Gjorde min första riktiga cykelpendling någonsin i livet. 16 km enkel väg med en gammal stålräser med rakt styre, vare sig klick-pedaler, cykelskor, lycra eller handskar. Kanonfint väder, ca 6 grader i luften, lätt lätt motvind och betydligt mer uppförsbackar än jag förväntat mig.
Hade nya växelvajrar som förmodligen slackade lite, så jag kunde inte gå ner på de lägsta växlarna utan att cykeln på eget initiativ växlade upp när man befann sig i de brantaste sektionerna (friktionsreglage). Följden blev att efter halva vägen kändes benen stumma och jag kände mig förbannad. Tänkte att nu lägger jag ner det här, men jag kunde ju inte stanna halvvägs till jobbet, så det var bara att bita ihop och köra hela vägen.
När det väl blev nerförsbacke så kastade jag högsta växeln och lite till, vilket resulterade i att kedjan hoppade och fastnade ordentligt mellan kassett och ram. Skar mig i fingret när jag våldade loss kedjan, så jag blodade ner bromshandtaget sista kilometrarna till jobbet.
Som tur var så hade jag tänkt till och hade med duschgrejer till jobbet, efter duschen kände jag mig betydligt piggare och all irritation var som bortblåst. Nu känner jag mig bara peppad inför hemresan.
Det blir kanske en elitpendlare av mig en vacker dag.