Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Satsade på långa/snabba Peloton vilket inte gick så bra.
För feg i svängarna så jag hamnade efter in på "pizzarakan" och fick jaga men trots stravapokal (57km/h!) låg jag sist i klungan in i backarna mot Fisksätra. När killen framför tappade hjul gjorde jag ett försök att jaga ikapp men insåg snabbt att det var lönlöst. Vände i T-korset och körde solo tills klungan kom ikapp vid Hellasbacken. Låg sen med klungan in i mål.

Klart bättre än förra gången jag provade men är ändå långt ifrån.

Nu är det bara hempendling kvar före semestern

Senast ändrad:
Åkte korta pelotonen och kände redan på vägen dit att det skulle bli kämpigt. Höll på att dö efter varje förning, så stod över en hel del. Nu kli i benen.

Ingen Peloton, har lite känning i höger knä/vad. Tror det är överansträngning likt löparknä. Bajs.

Cyklade ändå till Älta och in mot stan. Inte mkt trafik alls. Först i Sjöstan så dök det upp andra cyklister.

Om det börjar regna i Skåne idag så är det mitt fel. Jag ägnade kvällen igår åt att ge min racer lite kärlek med ny drivlina och nya bromsklossar, så idag tog jag den till jobbet istället för min vanliga pendlare med skärmar. Märks rätt tydligt att man får en del gratis på racern jämfört med GT graden.

Idag blev det vila benen lite efter 11 dagars cykling i sträck, lite ovan.
Igår mötte jag både en med full vinterutrustning inklusive såna där handskar som sitter fast på styret, på nån el-fatbike. Samt äldre herren i skidglasögon och hockeyhjälm, båda vid pampas marina.
Härlig pendling.

Händelselös cykling till jobbet. Hem blev det buss pga de gigantiska watt jag trycker!
B59A76BA-DE1B-4143-A574-35099D7FBA06.jpeg

Jag vet inte riktigt hur det gick till. Första tramptaget utanför jobbet. Vips så låg jag på marken med ett jack i jeansen och skrapsår på armbågen. Ett par planet-x plattisar som bara gått på pendlingscykeln.

clnr sa:
Jag vet inte riktigt hur det gick till. Första tramptaget utanför jobbet. Vips så låg jag på marken med ett jack i jeansen och skrapsår på armbågen. Ett par planet-x plattisar som bara gått på pendlingscykeln.

Du är skitstark. Nöjd dig med den analysen.

?

Bengt-re sa:
clnr sa:

Du är skitstark. Nöjd dig med den analysen.

?

Komplettera gärna med analys del 2: köp aldrig mer kinask*t från P-x.

Folktomt sa Bill
Tomt på folk sa Bull

Har ju ondgjort mig i ngn tråd då jag har vibrationsljud från bromsvajern i högre hastigheter. Har hela tiden haft hypotesen att det är vajern som vibrerar mot kolfibret i överröret (invändigt vajerdragning). Det har drivit mig till lätt vansinne den senaste månaden (jag vet, i-landsproblem). Mina fulmeck har inte hjälp och det enda som verkligen hjälper är att sitta och hålla i vajern vid styret så att den får en väldigt skarp vinkel in i ramen.

Så i helgen tänkte jag att nu får det vara nog, dags för "open heart surgery". När jag skall dra ut vajern från handtaget så ser jag en liiiten, liten bricka som ligger löst där inne. Tänker att den måste lossnat nu när jag börjar rota och rycka i bromsvajern. Får sen en ide, att det är denna lilla rackare som jag missat, eller slarvat med när jag bytte vajer för en månad sedan...
mojng.PNG

Får pilla både en och två och tre ggr innan allt kommer på plats korrekt. Tänger och svordomar användes. Åkallande av underjordens alla kreatur skedde - med emfas.

Nu - ljudlöst frånsett däck mot asfalt och vind i öronen.

Zen.

Grattis till zentillståndet! Alltid lika skönt att komma till det efter en frustrationsomgång.

Var det tängerna eller det emfatiska åkallandet som hjälpte mån tro!? ;-)

Nä det blev brompton o buss idag. Mina ben är lite döda efter semester med sambon. Hon älskar berg för cykla uppför. Det fanns det gott om runt Bourg d'oisans. Men imorgon blir det rejser alt cross till jobbet igen.

Tack bra...få "cyklister" och bara en som pratar i mobil...så får anse att dagen , med medvind, var en bra start på veckan...

GoranS sa:
Grattis till zentillståndet! Alltid lika skönt att komma till det efter en frustrationsomgång.

Var det tängerna eller det emfatiska åkallandet som hjälpte mån tro!? ;-)

Tack, till slut var det nog ändå envishet som löste det. Har en väldigt välanvänd Dura Ace 7700 uppsättning på racern och den börjar faktiskt bli väldigt sliten. Ingen av de små plastringarna eller metalldelarna ville sitta fast på bromsvajerstoppet - satan vad det var pilligt!

Glider omkring på räser sen en bil körde på pendlaren vid en utfart förra veckan.

Tog nån halvminut att känna igen Vic på vägen hem över Skeppsbron idag när han hade civila kläder.
Trevligt att växla några ord, inte varje dag man spottar crossfantaster bland alla elcyklar och mobilanvändare.

Provade en Tour döö Ekeröö i dag till omväxling. (Slagsta-Ekebyhov-Tappström-Tjabohoodsen-Brommaplan-Fridhemsplan).
Känns något längre än vuÄltan (har ingen dator så det blir till att köra lite på känn) samt osäkerheten med väntetid till färjan. Men annars en najs variation i pendlandet.

Omkörd av en snubbe på en typ Biltema heldämpad hoj med smala däck och tempopinnar. Fick gå lite över den tänkta ansträngningen för att gå ikapp och om. Så höll det på ett par ggr innan jag gick om för sista gången innan vad jag förmodar våra vägar skiljdes.

Bara ta rejsern då. Men punka. Nåja fram med slangen o upptäcka den inte hade långa ventiler. Sambon ringer på servicebilen som kommer med ny slang som passar. Vilken tur att det inte var förra veckan. Sitta på en alp med fel slang o bli hånad av en Marmotte känns inte så kul. Annars är det lugnt på cykelbanorna så här års.

Ja det är högt och lågt. Började turen med första vurpan med grusräsern (dödsgrus), men i låg fart som tur var så endast lite krokiga reglage, skrapmärken och skrapsår. Lyckades ändå ta mitt första KOM efteråt, så var en riktigt lyckad tur sammanfattningsvis!

När jag passerade Brommaplan låg det en cyklist, omgiven av ambulanspersonal, i kröken vid itrim. Det såg ut som att det var ett bromsspår rakt in i ett träd alldeles bredvid. Hoppas det gick ok.

Nu ansluter jag mig till apokalypsen i några veckor och ska bara cykla nöjescykling.

En eker(ö)runda idag igen.
Jobbigt att komma från färjan till Fridhemsplan på under 45 min juh. Ska man skylla på motvind eller rölysen eller helt enkelt sina klena ben?

staine sa:
En eker(ö)runda idag igen.
Jobbigt att komma från färjan till Fridhemsplan på under 45 min juh. Ska man skylla på motvind eller rölysen eller helt enkelt sina klena ben?
Gäller bara att snitta över 25,8 km/h så går det finfint....:)

Prioriterade cykelmek före sömn igår kväll. Belöningen var en heeelt knakfri resa till jobbet i morse. Alltså lätt värt det!

För nyfikna kan jag avslöja att det var vevarmen på vänster sida som behövde plockas av, alla gängor och anläggningsytor torkades rena, allt fettades om och skruvades ihop igen. Grus i hollowtech II-maskineriet var alltså boven.

På kvällen var det familjepicnic i Botaniska i Lund och cykeln fick åka Thuleställ hem. Nya tag i morgon!

Pigga ben, solsken och fågelkvitter. Sex mil och kaffe och fralla ute på Lidingö. Känns rätt gött faktiskt.

In via Pelotonen och Le Monde-frulle.

Igår stressade jag hem tidigt för att hinna ut med båten en sväng. Fastnade för broöppning i Danvikstull. Blinkade länge och väl innan de fällde ner bommarna. Sedan lång tid innan bron fälldes upp och därefter passerade ett antal segelbåtar. Så nedfällning av bro, uppfällning av bommar och slut på blink. Tog säkert inte mer än fem minuter, men kändes som en evighet. Det blev sedan bad från en klippa och kvällsvard på Bistro Solsidan, så ändå en bra kväll.

Bilagor

• bistro_solsidan.jpg
    bistro_solsidan.jpg
    229.4 KB · Besök: 123
Orkar inte masa mig upp till le Peloton så här nära inpå semester. Jag har ställt om den biologiska klockan till "semester". Men det blev en VuÄlta vid kl 7 istället.
Ensam majestät hela vägen. Mötte några spridda cyklister på Flatenvägen och körde om en inne i Älta. Annars folktomt.

Omledning på Munkbron, fick köra bussfältet.

Osynkade trafikljus mellan Tegelbacken och Norra bantorget så jag fick stanna vid Mäster Samuel. Bra tryck i benen hela pendlingen.

Mina ben känns för övrigt som något som behövs byta ut. Så få stryk i några backar var det bara ta emot. Men jag ska ge igen på vägen hem...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp