Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Mycket spännande... blev omkörd av en man som valde att sväng av cykelbanan strax innan Västerbron för att köra på vägbanan istället, kanske ville han testa på den nya lagstiftningen där man får välja cykelbanan/körbanan själv. Inte speciellt fort cyklade han och det var i princip tomt på cykelbanan vid 14-tiden så förstår inte varför vägbanan kändes bättre.

Ännu märkligare blir det när jag kommer över puckeln och börjar rulla utför och ser hur han cyklar MOT trafiken i vägbanan (fast det kommer bilar). Visade sig att han hade tappat något typ 10 meter upp, jag vet inte om lösningen att cykla varesig på vägbanan över Västerbron eller cykla en bit mot trafiken var speciellt bra. Man upphör aldrig att förvånas av vissa människor...

Avnjuter sommarpendlingen på mitt hembygge. Mest Crescent 50-tal plus lite annat.

Bilagor

• SS1.jpg
    SS1.jpg
    360.7 KB · Besök: 113
  • SS2.jpg
    SS2.jpg
    240.6 KB · Besök: 127
Min pendling var störd av att behöva vänta på att lämna bilen på service. Sen gick det bra.

Andra blir störda av att få vänta på en båt.
DSC_0640.JPG

Senast ändrad:
Härlig pendling även idag, finfika som vanligt på tisdagar på bysis i sthlm 745-815 ish. Får se om det kommer några nästa vecka nu när det börjar närma sig semestertider på riktigt

Galet varmt... var det. Trötta ben efter gårdagskvällens motvindsmisär hade jag också. Men eftersom det var så jävla fint väder så blev det en liten kort omväg, eftersom det fanns tid till det.

Senast ändrad:
Chockvarmt.:)

Körde om alla elcyklar. En var lite jobbig, Riese & Muller med tandrem isf kedja. Såg ut att vara välbyggd. Låg på ca 35 km/h själv men det var svagt utför så osäker på om den verkligen är så snabb.

Sen kom jag ikapp och förbi en cyklist som hakade på mig så det blev en radda PR medan jag förgäves försökte skaka bort honom. Men jag var iaf före tills våra vägar skildes åt #sillycommuterracing

Susade hem i medvinden redan efter lunch. Börjar få tillbaka krutet i benen efter midsommarsemesterns överflöd.

Tyvärr har man bara 5 minuter till jobb. Men lyckades blåsa om flera vanliga cyklar med min elcykel. Enklast görs detta dock i uppförsbacke. :)

Sista pendlingen för våren. Nu är det fan semester - nya pendlartag till sensommaren.

Enda roliga var en trimmad elmoppe som blåste om mig i 50 på cykelbanan. Kom ikapp vinterklädda fanskapet en mil senare - eltorsk eller haveri. Han såg ut som en kokt kräfta i facet... Fniss.. Somliga straffar vår herre omedelbart.

Bengt-re sa:
Sista pendlingen för våren. Nu är det fan semester - nya pendlartag till sensommaren.

Enda roliga var en trimmad elmoppe som blåste om mig i 50 på cykelbanan. Kom ikapp vinterklädda fanskapet en mil senare - eltorsk eller haveri. Han såg ut som en kokt kräfta i facet... Fniss.. Somliga straffar vår herre omedelbart.

Bylsigt klädd, på FS? Dubbdäck? Honom ser jag då och då på sträckan Gröndal-Hässelby.

Och låg sadel

Senast ändrad:
fhloston sa:
Bengt-re sa:

Bylsigt klädd, på FS? Dubbdäck? Honom ser jag då och då på sträckan Gröndal-Hässelby.

Och låg sadel

Kan nog vara samma. Är ju 20 grader ute! Jaja - skall bli gött att slippa pendla några veckor och bara nöjescykla! ??

Benen är som halvruttna stockar efter denna vårsäsong. Det kommer ta tid att läka ihop dem. Alla med ett bokstyre cyklade om mig på hemvägen. Bara att bita ihop.

Var ute och cyklade idag precis innan matchen, passerar en bil mig väldigt nära. 0.5 meter måste det varit och sedan ser jag honom köra in i en parkeringsfika på vägen, han ligger verkligen så långt till höger man kan på vägen. Såg sedan en ölburk lite längre fram, ligger iofs ölburkar överallt..

Blev sjukt nojig resterande tur och har lite frågor.
När är det säkrast att cykla på dagen? Jag tänker nog lägga om så att jag kan cykla på morgnar, nu cyklar jag kl.16-20 och det är nog risky.

Sedan undrar jag om någon vet en bra cykelklubb i Helsingborg? Har aldrig cyklat i klubb men det är ju säkrast, håller allt från 29-34km/h beroende på vad jag siktar in mig på. Tackar för mig

MTB til jobbet idag. Supernice tils jag blev hungrig på riktigt å skulle ta upp en banan ur väskan men inser att jag glömt packa ner dem...
Smått vimmelkantig lyckas jag fokusera på marken och efter ett tag inser jag att jag står mitt i värsta blåbärsriset!
Mmmmmm, bättre frulle har jag aldrig smakat!

/T

Kaloriunderskott och ingen frukost gör pendlingen mer utmanande, men jag fick ändå fyra stravapokaler imorse. Fast det har nog mer att göra med att pendlingsvägen är ganska ny...

En vuälta igen. När ska det sluta blåsa?

Ensam majestät nästan hela vägen. Tubhjulen sjöng mot asfalten och motvinden ven i öronen.

Första svängen hem från jobbet på nya cykeln! Har inte cyklat på ett tag nu så det kändes, speciellt när det är 29.5 grader varmt och man bara har uppför hemåt.
Var nära på att bli påkörd där vägen korsar GC, annars inget spännande!
Ser mer fram emot morgondagens tur till jobbet, lite svalare och snabbt går det.??

staine sa:
zodah sa:

Ensam majestät nästan hela vägen. Tubhjulen sjöng mot asfalten och motvinden ven i öronen.

Så lyriskt. Du åkte väl på landsvägen nu när det är tillåtet
;p

Det är väl fyra veckor kvar tills det blir tillåtet. Dessutom bara om hastighetsbegränsningen är högsta 50 km/h.

NLC sa:
Stumpy sa:
staine sa:
zodah sa:

Så lyriskt. Du åkte väl på landsvägen nu när det är tillåtet
;p

Det är väl fyra veckor kvar tills det blir tillåtet. Dessutom bara om hastighetsbegränsningen är högsta 50 km/h.

Detaljer

Åas var det lite på skoj då vi alla vet att endast suicidala personer cyklar på själva Ältavägen. Och sånt är inte skoj.

Var tvungen att lämna in DÖDSmördarmaskinen på "inspektion" (ett volkswagen påfund) så det blev bara kort pendling. Men cykel i bagaget funkar fint. Fick inte ens de vanliga frågorna om "cyklar du?" mfl. av mekanikern. Gissar att det snart är såpass vanligt att de kommer erbjuda lånecykel på bilverkstan. (det finns säkert redan, har för mig att jag läst på ngt ställe)

Idag upptäckte jag att de ÄNTLIGEN är klara med bygget utmed Nynäsvägen mitt emot Globen. Blev helt paff när jag inte behövde köra den vanliga svängfesten runt bygget utan kunde köra rakt fram.
Fick både en och två racers i bakhasorna men de hängdes av med bestämdhet.
Fick även grön våg på Vasagatan, det var sannerligen på tiden det med, har varit väldigt mycket vägarbeten där senaste tiden.

och nä, jag cyklar inte PÅ Ältavägen om det inte är le Peloton. Cykelbanan är nog Stockholms läns bästa mellan Älta och Hästhagen så där har jag inga problem att vara :-)

zodah sa:
och nä, jag cyklar inte PÅ Ältavägen om det inte är le Peloton. Cykelbanan är nog Stockholms läns bästa mellan Älta och Hästhagen så där har jag inga problem att vara :-)

Kan jag verkligen inte hålla med om. Ett gäng onödiga svängar, dolda kurvor och dåliga sektioner genom bebyggelsen åt båda håll. Känns som en gammalmodig lösning.

Hoppas dagens inpendling var den sista på några veckor.

Men håller man under 40 funkar väl cb där.
Ja dessa fartfantomer som bara ska damma på med sina cyklar. Tror det är Tor Dö Frans eller nåt.
;)

Fjärdebrunn sa:
zodah sa:

Kan jag verkligen inte hålla med om. Ett gäng onödiga svängar, dolda kurvor och dåliga sektioner genom bebyggelsen åt båda håll. Känns som en gammalmodig lösning.

Hoppas dagens inpendling var den sista på några veckor.

Jag menar verkligen MELLAN Älta och Hästhagen. Inne i Älta är det lika kass som vilken cb som helst. och väl framme i "dolda kurva" vid Hästhagen är det slut på det roliga.

Blev också glatt överraskad av cykelbanan mitt emot Globen äntligen åter gick att använda. Blev lite extra träning då en man på en Kuota drog iväg uppför backen strax innan och jag när jag väl kom om cyklisterna som låg emellan hade jag en lucka som jag sen lite gradvis täppte till bort tills Skanstullsbron. Tycker f.ö. också det känns som semesterlugnet börjat komma. Hoppas det känns likadant på hemvägen om en stund.

Ny hjälm invigd. Inget speciellt, en enklare Giro Mips. Träffade kompis på färjan, vi åkte gemensamt till cykelaffär i Sisjön och sen fick min monstercross smaka lite stig och grus hem. Det är faktiskt obegripligt vad Göteborg är bra när förhållandena är såhär.

Tung ryggsäck men ett fint välkommen hem från stigcyklarvovven. Återkommer om en månad eller så.

Bilagor

• 6551D820-8FE8-44F0-9FAB-462A1E076453.jpeg
    6551D820-8FE8-44F0-9FAB-462A1E076453.jpeg
    352.1 KB · Besök: 117
Blev cykling idag, den vanliga pendlingen. Mitt framhjul är verkligen jättesnett och tror inte att jag kommer köpa nya hjul då cykeln var så billig. Tror jag ska köpa en dyrare pendlarcykel. Tänkte först köpa en racer men nu när jag har omvärderat lite saker med landsväg tänker jag att det vore ju bra om den klarar stigar och annat, blir det riktigt extremt kan man testa köra i skog. Det är ju träning, även om det inte är optimalt.

Sedan kom jag på att Strava har en app och att jag inte behöver använda en sämre version.

https://www.sports-tracker.com/dashboard
Helt knasig registrering, har inte spenderat några 60h, jaja nu går jag över till Strava

Imorgon ska jag köra 4x4 på en osedvanligt bra plats, där är cykelbana hela vägen och backigt och bra, tar 5min att avverka så passar perfekt. Ligger dock en bit hemifrån så får bli lugn cykling dit och hem.
Hur lång vila ska man ha emellan varje för att det ska vara enligt eventuella regler?

Senast ändrad:
Icke-cykelrelaterad observation på hemvägen: Tre par som var ute och motionerade där i samtliga fall tjejen sprang och killen cyklade. Vet inte riktigt hur jag ska tolka det.

Tillbaka
Topp