Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Bengt-re sa:
Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
eggepegge sa:
Har två mornar tagit omvägen via Slagsta och Ekerö. I solen. Sååå skönt att slippa trängseln och hetsen genom stan, få 15km extra till jobbet och ändå vilja cykla vidare när jag kommit fram. :) Enda nackdelen är att jag behöver gå upp tidigare för att sefen inte ska bli putt...

Ja färjan är ju gratis numera så kostar bara tid att ta den vägen istället.

Måste få till en morgon för den omvägen.

Tog den vägen hem i tisdags. Btw så är vägen mellan masmo och huddinge i bra skick numera så extra bonus om man ändå skall åt det hållet.

Kanske läge för en gruppkörning från slagsta till stan lämplig morgon

Stumpy sa:
wukkaN sa:
Sen bytte jag ut asfaltsvägen mot skog och grus.
Lilla Högmora gårdsväg + fortsättningen mot Äventyrsbanan, antar jag.
Jajemen! Sen efter svängen ältavägen i höjd med hästhagen fortsatte jag rakt in på stigen. Allt som allt tog det kanske 7-9 minuter längre än vanligt men blev en varierad och mycket roligare tur.

Bilagor

• Skärmklipp.PNG
    Skärmklipp.PNG
    9 KB · Besök: 131
Lämnade in bilen på verkstaden, så blev pendling därifrån in till jobbet, vilket medförde att jag kom in till stan från "fel" håll.
Insåg att jag är lyckligt lottad som inte behöver åka den vägen varje morgon, cykelbana som går över till cykelfil och vice versa på olika sidor av vägen ett otal många gånger...

Helt ok pendling idag!
Lite svårt att tro det är 15 minuters cykelväg till Göteborg central och 7 minuter till jobbet på Volvo :)

pendla_2.jpg

pendla_1.jpg

Lite svalt i luften, men härligt väder och en del medvind. Tyvärr lär jag få äta upp det där med medvind på hemvägen då det ska blåsa upp rätt bra till eftermiddagen.

Mycketvillhamer sa:
plumse sa:
Helt ok pendling idag!
Lite svårt att tro det är 15 minuters cykelväg till Göteborg central och 7 minuter till jobbet på Volvo :)

Härligt!

Mycket!
Vad som inte syns på bild är omvägen på 40 minuter extra. Det var alldeles för fint i skogen för att dra till jobbet genast! Tack tidbank.
Får kompensera i vinter sen...

Fick uppläxning av min sambo att jag inte var på hugget på en backspurt. Hon börjar visst komma igång igen. Så det är lyxpendling på rejser denna vecka. Så benen funkar till nästa vecka i Götet.

Jag har inte cyklat sedan i augusti på grund av riktiga anledningar blandat med dåliga ursäkter, men uppenbarligen har jag inte glömt bort hur man gör och kläderna passade fortfarande, även om de sitter lite tightare än vad jag minns att de gjorde sist. Galet mycket folk, imorgon ska jag komma ihåg att ta med ringklockan också.

Fick jaga riktigt ordentligt för att komma ikapp en herre utmed Ältavägen.
Sen fick jag en fixed gear-cannondale framför mig i Sjöstan, han höll rätt bra tempo men trampade ur utmed Stadsgården så jag gled om.

Kort sagt, en supermorgon.

6-milare med nya lvg-hojen innan frukost, sega ben till jobbet sedan, som tur endast beskedliga 5 km.

Knökfullt på Liljeholmsbron, som vanligt. När ska de inse att det är rätt osmart att ha dubbelriktad cykeltrafik där? Det är bara att titta på nästa bro (Västerbron) för inspiration.

zodah sa:
Sen fick jag en fixed gear-cannondale framför mig i Sjöstan, han höll rätt bra tempo men trampade ur utmed Stadsgården så jag gled om.

Hmm, var det kanske du som gled ikapp mig (röd jacka, vitsvart cross) vid backen efter Hellas & sen igen vid Sickla men gissningsvis fastnade vid lyset vid Sjöstan? (Som f.ö. slog om när jag nästan precis kommit över vägen- plötsligt händer det!)

Hade tänkt ta det lugnt pga allmän tröttma men det var så fint med sol, vindstilla & lite folk så det började spritta lite för mycket i benen för att hålla emot...
Som zodah sade: en supermorgon.

Gick fortare idag till jobbet. Sambon hade blicken nu jävlar i blicken. Det behövs för hennes Vänern Runt medan jag sitter vid poolen o dricker öl i helgen. Jag njuter av mängden cyklar o alla typer av cyklister. Men jag cyklar inte via slussen längre..

evo sa:
6-milare med nya lvg-hojen innan frukost, sega ben till jobbet sedan, som tur endast beskedliga 5 km.

Knökfullt på Liljeholmsbron, som vanligt. När ska de inse att det är rätt osmart att ha dubbelriktad cykeltrafik där? Det är bara att titta på nästa bro (Västerbron) för inspiration.

"Cykelbanorna på Liljeholmsbron blir enkelriktade" - https://vaxer.stockholm.se/projekt/nya-cykelbanor-pa-liljeholmsbron-och-hornstull/

Och en skön pendling var det idag, till och med fantastisk.

JayKay sa:
evo sa:

"Cykelbanorna på Liljeholmsbron blir enkelriktade" - https://vaxer.stockholm.se/projekt/nya-cykelbanor-pa-liljeholmsbron-och-hornstull/

Men det sker väl inte förren 2022 (om äns det?) när de börjar renovera bron?

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...inte-uteslutet/reprep!SU2d2fy0ePt5ENqNRa0@rg/

Trampade sakta och fint till jobbet. Aningen svalt för endast kort/kort vid 5:30 snåret så vindjacka på.

Sjukt nöjd med min egen ihopplockade cykel. Tyst , snabb och bekväm ??

ni(c) sa:
zodah sa:

Hmm, var det kanske du som gled ikapp mig (röd jacka, vitsvart cross) vid backen efter Hellas & sen igen vid Sickla men gissningsvis fastnade vid lyset vid Sjöstan? (Som f.ö. slog om när jag nästan precis kommit över vägen- plötsligt händer det!)

Hade tänkt ta det lugnt pga allmän tröttma men det var så fint med sol, vindstilla & lite folk så det började spritta lite för mycket i benen för att hålla emot...
Som zodah sade: en supermorgon.

Kanske, det var i alla fall en vit/svart cross med skärmar. Men jag körde om i Sickla, vid skolan. I alla fall - kan inte bli bättre cykling nästan än vad vi har nu.

Bra väder. Tänker inte klaga. Fick stanna och justera B-skruven. Trodde att man kunde strunta i det när man gick från 12-27 till 12-25 kassett, men cykeln höll inte med.
Iofs kanske jag inte justerade den när jag bytte bort vinterhjulens 11-32. Gick bra efter lite justering iaf.

Jaja - sol och inte så blåsigt. Nice.

Uppäten av mygg vid fiskartorpet när jag blev tvungen att stanna på grund av tappad skruv till spd-kloss. I övrigt rätt långsam och händelselös pendling.

Egentligen gårdagens, men när jag hittade dessa i korsningen Nobelvägen/John Ericssons väg blev det lite mer spännande än innan - vem var det som saknade???

DSC_0069.jpg

Har promenerat med dottern till skolan och cyklat till jobbet därifrån en hel del nu...

20180522_210940.jpg

Samma sak på väg hem på EM... Fascinerande hur mycket smuts/lera/färg ett barn kan samla på sig under några timmar :)

20180522_180819.jpg

Kom iväg sent, blev ändå en tur runt djurgården, Djursholm och Täby.

Mötte Solstina längst ute på blockhusudden. #happyspotting

Tidig start gjorde att jag var på jobbet halv sex. Klart trivsammare trafikmiljö inne i stan när man slipper allt stök och bök.

Fin morgon. En planerad MTB-tur efter jobbet gav mig möjligheten att köra lite stig innan också. Svårt att tänka mig en bättre början på dagen!

F13A7AFE-2AC3-4EBC-8F78-0491D5B0FB7B.jpeg

Skön pendling, förutom Gröndalsbron. Jag felanmälde och bad att de ska sopa GC-banan. Den funkar ju som avlopp till bilfilerna, och speciellt när de nyligen sopade dessa ser det ut som ett grustag på delar av GC.

zodah sa:
Kanske, det var i alla fall en vit/svart cross med skärmar. Men jag körde om i Sickla, vid skolan. I alla fall - kan inte bli bättre cykling nästan än vad vi har nu.

Inte jag...

För övrigt propagandacykling idag också, om än med lite vind & utan sprittande ben.

NLC sa:
Egentligen gårdagens, men när jag hittade dessa i korsningen Nobelvägen/John Ericssons väg blev det lite mer spännande än innan - vem var det som saknade???
Läste ditt inlägg innan jag åkte hemifrån och sen såg jag en likadan hjulmutter på vägen strax efter brandstationen vid älvsjövägen :-).

Onsdag är peloton-pendling. Kände mig stark idag vilket i Peloton-sammanhang bara innebär att jag inte var klenast på korta rundan. Låg faktiskt längst fram vid flera tillfällen och orkade en liten spurt. Det händer definitivt inte varje gång.
Stor klunga med typ 40 cyklster vid start varav ~25 i mål med 39,7 i snitt trots rödljus, rondeller och bussar.

Känns som en bra start på dagen.

Idag brommierejs . Någon fick en riktig genomförare igår. Sambon lyrisk av att det värkte i benen. Dags att träna o gå ned 10 pannor för klara backspurtarna.

Tyvärr rakt till jobbet.

Idag hade det tyvärr skett en olycka på Munkbrons cb. Kom dit kanske ngn minut efter och det var redan lång kö upp mot Gamla Stans T-banestation. Hoppas det gick bra för alla inblandade.

Tog den sk "bilvägen" istället mot Tegelbacken.

Skön pendling även idag. Cykelpolisen på plats Götgatan/Hornsgatan verkade ha en del att göra. Ovanligt lugnt vid övergångsstället.

För övrigt cyklade jag idag i den nya containertunneln på stadsgården, nästan framme vid Slussen.
Hur i h-vete har man tänkt?
Man ser inte ett skit och direkt efter mynningen är det ett rödljus... ja, jag cyklade mot rött. Gick inte att undvika. Olyckor kommer att ske på den platsen. Om det inte redan skett...

Grabben fyller år idag så det blevlite morgonfirande och jag kom således iväg en dryg timme senare än vanligt. Detta gjorde att jag fick 18° när jag stack hemifrån, därmed var kort/kort-premiären på morgonen ett faktum. Gott om harar längs vägen, tyvärr bara default-harar, premiumhararna (fullt kittade lvg-cyklister) lyste med sin frånvaro, men det beror nog på deras beskaffenhet att vara lite snabbare så man inte kommer ifatt dem lika lätt. Skön morgon i alla fall!

Tillbaka
Topp