Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

zodah sa:
På Stadsgårdsleden så kom en fatbike ifatt mig. Han hade ett helt klart trimmat batteripack för han låg utan problem i 40 km/h minst.
Han brukar komma från Hästhagen och viker inte undan för någon. Ser galet farligt ut.

Gravelade mig från Tyresö golf till HBB. Myspysigt!

Tog det väldigt lugnt, fortfarande lite förkyld och hade inte cyklat på länge. Cyklade med nya sköna långa vinter-bibs och tunna handskar + bandana. Mycket skönt.

JTF sa:
Sambal Oelek sa:
JTF sa:
Sambal Oelek sa:
snubben utan lyse är tillbaka. Han hade ju lyse sist jag såg honom. Men nu kl 5:50 på en mörk skogsväg kom han utan lyse!!! Vad är det för fel i huvudet!? Blev riktigt upprörd. Nästa gång ska jag säga till honom. Hann inte nu för det gick så fort.
Skaffa en sån här http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/cykelsakerhet/ringklockor/siren-639003/ och ta upp jakten! :-)
haha, snyggt. Men ärligt, jag skulle vilja säga till. Han verkar ju inte fatta att man måste synas själv också även om man ser tillräckligt bra utan lyse.

Men nu idag hade han lyse! Fast denna gången hade han fått på blinkmode! Jaja, det syns ju iaf.

Men kort därefter kom en kille på damcykel utan lyse! :( jag ska nog sluta bry mig. Det är det enda som funkar.
Jo jag kan också störa mig på andra cyklister utan lyse, men har med egen tanketerapi försökt börja ignorera dom och omvandla irritationen till att utveckla mer watt i trampandet. Däremot varelser (ofta unga) som cyklar på vänster sida på kollisionskurs innan möte har jag svårt att hålla tyst om och brukar ryta till åt. Men oftast är det som att tala med en reseledare som bara ler och tydligen fattar nada...

Jotack, mötte en äldre varelse med cykelkorg som körde vänstertrafik. Jag påpekade då att vi har högertrafik i det här landet och fick ett snäsigt svar: "Det har vi inte alls". Iofs var hon född före 3/9 -67 men hon kanske borde varit mer uppmärksam på samhällets utveckling.

Jättebra, pga tandläkarbesök blev det först vid niotiden, rensat på cylkister, ingen som körde om, var ju bara kvinnor som cyklade..hö.hö....och just det, Sky hade en hjälpryttare på väg västerut. Nåja, det stod inte Fredrikshof på tröjan...gott så.

29 September

Bilagor

• 29sept.jpg
    29sept.jpg
    114.8 KB · Besök: 172
Pendlat till en värdelös bilverkstad i Länna. Usch.
Men träffa i Frasta på en rätt stark mtb-cyklist, vi hade sälsis en bit, han skulle till Nynäs. Najs blev det då i alla fall till slut!

Igår rasade höger växelreglage precis när jag satte mig på cykeln på väg hem. Reglaget orkade inte hålla uppe bakväxeln längre. Väl hemma så mekade jag isär det och såg att en av g-fjädrarna var helt av (campa). Gjorde rent från 15 år gammalt hårt fett och monterade tillbaka. Funkade förvånansvärt bra trots bara en fjäder. Tog mig både in till stan och tillbaka men med lite sämre precision i växlingarna. TSvängde förbi ECI i Älta på väg hem, dom hade fjädrarna på hyllan för 30 spänn styck. Jag fick samtidigt lämna tillbaka en del som blivit över sedan tidigare trots att det var i maj jag köpte den. Fantastiskt att ha en sån butik efter pendlingssträckan hem!!

Marren sa:
Sambal Oelek sa:
Riktigt gött idag. Lärjedalen hem.
Är det där lys-mannen brukar dyka upp?
Då skulle tom jag ruttna.
nä ? han kör MTB förvisso så det hade ju varit passande. Nej det är en snålbelyst g/c-bana i skogen. Lite kul är det ändå. Har saknat någon man möter varje morgon. Bara jag som cyklar brukar det vara. Kunde ju varit trevligare möte då iofs.

Toresdotter sa:
Lingon sa:
Ang. hjulsugare. Elitpendlartjejer verkar vara populära hjulssugningsobjekt. Ofta som snabba tjejer man stöter på längs pendlingen har 1-3 flåsande hjulbenta hybridpendlare i släptåg.
Hon tycker säkert det är jättekul.

Jo tack, den känner man ju igen.
Sen ska de alltid attackera i första bästa backe, men kraften brukar bara räcka 15-20 sekunder. Om backen är tillräckligt lång kan man alltså i lugn och ro gneta in den lilla utbrytningen, för att gå om och sen köra ifrån för gott. Det är gött :)

Hybridgubbar.....

Olycka vid västerbrofästet i hornstull riktning norrur imorse vid 0640 tiden. Racersnubbe som låg ner och fullt med ambulanspersonal omkring. Hoppas det gick bra för honom. Jag tycker att korsningarna vid Hornstull som cykelanpassats blivt mycket sämre än tidigare. Korsningarna det gäller är långholmsgatan/pålsundsbacken och korsningen långholmsgatan/högalidsgatan. Visst blev det bättre sikt för alla trafikanter men den utökade och öppnare ytan vid korsningarna gör också att bilar och cyjklister kör fortare.

Bra motvind, övade på att ligga i bocken. Tog med mig regnjacka inför hemfärden då det tydligen ska regna.

Ja, idag blåste det endel. Blir spännande hur tung man hinner bli på hemvägen då min regnjaka blev kvar hemma.

Kantvind nästan hela vägen. Väl framme har jag glömt mina nycklar och kommer inte ens in genom grinden.
Står och fryser i kortkort tills förste man dyker upp. Givet även glömt snus och plånbok - härlig start på veckan :)

anco sa:
Olycka vid västerbrofästet i hornstull riktning norrur imorse vid 0640 tiden. Racersnubbe som låg ner

Otäckt. Man är så oskyddad som cyklist. Tänkte på det när jag körde några dm från räcket nerför Skanstullsbron imorse, omkörningsfil och medvind i nedförsbacke, att det här är nog ganska farligt egentligen, farligare än skogs rentav. Det är farten som dödar, inte hucket.

1a riktiga cykelpendlingen på 14 dar. Självklart ska det vara motvind med regnet hängande i skyn. Sambon o jag kollar på e-cyklar. Gamla? Eller kommer att få 18 km snart. Då istället för ta pendeln när man är seg. För det kommer cyklas hela vägen mest. Lastcykel har vi skipat i vår planering. För vi kommer ha hybridbil och då faller detta ha den vid handling. El som el man säger numera.

erik h sa:
anco sa:
Olycka vid västerbrofästet i hornstull riktning norrur imorse vid 0640 tiden. Racersnubbe som låg ner

Otäckt. Man är så oskyddad som cyklist. Tänkte på det när jag körde några dm från räcket nerför Skanstullsbron imorse, omkörningsfil och medvind i nedförsbacke, att det här är nog ganska farligt egentligen, farligare än skogs rentav. Det är farten som dödar, inte hucket.
Risken att ramla är större i skogen men det krävs många krascher där för att komma upp i en asfaltskrasch vad gäller utfall..

Nu ut i regnet. Ta ikapp att jag klarade mig imorse med råge. Tog med rehnbyxorna iaf.

Sov ända till 0715. Var absolut NOLL hungrig, gjorde en macka för att intaga på jobbet.
Vevade iväg 0745 efter att ha pumpat däcken med typ tio fulla golvpumpshäv.
OJ så snabb och responsiv cykeln blev!
Mäktig medvind, trampar för första gången ur på väg till jobbet.
Har 40t fram och 11-32 bak.

Efter allt tugg om hjulsugeri förra veckan, vad är definitionen på en hjulsugare, hur nära cyklklisten framför skall man vara placerad?
Såg några varianter från tuben när jag åket över Col de Tranan i morse.

De extremt få ggr jag gör det så ligger jag två cykellängder bakom. Tycker det är alldeles för intimt och risky att ligga närmare.

TOST sa:
Gjorde min första riktiga cykelpendling någonsin i livet. 16 km enkel väg med en gammal stålräser med rakt styre, vare sig klick-pedaler, cykelskor, lycra eller handskar. Kanonfint väder, ca 6 grader i luften, lätt lätt motvind och betydligt mer uppförsbackar än jag förväntat mig.
Hade nya växelvajrar som förmodligen slackade lite, så jag kunde inte gå ner på de lägsta växlarna utan att cykeln på eget initiativ växlade upp när man befann sig i de brantaste sektionerna (friktionsreglage). Följden blev att efter halva vägen kändes benen stumma och jag kände mig förbannad. Tänkte att nu lägger jag ner det här, men jag kunde ju inte stanna halvvägs till jobbet, så det var bara att bita ihop och köra hela vägen.
När det väl blev nerförsbacke så kastade jag högsta växeln och lite till, vilket resulterade i att kedjan hoppade och fastnade ordentligt mellan kassett och ram. Skar mig i fingret när jag våldade loss kedjan, så jag blodade ner bromshandtaget sista kilometrarna till jobbet.
Som tur var så hade jag tänkt till och hade med duschgrejer till jobbet, efter duschen kände jag mig betydligt piggare och all irritation var som bortblåst. Nu känner jag mig bara peppad inför hemresan.

Det blir kanske en elitpendlare av mig en vacker dag.

Nu nu när man börjat bli riktigt erfaren pendlare (1,5 månad), så har jag börjat förstå Greg LeMond's citat:
“It never gets easier, you just go faster”.
Andra dagen jag pendlade höll jag en snitthastighet på 19,14 km/h enligt Runkeeper och igår höll jag 26,83 km/h, men jag är lika sopslut när jag är framme. Förstår inte hur en del kan hålla +30 km/h i snitt..

TOST sa:
Nu nu när man börjat bli riktigt erfaren pendlare (1,5 månad), så har jag börjat förstå Greg LeMond's citat:
Andra dagen jag pendlade höll jag en snitthastighet på 19,14 km/h enligt Runkeeper och igår höll jag 26,83 km/h, men jag är lika sopslut när jag är framme. Förstår inte hur en del kan hålla +30 km/h i snitt..

Det är ju en fantastisk förbättring! Fortsätt genom vintern så tar du 30+ i ett lyckorus när snön är borta :)

Hastigheten beror väldigt mycket på vad du har för typ av väg till jobbet. Jag har bara snittat över 30 km/h ett par gånger (av flera hundra) på min pendlingssträcka som bara är drygt 10 km enkel väg, men på landsvägar kan jag snitta över 30 solo i rätt många timmar (på linjecykel). Medtrafikanter, korsningar, rödljus, svängar och backar gör stor skillnad. Jag kan komma fram genomsvettig, eller som idag inte ens behöva duscha, utan att det skiljer jättemycket i medelhastighet.

mhenry sa:
TOST sa:

Det är ju en fantastisk förbättring! Fortsätt genom vintern så tar du 30+ i ett lyckorus när snön är borta :)

Hastigheten beror väldigt mycket på vad du har för typ av väg till jobbet. Jag har bara snittat över 30 km/h ett par gånger (av flera hundra) på min pendlingssträcka som bara är drygt 10 km enkel väg, men på landsvägar kan jag snitta över 30 solo i rätt många timmar (på linjecykel). Medtrafikanter, korsningar, rödljus, svängar och backar gör stor skillnad. Jag kan komma fram genomsvettig, eller som idag inte ens behöva duscha, utan att det skiljer jättemycket i medelhastighet.

Jag törs ju erkänna att det även ingick ett cykelbyte där mitt i någonstans, men jag kan tillägga att det bara skiljde ca 1,5 km/h i snitt från stålhingsten till "nyräsern". Men bytte mest cykel för att jag är rädd om farsans gamla pärla, bonusen var ju bekvämare körställning och elit-stuket.

Blä. Höll ju på att dö av uttråkning och brist på motivation i regn och motvind på hemköret idag. Funderade nästan på om det ibland kanske inte är så dumt med en sån där el-trampmojäng. Blasfemiska tanke.

Men så blåste en kille om i Älta, och jag fick en rygg att följa i lite tempo och lite på håll i några km. Då blev det roligt igen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp