Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Punka igen. Oklart om det var den lilla stenen eller den lilla glasbiten. Kanske båda.

Vill även starkt avråda från Schwalbe Marathon supreme. Hela bakdäcket ser ut som schweizerost. För mjuk slitbana för stockholmspendling. Hundratals småhål och mycket inbäddat grus i gummit. Kommer slänga. Vilket var nu det andra alternativet i den där tråden...?

zodah sa:
Punka igen. Oklart om det var den lilla stenen eller den lilla glasbiten. Kanske båda.

Vill även starkt avråda från Schwalbe Marathon supreme. Hela bakdäcket ser ut som schweizerost. För mjuk slitbana för stockholmspendling. Hundratals småhål och mycket inbäddat grus i gummit. Kommer slänga. Vilket var nu det andra alternativet i den där tråden...?

Märkligt. Kört mina Supreme 42mm (TLE) under två säsongers stockholmspendling nu, ser som nya ut och har inte råkat ut för någon punka.

Annars var dagens pendling småfrusen. Hade nån sorts dust med elcykelpendlare som verkade blind för både gående på övergångsställen och rödljus, vilket värmde lite.

zodah sa:

Jag har samma erfarenhet. Grus fastnar i gummit, ock kommer att vandra genom däcket till slangen efter hand. Det tar tid, men efter en längre tid så är hela däcket fullt med smågrus, och ser ut som en schweizerost när man tar av det och klämmer på det. Däcket håller när det är nytt, men det insprängda gruset ger framtida punkteringar. Jag har bättre erfarenhet av Continental's däck.

rois sa:
zodah sa:

Jag har samma erfarenhet. Grus fastnar i gummit, ock kommer att vandra genom däcket till slangen efter hand. Det tar tid, men efter en längre tid så är hela däcket fullt med smågrus, och ser ut som en schweizerost när man tar av det och klämmer på det. Däcket håller när det är nytt, men det insprängda gruset ger framtida punkteringar. Jag har bättre erfarenhet av Continental's däck.

Måste var skillnad på Microskin/TLE och V-Guard varianterna. Mina TLE har som sagt funkat exemplariskt för snabb stadspendling.

emilh sa:
rois sa:
zodah sa:

Måste var skillnad på Microskin/TLE och V-Guard varianterna. Mina TLE har som sagt funkat exemplariskt för snabb stadspendling.

Det finns ju en del varianter. Eller så fick jag ett måndagsex (men det tror jag inte). Detta är det jag har på nu:

"Schwalbe Marathon Supreme HD Evolution Folding Tire - 28 inch - 2017 - Black-Reflex
Dimension: 32-622 (28x1.25, 700x32C)

Quantity: 2 (Price: 36,66 EUR)"

zodah sa:
Det finns ju en del varianter. Eller så fick jag ett måndagsex (men det tror jag inte). Detta är det jag har på nu:

"Schwalbe Marathon Supreme HD Evolution Folding Tire - 28 inch - 2017 - Black-Reflex

Okej. Tror det där är "gamla" generationen. Ingen aning om slitbanan skiljer sig åt eller inte, men det är inte omöjligt.
De jag rullar på heter Marathon Supreme Evolution MicroSkin OneStar 28" Faltreifen schwarz-reflex/42-622 (28x1,6).

Lugn och fin, sparar benen inför innebandy och padel idag.

I fråga om däck så kör jag Spec. Espoir Sport 30mm. Rullar bra och har inte punkat på två säsonger i Sthlm. Lite tunga kanske, typ 430g, men billiga.

emilh sa:
zodah sa:

Okej. Tror det där är "gamla" generationen. Ingen aning om slitbanan skiljer sig åt eller inte, men det är inte omöjligt.
De jag rullar på heter Marathon Supreme Evolution MicroSkin OneStar 28" Faltreifen schwarz-reflex/42-622 (28x1,6).

Alltså tyskar och namn på däck : -) Onestar är väl deras senaste blandning så det är troligen den nyaste varianten. Jag skall altså chansa och beställa ett till Supreme (fast med annat namn). Hmm. Alla dessa beslut

zodah sa:

Kör du inte mycket grus så slår jag ett slag för helt släta Vittoria Rubino Pro Control G+. Jag har iofs fått två punkor men båda två var metallstift som jag inte ser att något däck skulle ha klarat. Finns dock inte i bredare än 28 mm. Bra rull, väldigt följsamma, och med strålande grepp när det är blött & kallt. Men när det blir över 15 grader varmt är de för klibbiga. Ett höst- & vårdäck helt enkelt.

F.ö. lugn & skön pendling idag trots förkylningskänning. Är det mycket färre cyklister ute i huvudstaden den här veckan eller är det bara jag som haft tur?

zodah sa:
Alltså tyskar och namn på däck : -) Onestar är väl deras senaste blandning så det är troligen den nyaste varianten. Jag skall altså chansa och beställa ett till Supreme (fast med annat namn). Hmm. Alla dessa beslut

Det KAN ju vara så att det är slanglösenheten som har räddat mig från punkor och att resultatet hade varit något annat med slang, men jag har inte upplevt några gucka-läckor eller tryckfall så det är svårt att säga.
Kan bara med säkerhet säga att jag inte upplevt att slitbanan tagit stryk eller att det fastnat sten och annat i den.

Senast ändrad:
Tror det är tur, min iakttagelse är att det fortsatt är rätt mycket cykelpendling...

Reflexvästarna börjar dock öka i antal. Känns som folk tar lite ansvar... :-)

Lugn och skön pendling idag - svalt men fint!

zodah sa:
emilh sa:
zodah sa:

Dessa två har jag. Det nedre från Spec. Det är ett feeett däck. (Grifo är kanske något tunt, slits lite snabbt).
58E37605-9B44-47D2-95E7-EB2CAE445D9B.jpeg

0990A5B5-A070-4A18-8880-18991BA16946.jpeg

stefank sa:
Var tvungen att göra lite strava-stalking för jag har inte sett han innan, han hade typ bara 1000km cyklade i år,
förhoppningsvis har han tjyvtränat utanför strava annars är det kränkande...
Råkade precis klicka på min Stravaprofil oinloggad och då fattades det 300 mil. Är det kanske så att det som är "private" inte syns för andra?

Dubbdäckspremiär idag.

Premiär med krabbhandskarna, har tröttnat på att småfrysa under 10 minuter varje start av pendlingen iklädd hösthandskarna. Nästa steg är väl varmare sockor. För övrigt lite uttunnat på cykelbanorna, berodde kanske på att jag kom tidigt till jobbet.

IngvarW sa:
Premiär med krabbhandskarna, har tröttnat på att småfrysa under 10 minuter varje start av pendlingen iklädd hösthandskarna.

Jag slängde med ett par såna här i senast tyskland beställningen eftersom jag hört bra saker om de:
https://www.sealskinz.com/gloves/ultra-grip-gloves-black-grey.htm?nosto=homepage_nosto

Kan rekommenderas, de är helt magiska. De ser inte ut att vara något varma alls, men jag frös inte om fingrarna trots -3 grader
och jag är grymt lättfrusen om händerna.

zodah sa:

Märkligt mina har hållt extremt bra, kör med 37mm bredd och TL. Ingen punka på över två säsonger.

bossjo sa:
Skön pendling även idag, är det någon som har tips på var man kan få gratis reflexer att dela ut skulle vara bra att ha ett gäng med sig och dela.

Tänkt den tanken jag med. Blir så less på alla människor som rör sig ute som är helt mörkklädda och vare sig har reflex eller lyse på sina cyklar. Barnen däremot, de kan de rusta ordentligt men hjärnan stannade på de vuxna när det kom till deras egna kläder.

Stockholm Stad kanske kan dela ut? Sen att folk envisas med att cykla mot rött/skita i fotgängare, fattar dom inte att dom gör det värre för oss som tar pendlingen lite mer seriös, jag menar, varför skulle man vilja satsa på cykeltrafiken om dom framstår som rötägg?

Skällde för övrigt ut en MC-förare för att hen tyckte det var smart att ta cykelvägen från Sibyllegatan till Nybroplan.

Allroad sa:
Blir så less på alla människor som rör sig ute som är helt mörkklädda och vare sig har reflex eller lyse på sina cyklar. Barnen däremot, de kan de rusta ordentligt men hjärnan stannade på de vuxna när det kom till deras egna kläder.

Det bästa (värsta) jag sett var nån som promenerade över ett övergångställe med sin hund pyntad med ljus och reflexer som värsta julgranen, men själv gick den osynlig bakom den i kopplet i helsvart mundering.

Bra fart på hemfärden men precis vid Fotografiska klev en snubbe rakt ut på cykelbanan utan att kolla och där kom vi två cykelpuckon susandes varav jag låg i omkörningsfilen. Van som man är vid plötsliga hinder blev det en kontrollerad panikbroms och lite bredställ. Fotgängaren studsade, efter lite yrande, tillbaks upp på trottoaren och vi gled förbi. Reflexer? Näe, det är ingen fotgängare utrustad med och han var förstås helt svartklädd.

Slängt på mina nya vinter däck var inte smärt fritt slant med däck avdragen ett par gånger. Kylan har inte varit några större problem mina bar mits har fixat händerna som varit ett problem, bara nya skoöverdrag som bör fixas :)

Hade några väldigt närgångna bilister idag annars trevligt tur!

Bilagor

• 20181121_000728.jpg
    20181121_000728.jpg
    279.2 KB · Besök: 49
Gästspelar i pendlingstråden då jag avbryter föräldraledigheten för några timmar och åker in till jobbet.

Några glada överraskningar på min pendlingssträcka. Blev först lite orolig när det låg snö på marken på altanen hemma. Dubbdäck har jag inte riktigt tänkt på. Men verkade lugnt på asfalten. Till min glädje har dom börjat sopsalta även de första 5 km av min pendlingssträcka. Så nu har jag typ 150 m som inte är sopsaltat.

Att bygget vid globen dessutom är så klart så man öppnat upp cykelbanan igen känns ju underbart.

Razzilki sa:
Slängt på mina nya vinter däck var inte smärt fritt slant med däck avdragen ett par gånger. Kylan har inte varit några större problem mina bar mits har fixat händerna som varit ett problem, bara nya skoöverdrag som bör fixas :)

Hade några väldigt närgångna bilister idag annars trevligt tur!

Byter du däck i sängen? 0_o

federico sa:
federico: <3 ! Dina bilder förgyller verkligen den här tråden!

Är det någon som vet om Nacka kommun tagit över väghållaransvaret längs Ältavägen? Det var ordentligt saltat hela vägen till Sickla, förstod först inte hur det kunde vara så mycket fruset på marken just på cykelbanan innan jag insåg att det var salt...eller har Trafikverket börjat tänka på cyklister?

Finfin pendling iaf, men får se hur många dagar till man kan köra med slicks.

Ser ut att bli under nollan hela dygnet på torsdag eller var det fredag. Hmm. *dubbdäcksfundering*

Idag var det svalt och torrt. Gick hur bra som helst med allvädersdäcken, bara en idiotavstängning utmed Gamla Tyresövägen ungefär vid korsning m Sockenvägen. Blev lite gräsrejsing. Orkar inte felanmäla.

Inte heller punka vilket såklart är välkommet. Nytt Marathon Supreme TLE beställt. Satte lite silvertejp invändigt på strategiska ställen när jag lagade punkan igår. Kanske håller det bättre...

Om det är torr väg, vilket man kan gissa att det blir, så behövs ju inte dubbisar... chansa? :)
zodah sa:
Ser ut att bli under nollan hela dygnet på torsdag eller var det fredag. Hmm. *dubbdäcksfundering*

Idag var det svalt och torrt. Gick hur bra som helst med allvädersdäcken, bara en idiotavstängning utmed Gamla Tyresövägen ungefär vid korsning m Sockenvägen. Blev lite gräsrejsing. Orkar inte felanmäla.

Inte heller punka vilket såklart är välkommet. Nytt Marathon Supreme TLE beställt. Satte lite silvertejp invändigt på strategiska ställen när jag lagade punkan igår. Kanske håller det bättre...

zodah sa:

Där var jag också ute i gräset. Trodde jag var ouppmärksam, men uppenbarligen så var det inte särskilt bra markerat då.

Framfarten på grusvägen på väg till jobbet hindrades av två i bredd ridandes poliser, löste omkörningen genom att gena på en liten skogstig över till en annan jämnsgående grusväg och sen tillbaka framför dem.

zodah sa:

Hoppas de funkar bättre!
Tog en bild av mina som använts under 2 barmarkssäsonger i morse:
IMG_6173.jpg

ni(c) sa:
federico sa:
federico: <3 ! Dina bilder förgyller verkligen den här tråden!

Är det någon som vet om Nacka kommun tagit över väghållaransvaret längs Ältavägen? Det var ordentligt saltat hela vägen till Sickla, förstod först inte hur det kunde vara så mycket fruset på marken just på cykelbanan innan jag insåg att det var salt...eller har Trafikverket börjat tänka på cyklister?

Finfin pendling iaf, men får se hur många dagar till man kan köra med slicks.

För det första, +1 på federicos bidrag
För det andra, jag tror faktiskt att TRV har fallit till föga, Nacka har tryckt på, och specat om snöröjningen. Sist jag kollade hade Svevia entrepenaden.
För det tredje, så pendlar jag vidare på Conti CX Speed 35C. De är pappersdäck enligt lundatok men de funkar ändå.
För det fjärde, så jobbar jag hemma idag. Misär.

Inte en Quest. En DF! förklarade killen som om jag skulle fatta skillnaden. Kom ikapp han enkom pga den hårda ryggvinden.
869BFE3E-453B-4D26-A841-3597377EFAB7.jpeg

En skön morgon och på hemfärden blev jag stoppad av vägvakt pga sprängningsarbete. Broöppningar samt passerande tåg har jag varit med om men aldrig sprängningsarbeten.

Senast ändrad:
Skön även om det var något kallt. För er som cyklar över sockenvägen vid lidl (sthlm) så se upp , väjningsplikt skyltarna är övertäckta , har gjort en felanmälan till gatukontoret får se vad det ev leder till
IMG_03321.JPG

Odubbat även idag. Inte halt. Men tog det försiktigt. Mkt salt på vissa ställen så sopsaltare eller ANNAT hade varit där och gjort sitt.

Knalltorra vägar min sträckning. Sopsaltar man på torr väg? I sånt fall varför? Är det entreprenören som vill få avkastning på sina maskiner? Eller tror nån på kommun att man måste salta om det är minusgrader?
zodah sa:
Odubbat även idag. Inte halt. Men tog det försiktigt. Mkt salt på vissa ställen så sopsaltare eller ANNAT hade varit där och gjort sitt.

Senast ändrad:
Bil månd-ons men cykel idag.
Var osäker ang minusgrader och halka, ville inte chansa så la på dom Finska traktordäcken med dubb igår
Dom plus motvind, gick lite halvtrögt.... (behöver inte slita på bromsarna, den stannar ändå...)
Gick upp ett steg i klädval, så nu lite varmare skor, byxor och vantar, skulle tagit lite varmare mössa också...
Möter fortfarande en del cyklister, annars händelselöst...

Tillbaka
Topp