Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

7 plus och varmt. Grymt ont i ländryggen periodvis så det är drygt med 5-dagarsveckor cykelmässigt nu. Måste lista ut vad jag ska stretcha eller träna. Cyklar ju jämt till jobbet så inte otränad HFTU-grej.

Dag 2 mä dubbdäck för barna. Första gången någonsin. Haha, d låter nåt ruskigt o d blev nåra fellarm om bil som aldrig dök upp. Inte mycket långsammare, har ej klockat än men ca 25 min istället för vanliga 22-23. Dock i motvind med sprayregn.
Jäkla bök att kränga på 8 snortajta schwalbe.

Mötte två blinkmongon.
En med vitt blink på styret.
En med vitt blink på krukan.
Annars gick det bra.
Svalt och skönt.

Skönt i knickers.
Cyklade med Triwa (vovven) grus till hennes dagis. Det är kul.
Tog det lugnt. Gårdagens urladdning sitter kvar i benen.
Imorgon är det dags igen...

Varmt (nåja, relativt gårdagen iaf), massiv motvind och dubbdäck! Fick ta i för att ta mig till jobbet idag. Får ställa ner det odubbade hjulen i cykelförrådet så jag kan byta lättare.

Taktiken att ta brommie igår och pendlaren var bra ide. Så man kan köra odubbat så länge som möjligt. Borde lämna in brommie till däckbyte på däckhotellet.

Jag lägger definitivt om till dubbat till helgen. Ska vara neråt -3 mån och tis enligt prognos så nu chansar jag inte mer.

Dubbdäcksdax som sagt. Men vad ska man ha på en lasthoj? Schwalbe Marathon Winter har jag för bakhjulet, men för framhjup på 20"? Håller de för det? Nån med tips/erfarenhet?

staine sa:
bonbon sa:
IQ-test fail:
7.30: Du läser att Birger Jarlsgatan är avstängd
8.30: Du svänger in på Birger Jarlsgatan

Jaså du tittar in här ibland trots massiv frånvaro :)
Fast det där är väl mer tankspridd professor än IQ fail hehe

Jorosåatt. Fafan har de ändrat färgerna här eller?

Tänkte först åka tunnelbana idag då jag inte förstätt att det årliga Liljeholmsströmavbrottet inträffade idag.
Ger bättre fartkänsla att köra förbi en massa ersättningsbussar iaf.

Du får gå in på nån knapp nånstans och trycka så kommer visst de vanliga färgerna upp, om man vet hur man gör.
Ändrades för typ 3 år sen, din slarver!
;p

Händelselös pendling idag på HT för att slippa SMW som sitter på crossen. Regnigt ikväll, så överhängande risk för isgata imorgon bitti.

Ta det lugnt där ute

9 November

9nov.jpg

Vaknade extra tidigt, åkte extra långt. Åt ingen frukost innan avfärd, mådde lite dåligt efter fem mil.

Såg ett rådjur.

Testade att cykla Sveavägen till Sergel. Vilken misär med blockerande bilar och en orgie i rödljus. Nä, inte igen.

I övrig borde jag varit lite bättre klädd. Vinden kylde rätt ordentligt på kvällen där jag satt i mina knickers...

Hade en intressant chokladbrunnslocksupplevelse på hemvägen. Hamngatan (Solna/Sundbyberg) strax innan Bällstabro sitter ett sådant brunnslock i cykelbanan. Trodde man bara påverkades med 23mm däck. Tack vare regnet förflyttades plötsligt och oväntat framhjulet någon decimeter i sidled kändes det som. Som tur var tog locket slut innan det gick åt skogen så jag fick grepp och rätt åkriktning igen. Detta trots 35mm höstdäck (Schwalbe Marathon).

Traditionell Göteborgs sommarpendling. Regn, 10m/s, folk med sönderblåsta paraplyer (utbölingar). Förvånansvärt många blingmonglon och en fantastiskt smart herre med en 8 XML-dioders pannlampan på hjälmen. Hej solen...

Pendlar från Sollentuna till Solna. Imorse hade någon ställt ut en temporär vägskylt i korsningen Rättarvägen/Gårdsvägen (upp mot Solna station) litet långt ut i vägen och vridit ut skylten så den pekade litet utåt. Jag svängde upp för backen, och plötsligt tog det helt stopp; cykeln försvann framför mig (spd-pedalerna löste ut) och jag blev hängandes i skylten ett kort tag innan den välte av tyngden. Skylten hade spetsat ett par lager av min gamla Haglöfsryggsäck. Det kändes väldigt komiskt i stunden, men så här i efterhand så tänker man litet på att det ju lika gärna kunde ha varit rakt i ansiktet. Ganska obehagligt.

Bilagor

• IMG_20171110_063943.jpg
    IMG_20171110_063943.jpg
    150.6 KB · Besök: 86
Win utan dubbdäck.
Försökte mig på lite stigletning, nåt jag mindes från 2001 ner till Lilla Sickla. Blev berg- och-ler-vandring av det hela. Inte det jag tänkt när jag redan var sen men ändå. Mindfulness.

Brakstav sa:
Pendlar från Sollentuna till Solna. Imorse hade någon ställt ut en temporär vägskylt i korsningen Rättarvägen/Gårdsvägen (upp mot Solna station) litet långt ut i vägen och vridit ut skylten så den pekade litet utåt. Jag svängde upp för backen, och plötsligt tog det helt stopp; cykeln försvann framför mig (spd-pedalerna löste ut) och jag blev hängandes i skylten ett kort tag innan den välte av tyngden. Skylten hade spetsat ett par lager av min gamla Haglöfsryggsäck. Det kändes väldigt komiskt i stunden, men så här i efterhand så tänker man litet på att det ju lika gärna kunde ha varit rakt i ansiktet. Ganska obehagligt.

Läskigt!

Omotvind, ohalka och oregn idag, fint värre.

Scottår sa:
Hade en intressant chokladbrunnslocksupplevelse på hemvägen. Hamngatan (Solna/Sundbyberg) strax innan Bällstabro sitter ett sådant brunnslock i cykelbanan. Trodde man bara påverkades med 23mm däck. Tack vare regnet förflyttades plötsligt och oväntat framhjulet någon decimeter i sidled kändes det som. Som tur var tog locket slut innan det gick åt skogen så jag fick grepp och rätt åkriktning igen. Detta trots 35mm höstdäck (Schwalbe Marathon).

Brunnslock och kullersten är riktigt läskigt med dubb iaf, känns alltid som båda hjulen släpper när man kör lite högre däckstryck.

Apropå temporär skylt. I backen ner från Götgatspuckeln, vid rödljuset ut i korsningen med nedfart tunneln, står en betongsugga med stolpe i och skylt "gäller ej cykel". Hur ska man tolka den egentligen, följer man inte rödljuset blir man ju överkörd?

Gjorde iordning vinterpendlaren igår: Pumpade dubbdäcken, försökte göra rent kejdan lite- jävlar vad den ser ut- och klämde lite på hela åbäket och skakade på huvudet. Kedjan löper trögt. Riktigt trögt. Och bromsbeläggen behöver visst bytas. Kanske läge att byta till de där Spyre-oken jag har liggande. Och växelvajrarna sen. Var det inte de här grejerna jag hade hela våren, sommaren och hösten på mig att fixa med?

Behövdes iaf inga dubbdäck imorse så den blev den andra trotjänaren, jävla vad skön hoj det är.

Efter en tung träningsvecka tog jag det lugnt idag till jobbet. Ändå slog jag rekord i puls, 223 slag/min (min maxpuls är uppmätta 183). Måste vara fel på pulsmätaren...? Kändes aldrig som att pulsen var hög. För det borde jag väl ha känt? Pulsmätaren är en Polar M400 med externt pulsband.

Har sorterat bort sådana pulstoppar som mätfel. Fick 220 någonting vid ett tillfälle och jag kommer aldrig över 180 annars. Garmin för min del.

Punka fram inte mindre än två ggr i Älta. Suck och stön!
Ringde frun men hon sa åt mig att ta taxi...
Ringde Taxi men de hade ingen bil som kunde ta cykel just för tillfället. Så jag började knata mot Flaten och sedan började jag cykla med punkterat framdäck.
Sen dök det upp en taxi på Flatenvägen.
2h och 20 min efter att jag lämnade hemmet var jag tillbaka.

Byter till dubbdäcken i helgen.

Riktigt jävla halt i närheten av Flatenbadet

Senast ändrad:
Har man väl klarat rödljuset Götg/Hornsg mot Skeppsbron hinner man ju knappt ta ett tramptag innan nästa propp vid övergångstället innan vänstern. Efter frulle på LeMond testade jag bussfilen hela vägen ner till Gamla stan.
Mindfullness!

Fin peloton i Erstavik på hådra torra vägar. Rekommenderas. Vi var lite få morgonpigga idag.

Motvind....
Nu klär väl jag mej i och för sej alltid lite för varmt, men mötte både igår och idag en med kortbyxor och kortärmat (I södra Stockholm), kändes lite väl kallt....

Fjärdebrunn sa:
Fin peloton i Erstavik på hådra torra vägar. Rekommenderas. Vi var lite få morgonpigga idag.

Jag körde några varv i somras med pelotonen. Men nu på vintern känner jag mig avhängd redan innan start pga cykeln.
Är ni över på dubbdäck än?

desmo sa:
Fjärdebrunn sa:

Jag körde några varv i somras med pelotonen. Men nu på vintern känner jag mig avhängd redan innan start pga cykeln.

Vaddå pga cykeln? Folk rullar på vad de nu kan få fram, stålgravels, mtbs, flickvännens gruscross mm. Själv trampar jag runt med 10 kg stål.
Avhängda blir i princip alla utom en. Vissa som vill köra mer distansmässigt kör en kortare variant.
Dubbdäck har nog ingen. Kör med skogstryck ända hemifrån så klarar du nattfrosten. Grusvägarna är som sandpapper. Torra och skitsnabba just nu. Dubbdäcken brukar komma när snön kommer och vi börjar köra väg igen.
Ladda en lampa och dyk upp på onsdag.
Kalle har ju en ny brödrost.

Vilken bra ursäkt köpa ny vinter hoj!!
Nä 4 min brommie idag.
SuperApe sa:
Gjorde iordning vinterpendlaren igår: Pumpade dubbdäcken, försökte göra rent kejdan lite- jävlar vad den ser ut- och klämde lite på hela åbäket och skakade på huvudet. Kedjan löper trögt. Riktigt trögt. Och bromsbeläggen behöver visst bytas. Kanske läge att byta till de där Spyre-oken jag har liggande. Och växelvajrarna sen. Var det inte de här grejerna jag hade hela våren, sommaren och hösten på mig att fixa med?

Behövdes iaf inga dubbdäck imorse så den blev den andra trotjänaren, jävla vad skön hoj det är.

Magisk pendling i lagom takt. Enda incidenten var att jag körde ner i diket då det visst var isgata i en kurva. Dubb till helgen...
IMG_1314.JPG

Fjärdebrunn sa:
desmo sa:
Fjärdebrunn sa:

Vaddå pga cykeln? Folk rullar på vad de nu kan få fram, stålgravels, mtbs, flickvännens gruscross mm. Själv trampar jag runt med 10 kg stål.
Avhängda blir i princip alla utom en. Vissa som vill köra mer distansmässigt kör en kortare variant.
Dubbdäck har nog ingen. Kör med skogstryck ända hemifrån så klarar du nattfrosten. Grusvägarna är som sandpapper. Torra och skitsnabba just nu. Dubbdäcken brukar komma när snön kommer och vi börjar köra väg igen.
Ladda en lampa och dyk upp på onsdag.
Kalle har ju en ny brödrost.

Ja, pga cykeln. Jag har ett riktigt tråkhärke på säkert 45 kg med cantibromsar! Som dessutom ska lastas med matlådor och annat för arbetsdagen.
Och som enda tillgänglig pendlarcykel får nog dubben ligga på nu när cykelbanorna blivit hala.

Skönt med dubbfria Stargrip vinterdäck, när halkan plötsligt uteblir i Luleå förutom fläckvis lagom till att vinterdäcken åker på, tyst och bra rull. Skönt med sadelfluff.

Fint höstväder.

Bilagor

• P1002048.JPG
    P1002048.JPG
    171.3 KB · Besök: 96
  • IMG_20171110_120641.jpg
    IMG_20171110_120641.jpg
    353.8 KB · Besök: 90
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp