Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

En idiot till SÄK/SÄPO-bilist gör U-sväng precis innan Slussen (Stadsgården) där han använder g/c-banans hela bredd. Jag + två andra cyklister tvärnitar med skrikande bromsar och bredställ. Jag knackade på sidorutan när han satt i kön under Slussen. Såg ut som ett frågetecken när jag frågade om han visste vad han höll på med. När nr 3 av oss ville säkerställa att föraren hade förstått genom att vrålskälla så avvek jag.

Nu på em har de hällt i mig ett glas Pinot Noir så hemfärden får bli stillsam.

skrotfot sa:
Eventuellt är kläderna blöta när det är dags för hemfärd, men vad gör det när det är fredag :)

Vad går inte upp mot att få dra på sig blöta/fuktiga kläder och få huttra sig hemåt? Fast i eftermiddags torkade man ju upp rätt fort och fick även strippa till kort-kort halvvägs.

Skönt med lite folk också.

Fruktansvärd, 2 timmar ToR söderut till bilprovning, sedan 2 timmar ToR norrut, tur att man cyklar i vanliga fall annars skulle man inte hinna jobba mycket.

Inte blev det några kom heller med ett snitt på knappa 20kmh

Fick fiska upp tråden från s. 4.

Jo, nog är det vardagslunk redan.

Fast idag var det kallt. Premiär för knävärmare och buff - blä.

Brr kyligt. Eller oj vad jag älskar denna luft! Augusti o september är mina favorit månader. Nu märks de sista årens cykel satsningar. Det är cyklister över allt numera. Och de ser så lyckliga ut när de åker omkring.

9 grader vid 07:30 är ju inte ok i slutet av augusti, ngt borde göra ngt! Ny cykelväska (Carradice Tour) på pendlaren vilket gjorde att jag slapp ryggsäck. FREEDOM!

När jag vaknade stod termometern på 3.3 grader, det blev armvärmare, benvärmare och långa fingrar, vinterskorna fick dock vara kvar hemma. Cykeldatorn pendlade mellan 3-4 grader hela resan. Kom även på tricket att bli snabb framöver, om man klär sig för tunt när det är kallt så tvingas man att trycka på ordentligt för att inte frysa!

Fick stanna vid två trafikljus (röd cykel) och tappade 63 sekunder.

Jag tror det här händer varje dag när jag hojar till jobbet.
Bilisterna skiter i övergångställena vid rondeller. De tittar endast efter bilarna från det andra hållet när det ska in i rondellen. Dessutom stannar de på "min" överfart. Detta trotts att jag har en skrikgul jacka med reflexer.

Långtbort-kontoret på snabbcrossen.

Knappt några vägarbeten, knappt några rödljus, knappt några andra cyklister (eftersom jag var så sjukt sen). Rena rama landsvägscyklingen jämfört med dödsmaskinen genom innerstan. Soligt och höstkrispt var det också. Lyx!

4 grader när jag vaknade och 5 grader vid avfärd. Knickers, vindjacka, långfingrade handskar och buff. Började bli lite varmt, när jag väntade på grönt vid Tegelbacken. För övrigt propagandacykling.

Svalt som sagt, undrar om den "nya" stäckningen av cykelbanan via repslagar gatan vid Götgatan kommer göra någon skillnad har för mig att det har provats tidigare.

Kallt och krispigt som sagt.

Igår föreslog frugan att jag skulle börja inreda min nya "pain cave" - sagt och gjort så borde vi flytta lite prylar för att min nya "smart trainer" skall få plats. Kommer nog bli en kul vinter på Watopia.

bossjo sa:
Svalt som sagt, undrar om den "nya" stäckningen av cykelbanan via repslagar gatan vid Götgatan kommer göra någon skillnad har för mig att det har provats tidigare.

Roligt att de tryckt "cyklist? prova repslagargatan!".
De hade visst tänkt skriva "driver du ditt fordon med din egen kraft? då kanske du är sugen på en OMVÄG?". Men det blev för långt.

Går liksom inte att bara skicka iväg folk att på sista 10%en av Götgatan runda ett kvarter helt i onödan för att det blev för trångt på den gata som fanns. Hade det däremot funnits ett lika spikrakt men trafik- och rödljusfritt bakgatestråk rakt över söder ända fram till St Paulsgatan (eller Hornsgatan), DÅ hade man ju gärna kört det.

Kom iväg lite sent imorse så jag var istort sett själv ensam på cykelbanorna. 14-15 grader varmt så zenpendling i kortärmat.

Variant på Hövding från fäbodlandskapet Dalarna...

465465464.png

Haha... Kul att läsa om Götgatan. Tog den vägen idag flr första gången på länge och såg också skyltarna om repslagargatan. Övervägde för/nackdelar i 1 hundradel av en sekund och kryssade vidare rakt fram.

Långsamhetsrekord hem idag också pga förkylning som utvecklades vädigt snabbt under dagen. Det är en prövning att puttra bakom damcyklarna också...

erik h sa:
bossjo sa:

Roligt att de tryckt "cyklist? prova repslagargatan!".
De hade visst tänkt skriva "driver du ditt fordon med din egen kraft? då kanske du är sugen på en OMVÄG?". Men det blev för långt.

Går liksom inte att bara skicka iväg folk att på sista 10%en av Götgatan runda ett kvarter helt i onödan för att det blev för trångt på den gata som fanns. Hade det däremot funnits ett lika spikrakt men trafik- och rödljusfritt bakgatestråk rakt över söder ända fram till St Paulsgatan (eller Hornsgatan), DÅ hade man ju gärna kört det.

Ja ni har det bra i Stockholm som åtminstone får förslag på alternativa vägar. Här i Malmö får vi hitta själv när cykelvägar plötsligt är avstängda. Efter någon vecka kommer det ju upp skyltar som visar omvägar förstås. Fast bara från ena hållet. Alltid är det är ju bättre än inget alls. :-)

15 grader imorse vilket var stor skillnad mot igår. Annars lugn och fin, sadelstolpeväskan levererade även idag, vilket lyft att slippa ryggsäcken.

Passade på att ta en finfika idag. Roligt att träffa alla där. Jag får bättra mig på fika fronten tror jag. Men jag är inte morgonpigg..
Annars att cykla genom staden 2ggr i morgonrusningen är ju spännande. Så mycket folk på hojar att det ett under att det går att cykla. Så var inte när jag pendlade genom stan förut.
Drog väl så många rödljus så Staine skulle bli stolt över. Att dra framför cykelpoliser är kanske inte så bra. Men de satt fast i cykelkön. Lite tur ska man väl ha.

Black planet sa:
Passade på att ta en finfika idag. Roligt att träffa alla där. Jag får bättra mig på fika fronten tror jag. Men jag är inte morgonpigg..
Annars att cykla genom staden 2ggr i morgonrusningen är ju spännande. Så mycket folk på hojar att det ett under att det går att cykla. Så var inte när jag pendlade genom stan förut.
Drog väl så många rödljus så Staine skulle bli stolt över. Att dra framför cykelpoliser är kanske inte så bra. Men de satt fast i cykelkön. Lite tur ska man väl ha.

Nämen BP då, så får man inte göra! ;)
I Cph är det också mycket rödlysen. Bilisterna agerar dock poliser om man försöker smita över mot rött, bäst att passa sig. (Ibland iaf hehe.)

From den här veckan har gång och cykeltunnlarna blivit dödsfällor, har haft 3 incidenter på 2 dagar. Det roliga med tunnlarna är att dom alltid föregås av en skarp kurva från båda håll så ingen ser något förrän man är inne i tunneln och 2 cyklister i 25-30 km/h från motsatta håll ger inte många tiondelar att väja eller bromsa på.

Wow. Jag verkar påverka min omgivning.
Från o med igår så cykelpendlar tre kollegor på cyclocross.
Tidigare cyklade de på hybrider eller äldre härken.
Min pendling idag var varmare än väntat, men bra flow.
Vill minnas att jag såg poliser vid Enskede, nära skogskyrkogården, som kollade hastigheter.

Bytte cykel idag. Cyclepro - - > Scott (premiär - https://happyride.se/forum/read.php/1/3213715/3217323#msg-3217323 ). Ny luft i slangarna och ingen var ens i närheten av att cykla om mig.

Snart 4 veckor utan bil till jobbet. Kan inte förstå att jag inte klivit över hit tidigare. Får väl se hur det blir i vinter men än så länge går det fint. Dubbdäcken är iaf laddade. :)

Senast ändrad:
En klase cykelpoliser stod och haffade organiserade rödljuscykelbrottslingar vid Slussen/Skeppsbron häromdan. Den enda närvaron av ordning i en annars kaotisk trafikmiljö överallt i trakten.

Njöt av att slippa alltihop i morse för att köra promenadgruset längs Årstaviken till andra kontoret istället.

KAss.

Kollektivtrafik i all ära, det brukar funka helt ok men när det är 35 grader i vagnen och 100% luftfuktighet så fick jag nästa panik.
Duschade när jag kom fram till jobbet. :-(

"Sommarens" enda pendling. Gick enklare än väntat med tanke på status.

Mötte 2 ligg/podd cyklar. Färgglada saker. Gav tummen upp. (Trångsund)

Bara trevliga bilister och bussar. Ögonkontakt och bromsa gör under.

Tillbaka
Topp