Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Satte på nya dubbisar idag, SMW rullar lättare än W106 – eller är det bara placebo?

Blev en extra omväg då vanliga rutten längs Norrlandsgatan var avstängd.

Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:
jonja sa:
Bengt-re sa:
Sent hem. Hatar mitt 45nrth bakdäck - får bli ett winter där också - xerxes är fannimig livsfarliga på svartisen om de är pumpade för att slippa genomslag.

Så dyra och inte bättre än så?

Där ser man...
Då behöver man inte fundera mer då.

Jag hade fint gnister sista biten. Håller mig ifrån dubben så länge det går. Tänkte hålla mig med dubbla hjulpar i vinter. Behålla cx speed på lätthjulen för blida dagar.

De är halare än gp4seasons - för de går det ju ta sig fram på is även det är lite olämpligt.

Primärt för att smiska grusväg med. Tycker att de är rätt förutsägbara i greppet om man håller ner däcktrycket. Skönt snabba som as. Får se hur saltat det är 05:30 imorgon...

Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:
jonja sa:
Bengt-re sa:
Sent hem. Hatar mitt 45nrth bakdäck - får bli ett winter där också - xerxes är fannimig livsfarliga på svartisen om de är pumpade för att slippa genomslag.

Där ser man...

Jag hade fint gnister sista biten. Håller mig ifrån dubben så länge det går. Tänkte hålla mig med dubbla hjulpar i vinter. Behålla cx speed på lätthjulen för blida dagar.

De är halare än gp4seasons - för de går det ju ta sig fram på is även det är lite olämpligt.

Primärt för att smiska grusväg med. Tycker att de är rätt förutsägbara i greppet om man håller ner däcktrycket. Skönt snabba som as. Får se hur saltat det är 05:30 imorgon...

Det fixar du! ??

Grus är roligare än svartis.

Hmm, minus hela natten? Jag fegar ur och byter till vinterhjulen nu i kväll. Hellre tungt än sorry.
Jag inspekterade däcken, SW, för någon vecka sedan och såg inga tecken på dubb som äter sig inåt.

Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:
jonja sa:
Bengt-re sa:

Där ser man...

Jag tycker att xerxes är OK att ha bak. Med lite lägre tryck är de någorlunda förutsägbara. Jag väger iofs ca 64kg så jag kan gå ner i tryck utan risk för genomslag. Funkar också bättre på bredare fälg som ger bättre profil/kontaktyta för dubben. Fram är de dock obehagliga så där får det vara gravdal eller smw.

JKolmo sa:
Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:
jonja sa:
Bengt-re sa:

Där ser man...

Jag tycker att xerxes är OK att ha bak. Med lite lägre tryck är de någorlunda förutsägbara. Jag väger iofs ca 64kg så jag kan gå ner i tryck utan risk för genomslag. Funkar också bättre på bredare fälg som ger bättre profil/kontaktyta för dubben. Fram är de dock obehagliga så där får det vara gravdal eller smw.

Byter till nästa vecka - du kan få eländet som reservdäck om du vill ha det. Och jo - jag väger 20 kg mer än du och de påverkar troligen upplevelsen.

...rätt intressant då det regnade igårkväll och hade fryst på under natten! :) dock inte överallt, det såg bara blött ut men var ibland fläckvis is, kan tänka mig att många hade det extra spännande i götet idag

Inte alls. Punktering idag.

Intressant notering angående Xerxes. De ska man alltså inte satsa på om man är lite lönnfet som jag? Själv har jag Gravdal som jag tycker är jättebra (i vart fall jämfört med W240)

Sambal Oelek sa:
...rätt intressant då det regnade igårkväll och hade fryst på under natten! :) dock inte överallt, det såg bara blött ut men var ibland fläckvis is, kan tänka mig att många hade det extra spännande i götet idag

Japp. Måååånga medcyklister som trillade ikull idag.
Främst räsrar.

Det var bra halt även på tre hjul. Dags för SMW!

Senast ändrad:
Lite frost på lokalgatan men sedan blött. Vi pratar närförort söder i Sthlm.
Inga dubb ännu men det skall erkännas, jag tog det lugnt.
Dubben åker nog ev på, kanske, i helgen.

Strax över 2 bar i Rocket Ron däcken på MTB:n lugnt och fint i kurvor så gick det fint, blir stig/grusväg på vägen hem!

Sambal Oelek sa:
Jodu. Fläckvis halka fick ett nytt ansikte. Har nog aldrig cyklat förbi så många som gick med cykeln.
Det är ju lite förrädiskt när det är ömsom blött ömsom torrt i några hundra meter och sedan sedan ömsom blött och fruset och ömsom torrfruset i något trettiotal meter. Men det är ju bra träning om man bara är fri från mötande/korsande trafik av alla de slag :-)

8 November

8nov.jpg

emmer sa:
Sambal Oelek sa:
Jodu. Fläckvis halka fick ett nytt ansikte. Har nog aldrig cyklat förbi så många som gick med cykeln.
Det är ju lite förrädiskt när det är ömsom blött ömsom torrt i några hundra meter och sedan sedan ömsom blött och fruset och ömsom torrfruset i något trettiotal meter. Men det är ju bra träning om man bara är fri från mötande/korsande trafik av alla de slag :-)
Ja fläckvis var det äckligt halt. Jag fick ett flertal spännande tvåhjulssläpp. Bron över E6 tog jag med en fot i marken klart värsta partiet.

Nu åker nog dubben på tror jag. Räcker med en sån här dag i veckan för att det ska vara värt det.

Dubbpremiär med premiumdäck fram. Inbillar mig att det rullade bättre än gamla SMW, men svårt att säga med SMW bak.
Iaf lättmonterat och nästan 300g lättare.

Bilagor

• 62713456-B614-4E75-95A4-D632AB5D87FF.jpeg
    62713456-B614-4E75-95A4-D632AB5D87FF.jpeg
    151.9 KB · Besök: 65
Rullade en mil asfalt från 05:30 på Conti CX speed. Ömsom saltat och ömsom svartis mellan Fiskis och Sickla. Inte ett släpp med "skogstryck" i däcken. Erstaviks grusvägar var som gnistrande sanpapper så det var bara att dundra på allt vad man orkade. Det bultar lite i låren efter en timme på rött. Finfrulle på LeMond som belöning.

Glad att jag bytte till dubbdäckshjul idag (iofs bara fram). Hade glömt/förträngt hur mycket de låter... Fick lite bakhjulsspinn vid ett igångdrag, men i övrigt gick det fint. Det hade saltats en del vid problemområden som Lindholmspiren och bron tvärs över Sannegårdshamnen.

Blev omkörd av en på 45km/h Elmoppecykel, mindre än en kilometer senare såg jag honom glida ner i diket i en kurva. Han nästan flög upp och tittade sig omkring och jag skrattade gott.

Själv vände jag precis utanför dörren och gick in och bytte hjul till de med dubbdäck på, mycket bra val

emmer sa:
Sambal Oelek sa:
På sina ställen var det till och med svårt att leda cykeln. Hyper voyager funkar helt enkelt inte på svartis. Det blir att byta till SMW i helgen.

Det blir dubbat till helgen. Utlovas 3-4 grader som kallast på torsdag och fredag så jag kör ett par dagar till. Såg lite lurigt ut men inget släpp på 17 km in i alla fall med start kl 07.

Halt bitvis men såg saltat ut över Slussen. Intressanta förändringar längs Kungsholms strand som jag upptäckte tidigare i veckan.

Bilagor

• 20171106_084859.jpg
    20171106_084859.jpg
    65.7 KB · Besök: 124
Sällan jag tar mig tid att stanna och ta kort under pendlingen. Men det var vackert igår (och idag) med frost och solsken.

96D6A3DC-B65B-46BA-9709-63E1DAB84987.jpeg

29EA7C9F-F7E7-41CC-9CE6-87B7D193314B.jpeg

Senast ändrad:
Skumt med att så många ramlade vid Olskrokens parkeringshus. Jag körde där vid 7-tiden imorse och det var inga konstigheter. Desto värre när man kom till Mölndal, herre vad halt det var periodvis.

Rattnalle sa:
emmer sa:
Sambal Oelek sa:
Ja fläckvis var det äckligt halt. Jag fick ett flertal spännande tvåhjulssläpp. Bron över E6 tog jag med en fot i marken klart värsta partiet.

Nu åker nog dubben på tror jag. Räcker med en sån här dag i veckan för att det ska vara värt det.

Ja bitvis fruktansvärt halt i morse. Sällan sett så många gå i backen. Värst var det för den stackars elcyklisten som körde om mig i full fart uppför danska vägen en från Redbergsplatsen. Ett par hundra meter senare låg han blödande från huvudet vid rondellen vid Prästgårdsängen. Några medtrafikanter hade som tur var tagit hand om honom och ringt sjukvård. Gissningsvis hade han startat i närheten av danska vägen där det inte alls var halt och överaskats av halkan.

Efter dagens trauma är nu cykeln försedd med dubbdäck.

Upptäckte också att bakfälgen inte har mycket liv kvar i sig.. Inbillar mig att fälgkanten lutar lite utåt för att godset nu är så tunt.. Dags för ett nytt par R500, typ.

Kul att komma fram till det här....

Hade bråttom i morse och fick ta cykelstället utan ramlås. Tydligen gillade inte personen som kastade över min cykel att den stod på tvären. Kan förstå, men tycker att det är lite överdrift kanske.

Bilagor

• IMG_2338 (1).JPG
    IMG_2338 (1).JPG
    274 KB · Besök: 103
Joggade till jobbet pga. ingen cykel med dubbdäck. Det var ju snorhalt på sina ställen, men jag blev passerad av ett flertal cyklister som körde dubbfritt men höll sommarhastighet. Såg dock bara en vurpa.

desmo sa:
Sällan jag tar mig tid att stanna och ta kort under pendlingen. Men det var vackert igår (och idag) med frost och solsken.

Vackert. Jag passar på att lägga upp ett par bilder också. Inte från dagens pendling dock. Det var några veckor sedan.

Jag tar mig också sällan tid men den här morgonen höll ett oväder på att dra bort i väster samtidigt som det kom strålande sol från öst. Blev dramatiska färger på träd och buskar mot den mörka himlen.

20171013_081624.jpg

20171013_081115.jpg

Höll på att krocka med en räv idag! Den var en bra bit framför mig när den försvann in mot sidan. Men sedan dög inte det stället för den tydligen så den for ut en liten bit framför mig, springer nästan in i framhjulet, men springer sedan tillbaka till nästan samma ställe som den kom från! Borde ha risktillägg!!

Idag var det ju jättevarmt, obefintlig halkrisk.

Men det kändes rätt bra ändå att kalibrera om huvudet för dubbkänslan redan nu när det inte är någon halka.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp