Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Stumpy

Aktiv medlem
Höll på att bli omkörd av en cyklist, men hör samtidigt något grymtande bakom. Han som började omkörningen prejade tydligen en annan. När de började tjafsa, så prejade han istället mig.
Två prejningar i en omkörning. Snyggt!

Rattnalle

Aktiv medlem
Väldigt vacker morgon men kroppen var inte med på noterna. Börjar ledsna på att vara låggradigt förkyld. Vilade fullständigt förra veckan men det verkar inte ha hjälp.

HybridLasse

Ny medlem
De där racercyklarna ni har är inte bra för olycks-statistiken, har jag utläst i tråden iallafall. Nä få se nån köra vätternrundan på den här istället.
61R4-Y26dfL._SL1200_.jpg

Boskapsvagn, pga kyla och allmänt vinterloj.

NLC

Aktiv medlem
Halt, kallt och vackert. Gårdagens regn I kombination med nattens uppklarnande väderlek hade glacerat GC-banorna perfekt för långa sladdar.

skrotfot

Aktiv medlem
Hade jättekonstiga ljud från drivlinan första femhundra metrarna från hemmet i morse, misstänker att kedjan kärvat ihop i några länkar. Men det gick över, som pendlarsvetto skämdes jag över att INTE ha tagit hand om cykeln i helgen som planerat.
Jag prioriterade lättja. Ja ja...

Radiac

Medlem
Brukar inte hända så mycket på min väg till jobbet, cyklar litet lugnare stråk och mot trafiken, i Stockholm.

Men är det inte färre med blinkande lampor nu mot förra året, eller bara jag som har tur?

JockeS

Aktiv medlem
Positivt:
Friskt ute med -6 grader, snorthalt på många ställen för bilarna men mina dubbisar skötte sig galant på svartisen.
Första dagen med ovalklinga var en positiv överraskning. Bra tryck i backarna som annars brukar vara pain in the....

Negativt:
Gångtrafikanter med hörlurar som går på cykelbanan. Som dessutom inte ser sig för när dom går vänster utan att se sig över axeln ifall en cykel kommer. 4 x näradödenuppleverser
Förkylning på intågande, maxpuls på platten.
Abus bygellås frusit på jobbet... Dock positivt att få OK på att ställa cykeln i omklädningsrummet istället.

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Dök upp en södermalmsbo med 20-kilos stålhärke tvärs över cykelbanan Götgatan söderut på fredagen, tyst och snabbt som en ninja var han där, precis i den spännande sprinten med oss elitpendlare som fört en gentlemannamässig kamp ända från Vasagatan. Killen framför mig bromsade kvickt och hårt, drog sig mot absoluta vänsterkanten men vart skulle jag ta vägen?

Jag hörde det låsta G-Onet surra på sitt karaktäristiska vis mot den blöta asfalten där bak och dubbarna på MW fram klösa hårt mot densamma där fram, medan jag styrde höger från medcyklistens bakhjul med en hårsmån, började leta efter så o-spretiga ställen som möjligt där jag kunde braka in i södermalmsbons ekipage samtidigt som jag letade öppningar mellan cyklarna och väntade mig en e-bike i ryggen.

Likt moln som skingras sekundsnabbt kring fjälltoppen delade sig plötsligt stålstaketen igen och jag kunde smita emellan med ett pustande ljud, till förtvivlade dopplerkomprimerade rop om FÖRLÅÅÅÅÅåååtttt bakom mig.

Måste sluta köra Götgatan, eller sluta bakhjulshypnosa i stan...

Jilster

Aktiv medlem
kör utsidan på söder från slussen och åk ner vid Viklingline terminalen å ta yttervägen runt via Danvikstull till Färjan över mot söder Erik. Så slipper du Götgatans strul. Visst det är längre men man kan hålla fullt spjäll....:-)

glitch

Aktiv medlem
Jilster sa:
kör utsidan på söder från slussen och åk ner vid Viklingline terminalen å ta yttervägen runt via Danvikstull till Färjan över mot söder Erik. Så slipper du Götgatans strul. Visst det är längre men man kan hålla fullt spjäll....:-)

Det var nog ett tag du cyklade där Patrik :)
It ain't pretty....nu med alla ombyggnationer mm. är det rätt stökigt där på cykelbanan.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Götgatan är ooptimal för elitpendling, har jag läst på internätet.
Stadsgården har en fin chikan där det är lätt att förlora greppet om man kör med fullt spjäll.

Peth

Aktiv medlem
glitch sa:
Jilster sa:

Det var nog ett tag du cyklade där Patrik :)
It ain't pretty....nu med alla ombyggnationer mm. är det rätt stökigt där på cykelbanan.

Går sjukt bra att cykla där! Bara att se till att passera vid 0530 på morgonen och 1900 på kvällen – näst intill folktomt. (Ja, det är de tiderna jag brukar passera där och nej, jag har inget liv.)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Inte så tokigt...

Bilagor

• 20171204_142041_HDR.jpg
    20171204_142041_HDR.jpg
    123.1 KB · Besök: 63
  • 20171204_135521_HDR.jpg
    20171204_135521_HDR.jpg
    76.3 KB · Besök: 62
  • 20171204_154519_HDR.jpg
    20171204_154519_HDR.jpg
    73 KB · Besök: 54

Tommy N

Medlem
Det gick låååååångsamt dig och ännu lååååååååååååååååååååångsammare hem. inget tryck i någonting. Undra om det är dödsförkylning på ingående

Sambal Oelek

Aktiv medlem
MartinC sa:
Sambal Oelek sa:
Federico - varning! Ojojoj vad tjusigt. 10/10!
Tack!

JTF sa:
MartinC sa:
Sambal Oelek sa:
Federico - varning! Ojojoj vad tjusigt. 10/10!
+1! Skön stillhet i bilderna.

Ja det var en magisk eftermiddag igår, smet lite tidigare. Det var sådär ett tag sedan blev det en fin solnedgång. Efter det mörkt och svart... som sig bör. Men!! När månen kom så lyste den upp så det blev gryning igen :) konstig känsla alltså. Kändes som någon glömt släcka lyset.

Elvis666

Medlem
Kallt men trevligt. Höll dock på 1. Bli nersprutad av en snorkanon 2. Vart nersprutad pga av att samma person inte hade långa stänkskärmar.

Black planet

Aktiv medlem
Totalt ocykelsugen . Men sambon skulle till stan så det var bara att hänga på. Crispigt o lite mindre med cyklar än i somras. Nu är det bara ladda för hemgång.

zodah

Aktiv medlem
Utan frambroms i Tyrolen. Ja, eller, söderort då.

Tog säkert 20 min att bli varm. Värst var det för fingrarna. Tänk att det skall vara så svårt att komma ihåg hur man klädde sig förra vintern?
: -)

nikasp

Aktiv medlem
Ledig fredag och på´t igen. Trots snorig näsa kändes det OK idag. Fick köra på stora klingan då framväxeln trilskades för första gången på två år. Få se om jag orkar ge den lite kärlek ikväll.

JockeS

Aktiv medlem
Underkylt regn ska aldrig underskattas.
-1 grad och dagg på marken resulterat i nylagd skridskobana.
från 3 bar till 1,5 bar i däcken hjälpte föga.
Så fort man tryckte till på pedalerna så spann bakhjulet.
Flertal olyckor mellan bilar som bara kanade fram i backarna.

Men 5 minuter extra tog det bara och ganska mysig cykling i Borås

Coffee

Ny medlem
Premiärpendling hem efter jobbet Norrtull-Barkarby, december bra tid att börja. Runt 0:an med dubb. Ett par vägarbeten som inte Google Maps visste om ställde in det lite, men blir inte svårt kaps några minuter

JockeS

Aktiv medlem
Pendlingen bestod idag av att göra min syster sällskap i hennes bil till jobbet.
Mansförkylning

Som salt på såret så står det en ny lvg i garaget som vill bekänna färg i trainern och inomhuscyklingen sedan igår som nu får vänta på sin tur.

Cyklade min 5 000e km för i år igår, det kändes bra.

Det blir nog 5 200 km i år vilket får anses hyfsat för en gubbe som har sett sina bästa år passera sedan länge.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mötte en gube på cx i mörkret utmed golfbanan i Saltis vid 07:30. Ber om ursäkt om hunden blev lite överraskad. Hon kliver alltid undan. Vi var på väg till hennes dagis.

izar

Aktiv medlem
Fin morgon som höll på sluta illa pga av en korkad bilist. Blir omkörd av en bil som ska stanna lite längre fram. Direkt efter omkörningen börjar trycka gubben trycka mig mot trottoarkanten, bankar på bilen och får stopp på cykeln för att inte bli en mosad cyklist. Kör fram till gubben och knackar på han verkar ha fattat vad han gjorde, nöjer mig med det.

zodah

Aktiv medlem
Även här var det bra rull, ngt med lufttrycket/slagrutor och Clas Ohlssons Zefal kedjeolja kanske... men jag klagar inte.

Livet utan frambroms fungerar hjälpligt. Rekommenderar det inte men som nödlösning på gravt mekaniskt fel så funkar det under några dagar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
izar sa:
Fin morgon som höll på sluta illa pga av en korkad bilist. Blir omkörd av en bil som ska stanna lite längre fram. Direkt efter omkörningen börjar trycka gubben trycka mig mot trottoarkanten, bankar på bilen och får stopp på cykeln för att inte bli en mosad cyklist. Kör fram till gubben och knackar på han verkar ha fattat vad han gjorde, nöjer mig med det.
dessa bilister ja, häromdagen råkar jag ut för två saker som kunde blivit allvarliga, i båda fallen cyklar jag på stor väg och det kommer en bil från höger på en mindre väg och ska svänga ut framför mig, trångt är det i båda fall:

1) Bilist 1 sitter och pillar på telefonen och har ingen aning om att det finns andra i trafiken. Fick väja för att inte bli överkörd.

2) Bilist 2 har inget ljus på vänster framlykta i kolmörkret så jag ser inte bilen när den kommer från höger! Och han ser ju såklart inte mig heller utan svänger ut framför och jag får syn på bileländet precis framför mig och får väja igen.

Stumpy

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
dessa bilister ja, häromdagen råkar jag ut för två saker som kunde blivit allvarliga, i båda fallen cyklar jag på stor väg och det kommer en bil från höger på en mindre väg och ska svänga ut framför mig, trångt är det i båda fall:

1) Bilist 1 sitter och pillar på telefonen och har ingen aning om att det finns andra i trafiken. Fick väja för att inte bli överkörd.

Varför följer du inte högerregeln och släpper fram bilisten?

Rattnalle

Aktiv medlem
Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:

Högerregeln finns inte i Göteborg. Störst väg går först. Är vägarna lika stora går störst eller risigast bil först.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Stumpy sa:
Sambal Oelek sa:

Högerregeln finns inte i Göteborg. Störst väg går först. Är vägarna lika stora går störst eller risigast bil först.
känns inte som högerregeln fungerar så bra på små grusvägar på landet. Hade jag kommit med bil där och försökt insistera på att den från en mindre väg till höger skulle försöka tränga sig in bredvid mig hade någon fått köra i diket för att vi skulle fått plats.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer