Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Blåsigt men torrt (till skillnad från många andras rapporter om dagens väder). Kändes tungt av någon anledning. Dessutom var det sista turen till jobb på en månad, så sista pendlingen på ett tag blir hemåt i eftermiddag. Misstänker att vinden vänt så man får lite motvind till att se fram emot.

Skulle mätas, vägas och stickas.
Tog därför svängen över slussen / Norrmalm.
Jösses.

Treatade mig själv med lyxfrulle i närheten av Observatorielunden.
Delade bord med Brittisk familj på besök i stockholm.
Blev trevligt prat om europapolitik mm.

Black planet sa:
En dag med konstiga cyklar. Ser en Itera, fetcykel med el ass, tempohoj o alla möjliga vinglande saker. Borde ha fixat framväxeln igår. Och var försent ute att låta Cykloteket fixa det när de står i cykelbanan.[/

+1!
IMG_5450.JPG

Idag var jag under drömgränsen 40 minuter både till och från jobbet. Eller ja, drömgräns är väl lite överdrivet... Men första gången det händer i år i alla fall!

Hade laddar upp för spöregn på hemvägen, men det blev kort både på över och underkroppen istället. Tack för det!

Vete faan hur det gick till men i morsas var jag dyngsur i baken trots (hela) regnbyxor.
Eller snarare - det är lättare att tala om vart man var torr trots regnjacka, regnbyxor och täta(?) skoöverdrag.
Kan iofs inte komma på vart riktigt men någonstans borde man varit torr tycker jag.

salle sa:
Black planet sa:
En dag med konstiga cyklar. Ser en Itera, fetcykel med el ass, tempohoj o alla möjliga vinglande saker. Borde ha fixat framväxeln igår. Och var försent ute att låta Cykloteket fixa det när de står i cykelbanan.[/

+1!

Lustigt det där med Låsningen av cyklar, det känns som om träcykeln inte är den billigaste av de tre i stället men ändå så är den låst i framhjulet, och endast i framhjulet, med ett 99:- kombinationsvajerlås....de gillar kanske inte cykeln!?! ;-D
/C

Att visa cyklister blir platta är jag inte ett dugg förvånad över. Omkörd av en kvinna på en rapp elcykel när jag saktade in för att låta en buss köra ut från hållplatsen. Chauffören var vaken så vi slapp se platt tant idag.

Omkörd av trimmad elcykel idag. Han höll sig antagligen under de 50km/h som den närliggande vägen var skyltad. Om han fortsatte följa vägen i samma hastighet några hundra meter till (vilket jag inte gjorde) så överskred han 30-gränsen med råge.

Vet inte vad du har för hoj osv men jag pendlar dagligen och inga skärmar är otänkbart. Less på att bli skitig överallt. Curana Clite förstör inte utseendet alltför mycket på min CX så de sitter på året om: https://www.google.com/search?q=Cur...JzUAhVLBywKHfR6A_kQ_AUICigB&biw=1067&bih=1008

emmer sa:
Vete faan hur det gick till men i morsas var jag dyngsur i baken trots (hela) regnbyxor.
Eller snarare - det är lättare att tala om vart man var torr trots regnjacka, regnbyxor och täta(?) skoöverdrag.
Kan iofs inte komma på vart riktigt men någonstans borde man varit torr tycker jag.

1 Juni

Bilagor

• 1juni1.jpg
    1juni1.jpg
    113.3 KB · Besök: 60
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 52
  • 1juni2.jpg
    1juni2.jpg
    98.4 KB · Besök: 57
  • vit.jpg
    vit.jpg
  • 1juni3.jpg
    1juni3.jpg
    64 KB · Besök: 60
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 55
  • 1juni4.jpg
    1juni4.jpg
    59.1 KB · Besök: 64
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 49
  • 1juni5.jpg
    1juni5.jpg
    183.9 KB · Besök: 64
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 53
  • 1juni6.jpg
    1juni6.jpg
    180.1 KB · Besök: 63
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 59
  • 1juni7.jpg
    1juni7.jpg
    142.5 KB · Besök: 60
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 51
  • 1juni8.jpg
    1juni8.jpg
    140.8 KB · Besök: 60
På Årdalavägen i Örby stod en cyklist och pratade med två poliser. Hörde ena polisen säga något i stil med "följ med och se själv" och så gick de mot polisbussen. Antar att det blev fortkörningsböter.

Som vanligt fullt med cyklister på Kungsträdgårdsgatan. En taxi och jag stannade vid övergångsställena. Ingen annan vad jag kunde se. Lite längre fram skulle taxin svänga höger. Ett antal cyklister passade på att köra om på höger sida. Den sista, kostymklädde mannen på elcykel, hade haft väldigt god tid på sig att välja vänster istället. Taxin tutade och kostymmannen gick allmänt postanställd. Borde kanske ha tagit taxinumret och tipsat 020 om att denna chaufför skulle kunna hålla zen-kurser för resten av företaget. :-)

Kyligt men fint. I Hammarbyhöjden språkade jag lite med en herre klädd i Rejlers från topp till tå. Det var trevligt. Han hade en Cannondale Cx med skärmfästen och skivbroms som såg trevlig ut. Funderar på att byta ut gamla pendlarhästen.

Preppat crossen för årets Dalsland Runt, dvs tvättat, smort, dragit åt lös bromsskiva bak(!) och tagit av skärmar. Så tyst och rappt härket plötsligt kändes!

Rejserväder tyckte vi vid frukostbordet i morse. Tror inte det samma glada tillrop på lördag uppe i dalalarna. Fick en utskällning av min sambo pga jag genade i kurva. Möte just där. Sen var det glada miner när vi körde in till stan.

us930 sa:
federico sa:

Fantastiska bilder som alltid, federico! Är man inte cykelpendlare så vill man ju bli när man ser dessa, men den där passagen mellan lastbil/sopbil ser ju lite "onödigt spännande" ut i mitt tycke....... ; )

Mvh Ulf S.

Tack! Sopbilspassagen var tight, men det går inte mycket snabbare än gångfart, kameran inställd på 1/20 sek så kan man luras lite ;)

Får man klaga i denna tråden eller? Börjar bli en bitter gammal gubbe nu känns det som, omöjligt att pendla med sinnet i behåll nu när allt & alla hittat ut på gång & cykelbanor

Är ju omåttligt poppis att klaga på yngre generationer av någon anledning MEN jag har ALDRIG haft problem med ungdomar på gång & cykelbanor, tvärt om, det är dom som har vett & folk som är någon generation över mig.....ja, jag vet inte hur många gånger på pendlarsträcka som man stöter på problem...

Folk som av någon anledning älskar att gå i MITTEN av gång/cykelbana (så det blir för lite utrymme både till höger & vänster att cykla om på), ofta med lurar i öronen så dom hör varken ens plingande eller övriga uppmaningar att flytta på sig eller se upp, GÅ ANTINGEN TILL HÖGER ELLER VÄNSTER, inte i mitten, speciellt inte när "du" är så disträ & instängd i din egna värld att du inte har någon som helst uppsikt i riktiga världen.

Sen har vi folk som sicksackar av någon anledning, vet inte vad dom håller på med, men ena sekunden cyklar/går dom till höger, nästa sekund till vänster, blir jäkla krångligt när man skall köra om dom, återigen så hör dom sällan ens plingande

Sen har vi folk som faktiskt cyklar/går distinkt till höger eller vänster vid möte & jag håller mig då distinkt på motsatt sida som dom väljer (ja dom får välja för det är ingen som kan reglerna om vilken sida som gäller tydligen), i flera hundra meter innan mötet MEN bara tiotals meter innan vi skall mötas så helt plötsligt svänger dom över på min sida...igår fick både jag & en käring (ja, hon var fan en käring) stanna, jag undrade vad fasen hon höll på med & varför hon bytte till min sida när vi skulle mötas, hon svarade då "-För jag ville inte att vi skulle krocka", hur fan tänkte hon där? Hade hon INTE bytt så hade vi ju INTE krockat, men nu uppstod ju en krockrisk BARA för att hon bytte sida i sista sekund....

Hundägare som går på en sida av cykelbanan & hunden på andra sidan med ett koppel däremellan, tänker ju att man inte skall behöva plinga vid möte eftersom dom sett en komma cyklande så dom har ju god tid på sig att hålla sig till en sida men nepp, är det en utmaning? Skall jag bunnyhoppa över kopplet eller vad är tanken? (svårt med en city-cykel tyvärr)

+ en massa mer skit, ja, ovanstående är små jäkla skitgrejet som man inte borde bry sig om men när det kryllar av dessa människor så är det som att cykla över ett minfält

Hur löser ni ovanstående situationer när ni pendlar?

Senast ändrad:
Kom hem idag också. Små trädgrenar överallt i min väg.
Hann vara hemma i 5 minuter innan dödsvindarna och dödsregnet.
Gissar att det är ännu fler grenar på vägen nu.

I går ett lätt regn som mest var uppfriskande.
I dag blå himmel men något kyligt så fick bli buff och vantar på.

Jag hittade en cykeltunnel som gör att jag slipper korsa stor väg. Yay!

Idag bet kylan till en början men det visade sig bli nästintill propagandapendling. Omkörd av en cyklist och körde om resten på ganska tomma cykelvägar - är folk lediga idag? Trodde att "alla" skulle vara lediga på klämdagen måndag 5 juni - var det kanske kylan som avskräckte? Iaf blev det en skön pendling även om jag hade lite otur med rödljusen på Birger Jarlsgatan.

Jag pinade mig hem igår. ~30 km/h motvind, sömndepriverad sedan 3v (barn är kul för det mesta...) och dåligt med mat så jag fick ta två korta stopp på mina 17 km. Har kanske hänt 3-4 ggr på fem års pendling, cyklar alla jobbdagar, men jag var totalt slut. Var rätt skönt med pendel idag faktiskt :)

2 Juni

Bilagor

• 2juni1.jpg
    2juni1.jpg
    128.9 KB · Besök: 52
  • gra.jpg
    gra.jpg
  • 2juni2.jpg
    2juni2.jpg
    120.7 KB · Besök: 56
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 53
  • 2juni3.jpg
    2juni3.jpg
    86 KB · Besök: 49
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 54
  • 2juni4.jpg
    2juni4.jpg
    117.8 KB · Besök: 51
JesperA sa:
Får man klaga i denna tråden eller? .....
.... Hur löser ni ovanstående situationer när ni pendlar?

Problemet är att Gång / Cykelbana upplägget är skapat för att hålla cyklister och gångtrafikanter borta från BILvägarna.
De är inte menade för seriös trafik. Därför blir det trångt och farligt och många konflikter uppstår.

Gå med i någon förening som lobbar för cykeltrafik (ex. vis Cykelfrämjandet).
Ring / skriv till politiker (nyanserat och sakligt) så att de kan driva frågorna om hur vi skapar framkomlighet i trafiken, minskar olyckor och får "liveable cities" på köpet.

Fundera på "Vad kan jag göra så länge?"
Själv sänker jag farten. Tar ett djupt andetag när konflikter uppstår och försöker vara saklig. Folk blir stressade och irriterade och de är ju så skönt att utgå från att det är någon annans fel.
Felet är övergripande och vi kan göra något åt det men det kommer attt ta tid.

Kramas i trafiken.
Fin din inre ZEN
Puss på er
Nu
är
det
F R E D A G

heklamama sa:
JesperA sa:

Problemet är att Gång / Cykelbana upplägget är skapat för att hålla cyklister och gångtrafikanter borta från BILvägarna.
De är inte menade för seriös trafik. Därför blir det trångt och farligt och många konflikter uppstår.

Ring / skriv till politiker (nyanserat och sakligt) så att de kan driva frågorna om hur vi skapar framkomlighet i trafiken, minskar olyckor och får "liveable cities" på köpet.

Själv sänker jag farten. Tar ett djupt andetag när konflikter uppstår och försöker vara saklig. Folk blir stressade och irriterade och de är ju så skönt att utgå från att det är någon annans fel.

Bra skrivet MaMa!

skrotfot sa:
heklamama sa:
JesperA sa:

Bra skrivet MaMa!

+1

Såg ett försök till social fostran på vägen in.
Hade noterat en kille med världens slackaste kedja - när han frihjulade hängde den ner under kedjestaget - som tämligen aggressivt (regelbunden kroppskontakt med andra trafikanter) ormade sig fram genom rusningstrafiken från götgatspuckeln.
Vid svängen över till Skeppsbron surnade någon till, skrek lite och gav honom en knytnäve i ryggen.
Kan inte riktigt säga att jag stöder han som svingade näven, men oj vad jag förstår honom!

Att cykla i tät trafik har sina risker.
Att sen öka på med risken för krokade styren osv för att vinna kanske 5-10 sekunder över en sträcka på 300 m är ju bara korkat.
Det är fysiskt omöjligt att kompensera för en extra snooze genom att bete dig som en idiot i trafikens flaskhalsar.

Tämligen bilfritt imorse. Ändå var det inte långt ifrån närkontakt med en bilist som tänkte fuska med stopplikten. Vi bromsade båda så det löste sig.

Eftersom vädret från SiljanRunt nu nått Stockholm så blev det tåg/buss idag. Fick nog av 8 grader och regn i drygt 5 och en halv timme i lördags....

Rehab mode efter en veckas förkylning. Hade sällsis av sambon hela vägen. Lite hög luftfuktighet, men vad gör väl det när man får cykla igen.

Idag blev det succé i misärfabriken då det regnade samt att jag lyckades punka 2 gånger. Hade bara 1 slang så det blev ca 1km promenad. Nu hoppas jag att jag lyckas hitta det som punkar mina däck - kan det kanske vara glassplitter?

Tillbaka
Topp