Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

BicycleCommuter sa:
Hej gott folk, dags för mitt första inlägg här. Har läst mycket men inte reggat mig tidigare.

Pendlar mellan Haninge och Sthlm city när latmasken inte är för dominant. Jobbar skift så jag cyklar 2-3 dagar och sedan "vilar" (tre ungar hemma ;) ) 2-3 dagar. Varje gång jag åker kollektivt längtar jag efter cyklingen.

På väg hem idag ca 18:45 ihöjd med riddarhuset så stod den en ambulans på cykelbanan och paketerade en cyklist för vidare transport. Det stod en svart racer på ena sidan och en svart damcykel på andra sidan. Jag hoppas han inte var alltför skadad.

Idag var jag nog nästan mer orolig för alla motcyklister än tex taxi, tack och lov cyklar jag tidigt på morgonen på väg till jobbet. Skulle nog inte klara av att cykla med trängsel åt båda hållen.

Välkommen!!

Cyklade hem över Hammarbybacken X3 igårkväll. Morgonpendlingen idag minns jag vagt.
Nu sitter jag med allt mer botoxade lår på kontoret.
Blir ett litet projekt att försöka spinna ur slagget på hemväg

Sju (7!!!) grader den 5:e juli. Skandal! Blev både arm- och knävärmare samt Windstopper-undertröja.
Efter pelotonen var man iallafall varm.

Skyll dig själv om du är uppe före kl 8.
Vad kör du för undertröja? Ifall man skulle börja cykelpendla hela vägen igen.
Nåja. Blev tillsagd att inte man får ha med sig cyklar på pendeltåget. Så jag fällde ihop Brompton innan spärrarna o gick genom. Så petiga brukar de inte vara på hemmastationen. Blir att paddla ikväll med den härliga förkylningen.
Stumpy sa:
Sju (7!!!) grader den 5:e juli. Skandal! Blev både arm- och knävärmare samt Windstopper-undertröja.
Efter pelotonen var man iallafall varm.

Senast ändrad:
Senare pendling än vanligt, jösses vad en timme gör i skillnad på vilka som är ute och cyklar. Helt klart fler (i mitt tycke) vingelpellar och
laxar ute kl 8 mot i vanliga fall kl 7. Rekordet under resan var laxen vid slussen jag undrar hur man tänker då, kan knappast missat att han cyklade mot riktningen. Snart semester.

Har hört ett irriterande ljud några dagar och felsökt utan framgång. Hittade det idag, på väg hem - skruven som pressar veven på vevlagret var lös och gängpaj.

Det höll iaf för pumptrack och sen fick jag stanna och dra pt två gånger till på vägen. Kan troligen skrota vevlagret,

IMG_1705.JPG

Tungt imorse, trodde jag skulle gå i väggen!

Hade campat vid firman och sedan imorse när jag skulle cykla till jobbet så var det säkert 100 meter, över lite gräs och ett 2dm dike. Bra svettigt alltså.

NLC sa:
gerrardsdobbar sa:
Nu har jag sett allt.

Idag såg jag en herre pendla på sin hardtail. På vilken han hade monterat tempostyre.

Men vad hade han för fälgbredd?

Har man fälgbredd på styret har man allvarliga problem med hur man monterat ihop cykeln. Eller så har man en sittställning som t.o.m. Supertramp skulle kalla aggressiv.

Konstig vind på hemvägen idag. Pendlar i stort sett rakt söderut hem från jobbet och hade inledningsvis skaplig medvind, men någonstans runt Enskede vände det och blev motvind. Inte så kraftig, men lite retsamt då jag var i illusionen att jag bara skulle kunna "surfa hem" på medvinden.

Är egentligen på semester men pendlade in till stan (ca 25km) för att träffa en polare och planera lite med sambon (som inte har fått semester än) och råkade ut för ett jättekonstigt nedkylnings fenomen.

Vädret var ca 10-14 m/s motvind i byarna fast det kändes som jag var i en vindby hela tiden, trädtopparna var i princip horisontella. Temperatur ungefär +12C till +13C och lätt duggregn. Utrustning en styck Rose LVG cykel, en halvfet gubbe i cykelhjälm, t-shirt, kortbyxor och cykelskor.

Kan säga att det gick rejält tungt, på bron mellan Stöcke och Röbäck höll jag på att blåsa in i mitträcket några gånger och mitt inne i stan blev jag påkörd av en mtb och skrapade upp knäet, men helt genomblöt lyckades jag till slut ta mig hem.

Ungefär 10-15 minuter efter jag kommit hem och in i värmen började jag frysa rejält och satt och huttrade och skakade tänder, kunde knappt prata med min sambo på mobilen men efter 10-15 minuter blev jag varm igen.

Sitter och spekulerar om vinden och regnet kylt ner benen och armarna ganska rejält men men musklerna genererat tillräckligt med värme för att inte domna trots minimerad blodtillförsel och när jag väl kom in i värmen och blodet började pumpa genom extremiteterna igen så kyldes resten av kroppen ner och jag började frysa? eller?

Hit by mtb in the middle of Umea:
20170705_155523_2.jpg

En fråga: Tämligen omgående efter avfärd i morse hann jag ikapp en pendlare som cyklade något långsammare än jag. Kände dock att det var ett för dagen behagligt tempo och orkade inte riktigt trycka på, så jag la mig bakom honom i stället för att dra om. Höll mig sedan på ett avstånd om 3-5 meter hela vägen in till stan och det var absolut inte frågan om någon hjulsugning. Men vad är commes il faut i sådana lägen? Borde jag ha segat mig förbi, eller borde jag lagt mig på ett (än mer) behörigt avstånd?

Det är synd om mig. Tvingades åka boskapsvagn och pendeltåg pga besök på Löparakuten i morse.
Funderar på att gå de drygt 9 km hem i ren o skär trots.

Pendlade från sovrummet till köksbordet.

Ingen cykling idag.

Snart semester. Vi ses i i denna tråd i augusti igen.

Trevlig sommar!

Er Dandi sa:
En fråga: Tämligen omgående efter avfärd i morse hann jag ikapp en pendlare som cyklade något långsammare än jag. Kände dock att det var ett för dagen behagligt tempo och orkade inte riktigt trycka på, så jag la mig bakom honom i stället för att dra om. Höll mig sedan på ett avstånd om 3-5 meter hela vägen in till stan och det var absolut inte frågan om någon hjulsugning. Men vad är commes il faut i sådana lägen? Borde jag ha segat mig förbi, eller borde jag lagt mig på ett (än mer) behörigt avstånd?
Minst fem, men helst tio meter försöker jag hålla. Ibland kommer man närmare om det är någon som fegar in i kurvor, men då låter jag det öka igen. Om jag inte är på lekhumör, så lägger jag mig ofta bakom när hastighetsskillnaden är försumbar. Annars riskerar man att få någon som suger hjul, vilket inte är så kul på pendlingen. Är jag på annat humör går jag om och hoppas på hjulsugare som motivation till lite backryck.

Edit: Idag lite "behaglig" inpendling via pelotonen.

Senast ändrad:
Er Dandi sa:

3 sekunders avstånd minimum, vilket kan utökas till omkring 6 sekunder, för avslappnad färd och garanterat kraschfritt avstånd om föregående cyklist drabbas av akuta armbågsspasmer, eller framgaffels- & framhjulshaveri.

Sista pendlingen för brompton-karlberg-brompton . När det är brompton pendling så blir det längre cykling till jobbet.
Gällande suga hjul. Sånt gör man inte. Finns stora risker med det i stan. Har varit med att folk helt enkelt gått i marken i en härlig Cav stil.

Hmm, ingen bra pendlingsdag idag. Missat att ladda datorn så den dog halvvägs. En bit in i stan når jag en överfart i en korsning där det är lite trångt att mötas så jag stannar till och inväntar damen som är på väg över. Då jag bromsade in ganska sent och lite häftigt hade jag fel växel i för en lyckad trackstand så jag var tvungen att vrida över styret lite mycket. Slog i med skärmen i högerfoten så att jag tappade balanser och höll på att dyka i asfalten. Hann precis klicka ur pedalen. Pinsamt.
Strax därefter kommer jag till en rondell där jag tydligt visar att jag är på väg över infarten. Fordon in i rondellen har väjningsplikt mot gående/cyklister, men det brydde sig inte den äldre herre som satt i bilen och hade brått till jobbet. Var nära på att klippa framhjulet på mig, men jag lyckades tvärnita i tid. Han bemödade sig inte ens att ge mig en sur blick ens, förmodligen för att han helt enkelt inte sett varken övergångsställe, cykelstråk, väjningspliktskylt eller märkningarna i gatan.

Det värsta är nog ändå att min högra pedal eller knarrar enerverande. Tror faktiskt inte att ny cykel är lösningen här eftersom nya cyklar inte levereras med pedaler. Nya pedaler är däremot en variant. Mina budget-Shimano-spd-pedaler har säkert 20 år på nacken...

Fin pendling.
Apropå knarr. Jag bytte nyligen sadel till en finare sadel jag hade liggande i en låda. Detta för att slippa knarret från den gamla. Nu knakar det istället. Irriterande men jag har inte orkat ta tag i det.

Stumpy sa:
tinkerbell sa:
Fordon in i rondellen har väjningsplikt mot gående/cyklister
Är det inte (konstigt nog) fordon ut ur cirkulationsplatsen som har väjningsplikt?
Ut ur cirkulationsplats har fordon alltid väjningsplikt mot cyklister om cykelbanan ligger nära cirkulationsplatsen då cykelbanan räknas som en fil i cirkulationsplatsen, och vid filbyte har man väjningsplikt mot trafik i intilliggande filer.
I aktuell rondell (Trollebergsvägen i Lund mot centrum) så har även trafik in i rondellen väjningsplikt mot gående/cyklister. Väldigt tydligt om man besöker platsen eller tittar på Google Streetview.

Tack för bra synpunkter om lämpligt avstånd! Har som sagt inga avsikter att suga hjul eller uppfattas som hjulsugare, så låter som en vettig idé att öka säkerhetsmarginalerna ytterligare något. Anledningen till att inte dra om var alltså att hastighetsskillnaden var marginell och att jag inte ville riskera att själv bli utsatt för hjulsugeri alt. riskera att väcka några tävlingsinstinkter, vilket jag var lite för seg för.

Idag, vanlig mellanmjölkspendling. Dock sista före semester, så får passa på att njuta lite extra.

Blev en skogs/grusvägssväng över Almnäs ända bort till grannkommun på vägen hem. Hittade en intressant IPA där (tillfälligt sortiment), som mitt lokala bolag inte saluför. Sen lite mys bland gårdar och fält.
IMG_20170707_173842331.jpg
IMG_20170707_200706479.jpg

Senast ändrad:
Er Dandi sa:

Jag tycker du gjorde helt rätt, han hade säkert indikerat på något sätt om det inte var ok tex bromsa in eller dra på som satan, ev kopplat till någon typ av gester (långfinger) och en svada ohyggliga svordomar.

Hittade tråden på sidan fyra!?!?!?!

Nåja, tog en omväg via lite stig och grusväg. Får erkänna att hårdpumpade (4 bar?) 35 mm slicks inte är optimalt på våta rötter. Fint iallafall.

Racerpendling idag då jag tänkte sticka ut på en runda efter jobbet. Det här med växlar är ju rätt trevligt ibland... I övrigt rätt ensamt och skönt pendlingsväder.

Skön temperatur, nästan vintertomt på cykelbanorna och måttlig motortrafik. Utmärkt pendling!

Dock lika öde på kontoret, så nu sitter jag mest och rullar tummarna...

Skönt med sommarsemestrar som gör att cyklistmängden i stan minskar.

Mindre nöjd med fötterna till staketen de satt upp längs Munkbroleden mellan T-banan och Slussen. Fötterna är betongsaker som tar upp åtminstone hälften av norrgående cykelfält. Var redan tidigare allt annat än brett. Nu är det riktigt smalt om två cyklister ska mötas och samtidigt hålla sig på det som är markerat som cykelfält och inte ge sig ut på det plattbelagda området som jag tolkar som att det är till för gående. Blir till att ta det lugnt där tills de blir klara med vad det nu är de håller på med (alternativt köra Skeppsbrosidan).

Noterade också omläggningen vid Munkbroleden. Cyklister norrut skall nog köra i det avspärrade fältet på vanliga vägen, men det hann man ju inte uppfatta förrän man kört förbi. "Fötterna" måste de dock göra något åt innan någon kör på dem.

Vackert väder idag, så det fick bli cykelpendling till jobbet. Långa vägen, så 70 km istället för 33. Upp klockan 5, ut på tomma vägar, sol, blå himmel, 8 grader varmt kl 5:45. Lite mer trafik när man närmade sig Helsingborg strax innan 8. En snabb dusch på jobbet sen var man full av energi.

Mange. sa:
Soligt, jag höll gubbtempo. Jag lyckades även att faktiskt hålla gubbtempo och inte sprätta. #stort

Sen kan ju #gubbtempo vara 98% av max hela tiden.
För min egen del så hade jag många grönljus och ett fall av rött som inte heller det stoppade mig då det inte var några bilar i vägen.
Skönt ute, men det är säkert annorlunda i morgon.

Brompton o pendel till Odenplan. Saknar redan Karlaplan pga lättheten att komma ut ifrån perrongen. Djup ned i marken. Sen tar det längre tid till jobbet. Så nu är nog rejser snabbast färdmedel till jobbet.

Jeppe_E sa:
Vackert väder idag, så det fick bli cykelpendling till jobbet. Långa vägen, så 70 km istället för 33. Upp klockan 5, ut på tomma vägar, sol, blå himmel, 8 grader varmt kl 5:45. Lite mer trafik när man närmade sig Helsingborg strax innan 8. En snabb dusch på jobbet sen var man full av energi.

Hemåt var det minst lika fint och dessutom varmare. Man kan ju inte cykla samma väg tillbaka, så det fick bli högervarv, 50 km i lagom tempo. Landade in på 120km idag. Det blir ju så när man inte kan pendla varje deg. Då får man kompensera.

titta vilket fint varv det blev ;)

pendling20170710.jpg

Hempendling igår via Låssby, Säve,Kungälv och Gerrebacka. Blev 50 lätta km i skönt väder. Behöver få upp min kondition till acceptabel nivå igen. Idag finpendling med färja över Göta Älv där jag fick tillfälle att prata med en kompis om hans Genesis Järnkors.

Tillbaka
Topp