Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Säsongens första vintercykeltur imorse. Dubbade 45Nrth Gravdal. Det gick sådär. Lika härlig som den första turen med sommarcykeln är på våren, lika ohärlig är första turen med vintercykeln på hösten.

Hade flyttat över vinterhjulen, sadeln och styret från förra årets vintercykel till min Cannondale Street. Galen vinkel på styret, höll på att glida av handtagen flera gånger.

Gjorde en klantig vurpa vid ett övergångsställe vid Bergslagsvägen/Fagerstagatan. Stod och väntade på grönt på en frusen vattenpöl. När jag skulle åka iväg så drog bakhjulet iväg och jag hann inte klicka ur (som om det hade hjälpt). Nåväl, bilisterna fick väl sig ett gott skratt.

Annars så var det isgata i stort sett hela sträckan.

Ordentligt halt i fläckvis i norrort imorse. Som vanligt föredömlilgt saltat genom Danderyd, Täby verkar köra vidare med sin patenterade "vänta på våren" vinterhållning av vägarna i år igen.

Såphalt ute i södra förorten imorse, vägarna täckta av ett lager is. Trots dubbdäck var det läskigt på sina håll. Utan dubb hade jag inte kommit långt idag..

Gubbcyklist sa:
Säsongens första vintercykeltur imorse. Dubbade 45Nrth Gravdal. Det gick sådär. Lika härlig som den första turen med sommarcykeln är på våren, lika ohärlig är första turen med vintercykeln på hösten.

Hade flyttat över vinterhjulen, sadeln och styret från förra årets vintercykel till min Cannondale Street. Galen vinkel på styret, höll på att glida av handtagen flera gånger.

Första längre turen för mig också i morse.
Jag är medveten om att vinterskorna bygger mer och jag borde höja sadeln men det hade jag inte gjort. Klossarna satt längre fram på skon än vad jag ville minnas också. Får bli lite justeringar tills nästa tur.

Halkigast var promenaden i Aspudden till dagis och skola. Sen väl på hojen rullade det på fint. Kör dubbfritt bak och hade väl ett par lindriga släpp. Inte riktigt så illa att jag började reflektera att skaffa dubb bak också.

La om till dubb på hojen igår, och var nog tur. Isgata som sagt, men upplevde det aldrig halt på hojen. Skön tur men sög lite mer i benen än normalt.

Göteborg bjöd på värme och fukt. Totalt kaos i vägtrafiken som följd av avspärrningar för eu-möte. Expressbussarna stod på långa rader i köerna.

Sjukt halt hemmavid, bor alldeles vid Norrviken (Sollentuna). Men SMW 240 dubb gör det väldigt o-halt. Det var ren isbark på asfalten. Bättre närmare city men nu är det dubb som gäller.

blev ingen bra bild idag, men såhär såg det ut sist, så gött!

Bilagor

• 20171113_153118_HDR.jpg
    20171113_153118_HDR.jpg
    52.4 KB · Besök: 67
Vinterdäcken är på sedan några dagar och idag var det så halt att ungarna fick gå isf cykla till skolan. Även om jag inte har testat dubbarna på riktigt ännu så känner jag mig ganska trygg. Känns dock som cykeln väger 5 kg mer nu.

+10 min på milen.

Senast ändrad:
Vinterhjulspremiär idag! Började bli lite svårt att värja sig. Nu är det mer isgata än isfläckar :)

Gick ju bra, men hade klätt mig för varmt fast helre det än för kallt å andra sidan. Ganska lungt på cykelbanorna nu. Men det har dykt upp en gubbe 1km hemifrån som också pendlar, åt motsatt håll. Med reflexväst och lyse så han syns ju bra. Trevligt, han och hon med hunden nära jobbet är de enda jag ser på morgonen :)

Förutom en frustande BMW vid Linnéplatsen, lugnt på vägarna. Men kan inte fölk lägga ner Magicshine pekande uppåt när di cyklar på väg?

Isgata, märktes tydligt när jag satte ner fötterna men det märktes inget när jag rullade tack vare dubbdäcken.

De här stollarna med blinkande framlampor, eller ännu värre blinkande rött fram och blinkande vitt bak, hur tänker de?

Senast ändrad:
Ah så fint! Tog ett par hundra meters krok ut på sörmlandsleden för att titta ut över Söderbysjön vid golfklubben.

Upptäckte framme i garaget att min kära Jobsworth-baklampa hade ramlat av längs vägen. Kanske av skumpet i skogen, eller något potthål längs vägen. Hittar nån en sån här på grusvägarna i Sicklaskiftet så säg gärna till, jag kommer att sakna den.

LIJOSIR_P1.jpg

En lustig kombination av varmt och kallt, fuktigt och isigt om vartannat.

Fönstren på jobbet är mjölkvita av nån kondens så jag ser inte ut ens..

Sambal Oelek sa:
Rattnalle sa:
Fönstren på jobbet är mjölkvita av nån kondens så jag ser inte ut ens..
jotack, det är Lützen-dimma här också, ser ca 20m :)
Här är ingen dimma. Det är bara huset som är byggt så att fönstren immar igen helt i vissa väder.

Tänk gamla läckande treglasfönster med fukt i. Huset är väl typ fyra år gammalt eller nåt.

Senast ändrad:
Fortfarande skärmlöst. And loving it.
Extra-allt-skrället står i garaget med kompislappar och samlar damm. Men dess tid kommer. Tyvärr.

Fjärdebrunn sa:
Kan inte folk ha vett att sätta på kompislapp i saltblötan?
Om man ligger så nära en okänd medpendlare med normala skärmar att kompislapp behövs ligger man för nära...
Om det däremot är en träningstur med en kompis det handlar om är kompislapp bra. Slutsats för mig: ingen kompislapp på pendlarcykeln.
Tillägg: skärmlöst i blöta förhållanden är däremot otrevligt mot sina medpendlare. (Och idioti mot sig själv, men det är en annan sak.)

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Fjärdebrunn sa:
Kan inte folk ha vett att sätta på kompislapp i saltblötan?
Jag har en men är lite kluven till den. Den inbjuder till att ligga onödigt nära.. Men jag vill ha kvar den enorma reflex jag tejpat på lappen :-)

Själviskt tänkt. Sprutet når säkert 10 m bakom cyklister med undermåliga stänkskydd. Det är inte alltid läge att köra om skvättare och då hamnar man bakom en stund.

Jag tycker det verkar extremt överambitiöst med kompislapp på pendlingen. Nog för att man är filantrop men nån JÄ*LA måtta får det väl ändå vara!

Igår cyklade jag en ny väg hem, som inte var upplyst. Mötte två cyklister utan lampor. Såg dem först när de var två meter ifrån mig. Trots att jag själv har en väldigt stark framlampa. Livsfarligt!

Pendlingen var kanon i gott sällskap, däremot är det lite tråkigt för tillfället med dubb och allt.
Gällande kompislapp tycker jag det känns proffsigt och att man har lite koll på prylarna samt att det är lite att visa hänsyn mot medtrafikanterna.

Fick igår hem SW i 30mm som jag tänkte lägga på istället för SMW 35mm. På så sätt skapa lite mer utrymme under SKS longboardskärmarna.
Funkar det så bra som jag hoppas, kommer SMW 35mm ut på köpåsälj, de är knappt incyklade.

Pendlarkompislappen skiljer den ansvarstagande medborgaren från den nyliberale egoisten, för vilken allt är tävlan och aldrig gemenskap.

Imorse isgata, på hemvägen regnstorm. Fantastiskt!

Det var iaf bra med nya vinterhjulen imorse, men på hemvägen lite overkill kanske, men så slog det mig att de här borde ju ha rätt bra grepp i lera va!? Jämfört med M Supreme då som har nästan noll grepp i lera. Så det får bli en lertur nästa gång det blir såhär :)

Jag hoppas inte detta fryser på tills imorrn får då blir det skridskobana. Men jag tror verkligen inte det då det är fem plus ute just nu. Blir sommarhojen imorrn för den är en riktig packåsna, bra när man ska förbi pilsnershoppen!

Bilagor

• IMG_0638.jpg
    IMG_0638.jpg
    91.6 KB · Besök: 103
Sambal Oelek sa:
Imorse isgata, på hemvägen regnstorm. Fantastiskt!

Det var iaf bra med nya vinterhjulen imorse, men på hemvägen lite overkill kanske, men så slog det mig att de här borde ju ha rätt bra grepp i lera va!? Jämfört med M Supreme då som har nästan noll grepp i lera. Så det får bli en lertur nästa gång det blir såhär :)

Jag hoppas inte detta fryser på tills imorrn får då blir det skridskobana. Men jag tror verkligen inte det då det är fem plus ute just nu. Blir sommarhojen imorrn för den är en riktig packåsna, bra när man ska förbi pilsnershoppen!
Det var ju fem plus igår eftermiddag också..

Ja, Schwable Winter har rätt bra grepp i kladdiga underlag. Jag cyklar en sväng genom Skatås varje dag och det är stor skillnad i kladdet av nermalda löv jämfört med slicks.

Kanske finns du som kom ifatt mig vid brandstationen i morse här inne. Som sedan på Liljeholmsbron (Stockholm) kom ifatt igen, undrande om GC inte är avstängd på andra sidan E4. "nej inte ännu" sa jag och tänkte i min enfald på sträckan mcd-tunneln - Västbergarondellen som fortfarande är öppen.

Sträckan Kristers bro - mcd-tunneln ÄR ju avstängd. Men där kan du om du som jag vill slippa alla korsningar och rödljus längs Kontrollvägen istället cykla på Hökmossevägen som går parallellt med GC på andra sidan husen.

Tänkte förtydliga detta vid rödljuset hornstull men då drog du iväg längs Hornsgatan istället. Så tar det här för att undvika att du blir irriterad på den där jäkla cyklisten som far med osanning... ;)

(och när de stänger sista biten också bör det gå att runda skolan och fd F1-hotellet på norra sidan istället)

I övrigt var det första dubbdäckspendlarturen för den här sidan midsommar idag. Och det var tungt. Hade nästan glömt hur jobbigt kändes.

/egge

Granman sa:
Pendlarkompislappen skiljer den ansvarstagande medborgaren från den nyliberale egoisten, för vilken allt är tävlan och aldrig gemenskap.

Jag har gjort en ny ännu längre. Den förra var tydligen en bekantlapp. (Enligt bangs definioner)

Isgata på riktigt idag - fick ta det lugn trots fulldubbat. Körde slut på ström i gps. Fick bromsa för en mobilzombi i bil som missade att han hade rött - jaja...

Bilagor

• IMG_20171110_132619.jpg
    IMG_20171110_132619.jpg
    654.4 KB · Besök: 65
  • rawness_skarmzoner-1-940x342.jpg
    rawness_skarmzoner-1-940x342.jpg
    38 KB · Besök: 75
Tillbaka
Topp