Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Peth sa:
MrGunnar sa:
Ganska ensamt på vägarna in mot Stockholm men dagen till ära på nya cykeln! Skulle kollat lite prylar som t.ex. luft i däcken. Tyckte det rullade tungt och ja det borde det gjort...... med 1,4bar i däcken. Får se vad hemvägen ger.
Kul med nytt i vilket fall!

Grym cykel! Och den använder du som vinterpendlare?!

Tack Peth! Jo den kommer gå året runt och antagligen en del randoturer också. Det var egentligen skivorna jag ville åt sen har jag köpt någon del beggad sen bytt till mig ett par hjul (Tack Mange) och sen kommer styre och reglage från gamla pendlaren så det är 1X10 med bakväxel apex för 11 delat.
Riktigt nöjd!
För övrigt lika tomt idag som igår på vägarna, motvind från helvetet och även tom på kräm i låren, HTFU.

7 mil totalt. De sista 2.5 milen hem från Mörby Centrum till Vårby i härligt isregn. Bitvis var sikten noll eftersom våra kära makthavare dragit ner på belysningen. Det finns ju så mycket annat att lägga pengarna på nu för tiden. Infrastruktur ligger väldigt långt ner på prioriteringslistan. Vad skall man med sånt trams till när man är en humanitär stormakt.

Jul05.jpg

Det var ganska ensamt idag.

Det blev långpendling idag. Antagligen va det årets sista tur så jag fick lägga på fem mil så jag kom upp i en jämn och bra årssiffra.

Men det gick lungt och stressfritt fram. De få cyklister jag mötte så inte ut att jobbpendla, men farbröder i pensionsåldern som va ute och luftade benen i den snöfria vintern.

+4 och blött på backen. Väckt vid kl 04 av barnen och lyckades inte somna om så jag har diffusa minnen av färden. Var ganska få cyklister ute efter kl 07.

Lite seg start efter att ha tagit bilen i två veckor, men lossande på slutet

Mötte en med (endast) blinkande pannlampa inne i stan...

Tyckte att det var en väldans massa nyårslöften ute idag. Nästan samma mängd sprättgubbar som en bättre vårdag. Dagarna före jul var det mycket lugnare. Nåväl, det blir väl snart bättre igen.

Min kollega tog sommarcykeln idag, jag körde dubb. Inte alls avundsjuk – vem skulle inte vilja köra med tung vintercykel med trögrullade däck? Det är ju nu man bygger lår, pannben och karaktär!

+3 och torrt idag. Fick en hjulsugare som hetsade bakom 5-6 km innan han vek av. Idiotont i hälsenan så jag höll på att SPD-vurpa för att det gjorde så ont när jag skulle loss vid jobbet.

Biten med cykel var skön och problemfri (som vanligt). Nu fast på ett stillastående pendeltåg :(

Måste börja cykla hela vägen (Uppsala-Kista) oftare :)

/Johan

Ah, inga förseningar på cykeln till skillnad från de som försöker åka pendeltåg idag.

Orkade inte vänta på nytt växelöra så jag bände till det sneda och provade att pendla till jobbet. Gick fint. Kommer behöva justera lite stam/ styre/sittställning innan det blir riktigt bra med nya cykeln. Men det var väldigt skönt att slippa skrammel och gnissel. Samt väldigt skönt att åter ha frambroms. Ja, och så stänkskärmar som täcker däcken också.

Blir även lite tillvänjning med skivbromsat och så Sram då. Har bara haft Shimano innan.

Förkylningen bråkar fortfarande. Men det var inget mot vad pendeltågen gjorde. Så direkt gick gå av så blev det brommie till bättre färdmedel..

+4 och vattenberikad kantvind 10 m/s. Julklappen (till mig själv) levererade dock, Perfetton (med långärmad brynje och tunn ullunderställ under) höll emot som den borde. Efter bortåt en timme började det fukta igenom men då var jag ändå snart framme och det blev aldrig kallt.
Gick inte slappna av ute på slätten ;-)

Omkörd av en MTB på vägen hem igår (på G/C-banan) som inte trampade, men höll lätt 45-50 km/tim....

Medvind och lugnt till jobbet idag, mötte i alla fall några få cyklister

Nya arbetshästen.
75BB01E0-5749-4067-9ED0-28D66E6DA9CF.jpeg

Lite justering av sittställning kvarstår. Samt så är omfånget på kassetten väl tilltaget. Kommer nog inte behöva 42-42 mer än i fantasin.
Pendlingen i sig var ljudlös vad cykeln beträffar. Ryttaren fick kämpa och flämta för att framföra sittfläsket som ansamlats under julen.

Kom iväg först kvart i 8 vilket är jättesent. Kom bara några droppar regn på hela vägen. Hoppas få lite minusgrader och krispig pendling sista tre veckorna innan jag går på föräldraledighet. Spolar av cykeln varannan dag på jobbet nu då det alltid är blött.

nikasp sa:
Hoppas få lite minusgrader och krispig pendling sista tre veckorna innan jag går på föräldraledighet.
Ser lovande ut. Får nog byta tillbaka till dubbat fram i helgen. Blir ett uppehåll i den tysta friktionsdäckspendlingen det varit på sistone.

nikasp sa:
Spolar av cykeln varannan dag på jobbet nu då det alltid är blött.
~+/-1

Blöt hempendling, många bilar som fullständigt struntade i att ge företräde vid högersväng och ljusreglerad korsning. En trend för 2018 kanske?

Hrmpf! Sidan 2???

Efter dimma kommer regn, eller hur de nu var. Kom iallafall fram, om än något fuktig. Cykeln avspolad. Blir tvätt i helgen om vädret tillåter.

Snygg bild Federico!
Rullade med brommie till pendeln. Ny bostad nu så det blir längre. Så det blir över mil på brommie på en dag. Men sen ha 3 min till landsväg av klass sen är en skön lyx.

Imma och dimma på glasögonen. Såg inte så bra.

Rejäl omväg.

Får se till att byta ut kassetten för det är lite väl stora hopp mellan växlarna nu med 11-42. Tror jag siktar på 11-32. Då blir lättaste 42-32.

Härligt! Var det till Väsjön du flyttat? Jag bor i Solängen nedanför Tunberget sedan sommaren 2015, vi klurade på tomt vid Väsjön men det hade blivit lite för lång väntan. Om du cyklar MTB så får vi höras även fast jag aldrig hinner ut i Törnskogen :)

Black planet sa:
Snygg bild Federico!
Rullade med brommie till pendeln. Ny bostad nu så det blir längre. Så det blir över mil på brommie på en dag. Men sen ha 3 min till landsväg av klass sen är en skön lyx.

zodah sa:
Nya arbetshästen.

Lite justering av sittställning kvarstår. Samt så är omfånget på kassetten väl tilltaget. Kommer nog inte behöva 42-42 mer än i fantasin.
Pendlingen i sig var ljudlös vad cykeln beträffar. Ryttaren fick kämpa och flämta för att framföra sittfläsket som ansamlats under julen.

Gratulerar Zodah den var riktigt fin!
Jag valde singelklinga 50t och 34/11 kassett på min och det blev inte riktigt bra, funkar men man är inte så explosiv. 42t har jag kört tidigare men då ligger jag så långt ner på kassetten. Kommer byta till en oval 46t klinga AB och 30/11 eller dylik kassett.

MrGunnar sa:
zodah sa:
Nya arbetshästen.

Jag valde singelklinga 50t och 34/11 kassett på min och det blev inte riktigt bra, funkar men man är inte så explosiv. 42t har jag kört tidigare men då ligger jag så långt ner på kassetten. Kommer byta till en oval 46t klinga AB och 30/11 eller dylik kassett.

Tack! :-)
Får se hur jag gör, som jag skrev ovan så funderar jag på att byta till en 11-32 kassett. Framklinga fortsatt en 42.
Då blir stegen 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32 och sannolikt kommer jag sällan ligga på 28 eller 32 utom i ngn brant backe (som saknas där jag pendlar) eller när det är mkt snö/modd.
Nuvarande har 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42.

Nu ser jag att det är ju faktiskt inte så himla stor skillnad. Jag får då en 12 och en 14 samt tappar 36 och 42. Hmmm, tål att tänkas på.

Första cykelpendlingen på en månad p.g.a. helger och nytt läge för kontoret. Det må ha regnat, varit mörkt och kallt men likväl: skönt att byta ångestbanan mot frisk luft och benspin.

Zodah: snygg cykel! Liknar min Kona, i mina ögon ett perfekt pendelvapen att köra bekväm bockstyrecykel med långa skärmar. Jag kör 42 fram och 11-32-kassett och det är prima för Stockholmspendling i mina ögon.

zodah sa:
MrGunnar sa:
zodah sa:
Nya arbetshästen.

Tack! :-)
Får se hur jag gör, som jag skrev ovan så funderar jag på att byta till en 11-32 kassett. Framklinga fortsatt en 42.
Då blir stegen 11,12,13,14,15,17,19,22,25,28,32 och sannolikt kommer jag sällan ligga på 28 eller 32 utom i ngn brant backe (som saknas där jag pendlar) eller när det är mkt snö/modd.
Nuvarande har 11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42.

Nu ser jag att det är ju faktiskt inte så himla stor skillnad. Jag får då en 12 och en 14 samt tappar 36 och 42. Hmmm, tål att tänkas på.

Det är ju nästan 20% skillnad mellan 11 och 13, men det känner du nog om du tycker är obekvämt stort.

Tillbaka
Topp