Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jag blev blöt om högerfoten. Annars satt jag bra i regnbrallor, castellijackan, överdrag och keps. Stack tidigt i mörkret så det var bara några tuffa tanter och sprättgubbar ute, och en tjej som både sprätte och skvätte.

Phew... upp 5:30 då barnen skulle vara på förskolan kl 8. Fick upp pulsen direkt med lite pushbike direkt pga en omöjlig backe med min drevning och ~40 kg på släp (2x barn, packning och cykelvagn). 52 min vanlig cykling in sen. Duggregn men inte kallt men jag blev soaked. Hu, blir vi uppköpta och måste ha cykel ute samt inga torkskåp blir det jobbiga ruskvädersdagar.

nikasp sa:
Phew... upp 5:30 då barnen skulle vara på förskolan kl 8. Fick upp pulsen direkt med lite pushbike direkt pga en omöjlig backe med min drevning och ~40 kg på släp (2x barn, packning och cykelvagn). 52 min vanlig cykling in sen. Duggregn men inte kallt men jag blev soaked. Hu, blir vi uppköpta och måste ha cykel ute samt inga torkskåp blir det jobbiga ruskvädersdagar.

Bara ta in dina stinkiga, blåta cykelkläder i kontorslandskapet så ska du se att det snart finns torkskåp på plats.

Mycketvillhamer sa:
nikasp sa:

Bara ta in dina stinkiga, blåta cykelkläder i kontorslandskapet så ska du se att det snart finns torkskåp på plats.

Mkt går att lösa med städskrubbar och handikapptoaletter. Men cykel ute är ett jävla skit. På mitt förra kontor så tog jag ett "executive decision" och ställde cykeln i återvinningsrummet. Fick många kommentarer om just det men iom att alla visste att det var min cykel så gick det bra.

Efter byte av kontor så tog jag upp cykeln till min plats. Tog bara några veckor innan vi hade skaffat ett källarrum där jag kunde ställa cykel.

Vi har det så jäkla bra nu. Blippar in i garaget på Sveavägen, rullar en våning ner i garaget och spolar av med slang vid behov, cyklar upp en halv våning och bär några trappsteg till vårt egna låsta cykelrum med plåtdörr. Hiss några våningar upp, jag sitter i princip vid dörren och en bit bort är omklädningrsummet, kaffemaskin samt litet kök med kyl. Hjälper att en av delägarna är en avid pendlare själv så de/vi har haft det såhär fint ordnat länge.

Vi har liknande - ner i Hötorgsgaraget till låst cykelbur. Blippar med passerkort och sen blippar in till omklädningsrum typ 30 meter bort. Därifrån hiss upp till min våning och börja jobba direkt!

Och eftersom det är ett stort parkeringsgarage under jord är det ju alltid rätt go värme där så hinner torka upp bra under dagen

Blött men trevlig i övrigt. Lite läskigt när man bländande bilar på vägen intill cb gör att cyklister med svagt eller inget lys mer eller mindre försvinner. Finfika som vanligt på tisdagar invigning av de nya infra värmarna. Trevligt med ett cafe som fixar (vill nog inte ha oss inne iofs)

ani sa:
Fjärdebrunn sa:
Ställer cykeln på kontoret. Gäller att hålla den ren och snygg. Lite av en utmaning vintertid.

Jag har en remsa wellpapp som cykeln kan stå och blöta av sig på på kontoret, då behöver den inte vara ren och snygg ;-)

Jag har två droppskydd för skohyllor från Clabbe + en grov handduk att dra av kedjan med.

Black planet sa:
På med regnstället o trampa lugnt på elhojen. Ja det var sådant väder idag samt tidig variant. Bra till detta väder +dödspollen säsongen.
Pendlarn med skärmar+ANNAt behöver kärlek. En skruvarna till vevarmen gick av sist. Få se om jag får loss skiten eller fintramp t mecken.
Sen skulle den behöva en ny drivlina. Kör väl skiten ur den i vinter. Ska bara hitta ett 48T drev till 105.
I förra veckan stötte jag på SuperApe på väg norrut. Kul attses.

Ja, det var kul att råkas! Ber om ursäkt att jag inte kände igen dig, skyller det på ditt fortskaffningsmedel. ;-)

Fjärdebrunn sa:
juanxxx sa:
Go pendling i ett regnblött Sthlm. Höll mig torr sånär som på glipan mellan sko och byxa. Funderar på att skaffa neoprenmuddar - någon har erfarenhet av liknande? Typ dessa https://www.cykelcity.se/gripgrab-cyclingaitor-neoprenemudd-for-skoskydd
Den där såg väldigt användbar ut.
+1
Kardborrarna i skaften på mina Lake vinterskor börjar bli slitna efter 15 år. Ett par sådana lär hålla de stängda till jag låtit en skomakare göra sitt.

Misärpendling till jobbet, men skördade frukten på vägen hem:
E0F76E30-4F51-46FD-A112-9D81184124C4.png

Myspys, blött och motvind på vägen till jobbet, vara motvind på vägen hem. Elcyklisterna lyser med sin frånvaro.

Bodie sa:
Fjärdebrunn sa:
juanxxx sa:
Go pendling i ett regnblött Sthlm. Höll mig torr sånär som på glipan mellan sko och byxa. Funderar på att skaffa neoprenmuddar - någon har erfarenhet av liknande? Typ dessa https://www.cykelcity.se/gripgrab-cyclingaitor-neoprenemudd-for-skoskydd

Tack för tipset!

Får bli en sväng förbi Cykelcity på vägen hem nån dag ser jag. De där såg riktigt bra ut!

Bättre väder idag. Tog en diskussion med en markarbetare som ställt en container i kurvan direkt efter en tunnel om att flytta den ett par meter. Han var trevlig. Odds på att container står på samma ställe i eftermiddag? :)

Svalt och friskt idag. Hela pendlingsvägen rensad på löv, vet inte om det är blåsten eller kommunen. Tack i vilket fall.

+2 grader och flaggorna pekandes rakt emot. Soligt var det iallafall och mycket bättre än bussen de senaste två dagarna.

Motigt.
Till min glädje torrt och fint utan tillstymmelse till halka.
Dubbdäcken viskar åt mig varje gång jag går ner i källarförrådet.

kontorsråttan sa:
Bodie sa:
Fjärdebrunn sa:
juanxxx sa:

Tack för tipset!

Får bli en sväng förbi Cykelcity på vägen hem nån dag ser jag. De där såg riktigt bra ut!

Ganska precis vad jag knåpat ihop genom att klippa sönder gamla neoprenhandskar med läng mudd men jag är rätt säker på att de där är enklare att ta på & av. Rekommenderas i alla fall! En bonus är att det värmer över vristerna, särskilt skönt slaskiga vinterdagar

Internetcyklar/jobbar hemma. Hann pendla fem arbetsdagar på raken innan jag fick vika ner och åka till doktorn. Dagisförkylning -> bihåleinflammation jag dragits med i 2½v. Har orkat cykla men igår var det tungt. Hoppas antibiotika biter snabbt!

fhloston sa:
gsb sa:
fhloston sa:
Jag såg spår av sopsaltaren i morse. Den hade sopat undan löv och saltat lite. (Hässelby och in mot Stockholm)

Är arbetet vid Islandstorget klart?

Nej, GC är avstängd mellan Islandstorget och Ängbyplan.

De håller på med något vid Åkeshov också, så de stänger väl av den biten också snart. Byta sida är väl uthärdligt, men det blir lite stökigt i korsningarna.

ipv6 sa:
fhloston sa:
gsb sa:
fhloston sa:
Jag såg spår av sopsaltaren i morse. Den hade sopat undan löv och saltat lite. (Hässelby och in mot Stockholm)

De håller på med något vid Åkeshov också, så de stänger väl av den biten också snart. Byta sida är väl uthärdligt, men det blir lite stökigt i korsningarna.

Fast asfalten på andra sidan är rätt dålig. Man har blivit bortskämd med den fina cykelvägen.
Och man ska väl bygga om cykelvägen mellan B-plan och Ängby?

Inte cyklat på flera dagar. Åkt fjärrtåg både igår och idag. Båda försenade. I söndags också tåg, försenat såklart.

Inte blir det någon cykling imorgon heller. Blä.

gsb sa:
ipv6 sa:
fhloston sa:
gsb sa:
fhloston sa:

Fast asfalten på andra sidan är rätt dålig. Man har blivit bortskämd med den fina cykelvägen.
Och man ska väl bygga om cykelvägen mellan B-plan och Ängby?

På andra sidan skulle man nästan behöva FS

Vad jag hört, men hittar inget på Stockholms hemsida, är att sträckan förbi Åkeshov ska få GC.

Såhär:

39D472C7-E8B1-421B-BCEA-8A582183E738.jpeg

Alldeles för varm. Kokt. Det är alltså vinterjacka, vinterbyxa och vinterskor. Jag frös så innihelv-te igår så idag pälsade jag på mig. Det var onödigt. Haha.

Senast ändrad:
15 poäng! (*)

Närkontakt med minst tre ånker som med uselt trafikvett lyfte och passerade cykelbanan precis när den var väldigt upptagen av undertecknad. Märkte aldrig att jag körde över eller fick in nåt fjäderfä i hjulen så alla inblandade verkar ha klarat sig helskinnade.

(*) eller det kanske bara ger poäng när man plockar dem med kajak? ;-)

Tillbaka
Topp