Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Regnet slog mot taket när väckarklockan ringde. När frukosten var avklarad hade det slutat och börjat torka upp. Fick några droppar på mig under pendlingen. Nu slår regnet mot kontorets fönster. Bra tajming!
Provade dagen till ära min nya Craft underställströja med Windstopper framtill och på axlarna. Kändes helt rätt tillsammans med kortbibs, kortärmat och armvärmare idag när det var tolv grader och lite sida mot.

staine sa:
Bli inte allt för ilskna på dom som cyklar mot rött. Om dom cyklar ok för övrigt.
Jag har själv åretruntpendlat i 25 år. Någon _enstaka_ gång mot rött kanske, det har gått bra...
Nu blir det bara sporadisk pendling så kanske cyklisternas rykte i 08 kommer att förbättras?

Haru slutat pendla? Synd...

Idag CX med skärmar och lampor och reflexer. Ganska segt och trist jmfrt racer.

Svalt med kortbent och kortärmat. 13 grader och några droppar regn. Viss svacka i hur roligt jag tycker att det är att pendla jämt. Behöver semester. 9,5 dagar...

Midsommarväder.
Tog en omväg via Medborgarplatsen.
Pratade med några tyska cykelturister vid Riddarholmen.
Kul att när man ser en familj klädd i Jack Wolfskin, så är det alltid Tyskar.
I detta fall från Hanover.
Blev en trevlig pratstund.

Har nu sladdat på spårvagnsspår och gatu-utsmyckningar i Corten vid flera tillfällen.
Ber att få varna för högt tryck i ringarna, regn och rostigt stål.
Ingen bra combo.

Sköt om er.

Våt asfalt och hotfull himmel på morgonen, så jag valde ångkokt inifrån framför potentiellt dränkt utifrån = safe but sorry. Hem var det mera t-shirtväder; tog en lite annan väg än vanligt och vilocyklade lite otippat till mig mitt första KOM.

Förra veckan gjorde jag en rejäl insättning på surgubbekontot och skrev till Linköpings kommun för att fråga om en skum fordonstrafik-förbjuden-skylt uppställd på huvudcykelstråket Snickaregatan åt ena hållet. Fick svar efter 73 minuter(!) och skylten var borta på eftermiddagen nästa dag. Kan man dricksa på skattsedeln?

zodah sa:
staine sa:
Bli inte allt för ilskna på dom som cyklar mot rött. Om dom cyklar ok för övrigt.
Jag har själv åretruntpendlat i 25 år. Någon _enstaka_ gång mot rött kanske, det har gått bra...
Nu blir det bara sporadisk pendling så kanske cyklisternas rykte i 08 kommer att förbättras?

Haru slutat pendla? Synd...

Idag CX med skärmar och lampor och reflexer. Ganska segt och trist jmfrt racer.

Hoppas inte slutat pendla, bara uppehåll ett halvår sen kanske ny dunderpendlarsträcka i Cph (typ 5 mil enkel, asajobbigt men platt :p)
Man saknar vuÄltan lite dock...

Tråkpendling, dåligt humör pga för mkt på jobbet. Kände mig ändå ganska stark efter svullhelg nu i midsommar. Beställt ett gäng nya ekrar så jag får tyst på bakhjulet. Varför fick man inte ett par extra med hojen per hjul som till min MTB?

Pendlade inte hem utan till sjukan.
Foten svullnade kring ett skavsår.
Åkte på penicillin och vila. Nu blir det att jobba hemma.

Misär!

Krya Oscar.

Igår var det premiär för mig att testa det utvilade knät på pendling.
Efter 5km gav jag upp och vände hemåt.
Att det började regna i samma veva gjorde misären total.
Nu vila ett par dagar till och mer salvor och krämer från de lokala shamanerna.

Mange. sa:
Krya Oscar.

Sviter från Norge?

Krya!

Jag ska försöka slippa penicillinet. Bränna rökelse eller något.

Skön pendling även om det blåste ganska friskt.

Trist är att mina båda pulsband verkar vara trasiga - det ena visar ibland en puls på 210 och det andra visar puls på 46 efter ca 30 min hårt cyklande.Både ligger utanför mina pulszoner om man säger så. Jaja, blir väl att köpa nytt pulsband.

Någon annan som upplevt samma sak? Jag kör med Garmin.

Såg jag vet inte hur många knäppa omkörningar på stadsgårdskajen och senare in mot stan idag. Små marginaler vid möte och på höger sida flera gånger. Priset tog han som trots jätterött och en enorm buss som var på väg över övergångsstället där vid vikingaterminalen trotsade döden och körde på med någon meter tillgodo. Busschauffören drog till med en rejäl tutning. För några år sedan låg det en cyklist under en buss just där om jag inte minns fel.

Ja vad är det med folk, har inte alla knäppgökar cyklat färdigt i och med Vättern eller var det hipsterna som var ute?

Lyckades pricka in en punktering precis halvvägs hem. Som den nybörjare jag är hade jag förstås ingen utrustning för att byta slang (eller ens en extra slang.. eller ens kunskap att byta slang), så frugan fick rycka ut och hämta hem mig. Segt.

Äsch då. Litet multitool (Crankbrothers är små och rätt bra), däckkrängare, engångshandskar, slang och pump bör åka med.

Er Dandi sa:
Lyckades pricka in en punktering precis halvvägs hem. Som den nybörjare jag är hade jag förstås ingen utrustning för att byta slang (eller ens en extra slang.. eller ens kunskap att byta slang), så frugan fick rycka ut och hämta hem mig. Segt.

Förvånansvärt många cykelpendlare när jag åkte inåt stan norrifrån (Sollentuna) vid 8-tiden.
Kanske semestrar som "återtagits" p g a ostabilt väder, eller så kommer lugnet nästa vecka..

Intervaller på hemvägen igår.
Vaknade upp vid tvåsnåret i natt med svåra ryggsmärtor. Gick upp efter ett tag när det inte gick att hitta någon ställning att ligga i. Tog en Ipren och lade mig i soffan istället. Somnade efter ett tag och flyttade mig senare tillbaka till sängen. Vågade inte cykla till jobbet, så det blev promenad och buss istället. Nu mer droger.

staine sa:
Hoppas inte slutat pendla, bara uppehåll ett halvår sen kanske ny dunderpendlarsträcka i Cph (typ 5 mil enkel, asajobbigt men platt :p)

Vafalls min herre byter huvudstad?!
Bra grej.
Kommer göra samma lika fast annorlunda.

Om man säger.

nikasp sa:
Äsch då. Litet multitool (Crankbrothers är små och rätt bra), däckkrängare, engångshandskar, slang och pump bör åka med.

Er Dandi sa:

Tack för tips! Semi-OT: Var köper ni slangar, och vad passar till en https://www.canyon.com/sv/road/inflite/inflite-al-9-0-s.html ? Var på Biltema men hittade inget som passade.

Inte många bilar ute idag. Fint väder. Har alla tagit semester? Firade det fina vädret med att köpa fikabröd på en matvaruaffär (vill inte göra reklam för butiken för då kommer moderator och tar bort inlägget..... :| ) och kan bjuda LX om så önskas.

Fridens liljor!

Ingen bra dag... :(

Bilagor

• unnamed.jpg
    unnamed.jpg
    215.6 KB · Besök: 46
Fjärdebrunn sa:
Mange. sa:
Krya Oscar.

Sviter från Norge?

Krya!

Jag ska försöka slippa penicillinet. Bränna rökelse eller något.

Ja från Norge, hittade någon burk med misstänkt Thailändsk skrift på. Nu svettas jag från knät.. Kommer bli helt återställd lagom till barkarbys 600

IngvarW sa:
Såg jag vet inte hur många knäppa omkörningar på stadsgårdskajen och senare in mot stan idag. Små marginaler vid möte och på höger sida flera gånger. Priset tog han som trots jätterött och en enorm buss som var på väg över övergångsstället där vid vikingaterminalen trotsade döden och körde på med någon meter tillgodo. Busschauffören drog till med en rejäl tutning. För några år sedan låg det en cyklist under en buss just där om jag inte minns fel.

Ja vad är det med folk, har inte alla knäppgökar cyklat färdigt i och med Vättern eller var det hipsterna som var ute?

Måste varit nåt galet i luften idag. Var helt chockad på stadsgårdskajen jag också. En lirare på mtb med för låg sadel, kroppsbyggnad som en tunna, låg panna och djupt sittande ögon 8ni vet hur de ser ut) skulle givetvis köra om trots möte. Mötande tjej fick tvärnita för undvika frontalkrock med cm tillgodo. Rädd för att cykla hem idag.

...och jo det var en otäck olycka med buss där för några år sen. Jag kom 20 meter efter och såg när cyklisten fastnade under bussen och släpades med ett tiotal meter. Satt sen helt fast med cykeln över sig under bussen. Bra att ha ögon i nacken där.

En fråga.
Jag pendlar i runda slängar 90 min enkel väg till jobbet. Min enkla cykeldator (cateye) tycker att jag då gjort av med ca 650 kcal.
Visst, den vet inte vad jag väger osv. Finns massor med parametrar.
En sida på nätet (som också givetvis generaliserar) säger när jag knappar in 90 min att jag då bränner nästan 1500 kcal (cykling 22,5-25 km/h). Snittar 25,5 ca enligt datorn.

Siffrorna är ju inte i närheten utav varandra. Någon som har något klokt att säga. Kan man räkna med att det ligger mitt emellan?

Jag pressar mig ganska hårt (utom genom Sthlm city). Vill försöka ta det lite lugnare och variera tempo mer. Slutar alltid med att jag trampar så mkt jag orkar för dagen.

Varför jag undrar är för att jag försöker få balans i kosten. Är rädd att jag äter för lite.
Ska jag räkna kalorier är det en väldigt stor skillnad mellan 1300 kcal och 3000...

Strava tycker att jag (~80kg) bränner ca 1300 kcal under 90 minuter delvis intensiv cykling. Körde med pulsband, så det hjälper väl till lite med noggrannheten.

Gör det. Har cyklat snart 200 mil sedan maj. Har inte hänt ett smack på vågen. Visst, har blivit aningen starkare och säkert fastare. Men jag vill skala bort ca 10 kg. Vill att vikten ska börja sjunka. Är 187 och väger 90 kg nu. Äter runt 3000 kcal de dagar jag cyklar och runt 2000 annars. Har precis börjat med lifesum för att få stenkoll :)

heklamama sa:
staine sa:

Vafalls min herre byter huvudstad?!
Bra grej.
Kommer göra samma lika fast annorlunda.

Om man säger.

Kan man ana etwas Deutsch? Kul isf! :)
Men vi blir kanske tvungna att skaffa nya kompisar då? Hur gör man det?

Dagens pendling, 45 km. Soligt och torrt. Och platt. Najs.

Fick kommentaren "snyggaste körningen jag sett på flera år", när cyklisten hann upp vid stökigt Hornstull efter snabbt och säkert klättrande uppför Liljeholmsbron via kaoset vid Marievik.

Är du här, så uppskattar jag att du tydde och följde tecken. Alltid kul att köra fort och säkert med andra, okända cykelkompisar!

Ont i knät, lätt motvind och sjukt dåligt flås.

På den positiva sidan så sken solen och jag fick chans att nöta lite på 34an som sett oförskämt oanvänd ut...

slaktarn sa:
Firade det fina vädret med att köpa fikabröd på en matvaruaffär (vill inte göra reklam för butiken för då kommer moderator och tar bort inlägget..... :| ) och kan bjuda LX om så önskas.

Det blev B*sseglass till fikat efter en två timmar sen lunch på grund av webbmöte med ryssar, men tack ändå!

Knappt vaken vare sig på morgonen eller kvällen och cykeln på autopilot, men såvitt jag vet var det tämligen händelselöst. 28 Days Later-känslan börjar infinna sig som vanligt såhär års.

Er Dandi sa:
Semi-OT: Var köper ni slangar?.
Beror på behov och beställningsläge.
Är det tomt i lådan hemma så svänger jag förbi bekvämaste butik och köper en eller två. Är läget inte lika akut så lägger jag på några på nästa beställning.
Er Dandi sa:

Du ska ha slang med:
- Presta-ventil, längden är inte så viktig
- om du fortfarande använder samma däck som i spec-en så ska 28 mm vara inom breddintervallet som anges på slangen. Kan vara 25-28, 28-32, ungefär.
- och diametern ska vara 700C/ 622 mm.

Er Dandi sa:
Var på Biltema men hittade inget som passade.
Hittade två som nog hade funkat OK. En 19/23, en 35/44.
Inte perfekt, men användbart.

Trevligt väder och inte så mycket folk. Körde lite omväg hem. Trevligt efter två veckors påtvingad avhållsamhet från pendlingscykling.

ca 1 km från tältet till jobbet. Lite stig, grusväg och sedan bostadsområde också var man där! Lugnt, men höll nästan på att bli överkörd av en bil mitt i lugnet när jag kom mellan bostadsområdet.

....Det blev B*sseglass till fikat efter en två timmar sen lunch på grund av webbmöte med ryssar, men tack ändå!

Knappt vaken vare sig på morgonen eller kvällen och cykeln på autopilot, men såvitt jag vet var det tämligen händelselöst. 28 Days Later-känslan börjar infinna sig som vanligt såhär års......

Ah....! Du menar glassen Basse från en tillverkare i Mariestad (Jag vet exakt vilket ställe du menar men lite trams måste man få börja dagen med).

Om det var få cyklister/bilar igår så var det troligtvis ännu färre idag - kanske färst på fredag (efter det 4 veckors semester så då kan jag inte uttala mig)? Lagom varmt och soligt.

Senast ändrad:
Scale60 sa:
Otroligt lyckades kapa 2 sekunder till på strava uppförsbacke-segmentet jag passerar varje morgon och har nu gått upp till All-time plats 13 från 18. Måtet är att kapa en sekund till och ranka in mig på All-time top 10 eller bättre, kan hända att jag klarar det innan semestern - kanske :D.

Gav allt imorse på Strava uppförsbacke segmentet (på vägen till jobbet), kroknade dock efter ca halva sträckan och fick sätta mig ner i sadeln men lyckades ändå kapa hela 5 sekunder och ligger nu på plats 5 på Strava All-Time Leaderboard så målet är nått :D. Nu väntar jag på semestern och tar nya tag i höst, här kommer lite historiska data för mig på det segmentet:

Strava All-Time
-------------------
5/5: 49 plats (upptäckte segmentet liljansberget i strava)
13/6: 44 plats (kapat 1 sek)
15/6: 20 plats (kapat 10 sek)
19/6: 15 plats (kapat 2 sek, top 10 börjar hägra :D)
28/6: 5 plats (kapat 5 sek eller totalt 18 sek sen jag började)

Det här med att ge allt i uppförsbackar verkar ge riktigt bra träning och ute vid min sambos stuga finns ett längre uppförsbacke segment "lårdödaren" på ca 2.5 km som jag tänkte ta som nästa utmaning.

Mitt nya mål är att ta mig in på Strava All-Time top 50 med ett rullsnitt på +30 km/h, för All-Time top 10 krävs minst 37 km/h eller mer vilket jag inte tror är realistiskt i år i allafall, har ca 12-15 kg övervikt att släpa på och känns i uppförsbackar.

-EDIT-

Det var så roligt att klara All-Time Top 10 på liljansberget så jag var tvungen att rätta alla stavfel och läsa igenom vad jag skrivit en gång till :D.

Senast ändrad:
Dagens pendling var skön och det var en del cyklister ute - kanske solen som lockade?

Tyckte bara att det var en vanlig pendling men när jag kom fram var det bland mina snabbaste pendlingar - märkligt hur form kan komma och gå utan att man känner det. Dessutom börjar jag känna mig en anings "mätt" på cykling nu. Skall bli skönt med lite semester så man kan fokusera på familjen lite och lägga undan cykeln kanske de första dagarna på semestern.

Sen men blev av.

En km kö till Nordbanken Liljeholmen.
Tur man inte behövde gå dit.
Thats your kontantlösa samhälle right there.

I övrigt ren prpaganda.

Er Dandi sa:
Var på Biltema men hittade inget som passade.
Hittade två som nog hade funkat OK. En 19/23, en 35/44.
Inte perfekt, men användbart.[/quote]

Tack för utförligt och bra svar, uppskattas verkligen! Annars bra pendling till jobbet idag, soligt och inte alltför många cyklister ute. Mitt egenlagade framdäck (eg. slang) höll vilket förstås var skönt. Segt dock med höga halter gräspollen i Göteborg - ögonen kliar fortfarande.

Tillbaka
Topp