Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8
Tackar och bockar för kommentar från nån som faktiskt testat :)
kontorsråttan sa:wukkaN sa:NLC sa:johan44 sa:Det att trampcyklister i pendlarflocken ofta ligger i den farten ungefär på en vanlig raka och som elcyklist med 25-gräns blir man en smula för långsam i många lägen, 30 är lagom. Låna en laglig elhoj en dag från en snäll handlare så får du se. Jag förstår att på happy-maner så kan man vända på det här hur mycket som helst och dra kreativa paralleller men jag tror verkligen att 30 hade gjort elhojen så mycket bättre. Med 50 som teoretiskt max som ett vanligt trim ger så blir det lite för mycket... Men strunt samma egentligen, laglig elhoj är 25 och det lär inte ändra sig inom rimlig tid.
GoranS sa:Vad är det som gör att 25 km/h gör att det finns behov av att trimma men 30 km/h är perfekt?
Men om man nu MÅSTE OM den som cyklar någon km/h långsammare kan man inte bara trampa då?
Eller hur, den är väl inte så att vevarna låser sig och bromsarna automagiskt nyper som en gammelmormor om man trampar över 25?
Jag fick låna en elcykel för att kunna ta mig hem och tillbaka till Cykloteket en dag när ett spontant verkstadsbesök drog ut på tiden, och den cykeln mer eller mindre tvärlåste vid 25. Total av/på känsla som var rätt obehaglig.
Men tänk Stadsgårdskajen. Där ligger innerledet i kanske 20 km/h och ytterledet på 30-35. Med en cykel som kommer upp i 25 ligger du antingen och svär i innerledet eller ligger ivägen i ytterledet.
Hade de tänkt efter litet när de skapade elcykelregelverket hade de specat svagare motorer men högre maxhastighet, typ 30-35. Då hade man skapat färre konflikter där elcyklister ska förbi i tuffare uppförsbackar eller motvind, och där vi gubbcyklister ska förbi på platten eller nedför.
Självklart missade man inte chansen att skapa fler konflikter på GC-banorna...