Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Bor själv i Sollentuna på norra sidan om stan och är i regel halvtomt vid dåligt väder och hela hösten och vintern. Alldeles lagom nu när folk är åter efter semestern. Kul att ha lite motivationshöjande med/motcyklister på vägarna. Bodde en sväng på Söder innan flytt för två år sen och man blir galen när det är 30-40 cyklister i kö vid rödljusen.

Kom inte iväg innan regnet och jag har ännu inte fått ersatt min stulna pendlarcross. Kör utan skärmar och blev dränkt från både in- och utsida.

Kollade ifånen.
Det vankades regn lagom till beräknad ankomst, grottekvarnen.
Baxade ut stålhingsten.
Konstaterade att regnet hunnit före.

Nu:

F R E D A G

Kom halvvägs innan det började droppa. Sedan ökade det allt eftersom för att regna på ganska bra mot slutet. Som tur var körde jag i kortkort, så man slapp bli blöt inifrån iallafall. Filmbussen i Ältaskogen kvar sedan igår. De höll precis på att fälla ut ett förtält när jag passerade, så det blev lite trängre idag.

På tal om grottekvarnen. Den påminner mig om Trump.

Ja... blev nästan tryckt av vägen på västerbron av en vinglande gubbe på cykel, krockade nästan med en cyklist som gjorde en plötslig vänstersväng utan att kolla bakom sig eller signalera, människor på cykelvägarna, det vanliga..

Men tog PB på jobbresan så all in all, pretty good :)

zodah sa:
Rawbike är det nya svarta tydligen. https://rawbike.se/en/?v=f003c44deab6
´Det var bra tryck i den motorn man han fick såklart se sig besegrad av undertecknad.

Så den räknas som en klass 2 moppe?

vad blir egentligen skillnaden mellan en elcykel och en klass 2 moppe i praktiken? man måste ha hjälm och att man måste trampa elcykeln?

Fanns en sammanställning på sidan om man scrollar ned.
rawbike.PNG

Skön pendling idag. märktes att betydligt fler verkar vara tillbaka efter semester ordentligt trångt på sina ställen..
Den cyklandepolisen var i farten idag igen vid slussen.

Sist jag pendlade var det folktomt. Idag? Det verkar folk har testat hur lång tid och jobbigt det är att cykla till jobbet. Och upptäckt att detta var kul och trevligt. Samt att det är ett bra sätt komma till jobbet utan trängsel i tub o bilkö. Verkligen kul för detta utmärkta transport medel.

Drog hemifrån runt 07:00 i kortärmat och kortbrallor och kylan bet lite extra idag. Vek som jag är undrar jag inte om pendlingssäsongen snart är över? Får helt enkelt ta fram min trainer och dra av den med en Wettex.

Öppen himmel till jobb, men hade kläder för det. Nu på vägen hem är det stekande sol. Har inte kläder för det...

Kön på Skeppsbron för passage över Munkbron på Slussplan var rekordlång. Liknar närmast en startfålla i något lopp.

Jag rundade den i bussfilen. Den var tom.

Black planet sa:
Sist jag pendlade var det folktomt. Idag? Det verkar folk har testat hur lång tid och jobbigt det är att cykla till jobbet. Och upptäckt att detta var kul och trevligt. Samt att det är ett bra sätt komma till jobbet utan trängsel i tub o bilkö. Verkligen kul för detta utmärkta transport medel.

Hmm, egentligen håller jag med dig. Men på vägen hem i dag önskade jag mig en hagelstorm eller något som skulle skrämma bort alla vingel-cyklister, zombie-fotgängare och andra som kryper i ide så fort solen inte skiner.

Mycket snabba cyklister ute redan vid halv 7. Trots snabbare tider än innan sommaren blir jag ifrån-cyklad i tid och otid nu efter semestern. Hände i princip aldrig i våras... Nästan så man längtar efter hösten så att medcyklisterna får gömma undan sina fin-räsers!

Äntligen kan jag skriva i den här tråden igen. Har "fulpendlat" i två veckor. Första veckan pga ont i knä. Andra veckan pga lathet, men nu är det slut med det.

Som många andra noterat så var det betydligt fler cyklister ute nu än i våras. Vi får se hur länge de håller ut när temperaturen sjunker och vätan ökar lite längre fram i höst.

Fick hojta till lite på en tomte som åkte mitt i cykelbanan med blicken på sitt framhjul. Hoppas han vaknade...

I övrigt bara skönt, ffa skönt att slippa stå och vänta på T-bana och buss.

Ännu en blåsig dag här i Skåne, känns som att det inte har varit en dag med under 7-8 m/s senaste fyra veckorna. Vinden vänder också hela tiden mellan västlig till ostlig så har man tur har man medvind på båda hållen och tvärtom dagarna utan tur. Fortfarande rätt varmt på morgonen, kallaste har nog varit 12°C. Chansen att komma fram torr ligger konstant på ca 50%, tur vi har torkskåp på jobbet.

Skön pendling med finfika på bysis, sthlm som brukligt på tisdagar 745-815 ish.

Cykelpolisen var även idag i farten vid slussen

bearthefear sa:
Mycket snabba cyklister ute redan vid halv 7. Trots snabbare tider än innan sommaren blir jag ifrån-cyklad i tid och otid nu efter semestern. Hände i princip aldrig i våras... Nästan så man längtar efter hösten så att medcyklisterna får gömma undan sina fin-räsers!

Det är riktigt jobbigt de dagar man själv väljer allvänderspendlaren men det visar sig att det blev soligt och torrt trots prognosen. Man blir omcyklad hela tiden av folk på racer.

Försökte rulla till jobbet i zentempo eftersom det är tisdagsrajd-deluxe ikväll. Lugnt på gatorna i innerstan när jag passerade runt 7. Skönt som omväxling till tidigare dagars fullsatta dito.

Härligt väder och nypumpade däck lovade om en trevlig morgontur. Vid Älta råkade jag dock ta en vänstersväng för tidigt och fick åka igenom Nackareservatet, en trevlig överraskning. Dock så mottar jag gärna tips rutt Tyresö - Östermalm då jag inte är kompis med google maps.

Stumpy sa:
Lamppremiär efter sommaren.

Usch, det där med mörker låter vedervärdigt!

Åkte boskapsvagn hela förra veckan pga nackspärr. Denna vecka cyklar jag igen.
Groteskt stor skillnad i humöret på gubben och upplevt livskvalitet..!
Det är omöjligt att känna flow, frihet och oberoende när man åker tbana.

Får man gnälla en gång till på hetsande gubbar? Denna gång med kontorskläder och damtralla men likt förbannat skulle han köra om den långa raden av cyklister och tränga sig in. Vad vann han på det? Förmodligen samma gubbe som ligger och kör om i bilköer till noll nytta.

Annars trevligt med många cyklister och sällskapet av dottern på MTB var ju också mysigt.

Men jag längtar nog ändå till drivis och storm så man kan dra på lite som vanligt.

Lite hjul-hjul-kontakt med en dam som plötsligt skulle svänga vänster när jag körde om. Som tur var gick det långsamt och ingen vurpa. Hon bad om ursäkt i alla fall...

Annars fint och behagligt!

Vevade mig in på min 26" skogs-SS med 34x20. Det blev seriös kadensträning och jag kunde hålla positionen i vänsterledet när jag vevade på som allra mest :)

Det pratas ju om jubileumsrajd...

Krock mellan 3 cyklister strax efter stadshuset upp mot kungsbro. 1 svängde ut mitt framför ett par cyklades i bred. Paret körde på varsitt hjul på den utsvängade cyklisten som bad om ursäkt och cyklade snabbt som ögat från platsen. Han precis själv bromsa och undvika krock.

Acadian sa:
Har ju blivit med racercykel sedan förra veckan så tänkte ge mig på att cykla lite till jobbet. Bor i Norra Stäket i Järfälla och jobbar i Tyresö centrum. 48km blev det.
Fantastisk morgon att cykla i och kommer testas flera gånger.

Vilken tid cyklar du, eller har planerat att cykla? Själv pendlar jag från Solna till Tyresö. Varje dag.

Du, mannen, cykla fort men håll till höger! Vi höll på nästan krocka på gång/cykelvägen mellan Flädervägen och Flatenvägen, innan bron över Tyresövägen, i Älta. Tur att jag var vaken och flyttade mig snabbt till vänster. Tro inte att du är ensam, trots att klockan var bara halv sju.

Vaknade i morse och tittade ut genom fönstret. Såg ganska okej ut, lite mulet men annars helt ok. Kom 1 km sen började det ösa ner. 20 km senare öste det fortfarande ner. Stog jag upp och brötade lite så kunde jag känna hur vattnet rann ner mellan skinkerna när jag satte mig igen. Fick kryssa mellan rännilarna på vägen. Utför rann vattnet i vågor. En kollega som körde om mig funderade på att stanna och fråga om jag ville ha skjuts. 5km kvar slutade det. Sista biten var snustorr. Väl vid dörren mötte jag en kollega som kom från andra hållet, i shorts och t-shirt. Racer var inte optimalt idag, inte tidpunkten heller. Jävla yr. Loggade det som simpass på strava...

Fasen, skulle ju ta det lugnt igår men på hemvägen kunde jag inte låta bli att börja pendelrejsa med en - såg det ut som - jämnstark kille på en blå Corratec C-cross. Han körde på imponerande tunga växlar. Själv spann jag på allt lättare växlar bäst jag kunde där på min touringhoj.

Till sist körde han såklart skiten ur mig, och jag fick släppa när han växlade upp och drog om som ingenting. När jag tänker efter har han kört skiten ur mig förr.

Idag gav benen inga andra alternativ än att bara ta det sakta och vackert. Men på Kungsholms Strand (som förresten får ny asfalt nu - hurra!) höll jag på att åka ner i Klara sjö av vindstöten när en kille på en blå Corratec C-cross blåste om...

Tunga ben efter gårdagens jubileumsrajd, kan ha varit after-biken också. Blev duktigt kränkt av stark tjej på en ss-Bianchi.

Skön pendling även idag tryckte på innan jag kom in till stan då var det bara att ta det lugnt och bli i kön. Ingen cykelpolis i sikte idag.

Hostade och har ont i halsen. Satt uppe i natt, drack honungste och tänkte rulla lugnt till jobbet. Men sen kom LePeloton klunga och givetvis hängde jag på. "Lugntrull" blev 34 i snitt från dörr till dörr.

Tillbaka
Topp