädde mig allt för varmt igår körde dock kortbrallor och utan jacka. Frisk vågat...

Tätt duggregn så jag kom in lite kall faktiskt men det var pga kortbrallor. Blir svettig när jag ser hur mycket kläder en del medpendlare drar på sig vid regn.

Kände mig stark idag, va säkert medvind..
Kamikaze-duva som flög rakt in i armen på mig, tycker dom borde se sig för när dom korsar cykelbanan! Spännande med släckta trafikljus korsningen Sankt Eriksgatan Karlbergsvägen.
I övrigt händelselöst.

Skulle behöva en keps under hjälmen och en tunn regnsjacka....

Idag var skärmlöst rätt charmlöst:
IMG_0384.JPG

Måste bli mer aktiv i mitt cykelval.
Och jag som tvättade kedjan efter hemresan igår.

Visst, mil på VR-hojen är nog bra, men måste det vara misärmil?

Det blir ju mil på pendlarhojen också, även om sadel och sittställning är lite annorlunda.

Blött som tusan hem.

Lagom blött till jobbet med Hjulväska på ryggen och väska på frampakethållaren. Kände mig nästan lite cykelbuds cool.

Tillbaka
Topp