Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Småregnigt men inte kallt. Hoppas kläderna torkar där nere i källarförrådet. Å andra sidan får man väl dra på ordentligt vid hemfärd så att man snabbt varm...

"regntightsen" hänger på tork över elementet bakom kollegan...

Hade ärenden å Värmdö k:a ungefär igår. Det blev totalt sett drygt 8,5 mil solo på dubb vilket kändes av idag.

Så trött på dubbpunkor, satt in på småtimmarna och drog ur alla dubb i slitbanan på mitt bakdäck. Det höll in till stan iaf...

Senast ändrad:
Började hemfärden med stil. Precis kommit upp ur garaget och skulle stanna till för att invänta gps-mottagning (går ju inte att cykla utan att storebror vet var man befinner sig).

När jag skulle klicka ur så kom jag inte loss. Några panikartade försök gjorde jag innan jag låg och sprattlade i slasken. Och inte ens då kom jag loss från cykeljäveln.

Det visade sig att en av skruvarna till klossarna rostat av. Blev i alla fall väl omhändertagen av förbipasserade som inte förstod att det enda som blivit skadat är min självkänsla...

Annars var även fortsättningen blöt. Så den lilla fadäsen gjorde egentligen varken till eller från.

Fegade ur cykling idag p.g.a blötväder och liftade med frun till jvg.stationen.... Det var en trevlig stund, men sedan..... Tåget försenat, kom sent till jobbet. Samma tråkiga väder på hemvägen, efter att blivit blöt på promenaden till stationen så är ordinarie tåg inställt utan ersättning. Nu står jag och trängs på nästkommande tåg eftersom det naturligtvis var fullt och skriver av mig lite här..... Jag har haft bättre pendlingsdagar.

Mvh Ulf S.

Blött och fint, kepsen är verkligen en livräddare för oss glasögonormar. Men man vänjer sig verkligen vid att cykla i dåligt väder, i år känns det självklart att cykla vid +1 och regn, i fjol blev det bil vid sådana tillfällen.

bearthefear sa:
Började hemfärden med stil. Precis kommit upp ur garaget och skulle stanna till för att invänta gps-mottagning (går ju inte att cykla utan att storebror vet var man befinner sig).

När jag skulle klicka ur så kom jag inte loss. Några panikartade försök gjorde jag innan jag låg och sprattlade i slasken. Och inte ens då kom jag loss från cykeljäveln.

Det visade sig att en av skruvarna till klossarna rostat av. Blev i alla fall väl omhändertagen av förbipasserade som inte förstod att det enda som blivit skadat är min självkänsla...

Annars var även fortsättningen blöt. Så den lilla fadäsen gjorde egentligen varken till eller från.

Förlåt att jag skrattade. Reminder: kolla skruvarna till klossarna.

Misär, kepsen räddade från total misär. Motvind och snö tidvis med lite is i. Blandat underlag allt från slask till isgata.

frause sa:
Har pendlat i en vecka på premiumdäck i form av Gravdal nu och vädret har ju bjudit på alla möjliga varianter. Än så länge är jag nöjd.

Helt okej rull och ingen såndär skum understyrning som W240. Det går att svänga som vanligt på barmark. Kändes även bra i snö/is/modd-föret igår efter att ha släppt ut lite luft.
Återstår att se hur livslängden är. Suomidäcken verkar ju hålla hur länge som helst medan dubben äter sig igenom ett Schwalbe-däck på ett par månader.

Nähäpp... Premiumdäcken Gravdal höll inte en vinter dom heller. Hemma på väg upp i hissen hör jag att det pyser och fräser nånstans ifrån och konstaterar att det läcker ur ett dubbhål.
Väl avtaget kan jag konstatera 4-5 ställen där dubben ätit sig igenom i bakdäcket.
260 mil nånting höll det.

Det blir W240 bak imorgon. :( Inte alls nöjd längre.

Vad ska man köpa nu då?

Dubben fick arbeta hårt i morse.

Såg en Kinesis UK swisha förbi vid slussen vid 06:05. Någon på Happy?

Motvind.

Har snöröjningen/saltningen tagit sommarlov? Isgata och helt ogjort hela vägen....

Glad för dubb och att jag inte pumpade däcken idag

Vinden får gärna avta/vända till i eftermiddag...

Bra snö(is)röjt från Vällingbyrondellen in till stan, resterande var en balansakt i minst sju delar. Järfälla får underkänt.

Isgata på många ställen. Såg bara en krash, han klarade sig bra. Tunga ben ochdubb är trist. Fick draghjälp av en gammal moped på Strandvägen, kul.

Instämmer med föregående talare. Det va isigt och buckligt, är nog hur jag bäst kan beskriva det. Jag tog det lugnt, mina ben slaktas av min vintercykel som inte ger många meter gratis.

Isgata under Södertäljevägen på Hägerstensvägen. Ambulans på plats och flertalet medcyklister stod och ringde samt varnade bakomvarande som kom nedsusande. Oklart skadeläge för personen i ambulansen.

Ansvarsfrågan för kommungränserna diskuterades på platsen.

Samma underlag som tidigare skribenter.
Stannade vid Gullmarsplan för att prata med en kvinna som stod med cykeln upp-och-ner. Tappad kedja på damtralla. Men det var tydligen inte första gången. Jag hade tyvärr inte tid att hjälpa (har skiftnyckel i väskan). Hoppas hon fick ihop det igen. Tycker det känns bra att iaf byta något ord med de som ha problem även om man inte alltid kan hjälpa till.

-12 i starten och sooool!

Slasken som kom i tisdags var så gott som borta. Endast några få ställen med frusen spårig slask. Annars förvånansvärt torrt. Tog iofs den sopsaltade vägen hela vägen och undvek mina små genvägar.

Hade detta varit i början av vintern hade man tyckt att det var helt fantastiskt, men idag fick man påminna sig lite om hur fint det faktiskt var. Snart är det +12 och sol :)

Soligt och fint men kallt. Höll på att bli dörrad av bilist, en passagerare som tyckte att det var lämpligt att kliva ut när hen stod still i en bilkö, tittade givetvis inte bakåt innan dörren öppnades. Bra bromsar räddade situationen samt några väl valda ord.

Pälsade på mig ordentligt inför avfärd. -8 grader. Blev lite för varm. Mkt is var det också men av ngn anledning var den inte så hal.
Höll på att mosa ner en fotgängare i Götgatsbacken. Hon gick i cykelbanan vid det där bygget och kom plötsligt på att hon skulle svänga vänster, där jag kom farande.
Nä, det var krafitigt överdrivet, mina ninjaskills och spindelsinnet hade varnat mig redan vid Medis så jag var beredd. Bara lite överdrivet bromsande så att jag låste bakhjulet, trodde att hon skulle höra mig men hon hade lurar i öronen och hörde inget...

DJ Internet sa:
Isgata under Södertäljevägen på Hägerstensvägen. Ambulans på plats och flertalet medcyklister stod och ringde samt varnade bakomvarande som kom nedsusande. Oklart skadeläge för personen i ambulansen.

Där gick han som jag såg omkull också, dock utan skador. Hoppas det gick bra för den skadade! Den kurvan är dock klurig, de flesta vill ju inte bromsa ordentligt utan tror de har Valentino Rossi skillz i kurvtagning.

Betydligt bättre (men kanske inte bra överallt...) isläge igår på hemvägen, men motvind....

Idag bil pga bråttom hem

15 Mars

15mars1.jpg

15mars2.jpg

15mars3.jpg

15mars4.jpg

Raggamuffin sa:
0 grader och motvind meeeeen nu är det så ljust att framlampan ej behövdes. Onödigt tungt med dubbdäck som inte behövdes.
Nog för att dubb känns tungt ibland men idag rullade jag med dubb ikapp en damcykel med tråkiga standarddäck utan dubb fast jag bromsade lätt och den andra cyklisten trampade..

Irriterande när bodyn fryser ihop efter 3km av 13 och man får trampa luft tills dess att man får slumpvis grepp. Gäller då att inte sluta trampa eller trycka på för mycket för då blir det luft igen. Tö/regn plus salt och sen kyla är inte optimalt för shimanobodys. Hoppas jag hittar en ny på lunchen plus lite verktyg så jag slipper luftcykla hem.

salle sa:
DJ Internet sa:

Där gick han som jag såg omkull också, dock utan skador. Hoppas det gick bra för den skadade! Den kurvan är dock klurig, de flesta vill ju inte bromsa ordentligt utan tror de har Valentino Rossi skillz i kurvtagning.

I morse var en kon utställd på samma ställe.
Problem solved...

Årets första pendling skönt att vara på gång. Nya offergåvor till Rostguden stort kedjehjul fram 46T och 30-11 kassett bak och ny kedja förstås. Lite nycykel känsla
bild1.jpg

bild2.jpg

Ja, kallt var det.

Är även något i drivlinan som gett upp och går sjukt trögt. Hann inte felsöka nu på morgonen men misstänker starkt trissorna på bakväxeln som varit lite kinkiga förut. Får se om jag får tag på nya under dagen eller om det är slit på hemvägen som gäller också...

-22 grader kl 07:00. Rätt nöjd över att dagens pendling bestod i att ta sig från övervåningen till nedervåningen.

Krispigt och några till hade kommit igång vid 8-snåret. Stod en snubbe med enorma barmits och tog troligen fina vinterfoton från Danvikstullsbron ner mot Hammarby sjö , någon här kanske?

Tillbaka
Topp