Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

5 April

5april.jpg

Beslutade mig för att dumpa dubbdäcket bak till förmån för Marathon Supreme TLE som jag körde i höstas, fick således en fin liten slanglöst-uppvärmning med golvpumpen. Kände mig kokt när jag kom fram.

Dock skönt med hälften så mycket dubbrassel och känsla av lite bättre rull.

Dubb är sedan flera dagar helt onödigt om ni frågar mig (Stockholm). Flög fram idag, fick skön mjölksyra i benen. Alla elitpendlare fick se sig besegrade, även de som inte ens visste att det var pendlingstävling...

YES!

6-7 grader i luften, solen skymtade fram i diset emellanåt, lätt vind snett med, sommarskor och kortfingrade vantar, kolräsern ute för första gången i år med ny vårluft i hjulen. Så det fick bli långa vägen runt Malmö för att komma till jobbet idag för att njuta av våren.

Riktigt skönt med dubbfritt. CX speed har fint rull.
Doktorn säger att jag har en infekterad tumme. Jag är tveksam men kör med spritomslag. Den hugger iaf till när jag kör över ojämnheter. Kortade dagens tur genom att surfa in på den lätta borgonbrisen med god fart.

Nytvättad, putsad o nysmord efter vinterns slaskpendling så var det dags för årets första torra väg till jobbet men det sket sig direkt efter nattens regnande. Efter en kilometer så var den putsen borta.
Tur det är kul att putsa.

Jobbade hemifrån idag, men fick till en liten lunchpendling ändå. Mestadels sopat. Värre med de bilar som var parkerade på cykelbanan.

Is-slask på vissa ställen. Emellanåt medvind. Ibland motvind.
Kö vid Götgatsbacken. Kommer inte bli skoj i sommar på den platsen...

Officiellt för varmt för vinterkläderna, trots 3 grader i morse. Blev som en inkokt lax mot slutet.
Våren är här.
Skall bli 12 grader i em. Man kanske skall cykla hem utan vinterbyxorna på... ?

zodah sa:
Officiellt för varmt för vinterkläderna, trots 3 grader i morse. Blev som en inkokt lax mot slutet.
Våren är här.
Skall bli 12 grader i em. Man kanske skall cykla hem utan vinterbyxorna på... ?
Jag vågar inte vara så pass offensiv. Men överväger att skippa skoöverdragen :)

nästan grusfritt hela vägen. Behöver cykla mer genom city än min normala pendlingsväg så det var mer köbildning och fler långsammare cyklister att ta hänsyn till. Men varmt och skönt!

Ensam lycraherre på täppan idag. Samtliga övriga cyklister av samma nya typ. Kvinnor i yngre medelåldern, mitt i cykelbanan, elcykel, täckbyxor, dubbdäck, toklåg kadens, fältbiologjacka, utan någon som helst känsla för när det av trafikskäl eller annat är lämpligt att dra ned på farten eller hur man på bästa sätt tar en kurva i hög fart. Är det dessa matadorer som nu kommer att bli nästa driftkucku och hatobjekt i kåserikampanjer i dagspressen? Eller är det bara roligt att göra narr av medelålders män i tighta kläder? Eller är det till och med så att det är dessa kvinnor som ligger bakom hatamemilkåserierna? Jag anar en konspiration. Plotten tjocknar som det heter på svenska.

Fan va fint det rullade på idag.
Men "folket" kom på allvar tillbaka ut på cykelbanorna ... Man glömmer lätt hur fint det är på vintern när det är lite mer glesbefolkat.

Magisk och hoppingivande soluppgång i ryggen på väg till jobbet. På hemvägen tog jag slut på energi och övervägde på riktigt att stanna på ok, tog mig i kragen och darrade vidare mot lasagnen hemma.

Bilagor

• IMG_20180409_070709.jpg
    IMG_20180409_070709.jpg
    61.5 KB · Besök: 58
Kunde inte hålla mig och tog fram vårkläderna. Knä och armvärmare, underställströja, vanlig tröja och väst. Tunna handskar. Tror ni jag frös?

JA.

Hahaha.

+2 hemmavid. Men med sommarsulor o sällskap med sambon vägen in till stan är en lyx efter vinterns snökaos. Vad är den gula saken som är i ögonen? Och hej dödspollen.

+4 grader i Borås och torrt.
Känslan att kliva ut med bara ben- och armvärmare, cykelkeps under hjälmen och sommarhandskar är obetalbar.
Och som grädde på moset så kan man ta landsvägshojjen till jobbet.. nysopade cykelbanor... tystnaden... Ahhh denna tystnad.
15 minuter snabbare till och från jobbet.

Nu är livet komplett igen.

Nu är det vår. Det märks tydligt på mängden cyklister som tycker att det är en bra idé att gena i mötande fil i skymda kurvor, köra om trots möte eller kombinationen köra om i mötande fil i skymd kurva. Man kan ju tycka att folk som är tillräckligt begåvade för att kunna hålla balansen på en cykel också borde kunna förutse att det kan komma mötande.

Bytte lite snabbt tillbaks från dubbdäck fram mot friktionsdäck innan avfärd. Om någon dag när frostnätterna gett upp blir det byte till Vittoria Voyager Hyper. Tog av bara farten på tunnhandskarna jag använde i söndags. Fel beslut. Kallt!
Fick sedan lite försmak av vad som väntar med folk som skär kurvor och andra som drar rödljus. Har varit ganska befriat från det sedan september.

Fin morgon. Fint-väder-cyklisterna har hittat ut. Tror det kan bli en massrörelse i vår.
Får inte gamla kedjan att gå rent på nya kassetten. Det blir nog kedjebyte ikväll. Får försöka plocka upp en snabblåstång på väg hem. Med bara en fungerande tumme går det inte att öppna snabblåsen.

Nu har det kanske inte varit så många rödljuscyklister hittills. Men det kan bli fler. Jag funtar förresten på att börja heltidspendla i Sth snart.

Slängde av dubbdäcken igår och gav cykeln en massa kärlek igår, belönades idag med att känna mig starkare än någonsin sittande på en cykel som sken i solen:)

Bortsett från vårcyklister på grönbete som inte kan bete sig så va det ren propagandapendling idag. Gick snabbt som satan in och lyckades ta det lugnt och fint på hemresan.

Igång igen med cykelpendlingen efter nästan sex månaders uppehåll! Inser att jag blivit en solskenscyklist, precis en sån som jag föraktade tidigare. Nu duger det att cykla liksom...

Nu ska jag bara se till att gå ner några kilo. Ser inte klok ut i tight cykeltröja, tur att man antagligen kan köra långärmat några veckor till...

Senast ändrad:
Kallt! -8 i starten, men torrt och fint hela vägen. Bara två korta snuttar som inte är sopade nu. Var betydligt varmare när jag kom fram. Blir kokta fötter på hemvägen då jag fegade och valde vinterdojjorna.

Fukt i vajerhöljet som frös gjorde att det efter en mil bara gick att växla åt ena hållet. Fick bli tvåväxlat sista femton. Växeln kom igång i värmen på jobbet igen. Nu har det smörjts lite, återstår att se om samma fenomen uppstår i morgon igen.

I övrigt var det krispigt vid 0530.

Tillbaka
Topp