Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

15 Augusti

Bilagor

• 15aug1.jpg
    15aug1.jpg
    91.5 KB · Besök: 116
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 110
  • 15aug2.jpg
    15aug2.jpg
    66.4 KB · Besök: 121
Dagens idot var en högersvängande bil som släppte förbi en cyklist, och sedan körde. Eftersom jag hade beredskap för dyligt beteende gick det bra. Cyklisten efter mig fick väja och körde bakom bilen.

Lite senare såg jag en cyklist som spottade på en bil som körde dumt.

För övrigt mycket härlig pendling.

Har ju blivit med racercykel sedan förra veckan så tänkte ge mig på att cykla lite till jobbet. Bor i Norra Stäket i Järfälla och jobbar i Tyresö centrum. 48km blev det.
Fantastisk morgon att cykla i och kommer testas flera gånger.

Mycket folk i stan och varmt väder. Men måste man ha så i in h-v bråttom på Götgatan + puckeln tryck på utanför stan istället.

Efter att ha spenderat 7 veckor hemma i Hälsingland och cyklat på i stort sett folk- och bilfria vägar så blev återkomsten till Stockholm lite av en chock, faen va me folk!

Polisbil gjorde en trist högersväng efter Strömbron utan att kolla i backspegeln, i övrigt långsamt (på grund av devisen "fart efter kamrat" kan vi säga) i folkvimlet och finvädret.

Acadian sa:
Har ju blivit med racercykel sedan förra veckan så tänkte ge mig på att cykla lite till jobbet. Bor i Norra Stäket i Järfälla och jobbar i Tyresö centrum. 48km blev det.
Fantastisk morgon att cykla i och kommer testas flera gånger.

Oj! Ambitiös pendlingssträcka minsann - hatten av!

Av nyfikenhet, vilken väg tar du?

Cyklade för långt söderut igår så jag stannade och övernattade några km från Åva.
IMG_0067.JPG

Efter att ha slutat lyssna på myggsurret kunde jag sova fram till femtiden då solen väckte mig och jag cyklade sen in till stan och jobbet med frukostpaus tillsammans med pelotongänget på Le Mond.
IMG_0082.JPG

IMG_0087.JPG

IMG_0093.JPG

Normal.
Nynnade på Haley Heynderickx "Drinking song" hela vägen.

"
....
And the edge of the world makes it seem,
that everyone gone is still singing the same song
and I can believe in these things;
That everyone's singing along,
the good the bad and the gone.
....
"

Glömde rapportera att jag stötte på de cyklande poliserna (eller, det var bara en) vid Slussen igår. Vid rödljusen Götgatan - Folkungagatan södergående hade samlat en försvarlig mängd cyklister, precis som vanligt. Rödljuset är rött väldigt länge, onödigt länge om du frågar mig, men så ser det ut.
En man på vanlig herrcykel kände att det var läge att sticka lite tidigt, mot rött. Jag hade inte sett honom, men en polis på cykel cyklade ganska snabbt efter och sade med hög stämma "Tålamod!".
Vi andra som vacker väntade kvar log en smula och andra fnissade.
Det tog säkert 100 m innan polisen var ikapp herr Rödljuskörare men de hade ett snack när jag rullade förbi, mot nästa röda rödljus 50 m längre fram.

I går på väg hem var det en kvinna som hade slåppt kopplet på sin lilla ullhög, ca 8 meter som släpade efter jycken som spatserade tvärs över parkvägen.
Cyklade över kopplet och jycken fick två tvärstopp inom någon sekund.
Tanten hade vett att knipa igen.

zodah sa:
Glömde rapportera att jag stötte på de cyklande poliserna (eller, det var bara en) vid Slussen igår. Vid rödljusen Götgatan - Folkungagatan södergående hade samlat en försvarlig mängd cyklister, precis som vanligt. Rödljuset är rött väldigt länge, onödigt länge om du frågar mig, men så ser det ut.
En man på vanlig herrcykel kände att det var läge att sticka lite tidigt, mot rött. Jag hade inte sett honom, men en polis på cykel cyklade ganska snabbt efter och sade med hög stämma "Tålamod!".
Det tog säkert 100 m innan polisen var ikapp herr Rödljuskörare men de hade ett snack när jag rullade förbi, mot nästa röda rödljus 50 m längre fram.

Vaddå Snack! SNACK?? Vafan gör dom skillnad på folk och folk. Trodde vi var lika inför lagen!? :(

staine sa:
zodah sa:

Vaddå Snack! SNACK?? Vafan gör dom skillnad på folk och folk. Trodde vi var lika inför lagen!? :(

Tålamod Staine, tålamod!

(kanske fick han böter, vet ej)

Viss vardagspuls igår på Sveavägen. En kille *sprang* ur en buss och ställde sig mitt på cykelbanan och vägde på än det ena och än det andra benet. När jag trodde han velat helt klart och valt håll kastade han sig åt mitt håll och in i bussen igen. Skönt att mina Avid BB7-bromsar tar ordentligt. Var riktigt nära, var tvungen att ropa efter honom mest för min egen skull för att undvika inre tryck :)

Vad är det däringa Peloton som folk pratar om?

Pendlingen var händelselös; 47 km till jobbet, 17 km hem.

Peth sa:

En fb-grupp där folk samlas 06:00 onsdagar och fredagar i Sickla, Nacka för att på en timmes körning på en backig runda försöka hänga av varandra så det går fort som bara attan för att sedan käka frulle ihop på Le Mond.

Skön pendling in idag men rel många cyklister trots min tidiga start.

Igår på väg hem försökte jag hänga på en kille på en S-Works-hoj. Gick alla tiders ett tag men såklart ägde han mig rätt hårt efter ett tag vilket jag såklart skyller på att jag släppte fram en långsammare cyklist som skulle korsa vår väg. När jag kom hem hade jag persat på de segmenten - ser man vad lite motivering och "träningskompisar" kan göra för resultaten.

Svarar mig själv, konferensen vid Huvudsta har ingen lust att parkera några meter bort utan står hellre i vältrafikerad cykelbana. Om nån fler har lust att gå in och prata snällt med receptionen så kanske det ändrar sig :)

johan44 sa:
Vid huvudsta gård står nåt litet arbetsfordon med släp ofta i cykelbanan och några meter bakom finns en utmärkt parkeringsficka. Idag gick jag in och prata med personalen så nu är spänningen stor, kommer parkering 7 meter längre bort accepteras eller står lilltraktorn i cykelbanan imorrn också :)

Bilagor

• huvudsta.jpg
    huvudsta.jpg
    230 KB · Besök: 107
johan44 sa:
Svarar mig själv, konferensen vid Huvudsta har ingen lust att parkera några meter bort utan står hellre i vältrafikerad cykelbana. Om nån fler har lust att gå in och prata snällt med receptionen så kanske det ändrar sig :)

johan44 sa:
Vid huvudsta gård står nåt litet arbetsfordon med släp ofta i cykelbanan och några meter bakom finns en utmärkt parkeringsficka. Idag gick jag in och prata med personalen så nu är spänningen stor, kommer parkering 7 meter längre bort accepteras eller står lilltraktorn i cykelbanan imorrn också :)

Ser väl ut vara ett ganska tydligt fall av parkering på cykelbana. Kanske vore den som har parkeringsvaktsansvaret där intresserad av lite lättförtjänta pengar om de fick ett tips?

Cyklister, cyklister, cyklister. Längtar till höstpendlingen.

En ung hipstersnubbe sa något om tecken till mig men jag hörde inte vad, gammal skottskada. Troligen tyckte han att jag inte gjorde tecken men så här i efterhand kan jag inte komma på vid vilken situation det skulle ha varit. Jag svängde höger när alla andra gjorde det helt enkelt. Jag gjorde kanske ändå fel, hmm.

Tillägg: framme vid jobbet meddelade dottern mig att jag hade cyklat om henne på vägen till jobbet. Hon ropade -"Pappa", men jag hörde inget då heller..

Senast ändrad:
42 minuter in men det var inte skönt. Sliten pga fler kombatanter på vägarna jmf med tidigare i sommar. Blir vilodag imorgon pga AW.

Pendlade in till jobbet innanför tullarna från Söderort på eftermiddagen i förrgår på TT-hojen. Klart spännande bland flanörer, flexikoppel och mobilfipplare. :D

Tränade ut ur stan strax efter och blev tutad på och fick ett par nävhytt från bilister som gärna ville köra 60-70 km/h på 50-väg. Tror dock inte att gång- och cykeltrafikanterna hade velat ha mig på gc-banan körandes 8or i 45-ish km/h. :)

Efter 6 veckors semester hade man nästan glömt bort hur hatad man är som cyklist i Sthlm...

Filminspelning igen i skogen mellan Ältabommen och Äventyrsbanan. Gick fint att passera "filmbussen" denna gång utan att behöva köra ut i terränglådan.
Kom sedan ikapp sambon som kört asfalt och frågade om hennes nya Wahoo Elemnt Mini (som jag monterade igår kväll) visade några nuffror. Får se ikväll vad den loggat.
Rätt sega ben, men hoppas kunna prova nya CX-banan i Hökarängen på vägen hem ikväll.

Första pendlingen efter semester, lyckades pricka in en riktigt fin morgon! Ett knä gjorde sig lite påmint efter Mälaräventyret i lördags men det känns helt klart att det är påväg åt rätt håll.

Första turen till "nya" kontoret mitt i stan. Götgatan, slussen, skeppsbron, city... farligare än downhill.
Snakebite precis innan jag skulle in i cykelburen.
Men ändå, bra start på dagen. Peppen med vardagen ökar.

Enligt Google Maps ska det vara bara två minuter långsammare att skippa det mesta och köra via Danvikstull-Sicklaskiftet, låter oväntat men gärna för mig!

Cykelpolisen stod i dag vid slussen och snackade med någon som troligen hade gjort något som vederbörande polis inte gillade.
I övrigt var det varmt och trångt

Fett krängd av el-cyklist. Men när jag till slut efter ett par mil kom ikapp, rätt svettig, erkände han på plats att han hade legat i 42 km/h Då släppte jag.
*nöjd pendlare* :)

Fjärdebrunn sa:
Peth sa:

En fb-grupp där folk samlas 06:00 onsdagar och fredagar i Sickla, Nacka för att på en timmes körning på en backig runda försöka hänga av varandra så det går fort som bara attan för att sedan käka frulle ihop på Le Mond.

Låter jobbigt. Får man prova på nån onsdag, trots att man saknar Facebook?

Peth sa:
Fjärdebrunn sa:
Peth sa:

Låter jobbigt. Får man prova på nån onsdag, trots att man saknar Facebook?

Bara att dyka upp. Välj mellan snabb och extrasnabb grupp.

Om såna som DT kunde hålla sig på sin sida av stan så skulle det inte bli så trångt. Dubbla VuÄltor samma dag, vad ska det vara bra för?

Tog vägen över berget hem från jobbet i måndags.

Bilagor

• Screenshot_20170815-172813.png
    Screenshot_20170815-172813.png
    20.5 KB · Besök: 107
Efter att ha läst denna tråd förstår jag hur bra man har det. 1 mil G/C bana. strax under 150 höjdmeter. på fina dagar med mycket folk kanske jag ser 3 cyklister och 2 fotgängare. vanligtvis ingen.

Tillbaka
Topp