Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Motvind både hem och dit, men vad gör väl det när det är så härlig cykling. Rekordlångsamt dock, sannolikt långsammast sen dubbdäcken åkte av!! Hövva!

52 km najs pendling.
Många har transporterat sig miljövänligt till en viss festival.

IMG_0631.JPG

Testade gamla vägen via Ulriksdal (Solna) men det gick helt värdelöst dåligt. Blev virrig och undrade hur de lyckats lyfta och flytta två st hela hus en knapp kilometer. Kallades rödingarna om jag minns rätt, gamla arbetarbostäder.

IMG_6545.JPG

Pendlade med bilen till verkstan. Blä för det.

Staine, ska du på Roskilde? Du vet att pensionärer går in gratis sista dagen va ;-)

(typ gratis, billigt)

Första pendlingen med mina nyinförskaffade sportsolglasögon. Jag börjar i oroande snabb takt förvandlas till en fullfjädrad cykelman... Mina ögon var dock väldigt tacksamma.

Skön pendling idag med många medtrafikanter på cykel. Rödljus en masse gjorde att det blev mera av intervaller än skön behaglig kontinuerlig cykling.

Inleddes med misär, då TVÅ bilar skulle till verkstad, varav en behövde bogseras.

Sen blev det bättre.

Edit: 9999 :-)

Senast ändrad:
Frös hela vägen in i 10 grader och lätt motvind. Som vanligt ids jag inte stanna och svida om vilket tar max två minuter. Frusen 3½ tim senare.

Första penlingen efter 6 månades pappaledighet. Minns inte att det gick så här lätt innan. 11 grader och motvind men inget problem med kylan. Glest med folk på vägen mellan Vendelsö och Hammarby Sjöstad.

Tröttsamt mycket vägarbeten, och inte ids de sopa heller. Grym motvind över nockebybon. 15 km/h med 150 i puls... De som var på väg åt andra hållet fick akta så hjullagren inte skulle skära....

Ingen pendling idag pga av utlovade kraftfulla(?) regn i e-middag. Dock så skall jag ev ut på en längre tur i morgon så jag får se denna dag som taktisk vila istället för vekhet inför nederbörd...

Peach sa:
Ingen pendling idag pga av utlovade kraftfulla(?) regn i e-middag. Dock så skall jag ev ut på en längre tur i morgon så jag får se denna dag som taktisk vila istället för vekhet inför nederbörd...

+1
pga felaktiga prioriteringar så jobbade jag igår kväll istället för att skruva på skärmar.

Regnet som utlovats lyste med sin frånvaro. Har laddat med väst, skoöverdrag och armvärmare. Min Cx har tydligen sliten drivlina (igen).

Ser nu utanför mitt fönster att väderfronten drar in över stan från sydöst. Blir nog ett rejält skyfall.

Förvånansvärt pigga ben trots en längre tur igår men bestämde mig ändå för att ta det lite lugnt då det även ska cyklas i imorgon.

zodah sa:
Regnet som utlovats lyste med sin frånvaro. Har laddat med väst, skoöverdrag och armvärmare. Min Cx har tydligen sliten drivlina (igen).

Ser nu utanför mitt fönster att väderfronten drar in över stan från sydöst. Blir nog ett rejält skyfall.

Får nog revidera det där med regnet. Verkar inte bli ngt. Inte än i alla fall.

Ömsom mot, ömsom med och däremellan tryckare i sidan. Rätt skönt ändå, med 16 grader redan på morgonen. Får se hur hemresan blir. Har iallafall sadelstolpsmonterad bakskärm på.

Trötta ben i morse på grund av motvind/blåst hela veckan och då var det såklart som värst i morse. Det kändes som om det stod stilla även i nedförsbackarna :-(.
Hoppas att regnet inte blir så kraftigt på hemresan som utlovat. det ser mörkt ut redan nu men sedan är det i alla fall SEMESTER! 8-)

Senast ändrad:
Segade ihop helt på hemväg igår. Trött och åt dumt nog lite sushi till lunch. Tittade slött när jag rullade över ett övergångsställe när bilen från andra hållet skulle skrämmas (för att jag hade mage att kliva på och rulla över). Var riktigt nära faktiskt.

Första 7km hade jag säker 30 i rullsnitt, sista 2km snarare 12 i rullsnitt.
Verkar ju inte bli något regn heller (och där jinxade jag det där med nederbörden så det blir säkert en blöt hemfärd...)

Inledde dagen med att cykla omkull. Jävligt onödigt av mig. Nyputsade skor och allt.

Ser helt invalid ut med båda handflatorna omplåstrade men det är ytligt och lär läka fort.

Återstår att se vad jag kan tänkas få för skadade kläder och om det täcker min skadade stolthet..

Rattnalle sa:
Inledde dagen med att cykla omkull. Jävligt onödigt av mig. Nyputsade skor och allt.

Ser helt invalid ut med båda handflatorna omplåstrade men det är ytligt och lär läka fort.

Återstår att se vad jag kan tänkas få för skadade kläder och om det täcker min skadade stolthet..

Trist, men "it happens". Så länge det bara är kläder och stolthet som tar smällen kommer man ju ändå rätt lindrigt undan ;-)

NLC sa:
Rattnalle sa:

Trist, men "it happens". Så länge det bara är kläder och stolthet som tar smällen kommer man ju ändå rätt lindrigt undan ;-)
Jo, så är det ju :)

Har skickat iväg det på jobbets försäkring eftersom det var resa till arbete så något lär jag väl få på det materiella också. Måste linda om styret också. Dels blev lindan förstörd av omkullkörningen dels blodade jag ner den rejält när jag cyklade sista biten efter kraschen.

Bilagor

• WP_20170630_14_44_34_Pro.jpg
    WP_20170630_14_44_34_Pro.jpg
    273.5 KB · Besök: 34
Såg sviterna efter något som verkade vara en cykel vs cykel-olycka vid trafikljuset på östra sidan om Nynäsvägen vid Sofielundsvägen innan backen upp till Globen. Ambulans på plats och sjukvårdare tog hand om en liggande cyklist. Hoppas det gick bra för alla inblandade!

Dagens pendling var blåsig men ändå ok tempererad. Det måste vara värmen som styr folk för trots juli var det mycket folk ute idag på vägarna.

Ironiskt nog körde jag bil idag. Tack vare det, fick jag höra att:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6729430

"Många i Stockholm skulle kunna ställa bilen för att ta cykeln och ändå bara få 30 minuters pendlingstid. Det skulle minska utsläppen kraftigt, visar en studie.

Forskarna har med hjälp av statistik sett hur många av de 350 000 bilpendlare i Stockholm som skulle kunna ta cykeln i stället – och ändå ta sig till jobbet på 30 minuter.

Resultatet blev att 111 000 bilister skulle kunna byta bilen till cykel. I snitt skulle de få en cykeltur på en kvart."

Blir T-bana+buss hela sista veckan innan semestern. Anledningen är vad jag tror ett inflammerat muskelfäste snett ovanför vänster knä som jag dragits med ett par veckor nu. Förhoppningsvis hjälper lite längre vila + voltaren.

Hoppas vädret kommer att tillåta cykelpendling hela veckan nu när det är slutspurt på Citybanebygget och pendeln går dåligt eller inte alls. Första turen av potentiellt tio inbringade en kränkning av en man i Stockholm CK-kit. Ja, jag blev kränkt alltså. Han flög förbi mig i motlutet på GC-banan vid Farsta-avtaget. Lite intressant kom jag ikapp honom vid Slussen.

Vaknade innan klockan i morse, mådde som en säck skridskor. Småfebrig och ont i halsen.
Det gick långsamt att cykla till jobbet, fanns inget pulver alls i taxbenen, en det var rätt glest i trafiken i Stockholms söderförort och det är ju trevligt! Snart får man trampa hem och sen vrålsova bort alla uschligheter, hoppas det regnat klart nu.

Hej gott folk, dags för mitt första inlägg här. Har läst mycket men inte reggat mig tidigare.

Pendlar mellan Haninge och Sthlm city när latmasken inte är för dominant. Jobbar skift så jag cyklar 2-3 dagar och sedan "vilar" (tre ungar hemma ;) ) 2-3 dagar. Varje gång jag åker kollektivt längtar jag efter cyklingen.

På väg hem idag ca 18:45 ihöjd med riddarhuset så stod den en ambulans på cykelbanan och paketerade en cyklist för vidare transport. Det stod en svart racer på ena sidan och en svart damcykel på andra sidan. Jag hoppas han inte var alltför skadad.

Idag var jag nog nästan mer orolig för alla motcyklister än tex taxi, tack och lov cyklar jag tidigt på morgonen på väg till jobbet. Skulle nog inte klara av att cykla med trängsel åt båda hållen.

Lite seg efter okynnescykling i helgen, men nytvättad cykel och renare drivlina än på länge. På morgonen såpass blåsigt att det inte hade varit fel att ha ett ankare med sig. Hem först efter 21, så nästan ingen trafik, och en för Motvindsköping mycket okaraktäristisk stiltje. En busschaffis tutade kort på ett gäng på tre cykelburna grabbar när jag stod och väntade på ett rödljus. Kunde inte avgöra om det var en hälsning eller missnöje, men misstänker det senare och att det var befogat med tanke på hur de betedde sig när jag passerade dem en kort stund senare. Mötte sedan en kittad lvg:are på GC-banan, och det var nära att jag reflexmässigt höll fast vid helgfasonerna att hälsa på andra motionärer. Kunde ha blivit pinsamt – jag hade ju jeans på mig!

För övrigt är tallkottar jävulens påfund.

Släpade mig runt vuÄltan. Var en hel del pendlare som jag kunde jaga ikapp och och cykla förbi. Sen in mot Slussen och genom city så var det glesare än vanligt men ändå långt från tomt.

Snart är det semester.

Lite svalt, lite fuktigt, lite motvind, men ack så mycket bättre än buss och/eller T-bana. Försöker spara benen, men det är svårt.

Skönt den öppen numera. Undrar lite var husen ska stå.
Annars är Brompton min hoj denna vecka efter 2 veckor.
nikasp sa:
Testade gamla vägen via Ulriksdal (Solna) men det gick helt värdelöst dåligt. Blev virrig och undrade hur de lyckats lyfta och flytta två st hela hus en knapp kilometer. Kallades rödingarna om jag minns rätt, gamla arbetarbostäder.

Tog en rejäl omväg igår och hamnade riktigt i spenaten. Fina vyer och stigar på östra sidan av Brunnsviken och tog en sväng förbi Ulriksdals Slott. Var vid kl 20 så kändes lite som en zombiefilm att susa nerför en backe i 45 km/h på området utan en människa i sikte.

Nära Brunnsviksbadet
IMG_6571.JPG

Passerat Bergianska Trädgården
IMG_6572.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp