Stumpy
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8
Om man följer högerregeln behöver väl ingen tränga sig in bredvid.Sambal Oelek sa:känns inte som högerregeln fungerar så bra på små grusvägar på landet. Hade jag kommit med bil där och försökt insistera på att den från en mindre väg till höger skulle försöka tränga sig in bredvid mig hade någon fått köra i diket för att vi skulle fått plats.Rattnalle sa:Högerregeln finns inte i Göteborg. Störst väg går först. Är vägarna lika stora går störst eller risigast bil först.Stumpy sa:Varför följer du inte högerregeln och släpper fram bilisten?Sambal Oelek sa:dessa bilister ja, häromdagen råkar jag ut för två saker som kunde blivit allvarliga, i båda fallen cyklar jag på stor väg och det kommer en bil från höger på en mindre väg och ska svänga ut framför mig, trångt är det i båda fall:
1) Bilist 1 sitter och pillar på telefonen och har ingen aning om att det finns andra i trafiken. Fick väja för att inte bli överkörd.
Är vägarna så smala att det inte får plats två i bredd (mötande/omkörande), så har man ett problem oavsett vilken regel man tillämpar.