Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Dagens spaning. Okynnescyklister är grabbarna som hittat en gammal men hyfsad rejser, klär sig i icke reglementsenlig svettopendlarutrustning, tycker troligen att de är ganska sköna snubbar och far ut och in i mötande körbana görandes helt tokiga omkörningar helt i onödan. Resulterar i arga utrop från mötande och även omkörda vardagscyklister på damtrallor.

Men jag är som Ferdinand, sitter lugnt och glider med, kör om när det är helt fritt och tänker på trafikfria slingrande vägar i Östergötland där solen skiner, fåglarna kvittrar och kossorna ligger och idisslar på ängarna.

Frun krockade med annan cyklist igår. Klanten hade tydligen tvärnitat mitt på cykelbanan och vurpan var oundviklig. Fick cykla hem hennes cykel igår och åka kommunalt till jobbet, fan vad trist det var... Men cykeln står på jobbet så jag hoppas på lite mysigare hempendling i stället.

Krengt av mina egna ben och pollen. Ingen vidare fart idag så jag lallade en medsolsvuälta och njöt av vädret. Vaknade med ett ryck ur tankarna när jag blev passerad av elskateboard. Den höll väl ca 45 km/h på platten. Såg lite läskigt ut. Hur f-n bromsar man en sån?

Genade mellan Tyresö Golf och Äventyrsbanan. Fint i skogen, så det får bli en längre omväg någon dag när benen är piggare. Sedan skönt in till Birkaterminalen där h-vetet bröt ut. Knappt styrfart genom containertunneln och vidare mot Skeppsbron.

Igår stannade jag hos en kvinna som kört omkull i nedförsbacke. Skrapad hjälm, lite i ansiktet, arm och ben. Och skärrad. Hennes man som hade cyklat först återvände och tog hand om omvårdnaden. Rekommenderade dem båda att byta hjälmar.

Idag på bra gångcykelbana mötte jag en kvinnlig löpare. Jag såg henne på långt håll. Men 100m innan vi ska mötas börjar hon springa med högerarmen vinkelrätt ut i cykelbanan, som en stingpinne. Vad hon inte såg var att det kom ikapp en annan cyklist bakom henne som gjorde att jag inte kunde flytta mig hela vägen till andra sidan. Är det upptrappning på konflikttrappan med löpare nu?

Senare så blev jag omkörd av en "enhjulings-segway-hooverboard". Den måste gjort minst 30. Såg ostadigt ut. Inget direkt lämpligt fordon att bränna runt på tycker jag.

Pendling och pendling. Man måste vila från det där ibland. En 10-milare, Ekerö och sen tillbaks via Slagsta och Huddinge. Rätt så najs, ganska bil- och cykelfritt :)

Senast ändrad:
Mycketvillhamer sa:
Grabben fyller år idag så det blevlite morgonfirande och jag kom således iväg en dryg timme senare än vanligt. Detta gjorde att jag fick 18° när jag stack hemifrån, därmed var kort/kort-premiären på morgonen ett faktum. Gott om harar längs vägen, tyvärr bara default-harar, premiumhararna (fullt kittade lvg-cyklister) lyste med sin frånvaro, men det beror nog på deras beskaffenhet att vara lite snabbare så man inte kommer ifatt dem lika lätt. Skön morgon i alla fall!

"Premiumhare" !! Haha! Men sant. Ibland lyckas man smyga sig på dem, men så upptäcker de en och drar iväg i en hiskelig fart.
Idag fick jag iaf agera default-hare åt en trevlig kille från Tyresö som hängde på från Storkällan. Sen valde han rätt väg och jag fel och fastnade vid trafikljuset på Kanalvägen.

staine sa:
Pendling och pendling. Man måste vila från det där ibland. En 10-milare, Ekerö och sen tillbaks via Slagsta och Huddinge. Rätt så najs, ganska bil- och cykelfritt :)

Det där är väl ingen pendling, en RR är mer passande :-)

evo sa:
staine sa:

Men tiderna förändras, (kul att du cyklar igen hehe) en del av oss har blivit såna som cyklar lite längre och mycket saktare. Så en RR från dagen känns lite overkill. Eller, jaja, en tant blinkade frenetiskt med helljuset vid Färentuna. (Kanske att hon ville att jag skulle cykla på CB? Eller bara att hon tyckte jag var en snygg hunk? Det får vi aldrig veta.)

Vill utfärda varning till de som ligger o fiskar längs Vuältan. Min drivlina är helt slut och framväxeln har jag inte fått ordning på sen den blev helt uppfläkt av en sten. Stor risk att gå på bakhjul. Kanske borde jag åtgärda problemen men för det mesta funkar det helt OK och andelen fiskargubbar är ju rätt låg.

För övrigt oroligt fin cykling de senaste veckorna men när man närmar sig slussen gäller det verkligen att ta fram sina zenkunskaper. På sistone har det ju till och med börjat fylla upp på Söder Mälarstrand. Idag kan ha varit min långsammaste stadsgårdkaj någonsin.

Måste ha blivit starkare, totalt 16 stravamedaljer under dagens pendlingar.

Visade en herre på hybrid hur man gör en omkörning på stadsgårdskajen. Han verkade tro att omkörningar ska göras långsamt samtidigt som det kommer mötande cyklister och flanörer från finlandsfärjan.

tuta sa:
Vill utfärda varning till de som ligger o fiskar längs Vuältan. Min drivlina är helt slut och framväxeln har jag inte fått ordning på sen den blev helt uppfläkt av en sten.
Vi kan cykla tillsammans. Det gnisslar förskräckligt om min hoj. Har smort kedja och pedaler utan verkan. Skall prova andra hjul för att se om det är hjullager. Annars måste det vara vevlager. Så svårt att lokalisera ljudet.

Låg på max för att hinna hem för att skjutsa sonen. Någon ringde, men hann inte svara. Det visade sig vara sambon som ville meddela att hon skjutsade, så jag kunde ta det lugnt. Doh!

Hemfärden gav åtskilliga tillfällen till ofrivilligt filande på trackstandkunskaperna innanför tullarna.

Funderar f.ö. lite på hur vissa cykelkorgscyklister tänker när de prompt ska tränga sig förbi när det tar stopp bara för att sedan ligga och utgöra bromsklossar när de rullar fram i 15-17 km/h (om det är platt eller utför).

Stumpy: ska hålla utkik (och utöra eller vad det kan tänkas heta). Inte för att jag någonsin känner igen någon jag känner när jag är ute och cyklar men om jag minns rätt så har vi träffats irl så det finns väl i alla fall en teoretiskt chans. Antingen så kommer jag på en svart Felt som låter som ett tröskverk eller så kommer jag på en svart Felt som går rätt fort. :) Försöker att stå emot frestelsen att ta den snabba så gott det går men ibland trillar jag dit.

Kom körandes på en liten asfaltsväg med min MTB (transportsträcka), mot mig kommer en man i 40-50 års åldern på en traditionell herrcykel & låste blicken rätt in i själen på mig, sneglade ett par gånger för att se om han fortfarande glodde, vilket han gjorde. När han var i höjd med mig så lade han en stor loska snett ner mot mig demonstrativt samtidigt som han fortfarande glor rätt in i min själ, tänkte vad fan händer, har inte en aaaaaaaning vad hans syfte eller vilja var :S Enda gissningen är väl att han var en av domdär "en MTB hör hemma i skogen, teleportera dig dit eller ta flyget för gud nåde dig om du passerar 1km asfalt på ditvägen"-nisse.

I övrigt riktigt behagligt.

Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
tuta sa:
Haha. Berättade du också eller räknade du med att han skulle notera ditt fina exempel?

Jag lät benen berätta. Tänkte att det räckte så.

Rule #72 ger dig Kudos.

Blev tvungen att läsa på reglerna lite, låtsascyklist som jag är.

Äh. Du är mer cyklist än många andra! Jag läste lite shimano docs och insåg varför jag inte fick min bakväxel perfekt trots nya delar och perfekt justering. De säger minsta största 28 och det är ju kass med 12-25 kassett. Får beställa en ny bakväxel med kortare cage. Suck.

Btw så dödade jag visst vevlagret med avfettning...

Nybörjarmisstag trots att jag skruvat cyklar i 35 år snart...

Edit.

Skall cykla ändå i morgon - är det motvind hörs inte vevlagret...

Senast ändrad:
staine sa:
evo sa:
staine sa:

Men tiderna förändras, (kul att du cyklar igen hehe) en del av oss har blivit såna som cyklar lite längre och mycket saktare. Så en RR från dagen känns lite overkill. Eller, jaja, en tant blinkade frenetiskt med helljuset vid Färentuna. (Kanske att hon ville att jag skulle cykla på CB? Eller bara att hon tyckte jag var en snygg hunk? Det får vi aldrig veta.)

Log hon när hon tutade? I så fall är det det senare, annars var du bara i vägen

Medvinden var extra uppskattad på vägen ut mot Ekerö, väldigt trevlig omväg med färja till Slagsta.
Klippte en råtta med bakhjulet igår, den låg still ett tag men sen sprang den vidare, tåliga.

Tömde benen på Le Peloton Espoo idag.
Konceptet importerat från de svenska motsvarigheterna, fast här körs det på en 10km rätt avskild riktigt backig väg fram och tillbaka.
Det här segmentet är i stort sett den snabba delen av turen: https://www.strava.com/segments/1727972
Tredje gången jag kör och klarade att hålla mig i tätgruppen även denna gång.

20180524_053858.jpg

Liten tur innan jobbet. 05:38, Lännavägen.

Idag kom jag iväg sent och provade både Götgata. Sluss, Munkbro och Vasagatan i allra sämsta tid (ca 8:00)

Jodå, det var tjockt med cyklister. Men jag hade utfört mental träning innan så jag höll mig lugn och i ledet.

Idag fick jag se en krock exakt när den hände. I lilla backen upp mot Götgatspuckeln, norrgående, så krockade en stressad herre på gammal racer med en vänstersvängande hybrid-herre. Här:
krock.PNG

Stressade herren på gammalracer hade svängt ut i mötande fil i uppförsbacken och kände väl sig snabb och stark när han körde om mig och alla cykelkorgar. Tänkte väl inte på att cykelbanan svänger vänster i korsningen, även om de flesta fortsätter rakt fram in i gågatedelen.
- Vad gör du?!
- Förlåt.

Alla såg ut att klara sig utan skavanker.

Sedan var det minst 30 cyklister i kön vid Hornsgatan. Jag hann inte över innan det blev rött igen. Man kan bara le åt situationen.

Ja, och så är jag nästan helt bombsäker på att jag mötte DT på Vasabron, vid Strömsborg ungefär, Väldigt inkognito med pilotbrillor, jacka och jeans (!) cyklandes på hybrid. Hej!

Sedan var det minst 30 i kön vid Tegelbacken. Men här hann jag över när det blev grönt.
Vasagatan kaos som vanligt då de bygger om och det bara är en fil öppen vid Centralen.

I korsningen Olof Palmes gatan var det extra rörigt för en taxi hade kört fel och ville svänga höger från vänsterfilen. Men där var det stillastående kö och de två lastbilarna bakom tutade länge och väl. Vi som cyklar gled förbi.

Senast ändrad:
Vilodag, så man kan jaga livet ur benen imorgon bitti.
Busstrafiken gjorde sitt yttersta för att tala om att jag valt fel transportsätt.

Körkort för cykel skulle vara på sin plats för både rutinerade som säsongscyklister. Till och med en gammal gubbe som jag inser att man inte kan chansa i vissa moment eller ploga slalom på årstabron. Cykla i bredd, långsamma omkörningar eller att cykla i mitten av gc är annat ofog, Ja ja, om hundra år jobbar alla i sömnen hemma och all vaken tid är fritid så cykelpendlingen blir inte lika koncentrerad tidpunktsmässig som nu..

Språkade med en trevlig herre på sockenvägen igår vid 1730, han hade svinlång egolapp och var bitter över att TCM inte kunnat ställa in hans skivbromsar ordentligt.

Pugilism sa:
Krengt av mina egna ben och pollen. Ingen vidare fart idag så jag lallade en medsolsvuälta och njöt av vädret. Vaknade med ett ryck ur tankarna när jag blev passerad av elskateboard. Den höll väl ca 45 km/h på platten. Såg lite läskigt ut. Hur f-n bromsar man en sån?
Motorn fungerar som broms vid önskemål (antingen regenerering eller så går energin ut som värme), det är en inbyggd funktion. Har en bekant som byggt en egen sån där eldriven longboard, måste fråga honom vad som sker vid panikbromsning i 45km/h..

TOST sa:
Pugilism sa:
Motorn fungerar som broms vid önskemål (antingen regenerering eller så går energin ut som värme), det är en inbyggd funktion. Har en bekant som byggt en egen sån där eldriven longboard, måste fråga honom vad som sker vid panikbromsning i 45km/h..

Fråga även hur de där små hjulen klarar av en sten eller en liten grop. I 45 km/h.

zodah sa:
TOST sa:
Pugilism sa:

Fråga även hur de där små hjulen klarar av en sten eller en liten grop. I 45 km/h.
EPIC FACE PLANT

Misär. Ny cykel. Punka efter 3km. Promenad 2km till en pump. Fel verktyg för hjulmuttern. Gick 1,5km till Karlssons. Fick låna verktyg och var ivägen. Mathias var inte helt nöjd. Ögonen såg att fälgen saknade fälgband (!) men min hyperstressade hjärna registrerade inte det just då. Bytte slang, åkte en dryg mil, ny punka 3km hemifrån. Eftersom jag var så sen hade jag köpt McD till barnen och hängt på styret, men drickan läckte så botten gick ur papperspåsen och det mesta av drickan rann ut. Hemma skitig, genomsvett, trött och över två timmar sen. Missade ett telefonmöte också. Men vädret var åtminstone kanonfint.

zodah sa:
staine sa:
Såg inte spår av Aron här så hoppas han klarade sig för nån månad sen eller när det var :p

Oj vad najs. Har du pensionerat dig eller flyttat jobbet till Gustavsberg? :-)

Näe, lite oregelbundet arbete bara för tillfället. Pangsjon, nä, Pesch har ju sagt man ska jobba (och pendla?) tills man dör. Man ska lyssna på expertisen.
Det vart en vaxholmsrunda med max oflyt på färjorna. Tog en timme extra, förutom det oändliga antalet timmar pga klen cyklist. Men najs!

larsan sa:
zodah sa:
TOST sa:
Pugilism sa:

EPIC FACE PLANT

Jag funderade på det med och hur jag skulle reagerat om jag var först på plats. Olustigt tror jag.

Kristoffer R sa:
Misär. Ny cykel. Punka efter 3km. Promenad 2km till en pump. Fel verktyg för hjulmuttern. Gick 1,5km till Karlssons. Fick låna verktyg och var ivägen. Mathias var inte helt nöjd. Ögonen såg att fälgen saknade fälgband (!) men min hyperstressade hjärna registrerade inte det just då. Bytte slang, åkte en dryg mil, ny punka 3km hemifrån. Eftersom jag var så sen hade jag köpt McD till barnen och hängt på styret, men drickan läckte så botten gick ur papperspåsen och det mesta av drickan rann ut. Hemma skitig, genomsvett, trött och över två timmar sen. Missade ett telefonmöte också. Men vädret var åtminstone kanonfint.

Fy fan... Önskar dig bättre lycka imorgon!

Mycketvillhamer sa:
Kristoffer R sa:

Fy fan... Önskar dig bättre lycka imorgon!

Nästan så det skall in i Misärtråden. : -)

Fy tusan vad dålig och överbefolkad Stadsgårdsleden har blivit
- Smal containertunnel med skarpa ramper och oklart syfte
- De slöa byggvakterna stänger av för att lastbilschaufförerna ska få träna backning med monsterköer som resultat
- Ny chickan för östergående där de krakarna som ska laxa mot strömmen nu får kasta sig in i de mötande dubbla leden rätt igenom staketet. Uppbyggt för att skapa olyckor?
- Total överbefolkning med all sjöns klantar utan koll på två hjul på avgränsad yta.

Bussfilen nästa?

Bävar för hemresan, nu åker jag.

Fjärdebrunn sa:
Fy tusan vad dålig och överbefolkad Stadsgårdsleden har blivit
- Smal containertunnel med skarpa ramper och oklart syfte
- De slöa byggvakterna stänger av för att lastbilschaufförerna ska få träna backning med monsterköer som resultat
- Ny chickan för östergående där de krakarna som ska laxa mot strömmen nu får kasta sig in i de mötande dubbla leden rätt igenom staketet. Uppbyggt för att skapa olyckor?
- Total överbefolkning med all sjöns klantar utan koll på två hjul på avgränsad yta.

Bussfilen nästa?

Bävar för hemresan, nu åker jag.

Lycka till.

I morgon blir det VuÄlta de Luxe. Lite beroende på hur tidigt jag orkar gå upp så drar jag nog ut mot Brevik också.
Yolo!
Vi ses där ute.

Ta det lugnt på Stadsgården, spec den där helt obegripliga containertunneln.

Go natt :-)

Ännu en härlig morgon! Lätt medvind, klarblå himmel och solsken. Lite extra tung rygga idag då det är min tur att hålla i fredagsfrulle på jobbet, det gav också ett stopp på vägen för att köpa nybakade frallor. Nu ska jag gå och duka fram. Ha en fin fredag, medpendlare!

Tillbaka
Topp