Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Planen var göra sambo cykling idag. Hon tog en Brompton o jag en rejser. Då ingen cykling ihop. Såg att Solna gör en cykelräkning. Planerar de göra förbättringar?

Mindre najs. Drog över styret snett vänster och landade på huvudet. Spräckte Kask Mojitohjälmen, rev sönder min najsiga Rapha Softshell overshirt och sen så det vanliga skrubbsåren och allmänt gatslickad hud på armbåge, knä, höft och baksida axel.
"Lyckligtvis" så var detta på väg hem från jobbet så förhoppningsvis kanske man kan få lite ersättning för sakerna och svedan.
Tror det var kedjan som kuggade över precis när jag skulle ställa mig upp på cykeln i början på en uppförsbacke. Stravaloggen visar 22.4km/h innan det blev ett väldigt lodrätt streck i grafen :D
Men det var kul innan det i varje fall ;)

Vilken pendelmorgon!! Nästan folktomt på Stockholms gator vid 0530, lagom varmt, sol och ett rådjur stack upp huvudet ur gräset bredvid vägen på Djurgården. Blev drygt fyra mil av cykelglädje!

Glamourväder och få cyklister eftersom jag startade rel tidigt = propagandapendling!

Försökte hitta en ny väg som visserligen är något längre men i gengäld slipper jag ca 10+ rödljus. Eftersom det var första försöket blev vägen inte optimal, dvs det finns stora förbättringsmöjligheter men idag gjorde det inget att det blev en liten omväg.

Jo tack.
Bytte drivlina på stålspringaren igår.
Även nya snügga pedaler.

Inte ens det faktum att någon snott* min pendlarhjälm fick mig på dåligt humör.

*Systemkollapsen är ett faktum, jag har ALLTID parkerat min pendlare med hjälmen på styret. Vem vill ta en gammal svettig hjälm lixom. Häromdagen hände det. Någon tog den med sig. Hoppas den passar och kommer till användning.

15 Juni

Bilagor

• 15juni1.jpg
    15juni1.jpg
    94 KB · Besök: 70
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 51
  • 15juni2.jpg
    15juni2.jpg
    80.3 KB · Besök: 68
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 57
  • 15juni3.jpg
    15juni3.jpg
    90.5 KB · Besök: 64
Pendel pga sommarfest på jobbet. Satt och glodde slött. Någon tjej jobbade högröstat med telefon och laptop. Kändes som att redan vara framme på jobbet.

Fantastisk morgon återigen kort-kort men denna dag med racer. Tog ett par FRA varv på vägen till jobbet sitter nu med skön urblåst känsla i kroppen.

Dagens pendling fick en trist inramning eftersom jag precis innan jag cyklade hemifrån såg ett mail från VD:n om att en nära arbetskamrat varit med om en svår cykelolycka inatt. En förbipasserande hittade honom liggandes i en blodpöl och ringde hans flickvän. Han ligger nu på sjukhus med oklar status. :(

Om det är nån här som mot förmodan sett nåt inatt (hände runt 01 inatt i Stockholm, troligen innerstan eller nån av holmarna) så får ni gärna skicka ett DM.

Morgonens pendling gick riktigt bra, kapade 10s på ett strava segment och gick upp från plats 50 till plats 18 på All-time listan. Nästa mål är att kapa 3s till så jag kommer in på All-time top 10 :D.

Ahhh just det en störig bilist som inte ville stanna utan ville att jag skulle cykla över medan hen rullade, cyklade över och fick en bil som gasade på en halvmeter bakom mitt bakhjul.

Jag gillar inte nervösa osäkra bilister så jag kommer nog stanna och vinka över bilen nästa gång.

Senast ändrad:
Propaganda pendling idag. Kanonväder och alla bilister höll bra avstånd vid omkörning. Kanske berodde på att jag hade min nya varselfärgade tröja på mig.

Benhinnan börjar så sakteliga återgå till ursprungsform efter 2 veckors vänsterbenettramp korta vägen till jobbet så det finns hopp.

Bra morgon förutom att jag höll på att hamna under bussen i Årsta och att pendlaren har pyspunka bak och vardags räserns drivlina är sopslut, har väntat minst 100 mil för länge med att byta så man vågar inte bryta alls i backarna, men det ligger en komplett uppsättning i kartonger som skall på.

Blev dock något fuktig av en åskskur innan 2 tiden lokalt runt Enskede, så dusch ingick i hemfärden.

En liten 08-pendling som omväxling.
Noterade en rätt hög andel s.k Tour döö Frans-cyklister i pendlarmängden. Kan det ha att göra med en 30-milare som tjugotusen glada motionärer tänker göra på lördag?
Det var ivf ett gäng riktiga fetinghojar som sågs. Bl.a en på Synsam Kungsgatan, en Ingaröcyklist med mkt snugg hoj! :)

Senast ändrad:
Jag var tour döö france-kittad idag i alla fall. Det blev en väldigt spännande hemfärd, faktiskt. Först höll jag på att bli klämd mellan betongsuggorna och en buss som upplevde att de temporära, heldragna linjerna på Strömbron var frivilliga.

Sen tyckte jag att mitt VR-ekipage växlade lite märkligt. När jag kom hem visade det sig att bodyn på baknavet hade typ 1cm spelrum (!). Detta på ett helt nytt par 3T hjul som gått 20 mil. Nåja, efter att ha plockat isär bitarna var det inte värre än att dra åt en mutter. Rätt skönt att det hände idag och inte efter 2 mil in på VR..

Pumpade däcken till idag efter att ha känt ett par trottoarkanter i fälgarna igår. Pumpen visade ~1 bar i 37mm-däcken när jag började pumpa.

Idag kändes cykeln nästan självgående. Härligt med så enkla förbättringar :)

Inte idag, men glömde skriva igår...

Var nog rekord i antal djur på väg till jobbet.

3 rådjur vid olika tillfällen
1 hare
1 grävling som sprang över grusvägen precis framför mig
2 katter
några fåglar

veckan innan låg en älgko på stigen och sov när jag kom, den for upp som en raket och blev lika skraj som jag

Kände mig lite sliten idag men ändå så skönt och kul med cykelpendling. Kort-kort idag och det svalkade skönt. Inga incidenter och mitt letande efter en ny optimal pendlingssträcka pågår för fullt - idag men en lite förbättring.

Trevlig helg alla!

Åkte till Le Peloton-samlingen. Stack dock ut på en soft grusrunda med Lundatok istället för att jaga maxpuls bakom Nisse Penton.
Frukost på Café Lemond med belgisk våffla.

Livskvalitet!

Bilagor

• 2017-06-16 06.39.26-1.jpg
    2017-06-16 06.39.26-1.jpg
    471.8 KB · Besök: 66
Rullade genom ett tomt Sthlm tidigt i morse på väg till padelfajt. Skön start på fredagen, nu sem. i 8 veckor. Stackars mig :).

Trots relativt tidig start (07:00) var det ganska många cyklister ute - körde kortkort vilket var otroligt skönt.

Riktig glamourpendling idag alltså.

Mmmm
Skönt och i sakta mak.
Försöker uppfostra nycyklister i konsten att använda cykelbox.
Kör helt enkelt om alla som står i "ormen" och placerar mig längst fram till vänster i boxen.

Känns lite fjantigt.

Körde lugnt och stilla i kortkort och njöt av det fina vädret, tror till och med att jag lyckades zen-pendla.
Dagens chock stod kollegan för som körde i långbrallor, shorts utanpå, maraton winterskor och dubbla tröjor. Insåg att ingen kalibrerat vår temperaturuppfattning.

Mordiiax sa:
Mindre najs. Drog över styret snett vänster och landade på huvudet. Spräckte Kask Mojitohjälmen, rev sönder min najsiga Rapha Softshell overshirt och sen så det vanliga skrubbsåren och allmänt gatslickad hud på armbåge, knä, höft och baksida axel.
"Lyckligtvis" så var detta på väg hem från jobbet så förhoppningsvis kanske man kan få lite ersättning för sakerna och svedan.
Tror det var kedjan som kuggade över precis när jag skulle ställa mig upp på cykeln i början på en uppförsbacke. Stravaloggen visar 22.4km/h innan det blev ett väldigt lodrätt streck i grafen :D
Men det var kul innan det i varje fall ;)

Trist men hjälmen tycks fungerat bra iallafall.

Otroligt lyckades kapa 2 sekunder till på strava uppförsbacke-segmentet jag passerar varje morgon och har nu gått upp till All-time plats 13 från 18. Måtet är att kapa en sekund till och ranka in mig på All-time top 10 eller bättre, kan hända att jag klarar det innan semestern - kanske :D.

Lämna jycken på dagis var inte så kul. Hon blev skitsur över att inte få fortsätta kuta bredvid cykeln. 2,5 km löpning är bara en uppvärmning för henne.

Annars satt jag och led av mina svullna hårsäckar. De har inte lugnat sig efter 60-milaren :(

Nån här som hamna i bråk med en mopedist? Precis innan Nacka/sickla (i Hammarby Sjöstad). Inga av dom såg eller lät muntra. Vet ej vad som föranlöpte konfrontationen.

Körde kort-kort idag med och visst bet det lite första km men sedan flöt det på. Stora pölar som talade om att måste regnat ganska kraftigt i natt. Någon mer som vaknade av blixtarna i Stockholmsområdet natt?

14 grader strax före 07. Var uppe på natten och såg blixtarna och skyfallet. Gick rätt snabbt in men kändes segt, lite sömn och för mycket jobb en längre tid nu. Dock skönt att man har pendlingen som motion då :)

Tillbaka
Topp