Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Stumpy sa:
johnny165 sa:
nån annan som kör dubbfritt och vilket isf?
Dubbat Schwalbe Marathon Winter fram och Continental Winter Contact II bak.

Jag kör samma uppsättning. Tycker det funkar bra på allt förutom lite blöt is, då hade det varit tryggt med dubb även bak. Det var nån gång i förra veckan då det var svartis från natten, men precis runt nollan så det började smälta. Då var det lite spännande.

Så fort det blir minus så tycker jag att man har tillräckligt grepp även på is med dubbfritt.

Härligt idag med snö igen!

snow.png

zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
erik h sa:
Misär! Inte bara för den massivt frusna slushen nu toppad med regnvatten utan för att jag återigen bytt kontor, nu utan både dusch och cykelgrotta. Vet inte vad jag ska göra. Åka tunnelbana blir man ju galen av redan första dagen. Spårad is peppar inte mycket men ändå. Får väl ta fram 26"-dubbisarna och köra isracing på gamla MTBn bara jag hittar duschfaciliteter. Prioritet!

Jag långtidshyr skåp på ett gym i närheten. Funkar hos NW. Tar mig alltid dit för ombyte. Kan ha en väska med jobbkläder mm. I skåpet.

Men var ställer ni era cyklar?

Min arbetsgivare har faktiskt inrett en cykelparkering i källaren som invigs nästa vecka. Fram till dess har jag ställt cykeln i rummet för återvinning. Funkar men det blir ju rätt skitigt på golvet vintertid.
Vi byter lokaler i morgon till andra i samma fastighet. Enligt uppgift finns det en dusch där. Hur jag skall lösa upphängning av handduk och tork av blöta kläder, det får visa sig.

Min står inne på kontoret.

Fjärdebrunn sa:
zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
erik h sa:
Misär! Inte bara för den massivt frusna slushen nu toppad med regnvatten utan för att jag återigen bytt kontor, nu utan både dusch och cykelgrotta. Vet inte vad jag ska göra. Åka tunnelbana blir man ju galen av redan första dagen. Spårad is peppar inte mycket men ändå. Får väl ta fram 26"-dubbisarna och köra isracing på gamla MTBn bara jag hittar duschfaciliteter. Prioritet!

Jag långtidshyr skåp på ett gym i närheten. Funkar hos NW. Tar mig alltid dit för ombyte. Kan ha en väska med jobbkläder mm. I skåpet.

Min arbetsgivare har faktiskt inrett en cykelparkering i källaren som invigs nästa vecka. Fram till dess har jag ställt cykeln i rummet för återvinning. Funkar men det blir ju rätt skitigt på golvet vintertid.
Vi byter lokaler i morgon till andra i samma fastighet. Enligt uppgift finns det en dusch där. Hur jag skall lösa upphängning av handduk och tork av blöta kläder, det får visa sig.

Som min då :-) Fast omgärdad av wellpapp och elskrot.

zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
zodah sa:
Fjärdebrunn sa:
erik h sa:

Som min då :-) Fast omgärdad av wellpapp och elskrot.

Som min, fast stående på en remsa wellpapp för att hålla sig väl med städpersonalen. :-)

Kan det här blaskskitvädret ta slu snart? Jag vill ha minusgrader trots att jag hatar kyla. Men utsikten från Västerbron var fin.

20171215_083049.jpg

Ut till cykeln i morse, bakdäcket kändes lite mjukt orkade inte byta slang så det fick bli fulvarianten dvs pumpa. Det gick tyngre och tyngre hela vägen till jobbet men slapp pumpa under själva pendlingen. Nu får jag ta tag i det problemet när jag ska hem ikväll istället. Inser att jag nog behöver ett nytt bakdäck också, har svårt att tänka mig att jag fått punka på riktigt (SMW)

Jo tack! Kom fram.
Försökte tänka på att inte ta i i uppförsbackarna. Gick hyffsat, förutom när en jag passerat lade sig bakom.

Först drar man sönder spännet på shimano vinterskona när man ska iväg, sedan pyspunka efter halva vägen, stannade och pumpa 5ggr, blir till och byta däck under lunchen. men men fram kom man.

mjuk snöfluff! men det lär smälta bort under dagen och bli till slask på hemvägen. Det var nog det sista av den vita varan nu. Blir en grön jul! :)

Pga pendeltågs eländet så tog jag brommie till Kista istället. Så är det när man har nära till både t-bana o pendeln. Jo huset är till salu. För snart blir det längre cykling till jobbet. Men känslan ha nytt hus med varm verkstad drar verkligen nu.

Pendlingsfri dag imorgon pga att jag ska till tåga mig till sveriges baksida. Så tryckte på lite extra på vägen hem. Dessvärre inte så många ute och rullade som man kunde passa på att kränka...

Valde att inte lags punkan på jobbet, pumpade istället. Fick stanna en gång för att trycka i mer luft. Rullade tungt.

Finns det någon som har något att säga något om Nokian W240? Har ledsnat på Schwalbe däcken...

izar sa:
Valde att inte lags punkan på jobbet, pumpade istället. Fick stanna en gång för att trycka i mer luft. Rullade tungt.

Finns det någon som har något att säga något om Nokian W240? Har ledsnat på Schwalbe däcken...

Helt klart tråkigare än Schwalbe. Jag hade aldrig köpt W240 igen utan hade hellre haft ett eller ett par Schwalbe Marathon Winter i backup. Om de inte punkar efter typ 100 mil.

Jaha, så valet är mellan pest eller kolera. Fram kör jag med 45 Nrth gravdal men det är tyvärr lite tight bak, så det är inget alternativ. Får väl bli ett Schwalbe skitdäck igen då...

Nytt lågvattenmärke vad gäller omledning idag. Gående kunde knappt hålla sig upprätt på de hala och ojämna plastskjoken. Jag cyklade så klart i gräset för att rädda min egen värdighet. Stackars gräsmatta.

Bilagor

• IMG_20171218_074646.jpg
    IMG_20171218_074646.jpg
    250.6 KB · Besök: 206
...jajemen! snön är inte riktigt borta än, men det är fryst mjuksnö, bättre än slask iaf! härligt! men idag lär det iaf vara slask på hemvägen, det höll i sig bra länge det här med snön!

Seg i benen till en början, men piggnade till allt eftersom. Lite lurigt med någon mm snö som döljer både asfalt och is. Generellt inte så halt, men på vissa ställen dröjer sig spårig is kvar. Svårt att se skillnad innan man är mitt i det.

Förvånansvärt mycket cyklar ute också, vilket är kul såhär i december!

Tillbaka efter fre och mån hemma från jobbet pga vinterkräksjuka. Hela familjen på fyra åkte dit och 13 av 15 barn på förskoleavd.
@izar: Jag hade samma tankar men efter att ha kört 3 vintrar med W240 så tänker jag inte gå tillbaka, för dålig rull och känsla (kant som märks när man svänger). Har ett reservdäck i garaget som jag kommer att byta till om jag åker på skumma punkor igen.

izar sa:

Jag har inte provat några andra. Men har haft mina i tre år och är nöjd. Inga punkor och inga vurpor på tre vintrar... (gissa vad som kommer att hända på hemvägen idag....)

I morse på en sträcka där cykelbanan är målad på trottoaren, som sen slutar vid en busshållplats, och går ner på vägen

Där kommer bussen upp bredvid så jag börjar bromsa för att komma in bakom, men bussen bromsar in och släpper fram mej först.. :-)

Ingen cykel idag pga jobbanledningar, klickade hem ett SMW igår. Imorgon blir det lätt mönstrat grusdäck som bakdäck.

Blev helt förvirrad inne på Skogskyrkogården ikväll på väg hem. Höll inte på att hitta ut! Måste vara mörka krafter lösa där inne.
.
2A832694-39F3-4100-8D64-2A57CEED4E26.png

"Mål" uppfyllt om 30 min: cykla barna varje dag t skolan (varannanvecka barn hos mig). 7,8 km en väg, på landet. Har endast missat en kall o blöt dag då jag inte hade hunnit skaffa bra handskar t barna.
Idag blir det mörkt o regnigt.

Tillbaka
Topp