Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jetetrött, så jag sov en timme längre än vanligt. Tog en kortare väg än vanligt. Kallt och långsamt var det.

Årspremiär för stadspendlaren, skönt att slippa grovmönstrat och glida fram nästan ljudlöst....! Tog lite lättare handskar idag, men 6 minusgrader gör att det sticker till lite i fingertopparna efter en stund.
Vid Max restaurangen på västra infarten har en hysat välklädd äldre man med hyfsat ny damtralla stannat till för att länsa soptunnorna på pantburkar..... Man undrar lite stilla om han verkligen behöver de enstaka kronorna han möjlighen kan tjäna på detta...?

Lite dödsgrus i kombination med hög tyngdpunkt p.g.a. välfylld ryggsäck gör ett av de sista gathörnen lite väl spännande, men det slutar lyckligt trots allt efter en ofrivillig 2hjuls skidd.....

Vid järnvägsstationen står några välsminkade damer i affärskostym och ler i morgonsolen på väg till sina kontorsjobb i Kungliga Hufvudstaden, sippandes på varsin kopp kaffe från stationscafeet. De hälsar lätt snorig cyklist med en artig nick, och ett uns av medlidande..... Skilda värdar......

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 2018-03-29_08.59.41.jpg
    2018-03-29_08.59.41.jpg
    435.4 KB · Besök: 121
Aaaaaaah, det är ju så det känns att cykla på sommardäck; roligt och lätt. Som Tarzan vinandes fram i lianer. Lika euforisk under pendlingen som förbryllad när Strava endast uppvisade marginellt bättre rullsnitt än vinter-dubb-mörker. Fattar noll. Måste vara fel på Strava/iPhone. Alternativt någon satellit som behöver service. Japp, så måste det vara.

-11 och dryga timmen senare så hade jag lite ont i tårna men det var vackert! Avslutades med en god frukost på stan med vänner.
Bra start!

us930 sa:
Årspremiär för stadspendlaren, skönt att slippa grovmönstrat och glida fram nästan ljudlöst....! Tog lite lättare handskar idag, men 6 minusgrader gör att det sticker till lite i fingertopparna efter en stund.
Vid Max restaurangen på västra infarten har en hysat välklädd äldre man med hyfsat ny damtralla stannat till för att länsa soptunnorna på pantburkar..... Man undrar lite stilla om han verkligen behöver de enstaka kronorna han möjlighen kan tjäna på detta...?

Lite dödsgrus i kombination med hög tyngdpunkt p.g.a. välfylld ryggsäck gör ett av de sista gathörnen lite väl spännande, men det slutar lyckligt trots allt efter en ofrivillig 2hjuls skidd.....

Vid järnvägsstationen står några välsminkade damer i affärskostym och ler i morgonsolen på väg till sina kontorsjobb i Kungliga Hufvudstaden, sippandes på varsin kopp kaffe från stationscafeet. De hälsar lätt snorig cyklist med en artig nick, och ett uns av medlidande..... Skilda värdar......

Mvh Ulf S.

Låter som ett vinnande koncept.

Jag gästspelar som cykelpendlare idag, för första gången på mer än 1,5 år. Har skaffat lång sadelstolpe och extra sadel till HTn som jag byggde av min pendlare, och satt dit smala hjulparet med XC-däck. Trodde att jag skulle trampa ur 1x10-drivlinan men 32x11 var en ok högsta utväxling för när jag ska cykla väg på 29er.

Riktigt härlig dag - snustorrt så jag lämnade bakskärmen hemma. Jag cyklade så att jag precis kom fram typ 9.30 (fisksätra ->hornstull) och mötte inte en cykel förrän danvikstull - stadsgården helt öppen, bara att pressa.
Det var ljuvligt även om jag klätt mig aningen för tunt. Hemåt igen strax.

Lyse på dan, min personliga käpphäst. Väntar på första studien för cyklar. :)

Från EU ang DRL:

The use of DRL reduces the number of multi-party daytime accidents for cars by about 5-15%. All studies that have evaluated the effects of using DRL for cars have found a reduction of the number of accidents, but the size of the estimated reduction varies from study to study.
3. Laws or campaigns designed to encourage the use of DRL for cars are associated with a 3-12% reduction in multi-party daytime accidents resulting in personal injury.
4. The use of DRL on motorcycles reduces the number of multi-party daytime accidents by about 32%. This estimate is highly uncertain and based on a single study only. Only three studies were found, but two of these studies were so poor that no confidence can be placed in their findings.
5. Laws or campaigns designed to encourage the use of DRL for motorcycles are associated with a 5-10% reduction in multi-party daytime accidents.

Pendlartråden på sidan 5... nu har det varit långledigt!

Idag rök dubbdäcken. Och med det hela cykeln! Nya pendlarcykeln fick göra storstilad premiär trots de många minusgraderna. Torrt och fint hela vägen så kändes aldrig direkt vågat.

Fan vad fint det rullar utan dubbar och fan vad skönt det är att slippa rasslet. Trots en hyfsat lugn pendling kapade jag ca 15% på tiden, och då jade jag ändå en lätt motvind.

Min ”monster gravel bike” gjorde sig också värd namnet i det täta gruset på cykelbanorna ;)

Blev dubbfritt idag, torrt och fint underlag men fortfarande i det kallaste laget (-7). Nu hoppas vi att värmen är runt hörnet så att man kan börja pendla i lite mindre kläder!

Tillbaks efter en vecka och över 1000km fincykling på Mallorca. Fyra-fem kg extra vikt på cykeln, det breda styret och stekbordsdäcken som sitter kvar kändes.
Ändå fint med sol och torr pendlingsväg. Misstänker en formtopp kommande dagarna, vet inte riktigt vad jag ska göra av den?

Ser att temperaturen ska pendla upp och ner förbi nollan under veckan i kombination med lite nederbörd. Dubbdäcken får nog sitta kvar till helgen...

Man är rätt trött på kylan nu...
Skönt att det är torrt i alla fall. Skall tydligen regna om ngn dag eller så och sedan bli minus på natten. Kan bli skojsigt.

Tog en liten mindre extratur i morse för att få upp pulsen. Fiskade upp massor med folk som plockat ut sina nya pendlare, en Canyon Inflite, en Specialized och en riktigt fin Cannondale. Alla fick se sig besegrade i inofficiella Hökarängen - Gullmars - mästerskapen.

Senast ändrad:
Efter att kört rejser i helgen kändes pendlaren som ett trött ök. Blir även dags att plocka bort dubben fram. Annars en skön pendling till jobbet. Jo jag saknar fin fika på söder.

perfekt...nästan...få störande "cyklister"...mötte en tomte på Södermälarstrand som joggar på cykelbanan , läsandes i mobil.!

Inte "orkat" byta däck ännu. Skridskobana på några skuggiga ställen i morse. Visserligen på raksträcka men dubbarna kändes trygga att ha.

Borta förra veckan. Tog bort dubbdäcken igår, ångrar det inte. Torr asfalt hela vägen

Mötte dock ganska många (några stycken) med dubbdäck

Lite värme nu bara....

Rullar forfarnade med dubbdäck.. :(
Beställde nya Vittoria från Planet-X i helgen, någon som tror att jag hinner få dom innan helgen?

Sommardäck och sommarpendlare. Åh, vad underbart snabbt och lätt det rullade. Ända fram till NKS där det här hände.

2018-04-0306.10.25.jpg

Hål i däck och slang. Skrapad fälg och en bit av nya fina bromsklossen försvann. Blev erbjuden hjälp av förbipasserande medpendlare, men hade grejer så det fixade sig.

Haha! Jag hade väl fått släppa lite på fälgbromsarna, men visst :)

Och det är alltså en gipsskruv ifall nån undrar.

Propagandapendling! Lyxade till med en rejäl omväg hem. Vinterdäck borta sen 2 veckor och har bara saknat dem några minuter i förrgår när jag halkade mig genom Järvafältet.

Bilagor

• 4681D6C7-4EF6-4A3A-B5E5-90E3B4BD71BF.jpeg
    4681D6C7-4EF6-4A3A-B5E5-90E3B4BD71BF.jpeg
    335.5 KB · Besök: 133
frause sa:
Sommardäck och sommarpendlare. Åh, vad underbart snabbt och lätt det rullade. Ända fram till NKS där det här hände.

Hål i däck och slang. Skrapad fälg och en bit av nya fina bromsklossen försvann. Blev erbjuden hjälp av förbipasserande medpendlare, men hade grejer så det fixade sig.

Skandalen med NKS når nya höjder!

Dubbelpunka, Gatorskin fram och Continental CX speed back. Blev promenad och upphämtning av snäll fru på lämpligt ställe.

Nu är bägge däcken kasserade, Gatorskin däcket har nog bara rullat för många mil, trots att slitagebanan har gummi kvar. CX speed hatar jag bara numera, finns att avhämtas i min soptunna.

Pga sviter efter influensan under påskhelgen (prickade in karensdagen på skärtorsdagen förstås) åkte jag buss för första gången till nya (8 månader) jobbet. Var lite väl smidigt och bekvämt...

Årets första morgonpendling med plusgrader och snöfritt?

Vinden i ryggen och en annalkande förkylning tog ut varandra. Lätta växlar gav ändå en hyfsad medelfart. Hoppas det skrämmer bort bacillerna.

Äntligen får man skriva i den här tråden igen. Första pendlingen sen november är avklarad. 1 plusgrad, lite regn i luften och motvind. Inget av det störde det minsta! Vinterdäcken rasslade fint i lagret med grus på cykelbanan.

Efter 5 månader av trainernötande visste jag knappt om jag skulle klara av att cykla utan stödhjul men det gick :-)

Svor över att jag var lat o inte byte till sommarsula fram med igår. Lite senare var jag glad över det. Detta med skölja ögonen med sterilt vatten i ögonkopp är grymt skönt i pollentider.

Tunnare HH underställtröja, inga långkallingar under långa tajtsen, tunnare handskar, sommarmackorna på... jamenuså... härligt.

Lite regn i morse men nu strålar solen och termometern visar 12C. Nu inväntar vi bara att Lunds kommun tar sitt ansvar och sopar bort alla de lastbilsflaken med grus den överentusiastiska sandaren hällt ut på cykelstigen från Lund till Dalby.

På cykeln efter en veckas vila. Vill bli av med knäproblemen.
På med sommarhjul och sommardäck så lättade ekipaget närmare 3 kg känns det som.
Tumme i spritpaket håller ner farten.
Naturligtvis punka. Var förbi och köpte lagningssatser hos Clabbe på lunchen.

Nya ostar. Kör dubbla B&M lampor fram pga bilister med mullvadssyn. Tycker någon det bländar så hojta. Kör främst Hornsgatan, Sthlm. Kona Jake.

Bilagor

• IMG_20180404_195843.jpg
    IMG_20180404_195843.jpg
    373.7 KB · Besök: 124
Tillbaka
Topp