Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
emilh sa:Förvånansvärt mycket folk ute trots duggregnet.
Blev åthytt av Kling eller möjligtvis Klang när jag körde i bussfilen nedför Slussen.
fyrbåk sa:emilh sa:Förvånansvärt mycket folk ute trots duggregnet.
Blev åthytt av Kling eller möjligtvis Klang när jag körde i bussfilen nedför Slussen.
Bara väntar på att de ska ge sig på mig för samma sak. I så fall kommer jag uppmana dem att skriva rapport för att kunna dra skiten till domstol och se vad som kan göras åt eländet.
Tommy N sa:Tyckte det va mysigt idag, tog en ny väg, det är alltid uppiggande. Men alltid som tröttast ben på torsdags morgon, speciellt innan man kommit upp på cykeln. Sen brukar det lossna lite.
Vad kan man köpa för att pigga upp sig i höstrusket. Finns det ingen bra tråd för det?
Oklart. Det förekommer påstående om att så länge inte cykel är explicit förbjuden att framföras i körfält reserverat för buss i linjetrafik (blå bussskylt) så är det tillåtet. Det förekommer också påståenden om att i bussfil får bara de fordon som explicit anges som tillåtna framföras. I grunden är det alltså bara buss i linjetrafik. Den blå bussskylten omfattar alltså bara bussar i linjetrafik. En buss som inte är i linjetrafik får alltså inte köra där och det gäller t ex SL-bussar som inte är i trafik, men även alla andra bussar. Om andra bussar än de som är i linjetrafik ska få köra i bussfil måste det alltså finnas en tilläggstavla där det står "Gäller buss". Kanske lite förvirrande, men så är det. Taxibilar behöver ordet "taxi" för att tillåtas köra där.Marren sa:fyrbåk sa:emilh sa:Förvånansvärt mycket folk ute trots duggregnet.
Bara väntar på att de ska ge sig på mig för samma sak. I så fall kommer jag uppmana dem att skriva rapport för att kunna dra skiten till domstol och se vad som kan göras åt eländet.
Får man inte cykla i bussfilen?
fyrbåk sa:Oklart. Det förekommer påstående om att så länge inte cykel är explicit förbjuden att framföras i körfält reserverat för buss i linjetrafik (blå bussskylt) så är det tillåtet. Det förekommer också påståenden om att i bussfil får bara de fordon som explicit anges som tillåtna framföras. I grunden är det alltså bara buss i linjetrafik. Den blå bussskylten omfattar alltså bara bussar i linjetrafik. En buss som inte är i linjetrafik får alltså inte köra där och det gäller t ex SL-bussar som inte är i trafik, men även alla andra bussar. Om andra bussar än de som är i linjetrafik ska få köra i bussfil måste det alltså finnas en tilläggstavla där det står "Gäller buss". Kanske lite förvirrande, men så är det. Taxibilar behöver ordet "taxi" för att tillåtas köra där.Marren sa:fyrbåk sa:emilh sa:Förvånansvärt mycket folk ute trots duggregnet.
Men tillbaka till cykel för där hamnar man lite mellan stolarna i tolkningen. Det är inte motorfordon, men likväl ett fordon. NTF skriver t ex att "Cyklister och mopedister får använda markerade kollektivkörfält". Men vi har en lite knepig situation i slussen eftersom det också finns en cykelbana som löper intill, en bana som är fullständigt livsfarlig med gående kors och tvärs och hysteriskt många cyklister och som jag skyr som pesten. Men som läget är nu ska den användas. Det är påbjudet att cykel ska framföras på cykelbana. Även om det finns förslag om att det ska förändras.
Nåväl, det är här någonstans som jag gärna skulle vilja dra upp saken i domstol och försöka skapa praxis. Därför vore det trevligt om Kling och Klang kunde vara snälla och haffa mig på väg till jobbet så jag kan uppmana dem att rapportera mig för en påstådd förseelse som jag inte anser mig ha begått och därför inte kommer rätta mig efter en tillsägelse. Sen om det går är en liten chans, men eftersom jag är en obstinat fan så utmanar jag gärna systemet och gör ett försök.
emilh sa:Blev åthytt av Kling eller möjligtvis Klang när jag körde i bussfilen nedför Slussen.
Mange. sa:Konstaterar att många kommer frysa när det blir kallt, då jag ser fler och fler med vinterkläder på sig redan
.A. sa:emilh sa:Blev åthytt av Kling eller möjligtvis Klang när jag körde i bussfilen nedför Slussen.
Tacka snällt för upplysningen och hänvisa till Trafikförordningen 8 Kap, 2§ (https://lagen.nu/1998:1276#K8P2S1):
"I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II."
Lingon sa:.A. sa:emilh sa:Blev åthytt av Kling eller möjligtvis Klang när jag körde i bussfilen nedför Slussen.
Tacka snällt för upplysningen och hänvisa till Trafikförordningen 8 Kap, 2§ (https://lagen.nu/1998:1276#K8P2S1):
"I ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl. får endast fordon i linjetrafik föras samt, om körfältet eller körbanan är beläget till höger i färdriktningen, cykel och moped klass II."
Hm. Då får man alltså egentligen inte dra bussfilen längs hela skeppsbron, utan bara närmast slussen och kungsan.
Stumpy sa:Buss för.fjärde dan i rad pga anledningar. Känner hur latmasken etablerar sig och fettet bygger på. Uschiamig!
Sambal Oelek sa:Det var sånt skitväder så det var inte sant! Typisk Rule #9-pendling.
Nog bland det värsta jag någonsin varit med om. Det spöregnade, haglade med typ 5mm hagel, tur man hade hjälm och glasögon :) men det är ju klart, kunde blåst massa också så det var väl inte så farligt ändå.
/edit: btw, jag blev förundrad häromdagen när jag märkte att just denna väg innehåller 99,5% cykelbana på väg till jobbet. Bortsett från korta sträckor hemma och vid jobb och någon överfart från en sida till en annan, är det cykelbana HELA vägen. Det är då dessutom utanför stan. Nästan helt otroligt.
dabac sa:Punka och regn. Bra träning inför vintern!
Marren sa:fyrbåk sa:emilh sa:Förvånansvärt mycket folk ute trots duggregnet.
Oh la la....Merci.JLarsson sa:I Paris är de ganska tydliga i vart fall....