Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Elvis666 sa:
bearthefear sa:
Imorse cyklade jag med cykelbyxorna utochin. Trött... Tur att det inte är så många stilpoliser ute innan 7... Och att det är mörkt!

Rättade till felet på hemvägen i alla fall!

Såg en dam som följde ditt stilexempel igår.

Se där, då är det inget stilbrott längre! Det är en trend!!

bearthefear sa:
Elvis666 sa:
bearthefear sa:
Imorse cyklade jag med cykelbyxorna utochin. Trött... Tur att det inte är så många stilpoliser ute innan 7... Och att det är mörkt!

Vissa saker är inte mindre fel bara för att fler gör det. Lite som trenden att gå barfota i skor.

bearthefear sa:
Elvis666 sa:
bearthefear sa:

Hände mig också, var tvungen att åka in i en buske och byta. Samt passa på att pinka. Tur ingen såg.

Tänkte förresten, elcyklar, hur går det när det regnar? Blir dom inte strömförande? Kortslutning?

staine sa:
bearthefear sa:
Elvis666 sa:
bearthefear sa:

Hände mig också, var tvungen att åka in i en buske och byta. Samt passa på att pinka. Tur ingen såg.

Tänkte förresten, elcyklar, hur går det när det regnar? Blir dom inte strömförande? Kortslutning?

En hoppas....

Buss nr 1: Försenad pga personalbrist
Buss nr 2: krockade med en lastbil i Brommaplansrondellen

Blev en timma sen till jobbet och jag ångrar fortfarande djupt att jag inte cyklade istället.

Av en händelse så slängde jag ett öga på morgontidningen. Del av min pendlingsväg ska bli 2+1 väg med mitträcke istället för 1+1 med så bred väggren att en normalstor bil får plats. Ingen cykelbana planeras trots att nys vägen effektivt skär av möjligheten för cyklister från ett antal mindre orter att ta sig till stan. Trafikverket tycker vi ska cykla upp för en brant jävla grusvägsbacke istället, som dessutom är längre. Jag cyklar den sträckan ca hundra gånger om året. 40-50 miljoner beräknas det kosta. Dessutom tappade jag baklyset på vägen till jobbet i morse. Hittades 300m från jobbet på vägen hem. Ibland har man tur... Typ. Och inte vet jag var jag ska klaga heller...

Arsozath sa:
Av en händelse så slängde jag ett öga på morgontidningen. Del av min pendlingsväg ska bli 2+1 väg med mitträcke istället för 1+1 med så bred väggren att en normalstor bil får plats. Ingen cykelbana planeras trots att nys vägen effektivt skär av möjligheten för cyklister från ett antal mindre orter att ta sig till stan. Trafikverket tycker vi ska cykla upp för en brant jävla grusvägsbacke istället, som dessutom är längre. Jag cyklar den sträckan ca hundra gånger om året. 40-50 miljoner beräknas det kosta. Dessutom tappade jag baklyset på vägen till jobbet i morse. Hittades 300m från jobbet på vägen hem. Ibland har man tur... Typ. Och inte vet jag var jag ska klaga heller...

Hälsa trafikverket att det är billigare och ger samma säkerhetsförbättring att sänka hastigheten och sätta upp fartkameror. Och bättre för post peek oil att planera för cyklar...

...fick ta plåtburken till jobbet idag pga lite transportärenden. Huga, också hamnade man såklart precis bakom en lastbil med släp. En grej jag tänkte på, när jag var framme vid jobbet och satte mig vid datorn så kändes det fortfarande som man just klivit ur sängen. Redo att lägga sig igen och somna om.
(raka motsatsen till när man cyklat till jobbet då alltså...)

Började med riktig misär idag, 8 sekundmeter motvind och regn på tvären. Det slutade iallafall regna när jag var framme i Sickla men fortsatte blåsa. Alldeles för varmt med softshelljackan men jag slapp iallafall bli dyblöt!

Trots att jag inte på något sätt är troende bad jag en bön för alla idioter utan belysning som är ute på vägarna, nån måste ju logiskt sett gå åt!

Började med riktig lyckokänsla idag, vindstilla, helt klart väder och omkring 2 c. Fantastiskt på alla sätt och när jag hade kommit 2 mil hade jag gärna fortsatt 2 till.

Vissa dagar är bättre än andra..

Nyregistrerad på forumet men har läst här lite av och till ett tag nu...
Men hade en underbar pendling till jobbet imorse men inser att det är dags att ta steget och bli mer seriös och inte cykla i jeans o findojjor utan uppgradera till clipspedaler, riktiga skor o cykelbyxor.

Well, en snittfart på 20km/h är jag ändå nöjd med.

Omvägen (34km) till jobbet med start 05.30. Höst på riktigt. Mörkt, blött. Men inte farligt kallt.
Första gången jag mötte en cyklist med blinkande rött som framlampa.

desmo sa:
Omvägen (34km) till jobbet med start 05.30. Höst på riktigt. Mörkt, blött. Men inte farligt kallt.

Vänta bara till dess du möter en med blinkande röd riktad emot sitt eget ansikte - då tror man att man har sett allt...

Fast hur illa man än tycker om blinkmongon så är ninjas banne mig farligare.

Bengt-re sa:
desmo sa:

Vänta bara till dess du möter en med blinkande röd riktad emot sitt eget ansikte - då tror man att man har sett allt...

.

Vet inte om inte en blinkande lampa monterat inuti cykelkorgen kan uppnå samma poäng...

Om måndag börjar pendlingsfröjderna igen.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
desmo sa:

.

Vet inte om inte en blinkande lampa monterat inuti cykelkorgen kan uppnå samma poäng...

Om måndag börjar pendlingsfröjderna igen.

På något sätt är det ändå lite roligt hur förment kloka människor kan misslyckas med något så grundläggande att montera rätt lampa på rätt plats och ställa in den i rätt mod. En genomsnittlig femteklassare kommer med all säkerhet att lyckas oftare...

Jo. Cykelkorg och även vajerhöljen kan ju belysa cyklisten en del, men det känns ju ändå hanterbart.

Jag pendlade mot lämmeltåget dvs ut till orten i morse.
En hel del elitpendlare med bländande lampor tyckte jag nog jag såg, ni kan väl kolla riktningen på era lampor igen?

Sol i ögonen. En skön morgonpendling.

Hoppas det gick bra för honom som sambon hjälpte med i slang igår. Hon är sådan som stannar frågar. Med iden då stannar någon hjälper henne. Något med karma.

Senast ändrad:
Pyspunka. Undrar om det var därför det gått så helvetiskt tungt ett par dagar. Nu coastade jag in till jobbet på 42 minuter och var inte särskilt trött.

Moooootvind... jäklar va det friskade i emellanåt. Fick trampa mig ner för backarna ibland för att inte rulla bakåt. Fredagsben på det gjorde att Fredagsfikabullen smakade extra gott :)

Hoppas på samma vind hemåt, fast gärna i ryggen då. Men den hinner nog vända.

Jaha. Idag fick jag cykla med lampor för att mörkrets makter gjort anspråk på första halvan av min 38,34km långa cykelväg till arbetet. 3grader i luften och lätt motvind men med nya däck gick det förvånansvärt lätt att cykla trots en tung ryggsäck eftersom jag inte planerat tillräckligt bra.

Första 3 milen kör jag landsväg, blev omkörd av totalt 3 bilar på den sträckan (varav en A-traktor som jag nästan kunde rejsa mot i lite nedförsbacke). Närmare arbetsplatsen är det väldigt lätt att motivera en hög hastighet trots trötthet eftersom jag då kan cykla om dussintals med LGF-cyklister.

Fredagsmorgonen bjöd på krispig höstluft, vindstilla och sol.

På vägen hem gav jag mig på ett Stravasegment vld 12 km. Det gick dåligt. Sen väggade jag vid 16km. Kroppen kändes helkonstig.

Hade fångat upp dagens temperaturökning och körde kortbyxor och tunn långärmad. Den 16 oktober! Skönt.

Annars lurig sidvind som ibland gav och ibland tog. Fortfarande en hel del cyklister ute på cykelbanorna!

Varmt och skönt.
Men vilken skillnad det är på trafik om man som jag i morse rullade i väg vid sju, i stället för som vanligt, halv/kvart i sju.

Testade att stå på mig vid högerregel och företräde i rondell. Tänkte att jag syns med reflexväst och Philipslampa. Nästan överkörd två gånger. Avbryter testet.

johan44 sa:
Testade att stå på mig vid högerregel och företräde i rondell. Tänkte att jag syns med reflexväst och Philipslampa. Nästan överkörd två gånger. Avbryter testet.

Bara för att andra trafikanter har väjningsplikt så har inte du företräde – kan vara värt att begrunda.

Hade planerat för ZEN-cykling efter helgens träningspass.
Fick de första km i behagligt tempo även om nordvästan höll i mot. Vid Saltsjö Duvnäs morsade en fotbollsfarsa när han mosade om. Tänkte vuxet släppa iväg honom när jag insåg att det kunde vara skönt att suga hjul en stund. Tjena, det blev fullt ställ in till sjöstan. Får försöka återhämta på hemvägen...

Kändes som om jag mötte många helljus idag.

Nog för att vädret är behagligt men lite mer misär vore trevligt för att skrämma bort lite folk från cykelbanorna.. :-P

Inställd. Lyckades vurpa när jag cyklade hem i fredags med stukad handled och spräckt revben som följd. Fick bli bussen idag. Känner mig inte tillräckligt rörlig för att ta mig upp på cykeln.

Fjärdebrunn sa:
clnr sa:
Inställd. Lyckades vurpa när jag cyklade hem i fredags med stukad handled och spräckt revben som följd. Fick bli bussen idag. Känner mig inte tillräckligt rörlig för att ta mig upp på cykeln.

Surt, krya!
Att behöva ta bussen är verkligen misär.
Verkligen. Jag skulle seriöst överväga att lägga om dygnsrytmen lite och ta bilen on jag inte kunde cykla. Att kollektivtrafiken tar tre gånger så lång tid som cykel eller bil bidrar ju så klart.

johan44 sa:

Men HåkanC säger ju att man syns mkt bra med Philipsen, så det du har varit med om kan inte gärna stämma.

jonja sa:
johan44 sa:

Men HåkanC säger ju att man syns mkt bra med Philipsen, så det du har varit med om kan inte gärna stämma.
Ingenting syns när ingen tittar efter det.

Douglas Adams beskriver effekten rätt bra när han beskriver hur ett SEP-fält fungerar.

Rattnalle sa:
jonja sa:
johan44 sa:

Ingenting syns när ingen tittar efter det.
+1
Liknande fenomen drabbar även motorcyklister.

Tillbaka
Topp