Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Äntligen finsopat från Hammarby Sjö till Slussen igen. En skön morgonpendling med lagom mycket cyklister ute strax före 8-tiden. Snart kommer slasket tillbaka...

Hmmm... fick för mig att det va ungefär samma kyla som igår här i stockholm. Men försenad pendling pga barn och jäklar va inkokt jag blev. Tur att torkskåp finns. Kändes som plus, men det är väl på väg om inte annat. Lät som att det skulle bli väder för kortkort imorgon :)

Spolade av cykeln när jag kommit fram. Mycket skit som rann av. Borde skaffa hink med borste och rengöringsmedel att ha på jobbet.

Nu när det är så där vidrigt moddigt och slirigt
Skulle det vara så himla hemskt om man åkte ut och skrapade av modden från gång och cykelbanor nu?
Varför kan man inte skriva in det i upphandlingarna?

Hatar modd !

Kvart i sju var det faktiskt en del pendlare ute i morse och snurrade. Igår kväll fin omväg på några av Cx-pello-vägarna i Erstavik. Glad i hågen svängde jag ned på den plogade skogsvägen in mot äventyrsbanan från Erstavik men halvvägs blev det stampad snö i stället för hård grus/vinterväg. Blev pushbike i det glittrande landskapet i belysningens sken.

Mötte plötsligt en kvinnlig trafikant som gick där i skogen. Hon verkade något förvånad.

NLC sa:
Vad gillar du hoodien?
Aclima hoodien är grymt varm och fungerar grymt bra men ryggan stör ut andningensförmågan i nästa plagg inte optimalt men igår när jag hade som -14 värmer den gött. Gillar hoodiefunktionen väldigt mycket. Sen är det ett väldigt allsidigt plagg men skulle säga att det inte är lämpat för högintensiv träning som min pendling tenderar att bli!

Tog min gamla vinterjacka som bara har lycra (inget vindtyg) på ryggen i morse. Klart bättre komfort än den nya som bara har ventilation på sidorna.

Helvetespendling idag... redan efter några km högg illamåendet till, men gick snabbt över. Ungefär halvvägs med svaga ben kom den tillbaka och vägrade släppa. Familjens magsjuka har nu även tagit sig till mig. Varenda uppförsbacke sög rejält och spyan hängde i luften. Var tvungen att gå bitvis. Riktigt vidriga sista 9 km, och stod i duschen med frossa när jag kom hem. Ingen hit med tunna kläder, minusgrader och snigelpendling... och magsjuka då...

Efter att ha fått krypa ner i sängen ett tag känns kroppen bättre igen... Men lär väl inte bli mer cykling (eller kanske jobb heller) den här veckan.

ruben_ride sa:
NLC sa:
Vad gillar du hoodien?
Aclima hoodien är grymt varm och fungerar grymt bra men ryggan stör ut andningensförmågan i nästa plagg inte optimalt men igår när jag hade som -14 värmer den gött. Gillar hoodiefunktionen väldigt mycket. Sen är det ett väldigt allsidigt plagg men skulle säga att det inte är lämpat för högintensiv träning som min pendling tenderar att bli!

Kanske funkar bättre som förstärkning vid oväntat stopp då :-)

nikasp sa:
Gnetpendling men fint ute och sköna -4°C. Låg jämnt med en elcykel länge. Sedan dök killen-med-dreads-på-trimmad-el-MTB-moppe upp och försvann snabbt i horisonten.

Lol! Han var min granne när jag bodde i Norrviken. Då, och fram till för något år sedan, pendlade han istället på toktrimmad moped på cykelbanorna. Lät rätt bra.
Nu däremot hör man bara hur något kommer susande bakifrån, och sedan swish om i 50.

Denna vecka blir det bara cykel måndag och fredag pga olika anledningar.
Å andra sidan är jag inne i en period där det bara känns segt, och trist att cykelpendla. Inget tryck i bena, när jag passerar halvvägspunkten tänker jag "bara halvvägs?" så det är nog bra med bil och kommunalt för att öka motivationen.
Det vänder nog, det brukar det göra.

Slaskfest galore!

Nedstänkt två gånger. Första gången var det vatten, määäängder med vatten. Andra gången var det brunt slask.

Senast ändrad:
En riktig slask-smocka.

Gamla Enskede i stort sett ocyklingsbart.

From pendlarstråket utmed Nynäsvägen så var det mkt bättre.

Stod och velade mellan att cykla eller ta pendeln, det blev cykeln. I Järfälla var det oplogat, valde då att ta den längre vägen mot Hässelby, där hade sopsaltaren varit ute. Det blev skrattfest hela vägen till Brommaplan, därefter utbyttes skrattet mot plask.

Har medvetet valt att åka kommunalt en tag för att ha mer motivation till riktigt träning. Tycker det har gått ganska bra men idag blev jag påmind över hur jävligt det kan vara. Tekniska fel på t-banan vilket gjorde att de få tåg som gick var uberfulla. Kom knappt av där jag skulle. Åker sedan buss några stationer och även busstrafiken var drabbad av stora störningar, oklart varför, slask kanske. Kom tillslut med en buss men det tog ca 30 min längre än vanligt.
Dags att damma av pendlarhojen igen!

Rejält blött. Fötterna blöta trots egolapp och vinterskor med softshellbyxa över.
Gick fint att ta sig fram överallt förutom förbi bygget mittemot Globen.

24 Januari

24jan.jpg

Knappt farbart i Enebyberg i morse, bättre från Mörby och mot Bromma men nya hojen nervös i modden tyckte jag. Big Apples med snökedjor kanske... Bjöd på underhållning vid Brommaplan. Rött ljus, stannade och just när vänsterfoten skulle ned såg jag att det var 1,5 dm sörja. Hann tänka nej så faan att foten ska ned i den där svenska brunsåsen. Fick över tyngpunkten åt höger för att sätta ned höger istället. Men den satt fast i pedalen. Bandyapplåder från fotgängarna.

Bilbesiktning (ua) i morse och utvecklingssamtal med dottern (förhoppningsvis ua) i eftermiddag gjorde att det blev buss idag. Kändes rätt ok.

Vatten"pölen" vid bäverdammarna tillbaka. Alltid lika svårt att se, av någon anledning.
Idag också två pölar för att riktigt överraska.
Jag har nu också kontaktat kommunen, så får vi se om vi kan pressa litet.

Nä, Enebyberg var i slabbigaste laget. När jag körde Marknadsvägen kom en bil fram till korsningen framför mig med totalt igensnöade oskrapade sidorutor. Inte läge att köra framför den så jag ställde mig bredvid den och skulle just knacka på rutan för litet vänlig assistans (vilket verkade behövas) då börjar tjejen i bilen ta ner rutan. När typ 30 cm av rutan gått ner faller all snö in i bilen och ner i hennes knä. Den synen värmde mig och gjorde mig glad. Önskade henne en fortsatt bra dag och tipsade henne om att skrapa bilen innan hon körde iväg nästa gång.

En morgon som denna, vad skulle du säga är vettigt däcktryck i Schwalbe Winter K-Guard 622-35? Maxtryck enligt littreringen på däcket är 6 kg. Jag fyllde till 5 kg igår kväll (inomhus). Det slirade som fasen i modden, oskönt.

Benet sa:
En morgon som denna, vad skulle du säga är vettigt däcktryck i Schwalbe Winter K-Guard 622-35? Maxtryck enligt littreringen på däcket är 6 kg. Jag fyllde till 5 kg igår kväll (inomhus). Det slirade som fasen i modden, oskönt.
Låt mig säga så här, som mångårig åretruntpendlare så kan jag säga att i mina Schwalbe winter 30 så kör jag på runt 5,5 bar( som mest 6 bar) på ren barmark. Med de däcken kan man aldrig förvänta sig något annat än tokslir i modd...alltid, oavsett däcktryck!. Motsvarande med dina något bredare lär väl bli typ nån halvbar mindre.
I detta väglag får den cykeln stå och mtbn med Schwalbe IceSpikerPro och runt 1,7 bar åker fram. Slirar med allt i detta väglag men man slipper iallafall rakaste vägen ut i diket.....

tutham sa:
Benet sa:
Låt mig säga så här, som mångårig åretruntpendlare så kan jag säga att i mina Schwalbe winter 30 så kör jag på runt 5,5 bar( som mest 6 bar) på ren barmark. Med de däcken kan man aldrig förvänta sig något annat än tokslir i modd...alltid, oavsett däcktryck!. Motsvarande med dina något bredare lär väl bli typ nån halvbar mindre.
I detta väglag får den cykeln stå och mtbn med Schwalbe IceSpikerPro och runt 1,7 bar åker fram. Slirar med allt i detta väglag men man slipper iallafall rakaste vägen ut i diket.....
Haha ok, tack, jamen precis jag kör mera spikrakt av vägen

Benet sa:
Fjärdebrunn sa:
Satt och funderade på varför jag har underlåtit att klicka hem ett par https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=15364;menu=1000,18,63;mid=0;pgc=0;page=4
för sådana här dagar.
Ser långa och sköna ut. Mina Gore-överdrag är bara trasor, måste beställa nya. Skulle vilja ha *varma*. Kanske ett par Grip Grab racethermo? http://www.cyclingweekly.com/reviews/overshoes/gripgrab-racethermo-overshoes

Problemet är att med vanliga överdrag sprutar vattnet upp på smalbenet där de blöter ner vad man nu har på sig för att sedan söka sig ner i skon och blöta ner allt där. Jag klarar pendlingen bra genom att dra vintertightsen utanpå vinterskornas skaft. Då rinner det inte direkt ner i skorna. Byxorna blir å andra sidan riktigt sura. För pendlingen, endast, tänkte jag därför komplettera med riktigt långa överdrag. Jag har svårt att torka kläder på jobbet.

Instämmer med föregående skribenter om slask.
Däremot härlig känsla av att dra förbi kilometerlånga bilköer från ekerö mot stan. Nockebybron hade fastnat i nästan stängt läge. Det lilla 5-cm hacket kunde man geschwindt skutta över med hojen och sen slabba vidare mot city. Mwahaha !

Benet sa:
tutham sa:
Benet sa:

Har inte de däcken men väl Nokian W240 samt Schwalbe MW, båda i 40 mm, och lågt tryck är verkligen att föredra före högt i dagens före. Ner runt 2 bar med risk för genomslag. 3 bar ca hade jag nog idag och det är slirigt ändå men jmfrt med 5 bar så är det natt och dag.

zodah sa:
Benet sa:
tutham sa:
Benet sa:

Har inte de däcken men väl Nokian W240 samt Schwalbe MW, båda i 40 mm, och lågt tryck är verkligen att föredra före högt i dagens före. Ner runt 2 bar med risk för genomslag. 3 bar ca hade jag nog idag och det är slirigt ändå men jmfrt med 5 bar så är det natt och dag.
Ska testa med 3-3.5 nästa gång

Missade att det hade bildats en gigantisk pöl med vatten blandat med is vid Överjärva Gård, körde rätt ut i den och blev genomblöt upp till knäna. Sedan samlades issörjan i kassetten så det var bara de största dreven som fungerade.

En bilist tajmade en slasksträng perfekt och träffade mig klockrent i backen upp till Mörby C.

Tur att det finns torkskåp på jobbet!

Ni har det svårt ni i övre Norrland. ( gränsen går pr definition strax norr om Veberöd om någon undrar).Slask och elände, brun snö. Ja ja. I djupa södern var det frisk medvind och +7˚. Möjligen lätt våta vägbanor. Samtidigt börjar det ljusna så där lagom mycket på morgonen så om nån vecka eller två går det säkert att cykla utan lyse också. :-)

Brakstav sa:
Vatten"pölen" vid bäverdammarna tillbaka. Alltid lika svårt att se, av någon anledning.
Idag också två pölar för att riktigt överraska.
Jag har nu också kontaktat kommunen, så får vi se om vi kan pressa litet.

Dammen betydligt grundare på hemvägen samt sopsalltat .

Pfaff sa:
Ni har det svårt ni i övre Norrland. ( gränsen går pr definition strax norr om Veberöd om någon undrar).Slask och elände, brun snö. Ja ja. I djupa södern var det frisk medvind och +7˚. Möjligen lätt våta vägbanor. Samtidigt börjar det ljusna så där lagom mycket på morgonen så om nån vecka eller två går det säkert att cykla utan lyse också. :-)

+1
Dock så duggar trimmade elcyklar tätt i Cph. Jag fick i dag nöja mig med en kränkning utdelad av k*rring på normal elcykel, morr! Det hade INTE att göra med massa fläsket hängande ut över byxlinningen eller mina tändstickssmala lår. Antagligen bara min 22 kg gamla damtralla som var boven. :/

Tillbaka
Topp