Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

IngvarW sa:
Igår cyklade jag Stockholm City ner till Stuvsta. Ni som pendlar där, varför kan inte Huddinge kommun sopsalta lite utmed Huddingevägen? Den är ju ett inferno vad gäller superskitig snömodd utmed den starkt trafikerade vägen som både cyklister och promenadmänniskor får vada i. Är det alltid så uruselt eller snarare helt obefintligt plogat på gångbanan?

Så fort man passerar Lidl norrut så blir det ju helt perfekt igen.

Huddinge är usla på plogning och saltning, cyklar dagligen in till city och det är ett elände på vissa partier när det är sånt här väder. Vurpade två gånger idag... allt grepp försvann i modden... blir spännande med 5 minus imorrn bitti..

Hur var cykelvägarna via Haninge/Tyresö/Älta/Skarpnäck nu på eftermiddagen? Är man självmordsbenägen om man ger sig ut i minusgraderna imorgon?

Två gånger idag utgjorde jag måltavla för bilister som bara VILL stänka ner nån cyklist. Det värsta är att jag av sur erfarenhet hade väntat mig det en dag som denna. Alltid är det nån som passar på i slaskpölarna, utöver de som bara kör obetänksamt.

Men jag var beredd: Gore-tex från topp till tå och korta stövlar på fötterna. Kom igen bara! Och blöt eller inte är det jag som skrattar när bilisthuliganerna fastnar i bilköerna.

I övrigt är det rätt skoj att plaska fram och dra på en bakhjulssladd här och var.

bearthefear sa:
Hur var cykelvägarna via Haninge/Tyresö/Älta/Skarpnäck nu på eftermiddagen? Är man självmordsbenägen om man ger sig ut i minusgraderna imorgon?
Ett par cm frusen blötsnö, spårigt och en del fruset snöslask får man nog räkna med, om inte snösvängen varit ute igen nu på kvällen.
Inget som inte ett par vinterdäck rår på.

Sambal Oelek sa:
Helt underbart idag! Över decimetern med snö! Rena jullandskapet ju

Jag börjar bli duktigt avis på din pendlarsträcka! Du passerar roligare saker än jag gör på min, och lägger ut alldeles för fina bilder :-) Tar du närmaste vägen (bokstavligt) eller har du ett urval av fina omvägar?

Den här är från förra snöfallet men det ser likadant ut nu :)

Bilagor

• IMG_20171122_072247425.jpg
    IMG_20171122_072247425.jpg
    287.2 KB · Besök: 42
Mickes1 sa:
Misär ut till Kista. bitvis OK, men bron över E4 ute i Kista helt oplogad och i princip ej möjlig och cykla på...

Då gjorde jag rätt som dagen till ära istället fortsatte på den fint sopade cykelbanan hela vägen fram till Helenelund och därifrån vidare mot Kista istf bron och servicevägen. Hade på känn att den inte skulle vara kul. Likaså på hemväg då Sollentunas cykelbana var precis nysopad igen. :-)

Bäverdammen gick upp till knäna idag kändes det som. Blev ordentligt blöt om båda fötterna där. Men kunde inte hur jag än försökte, störa mig på det :)

Härliga bilder Federico. Delvis från min sträcka söder om stan så jag letar alltid efter mig själv på bilderna. Än så länge har jag inte fastnat på dem...

kontorsråttan sa:
Sambal Oelek sa:
Helt underbart idag! Över decimetern med snö! Rena jullandskapet ju
Jag börjar bli duktigt avis på din pendlarsträcka! Du passerar roligare saker än jag gör på min, och lägger ut alldeles för fina bilder :-) Tar du närmaste vägen (bokstavligt) eller har du ett urval av fina omvägar?
:) ...jag lägger bara ut bild när det är fint :) idag t ex vill jag inte visa hur det såg ut :) (slask, nu har den här fina snön smält bort :( .) sedan har jag ett urval av fina omvägar också :) det varierar från lite omväg till vad som helst :) men oftast inte mer än 1-2 mil, ibland 5, sällan 10.

Idag kändes det befogat med en massa dubb fram å bak. För övrigt så var det fint ute, vet inte om jag ser fram emot eftermiddagens slaskfest.

Jorå, där gårdagens slask fått ligga kvar var det minst sagt spännande. Frusna moddsträngar på diagonalen är inget man skämtar bort. Trafikverkets icke-skötsel av sträckan vid roslagsvägen förtjänar ett särskilt omnämnande – speciellt när den intilliggande vägen är sopren.

Perfekt pendling idag Fatbike är nog bästa vintercykeln i Stockholm, idag isigt spårigt eftersom de inte var ut och tog bort allt slask innan det frös. Nu men hemmagjorda bräddade biltemaskärmar nu borde båda jag och mina medcyklister klara sig från vattensprut
biketowork.jpg

Stockholms kommun snack om prioriterade cykelvägar har denna gång inte funkat i söderort alls (pendlar längst 73an till länna) spårigt, vallar, oplogade backar. osaltat mm. Tvingade mig ut i bilkörbanan på flera sträckor,

SuperApe sa:
Iddes inte släppa luft ur däcken så det blev one bumpy ride bitvis.

+1 : -)

Man hade behöv en vibbratjonsdempere.
Spårigt, frusen modd, ren is. Rub a dubb.
Inne i stan var det i alla fall sopat/plogat, de södra förorterna - not so much.

perry62 sa:
Stockholms kommun snack om prioriterade cykelvägar har denna gång inte funkat i söderort alls (pendlar längst 73an till länna) spårigt, vallar, oplogade backar. osaltat mm. Tvingade mig ut i bilkörbanan på flera sträckor,

Inget gjort på Gröndalsbron vid Essingeleden, samma med bron mellan Essingeöarna. Och inte Västertorp mot Skärholmen heller, fruset och spårigt...

Frusen slask. Så mysigt att jag tog en omväg via Kranglan, Duvnäs och Forum.
Dubb fram och friktion bak räckte gott och väl, men tog det lugnt iallafall.

Tömde ut 2 bar ur framdäcket och mina nya premiumdubbdäck funkade galant. Har dålig teknik och alltid tyckt att frusen slask är riktigt otäckt att cykla på, men idag gick utan problem.

Sen kan man verkligen fråga sig vad som hänt med halkbekämpningen i söderort.

Vi skulle på lussefirande på förskolan så planerat att jobba hemma. Tror ni inte dottern blev magsjuk och kräkts minst 7-8 ggr från 02 till fm.

Fick svar från Solna kommun att det inte är Solna Stad utan ett AB som ansvarar för en översvämmad cykelbana i Ulriksdal (längre upp i tråden). Fick svar igen nu och han hade kollat att det är Trafikverket som driftunderhåller. Drog in en felanmälan. Var lite obehagligt nära igår när en mötande väjde mot mig när han såg pölen.

Suverän sopsaltning i Järfälla längs Järfällav/Byleden och Vinlandsv/Växthusv, nästan surrealistisk upplevelse med 100 % barmark och sommarväglag, men bara på cg-banan.

jonja sa:
Suverän sopsaltning i Järfälla längs Järfällav/Byleden och Vinlandsv/Växthusv, nästan surrealistisk upplevelse med 100 % barmark och sommarväglag, men bara på cg-banan.

+1, Järfälla har verkligen skärpt till sig minns eländet för några år sedan, då kom man knappt fram.

Lite spårigt bitvis från Norrtull till Barkarby. Tänkte gena genom skogen på slutet, en väg jag cyklat vid barmark. Uppenbart felbeslut, men cyklade tungt o släpade cykel dryg km bara för att märka att det blivit avspärrat, bara släpa cykeln tillbaka. Cyklade runt Ekvägen och Skälbyvägen istället. Tog typ 1:28 totalt, men äventyret i skogen kostade minst 20 minuter.

Bilagor

• 326072F2-AE6D-4A0F-A2DB-642A4F6EF2A5.jpeg
    326072F2-AE6D-4A0F-A2DB-642A4F6EF2A5.jpeg
    244 KB · Besök: 50
Lyckades trassla in bakväxeln i ekrarna på vägen hem vid plåtbron i Rissne. Fick iallafall ihop det tillräckligt för att kunna cykla hem med i praktiken enväxlat.

Frågan är om man ska ta Bullit eller MTB i regnblasket imorgon?

Sen får man väl försöka klicka hem ett växelöra eller två och eventuellt en ny bakväxel.

Det var nåt överjävligt blött idag. Efter en minut var mina fötter dyngsura i mina ICA Maxi-kängor. Var in på Jula och köpte nya, de var gummerade nertill och verkade bra. Men efter en kvart var jag lika blöt igen. De läckte in via plösen ? väl hemma kunde jag hälla ur skorna! ? det var ju iofs rätt kul. Plaskade när man gick ?

jonja sa:
frause sa:
Lyckades trassla in bakväxeln i ekrarna på vägen hem vid plåtbron i Rissne.

Otur, skyddar inte plastskiva mot sånt? (jo jag vet, det är väldigt osexigt)

Kanske. Beror väl lite på vad som händer antar jag. Ska vara en rätt stor plastskiva för att ingen del av växeln ska kunna komma åt ekrarna.

dsc_1070-1498937899854-1t3y7m29yehn3-630-80.jpg

Idag var det högt misärindex. De GC banorna som inte hade plogats var i stort sett inte cykelbara, glansis blandat med modd. Regn och motvind gjorde inte saken bättre.

Chansade lite och körde odubbat idag. Lite is kvar på hägerstensvägen sen rena men blöta cyklevägar hela vägen till jobbet. Rullade nästan in på sommartid. Lite folk överlag i stan.

izar sa:
Idag var det högt misärindex. De GC banorna som inte hade plogats var i stort sett inte cykelbara, glansis blandat med modd. Regn och motvind gjorde inte saken bättre.

Ja, det var fostrande med frusen spårig modd som dränks i regnvatten. Isbana deluxe.
Vissa stråk var dock asfaltsrena, de hade väl sopsaltats. Inne i stan var det inga problem.

Misär! Inte bara för den massivt frusna slushen nu toppad med regnvatten utan för att jag återigen bytt kontor, nu utan både dusch och cykelgrotta. Vet inte vad jag ska göra. Åka tunnelbana blir man ju galen av redan första dagen. Spårad is peppar inte mycket men ändå. Får väl ta fram 26"-dubbisarna och köra isracing på gamla MTBn bara jag hittar duschfaciliteter. Prioritet!

Blä, +3, regn och spårigt med rutten snö på sina ställen. Ropade "VINKLA NER!!!" åt nån galning med idiotstark lampa, sekunderna efter ropade en mötande "DU BLÄNDAR!!!" åt han före mig och strax efter fick jag "DET HÄR ÄR EN GÅNGBANA!!!" efter mig vid Haga Tingshus (brukar inte ta kort omväg via parken när jag kommer från Karolinska-hållet). Vid Odenplan blev det väldigt stökigt med bussar och bilar överallt så jag cyklade utan mening mot rött. Rätt dålig cykelmorgon :)

erik h sa:
Misär! Inte bara för den massivt frusna slushen nu toppad med regnvatten utan för att jag återigen bytt kontor, nu utan både dusch och cykelgrotta. Vet inte vad jag ska göra. Åka tunnelbana blir man ju galen av redan första dagen. Spårad is peppar inte mycket men ändå. Får väl ta fram 26"-dubbisarna och köra isracing på gamla MTBn bara jag hittar duschfaciliteter. Prioritet!

Jag långtidshyr skåp på ett gym i närheten. Funkar hos NW. Tar mig alltid dit för ombyte. Kan ha en väska med jobbkläder mm. I skåpet.

Fjärdebrunn sa:
erik h sa:

Jag långtidshyr skåp på ett gym i närheten. Funkar hos NW. Tar mig alltid dit för ombyte. Kan ha en väska med jobbkläder mm. I skåpet.

Jobbar man i city finns https://www.cykelochservice.se/ på Mäster Samuelsgatan.

Fjärdebrunn sa:
erik h sa:

Men var ställer ni era cyklar?

Min arbetsgivare har faktiskt inrett en cykelparkering i källaren som invigs nästa vecka. Fram till dess har jag ställt cykeln i rummet för återvinning. Funkar men det blir ju rätt skitigt på golvet vintertid.
Vi byter lokaler i morgon till andra i samma fastighet. Enligt uppgift finns det en dusch där. Hur jag skall lösa upphängning av handduk och tork av blöta kläder, det får visa sig.

zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
erik h sa:

Men var ställer ni era cyklar?

Min arbetsgivare har faktiskt inrett en cykelparkering i källaren som invigs nästa vecka. Fram till dess har jag ställt cykeln i rummet för återvinning. Funkar men det blir ju rätt skitigt på golvet vintertid.
Vi byter lokaler i morgon till andra i samma fastighet. Enligt uppgift finns det en dusch där. Hur jag skall lösa upphängning av handduk och tork av blöta kläder, det får visa sig.

Vi har ett cykelrum i "bil"-garaget, men jag har snikat till mig en nycket till vårt källarförråd och använder det istället. I cykelrummet finns dock kran med slang som jag spolar av hojen med när det är slaskigt.
Tyvärr kommer vi nog flytta till våren, efter tio år i huset, så då blir det nog tyvärr sämre.

Jag måste ju slå ett slag för mina dubbfria vinterdäck, kör dock bara dubbfritt bak, dubb fram. Har kört med den uppsättningen två år nu och det funkar kalasbra! Känns som att det är avsevärt bättre rull och mindre vikt.. nån annan som kör dubbfritt och vilket isf? Det enda jag hittade va till för elcyklar..?

Tillbaka
Topp