Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Dagens pendling var bra första +2km sedan punka bak. När jag skulle hoppa av graciöst blev det vingligt och jag skrapade upp benet något på SPD-pedalen. Ugfh! Sen blev det att jogga hem med cykeln bredvid, bra temperatur iallafall för att sen få skjuts av frun istället.

Det punkeringsfria däcket åkte på i söndags, hann med en enkel till jobbet igår men fick punka idag. Hittade ett litet hål i slangen efter något vasst men inget inget i däcket. Hmmm....

Nu ny slang och ett nytt försök imorgon. :D

1888 sa:
Sambal Oelek sa:
1888 sa:
Sambal Oelek sa:
Högst angenämt. Tog en omväg på ca 10 mil :)

Var är bilden tagen?
Ser härligt ut.
En bit från Ödenäs....

Vid Ryd, nära Hemsjö alltså.
Tyckte jag kände igen vyn, mina hemtrakter :)
aha, härligt. Det är så grymt fint där. Denna gången provade jag en tur jag hittade på nätet. Grymt ballt. Men den här gården som ligger vid Ödenäsvägen som förra året hade lagt ut äpplen man fick hade inte det nu :( hade verkligen behövt. Men kanske lite tidigt ute å andra sidan :) jag får svänga förbi om ett tag igen :)

Hade förberett mig på regn och rusk pendling men var en riktigt skön tur till jobbet. Blev inte ens blöt av stänk(Har inte fått på skärmarna som ligger i förrådet)
Men lite mörkt vid halv 7 tiden på morgonen, dags att dra på vinterbelysningen istället för en liten led lampa fram..

Hade jätteskoj idag.
Jag tog det superlugnt för att jag har lite känning i halsen men vid ett rödljus kommer en man i ca 50årsåldern ifatt. Han kämpade som en galning för att köra om men han kom inte förbi utan blev liggande bredvid, vid en stor pöl så släppte jag och la mig en bra bit bakom pga hans kassa bakskärm, blev helt nerstänkt ändå tyvärr. Väl förbi pölen gick jag över till höger och trampade på som vanligt, kommer ifatt och förbi utan någon som helst ansträngning. Vid nästa rödljus står jag i kö (nära min destination så jag höll på att öppna upp kläderna och så) men han drar förbi och flåsar som en blåsbälg för att inte bli kränkt igen :D

Mörkt i morse också och det är förvånansvärt hur många det är som trots mörkret inte använder lysen och dessutom är svartklädda. De kan verkligen inte vara rädda att bli påkörda eller krocka med någon... Dessutom nya avstängningar på Bällstavägens g/c som gör att man helt plötsligt måste kasta sig ut bland bilarna eftersom g/c-banan helt plötsligt är totalt avstängd. Cyklar även en del av min sträcka längs med Solna strand och kanalen och där är det inte heller många som verkar tänka på att ta hänsyn till andra. På flera ställen är sikten helt skymd
p g a kurvor och byggnader men där kommer cyklister i full fart mitt i banan och har tydligen inte en tanke på att det kan komma ett möte. Extremt dumt, oansvarigt och nonchalant måste jag nog tycka och jag hoppas att ingen härinne är skyldig ;-).

Senast ändrad:
18 Oktober

18okt.jpg

Det är väl inte elitpendling att snyta sig på folk. På sin höjd wannabe-elit. De där som kör med för hög kadens, flaxigt rörelsemönster och gärna kör först efter rödljus (eller kör mot rött), men inte riktigt har förstått själva cyklingen.

Vill också sätta upp plakat i stan såhär års att "först skaffa stänkskärmar och lampor, SEN klä dig i lycradräkt och börja köra om"...

Bra men alltför många gångtrafikanter kliver bara rakt ut trots rött, men jag är beredd.

Vad gäller stänkor tycker jag det sprids vatten i luften även från dem som har "vanliga" stänkskärmar utan kompislapp. Är väl något fysiskt eller geometriskt eller kanske svänghjulets dragningskraft?

Bra medvind idag! Skulle montera in nya bromsklotsar igår men det blev lite fail på det då oket började gråta ur alla vätska när jag pressade tillbaka kolvarna. Nåväl frambromsen fungerade fortfarande så gör egentligen inte så mycket då 80-90% av bromskraften kommer från framhjulet.

Denna vecka har jag vid två tillfällen stött på mycket trevliga och starka pendlare på vägen in från Norrort. Vi har kunnat köra lagtempo och sporrat varandra till stordåd, skitkul!

Mindre kul idag när tjockis i V90 trycker sig förbi i en tight högerkurva vid Djursholms Ösby, fullt fokus på att inte snudda vid hans bil eller trottoarkanten och gå i backen så jag han inte banka på hans djävla mördarmaskin.

Väl inne i stan fortsätter min privata kör-inte-mot-rött-ljus kampanj mot andra cyklister som skiter i allt och gör att bilisterna hatar alla cyklister. Två st fick idag veta att deras arselbeteende vid rödlysen inte är OK.

Mördarmaskin idag, skulle ut och härja i verkligheten i början av arbetsdagen. Rätt ok vid tio över sex. Mindre kul vid nio när jag skulle tillbaka till jobbet.

...fick ta plåtburken idag igen pga varuleverans. Fruktansvärt en sådan här fin dag. Två dagar på raken. Var någon månad sedan sist. Huga! Men jag försökte se möjligheter istället. Åkte till ett ballt ställe nära jobbet och vandrade lite innan jag åkte hem. För att njuta av sista solstänket nu!

-2 vid start fick bli vinterskorna. Glittrade lite förrädiskt i asfalten på sina ställen, tog det väldigt försiktigt i kurvorna.

Premiär för mina Lake 303 som jag köpte i somras. Aldrig kul att köpa saker som man måste vänta med att använda... Men idag kom dom väl till pass. Varma och sköna fötter trots minusgraderna.

Nedisade bilar, frost i gräset och bitvis glittrig asfalt. Kände dock inte att det var halt någonstans, men tog det å andra sidan väl lugnt så fort det inte var snustorrt.

Svårt att avgöra om lövhalkan är en större risk än ishalkan dessa dagar ;)

Hade förberett cykeln med dubbdäcken, men när termometern visade över 4 grader i Hägersten morse blev det ett snabbt hjulbyte igen. Frost på plåtbron i Rissne och runt Järvafältet, men torrt och fint på vägarna. Skön temperatur att cykla i nu, lättare att klä sig än när det är runt 10 grader.

Senast ändrad:
Frost med -1 grad i Tyresö.
Valde greppt grus framför frostig asfalt. Otroligt vacker morgon.
Säsongspremiär för flossade tights, flossad jacka, Windstopperhandskar och buff på huvudet. Blev precis lagom.
Åter känningar av förra veckans förkylning. Bläh!

Tillbaka
Topp